Een belangrijke vraag die ik mezelf stel bij het "design" van een eigen (commerciële) gym, qua ruimte-optimalisatie:
Verwachten jullie te kunnen douchen in de gym?

Ik merk dat ik mezelf aanpas aan het feit dat ik er nu geen heb bij Uplifting Gym, daar waar ik in het verleden (Basic-Fit) heel vaak 's ochtends voor het werk ging trainen, douchke nemen en dan de werkdag te starten. Nu mis ik het niet, maar ik heb me er gewoon aan aangepast.
Uplifting is ook een gym die wat gebricoleert overkomt he. Die hebben ook geen echte kleedkamers.

Idd aanpassen, behalve in de zomer kan dit lastig zijn.

Ik heb binnenkort plaats om een kleine homegym te maken.

Wat is zoal het beste materiaal (aan redelijke prijs) voor power cage? Op internet vind ik heel wat maar ken niks van die merken en weet niet de welke goed te vertrouwen zijn.

Zijn er ook cages waar je een bokszak aan kan hangen?
Barbell + wat standaard gewichten ook nog op zoek naar.

Of best 2ehands proberen zoeken?

Ik ben al een tijdje gestopt met squats wegens te veel risico op nieuwe rugblessures. In de plaats doe ik nu hack squats. De laatste weken echter meer en meer last van mijn knieën aan het krijgen.

Ik doe altijd 4-6 reps met zoveel mogelijk gewicht en zou het liefst op die manier blijven trainen. Ik overweeg daarom knee sleeves om (hopelijk) wat minder mijn knieën te belasten. Iemand ervaring mee?
Ik train eigenlijk altijd met sleeves. Moeilijk te zeggen of dat helpt, heb misschien wel minder ontstekingen op de knieën dan vroeger, maar dat kan ook aan andere zaken liggen zoals techniek en gewicht. Nu goed, persoonlijk zie ik weinig reden om ze niet te dragen.

Ik ga wel niet akkoord met @Sloan, als je moet vechten om ze aan te krijgen dan is dat vooral om er enkele kg uit te halen op wedstrijd. Infeite knee wraps voor de "raw" competitie. Voor gewoon de warmte en ondersteuning van de knie moet dat niet zo extreem strak zitten.

Wat is zoal het beste materiaal (aan redelijke prijs) voor power cage? Op internet vind ik heel wat maar ken niks van die merken en weet niet de welke goed te vertrouwen zijn.

Ik vind ATX zeer goed voor de prijs, kan je krijgen via fitnessseller. Strengthshop heeft ook goede dingen, wel geen idee van de racks.

Geen idee voor die bokszak, ik zou denken van wel maar lijkt me dat die dan best centraal hangt en dat rek dan vastgemaakt moet worden.

Ik ga wel niet akkoord met @Sloan, als je moet vechten om ze aan te krijgen dan is dat vooral om er enkele kg uit te halen op wedstrijd.
Was ik die dat zei, zelf doe ik dat wel niet, maar ik zie in de gym echt altijd iedereen meer sukkelen met hun sleeves dan met hun werk sets.
Was dus ook half ironisch bedoeld, want het is er soms wat over inderdaad.

Vandaag nog eens DL opgepakt sinds lang geleden, voor de eerste keer ook echt neutrale grip ipv overhand, maar dan wel met straps.
Was neig wennen wel, maar ik moet wel zeggen dat ik nog een verdomd goeie training had wel, voor zo lang niet gedaan te hebben.

setje of 6 gedaan opgebouwd van 60, 80, 100, 110, 120 en 130. Geen zotte getallen, maar toch was echt blij 3x130 te doen na zo lang niks voor gedaan te hebben en met een grip en straps dat ik niet gewoon ben. Blijkbaar gaat sqauten nog goed over in DL, dat motiveert me dan ook wel om toch echt eens veel vaker te squaten en daar aan te werken.

Voor de rest OHP, viel wat tegen vond ik, maar ik doet dat ver nooit met de barbell, 3 x 50kg was mijn max set, maar dat was nu wel eens de eerste keer dat ik hier voor gegaan ben op een deftige manier, ik doe het al ver nooit en als ik het doe is het meestal gewoon tot 40kg keer vlug 1 setje 5 repkes en gedaan. Dus hier zal wel nog wat marge in zitten als ik deze oefening eens deftig begin aan te pakken.

Ik doe altijd 4-6 reps met zoveel mogelijk gewicht en zou het liefst op die manier blijven trainen. Ik overweeg daarom knee sleeves om (hopelijk) wat minder mijn knieën te belasten. Iemand ervaring mee?
Een paar jaar geleden gekocht na eens wat last te hebben. Sindsdien geen last meer gehad, ze zitten niet zo strak maar houden de boel wel warm en geven een gevoel van stevigheid. Op opwarming na gebruik ik ze altijd voor squat en leg press.

Voor squat en deadlift gebruik ik ook een riem. En voor deadlift en rows altijd straps om te zorgen dat grip niet de limiterende factor is. Tijdje geleden ook een andere riem gekocht om weighted dips te kunnen doen.

Wel ik denk dat mijn bench mss wat achter loopt op OHP omdat ik mijn workouts altijd start met OHP omdat ik die zo leuk vind :D Maar aangezien dat toch wel redelijk wat overlap in spieren gebruikt, is de bench moeilijker. Ik heb ook de indruk dat ik mijn bench techniek nog heel wat moet bijschaven, ik denk dat ik in het begin mijn grip niet wijd genoeg hield, dus ben nu de techniek wat aan het bijschaven.
Ja ik vind dat ook wel een van de leukere compounds. Ik weet nog dat OHP ooit wat raar voelde omdat er een baar met gewicht boven je hoofd hangt te bengelen maar naarmate ik er beter in geworden ben is dat gevoel volledig verdwenen. In verhouding ook één van mijn betere lifts geworden, vorige maand voor het eerst 70kg kunnen doen.

BB bench press daarentegen doe ik echt niet graag, heb dat vervangen door incline DB bench press en bench press op Smith machine. Ik vrees alleen dat de fun van incline DB bench press er ergens volgend jaar uit gaat zijn, ik kan wel nog een beetje progressie maken maar ik zit nu al aan de zwaarste DBs die ze in mijn fitness hebben dus pijs dat ik mij toch meer op Smith ga moeten richten.

Laatst bewerkt:
Wel ik denk dat mijn bench mss wat achter loopt op OHP omdat ik mijn workouts altijd start met OHP omdat ik die zo leuk vind :D Maar aangezien dat toch wel redelijk wat overlap in spieren gebruikt, is de bench moeilijker. Ik heb ook de indruk dat ik mijn bench techniek nog heel wat moet bijschaven, ik denk dat ik in het begin mijn grip niet wijd genoeg hield, dus ben nu de techniek wat aan het bijschaven.

Mijn lichaamsgewicht is momenteel +-69kg. Squat gaat redelijk vlot omdat ik door veel te sporten eigenlijk best gespierde benen had zonder te fitnessen. En ik moet uit noodzaak ook helaas squatten in een smith machine, wat het ook wel wat makkelijker maakt natuurlijk.
Ik ben fan van OHP. Dit ook omdat ik jaren bench press deed (competitie). Bij het overschakelen naar wat meer trainen voor het plezier dan ook besloten dat als mijn hoofd-"duwbeweging" te gebruiken. Ook praktisch, iets minder kans op ongelukken als je alleen op het randje traint. Ik denk dat de grootste "cue" in benchtechniek is om tenminste licht te archen zodat je vooral vanuit je borstspieren duwt.

Zoals al gezegd is OHP gewoon in absoluut gewicht een zwakkere beweging dan een bench press. Bij een bench press lig je neer, stabiel dus. De beweging komt vanuit je borstspieren, een grote spiergroep, geholpen door de voorste kop van je schouderspieren en je triceps. Bij OHP is de hoofdspier die voorste kop van de schouderspieren, geholpen door de zijdelingse schouderspieren en triceps. Dat is gewoon minder beschikbare spiermassa uiteindelijk. Daarbij komt dan nog dat als je recht staat je minder stabiel bent. Tenzij je er dan een push press van maakt ga je altijd minder gewicht bewegen dan bij een bench press. Het is ook minder populair, waardoor een bench press van 100 kg vrij courant is, terwijl 100 kg OHP al eerder uitzonderlijk.
Was ik die dat zei, zelf doe ik dat wel niet, maar ik zie in de gym echt altijd iedereen meer sukkelen met hun sleeves dan met hun werk sets.
Was dus ook half ironisch bedoeld, want het is er soms wat over inderdaad.
Er komt ook een beetje techniek bij kijken, altijd eerst dubbel plooien en de plooi tot aan de knie trekken. Als je die dan terug ontdubbelt trek je zonder problemen dat geplooide deel over je knie en bovenbeen. Als je bezweet bent is het altijd een merde natuurlijk.

In de IPF raw competitie zag je dan op de duur hoe met plastieken zakken werd gewerkt (minder wrijving), om dan met twee personen die sleeves bij de atleet aan te brengen. De regels zijn toen veranderd naar "de atleet moet zelfstandig de sleeves kunnen aandoen" omdat het een beetje inging tegen het concept van een raw competitie.

Laatst bewerkt:

Strength shop doet een Black Friday deal vandaag: rack, power bar, en 157.5 kg schijven voor net boven de 1000 EUR.

Lijkt me wel een deal als je niet van plan bent regelmatig meer dan 180 kg te liften.

Ook korting op aparte items natuurlijk:

Trainen met spierpijn, do or don't?

Tis nog eens van dat, veel motivatie, goei plan voor vanavond gemaakt ook, maar nog redelijk wat spierpijn van die DL ( onderrug en traps ), wrs omdat het paar maand geleden was en ik rustig opwarmen de eerste sessie niet ken. Opzich wou ik benchen wat nog zou moeten meevallen, maar toch archen met ne stijven onderrug is niet altijd fun en traps die moe zijn, da voelt ge toch ook wel als ge die mee activeert in uwen bench.

Anderzijds dacht ik, mijn benen zijn ok, mss terug squaten... maar met ne vermoeide onderrug is da nu ook niet het meest aangename.

Beter gewoon wa side oefeningen doen, of toch gewoon efkes doorbijten en benchen?

Tis nog eens van dat, veel motivatie, goei plan voor vanavond gemaakt ook, maar nog redelijk wat spierpijn van die DL ( onderrug en traps ), wrs omdat het paar maand geleden was en ik rustig opwarmen de eerste sessie niet ken. Opzich wou ik benchen wat nog zou moeten meevallen, maar toch archen met ne stijven onderrug is niet altijd fun en traps die moe zijn, da voelt ge toch ook wel als ge die mee activeert in uwen bench.

Anderzijds dacht ik, mijn benen zijn ok, mss terug squaten... maar met ne vermoeide onderrug is da nu ook niet het meest aangename.

Beter gewoon wa side oefeningen doen, of toch gewoon efkes doorbijten en benchen?
Hangt bij mij vooral vanaf hoe erg de spierpijn is. Met gewoon normale spierpijn durf ik gerust gaan trainen, na een paar reps is die stijfheid er meestal ook wel uit dan. Maar ik herinner me nog de eerste keer dat ik gesquat heb, toen kon ik letterlijk 5 dagen niet deftig wandelen, trappen nemen was ook de hel :D Toen heb ik mijn benen een weekje ontzien.

Hangt bij mij vooral vanaf hoe erg de spierpijn is. Met gewoon normale spierpijn durf ik gerust gaan trainen, na een paar reps is die stijfheid er meestal ook wel uit dan. Maar ik herinner me nog de eerste keer dat ik gesquat heb, toen kon ik letterlijk 5 dagen niet deftig wandelen, trappen nemen was ook de hel :D Toen heb ik mijn benen een weekje ontzien.
Ja dat is het ding, het is altijd mogelijk, de vraag is eerder is het slim, denk dat het wel gaat meevallen door heen de dag betert dat soms ook al en het is nog geen 19:00. Heb als wat extra bewogen en gestretched vandaag en warmte doet ook deugt, proberen veel drinken ook en hopelijk vanavond 70% ok.

Bij mij is het vooral zaak van de routine te behouden en dus in ieder geval te gaan. Wat ik dan doe voel ik een beetje aan tijdens opwarming enzo.
Als de DOMS op mijn quads teveel zeer doet bij opwarming van squats bvb dan zal ik die na een set of twee opwarmen misschien links laten liggen.

Bij mij is het vooral zaak van de routine te behouden en dus in ieder geval te gaan. Wat ik dan doe voel ik een beetje aan tijdens opwarming enzo.
Als de DOMS op mijn quads teveel zeer doet bij opwarming van squats bvb dan zal ik die na een set of twee opwarmen misschien links laten liggen.
Gaan ging ik sowieso doen, het was inderdaad eerder wat jij nu zegt, skip je de oefening als het toch niet 100% aan voelt of train je er door, al dan niet iets lichter dan gepland. Gisteren voor mij viel het wel mee uiteindelijk, de eerste paar sets gaan neerliggen op de bank voelde zwaarder dan effectief de gewichten duwen. Maar na een paar sets ging dat gevoel ook wel wat weg en ik had extra veel aandacht besteed aan mijn opwarming ook, zodat alles toch zo soepel mogelijk was.

Gaan ging ik sowieso doen, het was inderdaad eerder wat jij nu zegt, skip je de oefening als het toch niet 100% aan voelt of train je er door, al dan niet iets lichter dan gepland. Gisteren voor mij viel het wel mee uiteindelijk, de eerste paar sets gaan neerliggen op de bank voelde zwaarder dan effectief de gewichten duwen. Maar na een paar sets ging dat gevoel ook wel wat weg en ik had extra veel aandacht besteed aan mijn opwarming ook, zodat alles toch zo soepel mogelijk was.
Als het om andere spieren gaat (echt veel overlap tussen deadlift en bench is er niet) zou ik me dat niet echt aantrekken, IMO, tenzij je daar de training van je leven wil doen. Moest het nu bijvoorbeeld zwaar squatten zijn, dan zou ik meer rust overwegen.

Als het om andere spieren gaat (echt veel overlap tussen deadlift en bench is er niet) zou ik me dat niet echt aantrekken, IMO, tenzij je daar de training van je leven wil doen. Moest het nu bijvoorbeeld zwaar squatten zijn, dan zou ik meer rust overwegen.
Klopt wat je zegt, buiten wat ongemakkelijk liggen in het begin viel het wel goed mee. Squaten is gelukkig maar voor morgen!

Gisteren mijn bench PR twee maal verbeterd, eerst 107.5kg en nadien nog eens 110kg.
Mijn vorige max was 105kg, wel 2 reps toen, dus 107.5kg zat er toen ook wel al in normaal.

Heb ook nog 112.5kg geprobeerd nadien, maar ik was op dat punt al gewoon compleet op.
Niet erg wel, want ik weet dat deze er ook nog in zit als ik er op voorbereid en meteen voor ga.

Voor dit jaar is het genoeg geweest nu met PR's, misschien juist nog een rep PR proberen zetten met 90 of 95kg.
Maar dat is minder taxing en komt eigenlijk meer op uithouding aan dan op echt kracht, dat gaat me nog wel lukken.

Nu mijn doelen wat bijstellen en tegen de zomer kijken of 115kg er in zit en tegen eind volgend jaar 120kg.
Maar ga mijn focus nu wat meer leggen op de twee andere compounds als ook op OHP wat ik wel een leuke lift vind.

Benieuwd of er nog zijn die bepaalde goals gehaald hebben dit jaar?

Benieuwd of er nog zijn die bepaalde goals gehaald hebben dit jaar?
Het doel is om dit jaar net iets hoger te geraken zoals gewoonlijk. Daar ik het einde dit jaar een operatie aan de elleboog heb, gaat dat sowieso tot maart minder zijn om dan terug op te bouwen. Dus de doelen zullen eerder iets voor volgend jaar worden.

Zolang ik voor nu alles in stijgende lijn zie gaan zal het wel goed zijn. Niets fenomenaal, maar ik ben al blij dat mijn bench boven de 60 zit en de squat nu boven de 80. Nuja. Jezelf gaan vergelijken met anderen is sowieso al een foute insteek.

Jezelf gaan vergelijken met anderen is sowieso al een foute insteek.
Sowieso, vergelijken doe ik al lang niet meer en zou niemand moeten doen. Je moet naar je eigen progressie kijken, enkel daar ga je ook voldoening uit halen. Ik ben wel nog altijd jaloers op mensen met zotte squats, puur omdat het iets is waar ik gelijk niet goed in geraak.

Laatste keer 80 proberen squaten en dat is gelukt, maar ik had meteen 3 dagen last van mijn bekken en dacht dat het weer kiné tijd ging zijn... 80 is niet weinig afhankelijk van leeftijd, lichaamsbouw en hoe lang je bezig bent hier mee, maar voor mij persoonlijk voelt die extreem belachelijk dat ik sukkel met 80kg sqaut, maar dan wel 110kg bench... het zou omgekeerd moeten zijn xD

Maar daar dus ook, niet vergelijken, mss is het gewoon niet aan me besteed en is men lichaam er gewoon niet goed voor, ik geef het nog niet op, maar ga zeker toch een stapje terug doen en met meer volume en gewenning squaten en we zien ook wel waar het eindigt.

Edit: succes met de operatie en revalidatie trouwens!

Sowieso, vergelijken doe ik al lang niet meer en zou niemand moeten doen. Je moet naar je eigen progressie kijken, enkel daar ga je ook voldoening uit halen. Ik ben wel nog altijd jaloers op mensen met zotte squats, puur omdat het iets is waar ik gelijk niet goed in geraak.

Laatste keer 80 proberen squaten en dat is gelukt, maar ik had meteen 3 dagen last van mijn bekken en dacht dat het weer kiné tijd ging zijn... 80 is niet weinig afhankelijk van leeftijd, lichaamsbouw en hoe lang je bezig bent hier mee, maar voor mij persoonlijk voelt die extreem belachelijk dat ik sukkel met 80kg sqaut, maar dan wel 110kg bench... het zou omgekeerd moeten zijn xD

Maar daar dus ook, niet vergelijken, mss is het gewoon niet aan me besteed en is men lichaam er gewoon niet goed voor, ik geef het nog niet op, maar ga zeker toch een stapje terug doen en met meer volume en gewenning squaten en we zien ook wel waar het eindigt.

Edit: succes met de operatie en revalidatie trouwens!
Is eigenlijk wel zot hé. Ik heb het tegenovergestelde, squat is voor mij precies eerder een makkelijke beweging. Ben nog maar "net" bezig en squat momenteel 70kg 3x10 zonder veel problemen (172cm 71kg). Wel niet helemaal ass-to-grass, dat kan ik eigenlijk zonder gewicht zelfs niet comfortabel, maar zeker wel onder parallel. Maar als ik dan uw bench van boven de 100kg zie dan word ik echt moedeloos. Krijg daar precies echt geen vooruitgang in geboekt. Heb voor de bench nu ook het gewicht fel naar beneden gedaan en probeer zoveel mogelijk reps te doen. Dan voel ik dat op't einde echt branden in mijn borst, dus hopelijk binnenkort toch wat progressie.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan