Natuurlijk is dat een extreem voorbeeld, dat was ook het idee erachter hé. Onbeperkte gewichtklasses zijn iets absurd.Ik geloof wel in sommige zaken die hier gezegd worden omtrent het te veel wegen ( door spieren of combo spieren/vet ). Maar de voorbeelden die hier gegeven worden, vooral dat laatste voorbeeld van die 160 Kilo zijn nu wel extreme gevallen. Ik ken ook heel wat powerlifters die absoluut niet zwaar zijn of zwaar zijn geworden.
Maar dat heb ik dus totaal niet geschreven. Het hele opzet van die schema's is net zwaar trainen met een laag aantal herhalingen en veel rust om zoveel mogelijk kracht te winnen en zo weinig mogelijk massa.Het is een beetje zwart/wit hoe hier soms gekeken wordt naar, als je zwaar gaat wordt je ook zwaar. Dat is in veel gevallen echt niet het geval, tenzij je dat zelf wil en daar zelf voor zorgt. Je hoeft niet per sé je te gaan focussen op maar 2/3 oefeningen om te voorkomen dat je massaal spiermassa bij komt en verzwaard. Ik ken genoeg mensen die nog heel wat accessoire oefeningen deden naast hun powerlifting en die sub 73 kilo liften en daar niet echt zwaar op moesten focussen om er onder te blijven. Als je van nature 90+ weegt en omhoog gaat, dan is dat ook gewoon een groot deel genetisch je lichaam die daar naar gebouwd is.
Een typische powerlifter traint ook een groot deel van het jaar zo.
Het aantal oefeningen staat daar los van, ik leg gewoon uit wat er in Power to the People gezegd wordt: twee oefeningen die zoveel mogelijk trainen, die enkel een barbell en gewichten nodig hebben. Maar dat staat los van massa/geen massa. Train als een bodybuilder in die twee oefeningen en je zal wel wat massa bijkomen.
Je zegt niets dat ik heb tegengesproken hoor, je lijkt gewoon mijn posts verkeerd te begrijpen. Allezja ik heb van 2007-2008 t.e.m. 2022 wedstrijden gedaan, ik weet dat er gewichtsklasses zijn. Maar in functie van je lengte en proporties is er wel een zeker gewicht dat optimaler is, en dat is vaak relatief hoog naargelang de lengte. Zie ook: https://www.strongerbyscience.com/which-weight-class-is-best-for-you/Ik zelf ga bv ook nooit zo gaan verzwaren. Ik ben begonnen op 87 kilo en ben tijdens mijn start afgevallen tot 2/83 kilo. Dat is dan meer dan een jaar hetzelfde gebleven. Met de juist regulatie van voeding en training kon ik perfect al mijn compounds doen + extra's voor ook men visuele fysiek omhoog te brengen en ik bleef mooi op men gewicht.
Sinds kort ( 1 maand ) ben ik even overgestapt naar het onderhouden van mijn kracht terwijl ik probeer nog wat meer af te vallen omdat ik toch nog wat vetpercentage heb. Dit was de perfecte moment voor mij omdat ik ook al 2 maand moest opletten voor mijn bekken en onderrug. Momenteel doe ik nog altijd alle compounds, maar DL veel minder zwaar omwille van recuperatie, maar bij Bench is nog steeds hetzelfde als voordien, dat terwijl ik nu ondertussen 79/80 kilo weeg. Ik begin nu ook effectief de veranderingen in mijn lichaam te zien. Ik zie er fysiek al iets fitter uit zonder echt verlies in kracht te hebben.
Nadien is het doel om terug wat te verzwaren, maar dan in spiermassa zelf omdat die 82/83 kilo die ik woog helemaal niet problematisch was, ik wou gewoon een andere verhouding in mijn lichaam. Er is op dat moment zeker nog marge voor mij om ook nog te groeien in kracht en op het einde van de rit gewoon hetzelfde te wegen. En zelf nadien kan je nog altijd je voeding reguleren en je training anders focussen om nog meer kracht bij te komen en op dat gewicht te blijven.
Waar ik eigenlijk naartoe wil is dat niet alles gewoon ofwel A, ofwel B is. Iedereen gaat genetisch gezien wel naar een bepaalde klasse gaan en daar kan je altijd boven of onder gaan, de vraag is alleen of dat dan wel goed is voor je lichaam. Maar powerlifting is niet altijd gepaard met "ik moet 135+ wegen". Je kan ook trainen voor een lagere klasse als je dat wil. Ik heb al mensen van net geen 70 kilo 200 zien DL'en en 140 zien benchen, dus het kan zeker en vast allemaal hoor. Je moet niet per sé 20 kilo bij komen om meer kracht te hebben en je hoeft ook zeker niet schrik te hebben om meer dan 3 oefeningen te doen. Het hangt af van hoe je je sets doet, wat je eet en hoe je alles reguleert.
Fairly lean wil dus zeggen zoveel spiermassa als mogelijk zonder excessieve vetmassa. Kijk dan naar de tabel:Here’s the one sentence answer to the question posed in the title: The best powerlifting weight class for you will generally be the biggest weight class you can fill out while still being fairly lean.
Het is geen super recent artikel, de IPF heeft nu een andere manier om punten te berekenen dan Wilks. Maar in deze simpele benadering is het dus "aan te raden" om als man van 180 cm in de -110 kg mee te doen (ook een klasse die niet meer bestaat binnen de IPF) wil je zo competitief mogelijk zijn. Dat wil dus zeggen iets boven de 110 kg wegen doorgaans en wat af te vallen voor de competitie.Here are some reference values for what weight class to shoot for, based on your height (these are the heights where you’d expect to have a Wilks Score of 500 or 450, as a male, based on the formula in the last article):
Weight Class (kg/lbs) Height (cm/inches) for a
500 WilksHeight (cm/inches) for a
450 Wilks60/132 149/58.5 169/66.5 67.5/148 150/59 169/66.5 75/165 152/60 171/67.5 82.5/181 156/61.5 176/69 90/198 161/63.5 181/71 100/220 170/67 191/75 110/242 180/71 203/80 125/275 198/78 222/87.5
En ik ben dus 180 cm, en mijn beste prestaties waren aan zo'n 115-117 kg lichaamsgewicht, gezien de opties binnen de IPF -105 kg of -120 kg waren. En dat is allemaal leuk, maar gezond is iets anders.

Het is altijd net wanneer je terug in de flow komt dat er weer wat gebeurd.