Porto

Mooncat

Active member
Dit weekend ben ik naar Porto geweest: vrijdag vertrokken en zondag alweer terug. En dat voor de lieftallige som van 72 euro dankzij onze vriendjes van Ryanair. Dan in een hostel overnacht voor 28 euro voor twee nachten en ik ben exact honderd euro kwijt voor de vlucht en verblijf. Ik heb wel wat geluk gehad met het weer, want een lachend zonnetje en een smeuïge vijftien graden zijn een ideaal scenario om dat Belgisch kutweer te vergeten. Porto is zelf overigens een leuke stad: mooie architectuur, toffe steegjes om in te verdwalen, tamelijk veel bezienswaardigheden voor een kleine stad en de gastronomie zit ook wel snor met de Portwijnen. Bovendien is dit allemaal op wandelafstand wat toch wel een groot voordeel is.

Dit weekend ben ik naar Porto geweest: vrijdag vertrokken en zondag alweer terug. En dat voor de lieftallige som van 72 euro dankzij onze vriendjes van Ryanair. Dan in een hostel overnacht voor 28 euro voor twee nachten en ik ben exact honderd euro kwijt voor de vlucht en verblijf. Ik heb wel wat geluk gehad met het weer, want een lachend zonnetje en een smeuïge vijftien graden zijn een ideaal scenario om dat Belgisch kutweer te vergeten. Porto is zelf overigens een leuke stad: mooie architectuur, toffe steegjes om in te verdwalen, tamelijk veel bezienswaardigheden voor een kleine stad en de gastronomie zit ook wel snor met de Portwijnen. Bovendien is dit allemaal op wandelafstand wat toch wel een groot voordeel is.

Vond je dat genoeg, die 3 dagen om Porto wat te ontdekken? Ben wat aan het rondkijken naar buitenlandse steden om 3-4 dagen alleen naartoe te reizen en Porto staat blijkbaar bekend als een solo traveller friendly bestemming.

Ik vond Porto gezelliger dan Lissabon. Leuke en gezellige stad!

De kabelbaan naar de Porthuizen is altijd wel leuk. Het is wel cliché en duur voor wat het is, maar ik was toch blij het eens gedaan te hebben :)

Tips and must do's voor Porto?

Vliegtickets zijn al in orde.
Ik raad altijd aan om de eerste dag een Free walking tour te doen. Die kunnen je altijd leuke en interessante tips geven en je hebt de stad al wat leren kennen. Verder zeker ook de boekenwinkel (inspiratie geweest voor Harry Potter) bezoeken. Ook de plaatselijke "hotdogs" zijn wel de moeite. Het is geen culinaire hoogvlieger, maar wel lokaal en gezellig tussen de locals. En eigenlijk moet je ook een Francesinha geprobeerd hebben. Wij zijn die gaan eten waar ze hadden aangeraden vanuit de Tour.

Die Franceshina vond ik wel dik tegen vallen, maar ja je kan dan inderdaad zeggen dat je het gegeten hebt :D

De Livraria Lello is inderdaard een prachtige boekenwinkel, weet wel dat je best op voorhand je ticket koopt en dat je dan waarschijnlijk nog een eindje zal mogen aanschuiven. Het is natuurlijk een gek idee dat je een ticket moet betalen om een winkel te kunnen bezoeken, maar als je dan een boekje zou kopen kun je de prijs van je ticket daar van aftrekken.

De winkel zelf is ook wel vrij klein en zal stampvol zitten. Maar het is wel een prachtige winkel :)

Het Jardins do Palacio de Cristal vond ik ook wel eens de moeite. Zitten veel wilde pauwen en je hebt er een prachtig zicht op de stad met gratis palmbomen erbij.

Op de Dom Luís I Bridge moet je ook eens gelopen hebben, zowel onderaan als bovenaan :)
Ik zelf zat op hotel aan de brug, dat hotel was wel een aanrader! Aan het begin van de brug is er ook een heel populair punt om de zonsondergang te zien boven Porto. Staat dan ook veel volk als het mooi weer is :)

Die Franceshina vond ik wel dik tegen vallen, maar ja je kan dan inderdaad zeggen dat je het gegeten hebt :D

De Livraria Lello is inderdaard een prachtige boekenwinkel, weet wel dat je best op voorhand je ticket koopt en dat je dan waarschijnlijk nog een eindje zal mogen aanschuiven. Het is natuurlijk een gek idee dat je een ticket moet betalen om een winkel te kunnen bezoeken, maar als je dan een boekje zou kopen kun je de prijs van je ticket daar van aftrekken.

De winkel zelf is ook wel vrij klein en zal stampvol zitten. Maar het is wel een prachtige winkel :)

Het Jardins do Palacio de Cristal vond ik ook wel eens de moeite. Zitten veel wilde pauwen en je hebt er een prachtig zicht op de stad met gratis palmbomen erbij.

Op de Dom Luís I Bridge moet je ook eens gelopen hebben, zowel onderaan als bovenaan :)
Ik zelf zat op hotel aan de brug, dat hotel was wel een aanrader! Aan het begin van de brug is er ook een heel populair punt om de zonsondergang te zien boven Porto. Staat dan ook veel volk als het mooi weer is :)
Een Francesinha valt idd tegen, maar je moet het eigenlijk geprobeerd hebben :unsure:

Vond je dat genoeg, die 3 dagen om Porto wat te ontdekken? Ben wat aan het rondkijken naar buitenlandse steden om 3-4 dagen alleen naartoe te reizen en Porto staat blijkbaar bekend als een solo traveller friendly bestemming.

Eigenlijk ben ik maar anderhalve dag geweest. Vrijdagmiddag aangekomen en zondagochtend alweer vertrokken. Maar dat is eigenlijk voldoende om de stad zelf te ontdekken. Op vrijdag heb ik zo'n "free" walking tour gedaan van toch wel drie uur wat de moeite waard was. Daarna in de buurt van Ribeira en de Dom Luis I brug gaan eten. Zaterdag heb ik de São Franciscokerk bezocht wat echt wel de moeite waard was, Sé (de kathedraal) is vooral leuk voor het uitzicht vanaf de toren. Ik heb ook een rondleiding gehad in het Palacio do Bolsa waar rondleidingen starten op vaste tijdstippen. Ook voor de Lello boekhandel moet je reserveren. Ik heb eveneens een rondvaart op de Dauro gedaan die dan langs zes bruggen vaart, maar dat is eerder méh. Ik heb dan afgerond met een rondleiding in de kelder van een Portwijn: Sandeman.

Eigenlijk ben ik maar anderhalve dag geweest. Vrijdagmiddag aangekomen en zondagochtend alweer vertrokken. Maar dat is eigenlijk voldoende om de stad zelf te ontdekken. Op vrijdag heb ik zo'n "free" walking tour gedaan van toch wel drie uur wat de moeite waard was. Daarna in de buurt van Ribeira en de Dom Luis I brug gaan eten. Zaterdag heb ik de São Franciscokerk bezocht wat echt wel de moeite waard was, Sé (de kathedraal) is vooral leuk voor het uitzicht vanaf de toren. Ik heb ook een rondleiding gehad in het Palacio do Bolsa waar rondleidingen starten op vaste tijdstippen. Ook voor de Lello boekhandel moet je reserveren. Ik heb eveneens een rondvaart op de Dauro gedaan die dan langs zes bruggen vaart, maar dat is eerder méh. Ik heb dan afgerond met een rondleiding in de kelder van een Portwijn: Sandeman.
Die 6 bruggen hebben we toen ook gedaan. Qua tourist trap kon dat wel tellen :laugh: .

Ga hier effe langs voor wat lekkere worstjes en andere lokale lekkernijen enz om terug mee naar België te pakken!

Hier kan je eens rondwandelen op een erg mooi kerkhof. Klinkt misschien luguber, maar dat kunnen erg mooie en serene plaatsen zijn om te bezoeken. Dit is er zeker zo één van! Ligt vlakbij Casa da Musica https://maps.app.goo.gl/LXkBrnrLEzsquEb49
Ook een architecturaal mooi gebouw om eens te bezoeken (wij zijn er wel niet binnen geweest).

Wij hebben vorig jaar gebruik gemaakt van Drive on Holidays. Is een recent bedrijf denk ik. Correct behandeld geweest en propere wagen gekregen. Zit naast de luchthaven, maar dat geldt ook voor de andere autoverhuurbedrijven.

Volgende zomer gaan we opnieuw naar Portugal en ben van plan daar terug ook een auto te huren.

Lekkerste restaurant tijdens onze citytrip:
Zeker niet vergeten op tijd te reserveren.

Nog tips/tricks of aanraders om te eten - drinken?

Tapabento S.Bento
Tapas zaak die ik vaak zag terugkomen bij de aanraders op reddit.
Mix van 50% toeristen en 50% locals.
De eend was daar heel lekker!
Bij opening stond er al een hele rij aan te schuiven. Best reserveren.
Lekker maar geen must om te bezoeken.
HVl2e5E.png

https://maps.app.goo.gl/cCzNAsWy2t4A5tmo7

Meia-Nau Porto
Puur visrestaurant, heel lekker gegeten. Reservatie nodig!
Zeker bezoeken als je kan!
IZA4n63.jpeg

https://maps.app.goo.gl/4LZwBqAjvGJLxkcG6

Restaurante Toca do Coelho
Liepen daar voorbij en zag er zo-zo uit.
Heel goedkoop en lekker kunnen eten. Uitbater kon geen woord engels maar was super vriendelijk.
(Foto ziet er niet uit, maar dat was echt lekker voor bijna geen geld)
tbY4MRw.png

https://maps.app.goo.gl/6ZczMNYiMzawVxJe9

Tussen al de Porto brouwers hadden we gekozen voor Calem. Fijn rondleiding en royale porties om te proeven, maar ik veronderstel dat het bij elke brouwerij zo is.
Over ons Hotel ook alleen maar goede woorden
https://maps.app.goo.gl/SQYiQZZ12GZwDyoYA

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan