Potentieel nieuwe werkgever vraagt loonbrief vorige job?

Update: de hyperenthousiaste manager zou haar graag gisteren al laten beginnen hebben maar voor de verloning moest de norse directeur er bijgehaald worden die een beetje kwam toneelspelen (IMO) dat ze haar uurloon niet gingen kunnen matchen, of ja toch wel maar enkel maar matchen, niet meer.

Good cop bad cop methode....

Vragen naar iemands huidig salarispakket is gewoon boertig. Het bedrijf gaat mij toch ook geen lijst geven van hun huidig personeel in een gelijkaardige functie met wat die verdienen? Als zij willen dat ik m'n kaarten op tafel smijt, dan zij ook. Ik weiger de informatie-asymmetrie tussen werkgever en werknemer verder in stand te houden.

Ik laat een potentiële werkgever gewoon weten wat er nodig is om mij te overtuigen, met wat onderhandelingsmarge. Natuurlijk is het vaak jongleren met netto-voordelen, extralegale voordelen, bonussen, winstdeelnames, verlof etc. maar het is al een basis.

Nu de arbeidsmarkt wat gunstiger is, is het tijd dat de werknemer eens wat veranderingen begint te eisen. Het mag eens gedaan zijn met geheimzinnige werkgevers die jouw loon willen weten om er gewoon 200/300 EUR bij te lappen en/of hun databank aan loongegevens bij te vullen. Dat ze zelf eens hun kaarten tonen en laten weten wat de loonvork is.

Bij ons worden de vorken van alles en iedereen gewoon publiek gemaakt. Als werknemer zie je ook aan welk % van je vork je zit. Zelfs dan zijn er nog flippos die te bang zijn om te vragen waarom ze maar 70% of zo van hun reference krijgen...

Soms is het als werkgever niet heel moeilijk om je volk uit te buiten :ROFLMAO:

Vragen naar iemands huidig salarispakket is gewoon boertig. Het bedrijf gaat mij toch ook geen lijst geven van hun huidig personeel in een gelijkaardige functie met wat die verdienen? Als zij willen dat ik m'n kaarten op tafel smijt, dan zij ook. Ik weiger de informatie-asymmetrie tussen werkgever en werknemer verder in stand te houden.

Ik laat een potentiële werkgever gewoon weten wat er nodig is om mij te overtuigen, met wat onderhandelingsmarge. Natuurlijk is het vaak jongleren met netto-voordelen, extralegale voordelen, bonussen, winstdeelnames, verlof etc. maar het is al een basis.

Nu de arbeidsmarkt wat gunstiger is, is het tijd dat de werknemer eens wat veranderingen begint te eisen. Het mag eens gedaan zijn met geheimzinnige werkgevers die jouw loon willen weten om er gewoon 200/300 EUR bij te lappen en/of hun databank aan loongegevens bij te vullen. Dat ze zelf eens hun kaarten tonen en laten weten wat de loonvork is.
Mijn salarispakket beschouw ik als een vertrouwelijk contract tussen mij en mijn werkgever. Wanneer ik zou tekenen bij een nieuwe werkgever, gaat die die informatie ook kennen (door de verrekening van het vakantiegeld), maar in standaard verkenningsgesprekken geef ik geen details.
Indien iemand mij contacteert geef ik wel vanaf het eerste contact aan wat mijn minimale loonpakket is om een verandering te overwegen, zo vermijd ik en die headhunter onnodig tijdverlies.

Lijkt me weer zoiets dat geweldig is voor mensen die minder jobopportuniteiten hebben, die kunnen hun (laag) startloon zo meesleuren.

Indien iemand mij contacteert geef ik wel vanaf het eerste contact aan wat mijn minimale loonpakket is om een verandering te overwegen, zo vermijd ik en die headhunter onnodig tijdverlies.

Beide berichten zijn bij de basis heel verschillend; waarbij ze in beide gevallen een onvoldoende pakket aanbieden vermoedelijk gaan resulteren in de solllicitant die de vacature niet invult.

Nu heeft elke manager inherent de taak om een correcte doch minimale verloning aan te bieden om te zorgen dat een goede werknemer niet gaat lopen (stel deze is goede performer) wanneer ze met collega’s/concurrentie vergelijkt, maar ook dat die extern komt (en van niets weet) meer verdiend dan zijn huidige pool van goede performers.

Het vragen van een loonbrief (mits legaal) lijkt mij een vrij efficiënte manier van dit te doen.

Het posten van een loonvork; hangt ook sterk af met de openheid over lonen; wat volgens mij in België vrij laag is. Zeker in niet baremieke / cao functies. (Deze categorie van werknemers weet vaak vrij goed waar (sector/bedrijf) het beter betaalt; maar die hebben dan ook vaak weinig marge tot onderhandeling.

Overal roeptoetert men dat men geen (goed) personeel vindt, maar blijkbaar in de realiteit over de brug komen is dan teveel gevraagd (oké, loonnormen enzo).

Overal roeptoetert men dat men geen (goed) personeel vindt, maar blijkbaar in de realiteit over de brug komen is dan teveel gevraagd (oké, loonnormen enzo).
To be fair: salaris is niet altijd het probleem. Vaak zijn de werkomstandigheden de boosdoener, of zijn er gewoon amper gekwalificeerde kandidaten omdat ze een heel specifieke skill set nodig hebben.

To be fair: salaris is niet altijd het probleem. Vaak zijn de werkomstandigheden de boosdoener, of zijn er gewoon amper gekwalificeerde kandidaten omdat ze een heel specifieke skill set nodig hebben.
Ik ken een hele hoop werkgevers waar ik al nooit voor zou solliciteren: toxische omgevingen met micromanagers, gratis overuren, 'KMO-mentaliteit', roepende managers want hey work hard play hard hé, "op de vloer zijn we keihard maar daarbuiten zijn we vrienden", thuiswerkers zijn luilakken,..

Beide berichten zijn bij de basis heel verschillend; waarbij ze in beide gevallen een onvoldoende pakket aanbieden vermoedelijk gaan resulteren in de solllicitant die de vacature niet invult.
Goed, wanneer je een gesprek voert met iemand die dan op 't einde van dat gesprek aangeeft dat er een salarispakket aan vasthangt dat nog niet de helft is van mijn huidige salarispakket, dan zorg ik er voor dat ik niet nog op die manier mijn tijd verlies.

Ik ken een hele hoop werkgevers waar ik al nooit voor zou solliciteren: toxische omgevingen met micromanagers, gratis overuren, 'KMO-mentaliteit', roepende managers want hey work hard play hard hé, "op de vloer zijn we keihard maar daarbuiten zijn we vrienden", thuiswerkers zijn luilakken,..
Ik werk in een bedrijf waar weinig 'interne competitie' is tussen de kaderleden. Dat wordt gewoon niet geaccepteerd, samenwerken is de boodschap.
Wanneer ik dan bij zo'n bedrijf kom waar de cultuur is om je collega's ook als concurrenten te beschouwen en die nog vasthangen in de idee dat het alfa-mannetje een goede manager is, dan haak ik al af.

Ik zou dat niet op tafel zwieren, neen. Dat verzwakt u onderhandelingspositie compleet als het over verloning gaat en al zeker bijkomende voordelen. Het blijft toch een beetje part of the game vind ik en een bepaalde charme om te onderhandelen over loon of eigenlijk over wat je waard bent voor de nieuwe werkgever.

Goed, wanneer je een gesprek voert met iemand die dan op 't einde van dat gesprek aangeeft dat er een salarispakket aan vasthangt dat nog niet de helft is van mijn huidige salarispakket, dan zorg ik er voor dat ik niet nog op die manier mijn tijd verlies.
Ooit eens 4 sollicitatieronden naar Brussel geweest in de file.
Om dan triomfantelijk de hoofdschotel af te schieten: de job binnengehaald!

Om dan in de 5de iteratie een loonsvoorstel te krijgen dat 40% onder huidig loon lag.

Dat was dan ook de allerlaatste keer dat ik niet in het eerste contact al een salarisrange vroeg.

Terug
Bovenaan