Potentieel nieuwe werkgever vraagt loonbrief vorige job?

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo BG'ers,

Zoals ik al eens heb laten vallen werkt mijn vrouw in de horeca. Ze is momenteel op zoek naar iets anders, waar ze wat betere uren heeft. Ze heeft interesse in een vacature in een plaatselijk WZC, waar ze keukenpersoneel zoeken. Na telefonisch contact heeft ze een afspraak voor een gesprek, maar de persoon (directeur denk ik) vraagt dat ze het volgende meebrengt:

- identiteitskaart
- bewijs goed gedrag en zeden
- een loonbrief

Dat laatste is in principe toch verboden? Ik kan mij inbeelden dat het misschien relevant is als ze ergens in een hoge functie een hoog startloon eist, maar om in de keuken van een rusthuis te staan? Iemand enig idee wat hier de bedoeling van is?

Het zou ook kunnen natuurlijk dat ze willen inschatten of uw vrouw er voor een langere periode wilt werken.

Stel dat ze nu aan een hoger uurloon zou hebben dan het barema kan geven, zou de kans groot zijn dat uw vrouw vrij snel ander werk gaat zoeken.

Huidige werkgever vroeg dit ook. Ze hebben er toen inderdaad gewoon € x00 bij gekletst op het 1e voorstel.

Je bent natuurlijk niet verplicht om dit te geven. Je kan altijd eens vragen waarvoor hij/zij dit nodig heeft.
Antwoord huidige werkgever: om voorstel beter af te stemmen (salarispakket is veel meer dan enkel een brutoloon) + om te checken of wat je zei in het eerste gesprek (Wat verdien je?) wel ongeveer klopt.

- een loonbrief

Dat laatste is in principe toch verboden? Ik kan mij inbeelden dat het misschien relevant is als ze ergens in een hoge functie een hoog startloon eist, maar om in de keuken van een rusthuis te staan? Iemand enig idee wat hier de bedoeling van is?
als ze geen looneisen stelt of verwees naar haar vorig loon, is dat idd verboden. Anders niet.

in de praktijk zal ze natuurlijk bij weigering niks krijgen. Ik denk overigens niet dat het loon op zich hier van tel zal zijn voor de werkgever, wel de stabiliteit :)

+ om te checken of wat je zei in het eerste gesprek (Wat verdien je?) wel ongeveer klopt.
Dat is in mijn ogen toch al een slecht begin aan een vertrouwensrelatie.

Als bedrijf zou je moeten weten wat de marktwaarde van een functie is (indien niet, bestaan daar genoeg consultancy firms voor die dat wel weten). En je zou na interviews moeten kunnen inschatten of die persoon dat loon waard is.

Ik vind het vragen naar vorige loonbrieven eigenlijk een beetje amateuristisch "we weten eigenlijk niet waar we mee bezig zijn". Daarnaast leidt dat vaak inderdaad naar een vorig loon + x aanbod, wat je soms gewoon niet wil bewerkstelligen.

Dat is redelijk standaard, lijkt mij ook maar de meest normale manier van werken. Zo kunnen ze zien wat je huidige pakket is (en het ineens verifiëren) en zo een gepast aanbod doen. Ik heb deze werkwijze zelfs al voorgesteld bij werkgevers die mij een aanbod wilden doen, op die manier hebben ze zicht op mijn gehele pakket en kunnen ze dan een gepaste aanbieding maken.

Dat is redelijk standaard, lijkt mij ook maar de meest normale manier van werken. Zo kunnen ze zien wat je huidige pakket is (en het ineens verifiëren) en zo een gepast aanbod doen. Ik heb deze werkwijze zelfs al voorgesteld bij werkgevers die mij een aanbod wilden doen, op die manier hebben ze zicht op mijn gehele pakket en kunnen ze dan een gepaste aanbieding maken.
Wat heeft jouw huidig loon te maken met je nieuwe job?
Je wilt toch gewoon de verloning die bij de nieuwe functie hoort. Je wilt geen loon dat verder gaat op je mogelijks huidig laag loon en bij uitbreiding wil je toch ook geen werkgever die hier op verder gaat en dus streeft naar jouw zo min mogelijk te betalen.

Je wilt toch gewoon de verloning die bij de nieuwe functie hoort. Je wilt geen loon dat verder gaat op je mogelijks huidig laag loon en bij uitbreiding wil je toch ook geen werkgever die hier op verder gaat en dus streeft naar jouw zo min mogelijk te betalen.
Je loon hangt meestal niet alleen af van je functie, maar ook van je capaciteiten, bovendien kan ook al het loon een aanduiding zijn of je echt de functie uitoefent dat het bedrijf dacht dat echt uitoefende. Jobtitels zeggen tegenwoordig nog heel weinig en ook je eigen beschrijving van wat je functie inhield kan vaag zijn. De enige persoon (buiten jezelf, maar zelf ben je uiteraard biased) die waarschijnlijk goede informatie had over je capaciteiten is je vorige werkgever.

Niet om te zeggen dat het qua onderhandeling een slechte zet is om dat niet te tonen, maar er is wel degelijk een band tussen je oude job en je nieuwe, en dus ook tussen je oud loon en je nieuw loon.

Omdat ik niet wil dat ze onder mijn huidig pakket gaan bieden en op die manier kan ik ze (op een transparante) manier voorleggen wat voor mij de ondergrens is. Meestal vragen ze in het midden van de sollicitatieprocedure trouwens ook al je brutoloon op om een indicatie te krijgen van wat je hebt en wat ze je al moeten gaan bieden (bij mij is het daar in het verleden al eens op vastgelopen).

Niet om te zeggen dat het qua onderhandeling een slechte zet is om dat niet te tonen, maar er is wel degelijk een band tussen je oude job en je nieuwe, en dus ook tussen je oud loon en je nieuw loon.
Meestal gebruiken ze hiervoor tools die dan een score berekenen die ze gebruiken als basis voor het loonvoorstel. De onafhankelijke variabelen zijn dan je jaren ervaring, je huidige jobniveau, je score tijdens het jobinterview, je bestaande brutoloon, ... Daar zit dan wel meestal nog wat rek op.

Probleem is dat in die denkwijze je er nooit echt op vooruit kan gaan. Zelfs als je een andere functie ambieert en er dus voor solliciteert, hangt die vorige job je als een molensteen om de nek? Lijkt me toch gewoon niet wenselijk als sollicitant.

Ik zie er persoonlijk geen enkel voordeel in voor de sollicitant, en dit gebruiken om je huidig loon te verifiëren is gewoon een blijk van wantrouwen vanuit je potentieel nieuwe werkgever, wat toch niet echt een schitterend begin is van een werkrelatie.
Ik besef dat ik overdrijf, maar als je naar deze situatie kijkt van iets verder is dat wel wat er aan de hand is: de nieuwe werkgever wil conform jou huidige verloning een aanbod doen. Dat is gewoon niet juist in mijn ogen. Zij bieden een functie aan, jij wil die komen vervullen. Zij hebben een budget, jij hebt iets voor ogen. Financieel doet het er niet toe wat je verdiende in je vorige job. Dat gebruiken als blijk van ervaring of dergelijke is nog verwerpelijker dan al het bovenstaande.
Omdat ik niet wil dat ze onder mijn huidig pakket gaan bieden en op die manier kan ik ze (op een transparante) manier voorleggen wat voor mij de ondergrens is. Meestal vragen ze in het midden van de sollicitatieprocedure trouwens ook al je brutoloon op om een indicatie te krijgen van wat je hebt en wat ze je al moeten gaan bieden (bij mij is het daar in het verleden al eens op vastgelopen).
Dit kan je eenvoudig oplossen door de verwachte verloning te vermelden in de vacature.
Geen kat doet dit, nochtans is dit een vanzelfsprekend gegeven.

In België is verloning inderdaad gewoon verrot in de kern wanneer het op solliciteren aankomt.
  • "Marktconforme verloning" of "een interessant loon aangevuld met extralegale voordelen" (nog even stoefen met de firmawagen als ze die aanbieden) dat is het soort onzin dat ze hier bij private vacatures zetten, in plaats van gewoon een loonvork zoals je bij vacatures in Nederland al eens ziet. Dat doet de overheid wél beter: dit is het loon, bam.
  • Anciënniteit maakt dat jongere mensen eigenlijk een relatief te laag loon krijgen ten opzichte van oudere mensen zelfs wanneer ervaring in die job je nauwelijks beter maakt, zeker wanneer je de verschillen ziet tussen pakweg 10 en 20 jaar in dezelfde job. Het maakt carrière-switchen maken zéér oninteressant, vooral bij overheidsjobs.
  • Het systeem van de werkbonus is gewoon absurd, als ik ga vergelijken met wat ik overhield van mijn eerste job (onderzoeklaborant) ten opzichte van wat mensen nu overhouden van ongeveer hetzelfde loon (€ 2200), dan scheelt dat ettelijke honderden euro's... Maar daar is al een andere thread voor.

Update: de hyperenthousiaste manager zou haar graag gisteren al laten beginnen hebben maar voor de verloning moest de norse directeur er bijgehaald worden die een beetje kwam toneelspelen (IMO) dat ze haar uurloon niet gingen kunnen matchen, of ja toch wel maar enkel maar matchen, niet meer.

Lijkt me weer zoiets dat geweldig is voor mensen die minder jobopportuniteiten hebben, die kunnen hun (laag) startloon zo meesleuren.

Nu goed, het is een halftijdse functie die er redelijk op het gemak uitziet en verre van dezelfde druk zal geven als haar huidige job, dus een zelfde uurloon kan dan nog wel getolereerd worden. Ze gaat een dag proefdraaien binnenkort.

Terug
Bovenaan