Extra dagje gerust dan gepland + een goeie mindset == Nieuwe PR's!
Van 3x100 naar 5x100 en voor het eerst 105 geduwd ( meteen 3 reps ).

Dank u Sint Maarten!!! 😂

Een nieuwe kiezen..

Enerzijds hou ik wel van het 24/7 gegeven van basic fit maar mis ik dikwijls 'de extra's' zoals een sled, safety squat bars, sfeer,..

Helaas is er in Heist op den berg niks te vinden dat deftig lijkt.

Tips?

Een nieuwe kiezen..

Enerzijds hou ik wel van het 24/7 gegeven van basic fit maar mis ik dikwijls 'de extra's' zoals een sled, safety squat bars, sfeer,..

Tips?
Gelukkig gene last van bij die van hier. Net nog een hack squat bijgekomen en de 27ste nog wat nieuwe toestellen. Ben is benieuwd.

Lang ga ik daar niet van kunnen genieten want rond januari wat kalk rond de elleboog verwijderen en een kleine 3 maanden tot full power. Soit. Dan ga ik wel daarna weer deftig de triceps kunnen trainen.

Gelukkig gene last van bij die van hier. Net nog een hack squat bijgekomen en de 27ste nog wat nieuwe toestellen. Ben is benieuwd.

Lang ga ik daar niet van kunnen genieten want rond januari wat kalk rond de elleboog verwijderen en een kleine 3 maanden tot full power. Soit. Dan ga ik wel daarna weer deftig de triceps kunnen trainen.
Hack squat in een basic fit?
Das al next level

Een belangrijke vraag die ik mezelf stel bij het "design" van een eigen (commerciële) gym, qua ruimte-optimalisatie:
Verwachten jullie te kunnen douchen in de gym?

Ik merk dat ik mezelf aanpas aan het feit dat ik er nu geen heb bij Uplifting Gym, daar waar ik in het verleden (Basic-Fit) heel vaak 's ochtends voor het werk ging trainen, douchke nemen en dan de werkdag te starten. Nu mis ik het niet, maar ik heb me er gewoon aan aangepast.

Een belangrijke vraag die ik mezelf stel bij het "design" van een eigen (commerciële) gym, qua ruimte-optimalisatie:

Ik merk dat ik mezelf aanpas aan het feit dat ik er nu geen heb bij Uplifting Gym, daar waar ik in het verleden (Basic-Fit) heel vaak 's ochtends voor het werk ging trainen, douchke nemen en dan de werkdag te starten. Nu mis ik het niet, maar ik heb me er gewoon aan aangepast.
Voor mij zou dat toch wel een must zijn, of toch iets dat ik als een nadeel zou beschouwen bij het zoeken naar een nieuwe gym. Zoals jouw voorbeeld, bij gymmen voor het werk zou ik anders terug naar huis moeten om te douchen. Zeker op m'n vorig werk zou dat onnozel geweest zijn want de gym was vlak naast mijn kantoor.

Voor mezelf geen probleem, ik ga meestal 's avonds naar de gym en ga dan thuis douchen en nadien slapen. Maar als ik zie hoeveel mensen er gebruik maken van de douche in de gym, dan denk ik toch dat het voor veel mensen echt wel een must is.

Ik heb deze zomer een tijd een schema gevolgd ( intensief ) maar ik ging daar op een bepaald punt niks meer mee vooruit, heb dat dan een paar keer wat proberen aanpassen ( telkens ook wat tijd gegeven, niet elke sessie iets anders ) maar het bleef toch echt wel wat steken allemaal.

Heb toen besloten ook op aanraden van een paar mensen om eens echt te resetten. Gewoon droppen in gewicht, focussen op techniek en wat meer volume om aan mijn basis te werken. Dat heb ik twee maand gedaan, hiervoor niet een heel specifiek schema gevolgd gewoon als een gewicht te makkelijk werd 2.5 kilo er bij en de ene keer iets zwaarder dan de andere keer en zou rustig opgebouwd. Ben in die periode van 8x80kg naar 8x87.5 gegaan en 80 kon ik toen 12/14 keer.

Nadien hadden ze me gezegd dat ik dit nu wel niet moest blijven doen als ik graag in kracht ook nog eens wil pieken dus dan terug intensievere trainingen gaan doen. In het begin wel wat opgebouwd want de sprong naar 90 en 92.5 was niet zo vlot als dat ik dacht ( Ik had dat gewicht 2 maand niet meer aangeraakt ). Maar dat was na een paar trainingen wel weer ok en ik had toen ook niet echt last, moest het gewoon allemaal weer wat gewoon worden die 90+

Ondertussen volg ik semi een schema dat per sessie opbouwt: 4x4 -> 4x3 -> 4x2 telkens hogen in gewicht was respectievelijk 95, 97.5 en 100. De keer dat ik klaagde over dat niet fit zijn en zwaar moeten recupereren was na die laatste sessie, ze ging heel goed waardoor ik zelf 3x100 deed ipv 2x. Maar dat was de eerste keer 100kg in denk ik 3/4 maand, het ging dan misschien wel goed van de eerste keer, maar die gewichten waren heel lang geleden en de sesies iets te kort op elkaar. Daardoor had ik erna echt last van mijn armen die echt compleet op waren, borst en schouders geen enkel probleem mee, maar mijn tricep echt OOF ( paar grinders bij ).

Ik doe nu nog steeds datzelfde schema en de vermoeidheid van die tricep begint te beteren, zeker als ik mijn sessies beter in plan. Mijn 4x4 van 95 vorige keer was nu 6 reps 95 en zonder echt veel last buiten de laaste reps op de laatste set, maar dat is nu ook wel in eens 2 reps extra op 1 week, dus de progressie is er zeker wel.

Het komt er dus volgens mij gewoon op neer dat mijn triceps net dat tikkeltje extra training nodig hebben tegenover mijn borst en dat ik misschien soms wat minder grinder reps moet doen. Die trouwens vooral in de laatste 40% van de lift een grinder zijn, van de borst gaat hij meestal vlot, het uit het uitlocken dat grindy is.

Misschien kan jij me raad geven op dit laatste, sommige zeggen dat ik dan mijn triceps wat moet bij trainen, maar als ze al zo vermoeid zijn van de compount, is het dan slim op dan nog eens extra te gaan skullcrushers doen of dergelijke en ze dus nog meer te vermoeien...? Of gewoon afwachten en zien of ze zichzelf inhalen wanneer ik mijn bench blijf trainen.
Als ik het goed begrijp doe je een soort lineaire progressie, ik zou toch eens kijken of daar overstappen op iets meer cyclisch je geen beter resultaat oplevert.

Als je vermoedheid effectief in je triceps zit zou ik die niet extra trainen eigenlijk. Maar ik heb zelf nooit dat ervaren, hier was uitdrukken nooit het probleem, maar wel voorbij een paar cm boven borst geraken (het klassiek sticking point). Misschien een dag narrow grip trainen, zo heb je nog altijd een "bench" training, maar concentreer je je meer op je triceps.
Een nieuwe kiezen..

Tips?
Persoonlijk vind ik die extra's enkel maar dat: extra. Er lopen op de wereld veel mensen die een pak sterker zijn dan mij, die nooit meer dan een power cage en een rechte barbell hebben gebruikt. Het is ook wat eigen aan het fitnesswereldje dat er altijd wat nieuwe dingen worden gezocht. Zo'n safety bar squat bijvoorbeeld: ik snap het punt als je zwaar wil squatten en geblesseerd bent aan ellebogen of schouders, maar als dat niet het geval is kan je met front, high bar, low bar squat het ook wel allemaal "afdekken".

Ik heb op al die jaren misschien 2 keer ter plekke de douche gebruikt, omdat ik daarna ergens moet zijn. Mijn trainingen waren een "avondactiviteit" op zich, waarna ik naar huis ging en daar een douche nam. Als je dat natuurlijk combineert om daarna te gaan werken ofzo, ja dan zou ik ook wel een douche willen. Maar dat hangt volgens mij ook samen met het cliëntieel waarop je mikt. Ik denk dat de klassieke powerlifting/weightlifting gerichte mensen, die meer dan een uur intensief trainen, minder geneigd zijn dat eens snel voor het werk of voor een avondje stappen te doen. Ik kan natuurlijk verkeerd zijn.

Als beginner maakt een goed schema of voldoende eiwitten etc. nog niet zo héél veel uit denk ik. Als je er wel op let zal dat je progressie natuurlijk wel ten goede komen.

Wat volgens mij in het begin veel belangrijker is, is de intensiteit waarmee je de oefeningen uitvoert, en vooral de progressive overload. Elke sessie moet uitdagend zijn.
Ik ben nu zelf ongeveer 6 weken bezig. Heb niet echt een programma opgezocht ofzo, maar doe 3x per week full body. 3 sets van 10 reps met oefeningen die makkelijk uit te voeren zijn.
Ik noteer altijd het gewicht en aantal sets+reps in google keep. Als ik bij rep 8 van eender welke set nog niet het gevoel heb dat het zwaar is, dan doe ik de volgende trainingssessie er een beetje gewicht bij (of extra reps voor de freeweight oefeningen). Als ik in set 1 en 2 geen problemen heb, en bij set 3 bij rep 8 nog steeds niet het gevoel heb dat ik bijna niet meer kan/de rep nog wel kan completen maar met slechtere vorm. Dan doe ik de volgende keer veel gewicht bij.

In het begin kon ik echt elke volgende trainingsessie gewicht bij zetten. Nu is dat eerder om de 2x of zelfs 3x voor sommige oefeningen.

Ik denk dat ik ondertussen best wel wat spiermassa bij heb, zeker als ik terugkijk naar mijn startgewicht van de oefeningen, en waar ik nu zit. En ik zit dan ondertussen nog met een kcal tekort van +-500kcal per dag. Ben na 6 weken ook 2kg kwijt. (vermoedelijk vooral vet kwijt, en wat spiermassa extra bij, gezien de kracht wel enorm toegenomen is). Ik track wel alles van voeding en zit ongeveer aan +-150gr eiwit per dag. (weeg nu +-70kg voor 172cm). Kcal tekort ga ik nog 6 weken aanhouden, en dus hopelijk nog eens 3kg vet eraf dan.

Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring. Ik ben verre van een expert in de materie en ik begrijp dat het fitness pad voor iedereen verschillend is.

Edit: voor de volledigheid zal ik hieronder mijn trainingsschema nog zetten. Weet wel dat ik dit zo maar uit mijn duim gezogen heb, dus dit blindelings volgen zou ik zeker niet doen, en als mensen met meer ervaring opmerkingen hebben, of verbeteringen kunnen aanbrengen, doe dat dan gerust, ik sta altijd open om bij te leren :D Ik denk dat ik hiermee zo goed als alle grote spiergroepen train, maar ik kan even goed volledig mis zijn.

Variatie A
- Chest press machine / kan afgewisseld worden met DB chest press (flat of incline), als ik daar meer zin in heb.
- Seated chest supported row machine
- Leg curl machine
- Lat pulldown machine
- Leg extension machine
- DB Overhead press
- DB curl
- Straight bar pushdown cable machine

Sinds kort heb ik hier nog 2 variatie op gemaakt, grotendeels hetzelfde, maar met wat grotere compounds. Ben van plan om hier nog meer op in te zitten, maar in een kcal tekort vind ik die oefeningen echt zeer zwaar. Dus is iets voor als ik op maintenance zit binnen een 6tal weken.

Variatie B
- Chest press machine / kan afgewisseld worden met DB chest press (flat of incline), als ik daar meer zin in heb.
- Lat pulldown machine
- Squat
- Barbell Overhead press
- Barbell curl

Variatie C
- Bench press
- Lat pulldown machine
- Deadlift
- DB curl
Zal hier ook nog eens een update van de situatie geven, zodat er ook wat beginners aan het woord zijn en niet alleen ervaren lifters :D

Sinds 31 oktober gestopt met kcal tekort, doel mooi behaald en zat op een 68kg. Alles begon er redelijk strak uit te zien, en een beetje extra spiermassa, maar geen mirakels gebeurd uiteraard :)

Sinds november dan begonnen met me meer te focussen op de grote compounds, na de tips die ik hier had meegekregen. En zo bij het stronglifts programma uitgekomen. Dat heb ik niet volledig gevolgd zoals het zou moeten, want ik zag het niet zitten om terug met een lege bar te beginnen. Achteraf gezien had dat mss wel gekund, aangezien het gewicht best snel omhoog gaat in dit programma, maar het ego zat wat in de weg denk ik, en wou vooral de eerste weken niet het gevoel hebben dat ik "niks" kwam doen in de fitness :D

De eerste weken deed ik ook 3x per week alle lifts, ipv steeds maar 3 lifts per trainingsdag. Om wat tijd uit te sparen dan voor 4x6 gekozen ipv 5x5. Vanaf deze week ga ik dat wel moeten aanpassen, omdat ik merk dat de lineaire progressie wat te zwaar begint te worden als ik alle lifts nog goed wil uitvoeren, en veel rust nodig heb tussendoor.

Dus ga vanaf nu starten met volgend programma:

A
Squat 4x6
Bench Press 4x6
Barbell Row 4x6
Overhead press 3x10 (met lichter gewicht)
Bicep curl 2x10 ofzo, afhankelijk van hoeveel sap er nog in de armen zit

B
Squat 4x6
Overhead Press 4x6
Deadlift 1x5
Lat pulldown 3x10
Bench press 3x10

en zien of dat haalbaar is, moest het nog te zwaar zijn kan ik die 3x10 van bench en OHP afwisselend er ook nog wel af laten.

Progress op de lifts bij 4x6 werkgewicht:
Bench press: 46kg
Squat: 73kg
Row: 60kg
OHP: 30kg (die loopt wat achter op de rest helaas, want is eigenlijk wel de leukste lift)
Deadlift: 85kg (vorige training eens 1 rep 90kg gedaan, dat ging wel, maar verloor lichtjes de goede vorm, dus is nog niet voor direct)

Zal hier ook nog eens een update van de situatie geven, zodat er ook wat beginners aan het woord zijn en niet alleen ervaren lifters :D

Sinds 31 oktober gestopt met kcal tekort, doel mooi behaald en zat op een 68kg. Alles begon er redelijk strak uit te zien, en een beetje extra spiermassa, maar geen mirakels gebeurd uiteraard :)

Sinds november dan begonnen met me meer te focussen op de grote compounds, na de tips die ik hier had meegekregen. En zo bij het stronglifts programma uitgekomen. Dat heb ik niet volledig gevolgd zoals het zou moeten, want ik zag het niet zitten om terug met een lege bar te beginnen. Achteraf gezien had dat mss wel gekund, aangezien het gewicht best snel omhoog gaat in dit programma, maar het ego zat wat in de weg denk ik, en wou vooral de eerste weken niet het gevoel hebben dat ik "niks" kwam doen in de fitness :D

De eerste weken deed ik ook 3x per week alle lifts, ipv steeds maar 3 lifts per trainingsdag. Om wat tijd uit te sparen dan voor 4x6 gekozen ipv 5x5. Vanaf deze week ga ik dat wel moeten aanpassen, omdat ik merk dat de lineaire progressie wat te zwaar begint te worden als ik alle lifts nog goed wil uitvoeren, en veel rust nodig heb tussendoor.

Dus ga vanaf nu starten met volgend programma:

A
Squat 4x6
Bench Press 4x6
Barbell Row 4x6
Overhead press 3x10 (met lichter gewicht)
Bicep curl 2x10 ofzo, afhankelijk van hoeveel sap er nog in de armen zit

B
Squat 4x6
Overhead Press 4x6
Deadlift 1x5
Lat pulldown 3x10
Bench press 3x10

en zien of dat haalbaar is, moest het nog te zwaar zijn kan ik die 3x10 van bench en OHP afwisselend er ook nog wel af laten.

OHP: 30kg (die loopt wat achter op de rest helaas, want is eigenlijk wel de leukste lift)
Deadlift: 85kg (vorige training eens 1 rep 90kg gedaan, dat ging wel, maar verloor lichtjes de goede vorm, dus is nog niet voor direct)
Hoe kom je op gewichten zoals 46 of 73 kg eigenlijk?

Verder ziet dat er wel goed uit. Als je 4x6 doet in plaats van 5x5 voor tijdsoverwegingen zou je er ook zo'n 3x10 beweging kunnen uitlaten. Is dat eigen aan stronglifts, maar één set deadlift?

Voor mij geen strikte vereiste al zou ik het wel gebruiken mits iet of wat privacy. Geen fan van één grote doucheruimte zonder afsluiting.

Hoe kom je op gewichten zoals 46 of 73 kg eigenlijk?

Verder ziet dat er wel goed uit. Als je 4x6 doet in plaats van 5x5 voor tijdsoverwegingen zou je er ook zo'n 3x10 beweging kunnen uitlaten. Is dat eigen aan stronglifts, maar één set deadlift?
De fitness waar ik momenteel ga is vooral gericht op dat eGym gebeuren, ik heb dat een tijdje gedaan, maar is eerder voor oudere mensen/revalidatie heb ik de indruk, dus mijn abonnement loopt daar nog wel, maar het echte fitness stuk is niet zo uitgebreid. En dat raar gewicht komt dus omdat ik die lifts in een smith machine moet doen (11,3kg bar) omdat er geen losse bench of squat racks zijn.

Ja of die 3x10 ook haalbaar gaat zijn moet ik nog bekijken, ga vanaf deze week daarmee starten, dus kan dat evt nog wel droppen.

Je doet zoveel warmup sets voor de deadlift als je wil, en dan 1 werkset. Ik begin dus meestal op 60kg x6 70kg x6 75kg x6 en dan de werkset van 85kg x5

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp doe je een soort lineaire progressie, ik zou toch eens kijken of daar overstappen op iets meer cyclisch je geen beter resultaat oplevert.

Als je vermoedheid effectief in je triceps zit zou ik die niet extra trainen eigenlijk. Maar ik heb zelf nooit dat ervaren, hier was uitdrukken nooit het probleem, maar wel voorbij een paar cm boven borst geraken (het klassiek sticking point). Misschien een dag narrow grip trainen, zo heb je nog altijd een "bench" training, maar concentreer je je meer op je triceps.

Persoonlijk vind ik die extra's enkel maar dat: extra. Er lopen op de wereld veel mensen die een pak sterker zijn dan mij, die nooit meer dan een power cage en een rechte barbell hebben gebruikt. Het is ook wat eigen aan het fitnesswereldje dat er altijd wat nieuwe dingen worden gezocht. Zo'n safety bar squat bijvoorbeeld: ik snap het punt als je zwaar wil squatten en geblesseerd bent aan ellebogen of schouders, maar als dat niet het geval is kan je met front, high bar, low bar squat het ook wel allemaal "afdekken".
Ik nu dus een schouder blessure 😅
Wil ook niet meer powerlifting gerecht trainen maar eerder voor mijn sport (grappling).

Dan zijn medicine balls, zandzakken, plyo materiaal wel tof om extra te trainen ipv te 531'n tot in het oneindige met squats en deadlifts.

Heb lang in mijn garage enkel een powerrack en bank gehad.. was beresterk tegenover nu. Good old days.
Opvallend eigenlijk ook hoe weinig ik trainde (+-30min effectief sets) en hoe methodische dat allemaal ging. Echt letten op CNS, schema goed volgen, en wekelijks PR zetten (rep PR geen max).

Ja, meestal val ik daar altijd wel een beetje terug in, denk dat het wat komt omdat ik heel moeilijk vaste dagen kan regelen en vaak wat on the fly moet kijken wat mogelijk is om het allemaal zo goed mogelijk te volgen. Ik probeer er wel wat een cyclus in te steken hoor, meestal is dat iets dat ik dan begin te doen wanneer die lineaire progressie wat stil valt ( wat nu wat begint te komen ). Ik heb mijn progressie kunnen doen en ben over heel wat PR's gesprongen, maar nu begint het weer stil te vallen ( als in mijn nieuwe max is bereikt ). Wat ik dan nu doe en gestart ben is een 4 weken cyclus waarbij ik 3 weken opbouw van 85 tot 95% ( 4x4, 4x3 en 4x2 ) en dan een rustigere week erna. Maar dit is iets waar ik niet erg zeker van ben dat het zeer goed werkt voor mij. Zijn er beter cyclussen die jij aanraad of ervaring mee hebt?

Dit probleem is eigenlijk vanzelf terug weg gegaan, de laatste keer dat ik vast zat op een intensieve training was effectief bovenaan de borst zoals je zelf ook zegt. Kan goed zijn dat het wat een momentopname was die keer met mijn triceps en dat ik me daar iets te hard op gefocust heb.

Onderschat OHP niet hoor, dat is echt wel een veel zwaardere lift dan bench press, horizontaal duwen gaat veel makkelijker dan verticaal en ten opzichte van je bench zou ik net zeggen dat je OHP zeer goed is. Je Row ook eigenlijk, dat is bij mij altijd een oefening geweest dat ik echt niet goed kan en daardoor ook niet graag doe.

Zelf heb ik een zeer belachelijke lift op de Squat, ik Sqaut atm ongeveer even veel als jou terwijl ik wel 110 Bench en 160 DL deed. Maar ik had altijd schrik om te Squaten omdat ik altijd een rare klik voelde in mijn knie, dus ik deed dat nooit. Sinds 2/3 weken terug mee begonnen na dat een kiné op training me zei dat die klik die ik voel niet zo gevaarlijk is. Het zou gaan over een spier die langs de zijde van mijn been en knie gewoon beweegt tijdens het zakken en stijgen. Die spier klikt als het waren over het bot en je voelt dat bewegen, dat zou iets zijn dat nog mensen hebben als die spier wat korter of stijver is. Ben er nu dus terug mee begonnen en ben eens benieuwd of ik in de toekomst toch eens wat beter squat.

vraagje, wat is je lichaamsgewicht ?

Ik ben al een tijdje gestopt met squats wegens te veel risico op nieuwe rugblessures. In de plaats doe ik nu hack squats. De laatste weken echter meer en meer last van mijn knieën aan het krijgen.

Ik doe altijd 4-6 reps met zoveel mogelijk gewicht en zou het liefst op die manier blijven trainen. Ik overweeg daarom knee sleeves om (hopelijk) wat minder mijn knieën te belasten. Iemand ervaring mee?

Ik doe altijd 4-6 reps met zoveel mogelijk gewicht en zou het liefst op die manier blijven trainen. Ik overweeg daarom knee sleeves om (hopelijk) wat minder mijn knieën te belasten. Iemand ervaring mee?
Zelf niet maar kameraad van me wel en die zegt toch dat het allemaal veel beter aanvoelt, je knieën zit goed en warm ingepakt wat toch echt wel wat versteviging bied. Belangrijkste is dat je ze eigenlijk met moeite aankrijgt, als je het gevoel hebt dat je sleeves aandoen meer werk is dan je laatste set, dan is het de juiste maat xD

Onderschat OHP niet hoor, dat is echt wel een veel zwaardere lift dan bench press, horizontaal duwen gaat veel makkelijker dan verticaal en ten opzichte van je bench zou ik net zeggen dat je OHP zeer goed is. Je Row ook eigenlijk, dat is bij mij altijd een oefening geweest dat ik echt niet goed kan en daardoor ook niet graag doe.

Zelf heb ik een zeer belachelijke lift op de Squat, ik Sqaut atm ongeveer even veel als jou terwijl ik wel 110 Bench en 160 DL deed. Maar ik had altijd schrik om te Squaten omdat ik altijd een rare klik voelde in mijn knie, dus ik deed dat nooit. Sinds 2/3 weken terug mee begonnen na dat een kiné op training me zei dat die klik die ik voel niet zo gevaarlijk is. Het zou gaan over een spier die langs de zijde van mijn been en knie gewoon beweegt tijdens het zakken en stijgen. Die spier klikt als het waren over het bot en je voelt dat bewegen, dat zou iets zijn dat nog mensen hebben als die spier wat korter of stijver is. Ben er nu dus terug mee begonnen en ben eens benieuwd of ik in de toekomst toch eens wat beter squat.

vraagje, wat is je lichaamsgewicht ?
Wel ik denk dat mijn bench mss wat achter loopt op OHP omdat ik mijn workouts altijd start met OHP omdat ik die zo leuk vind :D Maar aangezien dat toch wel redelijk wat overlap in spieren gebruikt, is de bench moeilijker. Ik heb ook de indruk dat ik mijn bench techniek nog heel wat moet bijschaven, ik denk dat ik in het begin mijn grip niet wijd genoeg hield, dus ben nu de techniek wat aan het bijschaven.

Mijn lichaamsgewicht is momenteel +-69kg. Squat gaat redelijk vlot omdat ik door veel te sporten eigenlijk best gespierde benen had zonder te fitnessen. En ik moet uit noodzaak ook helaas squatten in een smith machine, wat het ook wel wat makkelijker maakt natuurlijk.

Wel ik denk dat mijn bench mss wat achter loopt op OHP omdat ik mijn workouts altijd start met OHP omdat ik die zo leuk vind :D Maar aangezien dat toch wel redelijk wat overlap in spieren gebruikt, is de bench moeilijker. Ik heb ook de indruk dat ik mijn bench techniek nog heel wat moet bijschaven, ik denk dat ik in het begin mijn grip niet wijd genoeg hield, dus ben nu de techniek wat aan het bijschaven.

Mijn lichaamsgewicht is momenteel +-69kg. Squat gaat redelijk vlot omdat ik door veel te sporten eigenlijk best gespierde benen had zonder te fitnessen. En ik moet uit noodzaak ook helaas squatten in een smith machine, wat het ook wel wat makkelijker maakt natuurlijk.
Aah, ja ik heb vaak het omgekeerde ik moet vaak nog OHP doen na te benchen... normaal is de verhouding van spieren die je gebruikt niet hetzelfde, maar de meeste gaan inderdaad wel al wat poeier kwijt zijn. De techniek om te benchen vind ik persoonlijk het moeilijkste om te leren. Het is de makkelijkste oefening om te starten, maar de moeilijkste om te masteren. In vergelijking is een DL vaak eentje waar mensen moeilijk mee gestart raken met een goeie form, maar eigenlijk eens je hem hebt is er niet zo veel aan om deze te houden en er valt ook minder aan te perfectioneren. Probeer bij het benchen vooral te voorkomen dat je met je schouders duwt, want dat kan echt rotte blessures opleveren.

Dacht inderdaad wel dat je aan de iets lichtere kant ging geweest zijn, 60-65 was mijn gok. Bij mij was het omgekeerd, ik heb niet de sterkste benen maar altijd wel een relatief breed torso gehad. Dat en ik ben een motivatie beest, als iets achter zit geraak ik er moeilijk voor gemotiveerd zeker als ik wat vast zit, daarom dat ik wel graag bench, dat ging altijd vlotjes. Maar ik ben nu wel weer een poging aan het doen om die benen meer mee mee te nemen.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan