Postgraduaat FHS

The Usurper

New member
Beste iedereen,

Ik informeer graag of er mensen op dit forum zijn die het postgraduaat Fiscale Wetenschappen (FHS) in avondonderwijs hebben gevolgd en hoe zij dit traject hebben ervaren.

Ik twijfel om mij hiervoor in te schrijven, maar vraag me af of dit vandaag de dag een “must have” is op de algemene werkvloer.

Mijn ervaring leert dat het postgraduaat wel interessant kan zijn om je netwerk uit te breiden.

Mijn achtergrond:
  • Bachelor Accountancy & Fiscaliteit (2018)
  • Banaba Boekhoudkundige & Fiscale Expertise (2019)
  • ITAA-certificering als gecertificeerd (fiscaal) accountant (2025) – met jaarlijkse permanente vorming
  • 6 jaar werkervaring
Voor mijn huidige werkgever is het geen vereiste, dus ik overweeg het vooral vanuit professionele ontwikkeling en netwerking, maar vergt natuurlijk privé een bepaalde inspanning waarvan ik mij de vraag stel of het voor mijn profiel effectief 'noodzakelijk' zou zijn or eerder een "nice to have" i.p.v. een "must have".

Ik ben hier al een tijdje over aan het ijsberen, vandaar deze post.

Ik hoor graag jullie ervaringen, tips of meningen.

Alvast bedankt!

Wat hoop je eigenlijk nog nieuw te zien? Want buiten wat algemene fiscale vakken zie ik weinig 'speciaal', dus zeker geen zaken die voor een redelijk ervaren accountant nog de moeite zijn om een pak geld naar te zwieren.

FHS Brussel avond traject gevolgd en zeer positief ervaren, grondige fiscale opleiding. Echter met uw jaren ervaring, opleidingsachtergrond en ITAA certificering zal deze opleiding van weinig bijkomende waarde zijn. Zal overkomen als een grote herhalingsoefening dan echt nieuwe materie zien...

Ik heb ook het FHS avondtraject gevolgd (2011-2013), meteen na behalen bachelor in combinatie met eerste job.
Ik heb dit zelf zeer positief ervaren (zowel op vlak van ontwikkeling als op vlak van carrière), maar gezien jouw ervaring (en vooral het reeds behalen van de ITAA-titel) zal de meerwaarde beperkt zijn. Zoals Primauteit aangeeft zal je weinig nieuws leren.

Je haalt netwerking aan, maar ik heb hier destijds weinig 'netwerking' ervaren (bovendien is de opleiding nu ook online, waardoor fysieke aanwezigheid en interactie dus beperkt is).

Op vlak van professionele ontwikkeling kan ik wel meegeven dat ik een FHS-diploma bij sollicitanten op zich wel als pluspunt beschouw, maar vanaf een bepaald ervaringsniveau en ITAA-titel wordt daar zelden naar gekeken.

Terug
Bovenaan