Ben jij een rollercoasterfan?

• Totaal aantal stemmers
    175
Vandaag dagje Liseberg in Goteborg achter de rug. Een klein park maar wel met een paar heel leuke coaster. Vooral de Helix was 1 van de leukste die ik ooit heb gedaan. Ook de Valkyria was de moeite (een grotere, hogere, snellere versie van de Baron uit de Efteling). Echt een aanrader van een park.

Eerder deze week ook Tivoli gedaan in Denemarken en dat is eigenlijk niet de moeite. Veel leukere parken in Denemarken (Djurs en Farup Sommerland bvb).

Is Tivoli niet vooral leuk voor de sfeer en de geschiedenis erachter? Leek me altijd zo een must do om te doen bij een trip naar Kopenhagen, maar eerder voor Tivoli zelf dan de rides.

Je moet het idd niet voor de attracties doen maar persoonlijk vind ik dat er leukere dingen te doen zijn in Kopenhagen dan Tivoli. Maar als je er toch bent dan kan je het idd gewoon meenemen natuurlijk. Alleen is het als pretpark de moeite niet en in dit topic gaat het daarover. De sfeer vond ik nu ook niet bepaald zo goed.

Vandaag dagje Walibi met de kinderen (4 en 7). Ik dacht altijd dat dat een park was waar alles overkop ging en heel wild was maar dat zat toch ergens mis 😅. Valt goed mee, veel voor de jongste zelfs.

Met de oudste in de kondaa geweest. Daar was hij toch even niet goed van :tongue:.

Vandaag dagje Walibi met de kinderen (4 en 7). Ik dacht altijd dat dat een park was waar alles overkop ging en heel wild was maar dat zat toch ergens mis 😅. Valt goed mee, veel voor de jongste zelfs.

Met de oudste in de kondaa geweest. Daar was hij toch even niet goed van :tongue:.

Haha, 2 jaar geleden idem. Mijn zoontje is een held in alles wat snel gaat, maar in de Kondaa was die toch ook serieus stil en onder de indruk. Fantastische coaster.

Wij 2 weken geleden naar Plopsa Coo geweest. Was al ongeveer 25 jaar geleden dat ik nog daar ben geweest. :)

Op zich wel een leuk en net park, maar geen groot succes bij onze zoon. Had toch nog bang in de Smurfer (achtbaan) en Maya Splash (boomstammen). Hij wilde vooral zoveel mogelijk (Plop themed) minigolf-sessies spelen. :) Het nieuwe gedeelte (Mayaland) is ook wel mooi, maar daar staan de typische "copy paste attracties" die je in Plopsa Hasselt/De Panne ook hebt.

Ik ben alleen in Vicky the Ride (spinning coaster) geweest, maar dat raad ik niet aan als "single rider"... Bij het aanschuiven in de rij was er een grote groep voor mij en een grote groep achter mij. De bediende van het station zette mij bijgevolg alleen in een karretje van 4 personen, hoewel hij daar dus perfect nog een koppel andere mensen bij had kunnen zetten van de groep achter mij. :) Gevolg: het gewicht van dat karretje zat maar in 1 kant en bijgevolg was het karretje echt een vliegwiel... 😬 Toen ik de remmen invloog om daarna het station terug binnen te rijden, bleef het karretje dus ook spinnen i.p.v. uit te bollen... Moet wel komisch zicht geweest zijn, want ik merkte dat ik behoorlijk bekeken was door de wachtrij bij binnenrijden in het station... :LOL: Toch half uurtje nodig gehad om te bekomen van het misselijk gevoel...

Parc Asterix deze week gedaan met de plusdochter. Dinsdagavond aangekomen in de miezerregen aan hotel Les Quais de Lutèce. Best een gek gevoel om op een rustige avond aan te komen wanneer het park niet open is. Er rijd daar geen kat, je passeert langs Osiriz en Tonerre de Zeus die niet draaien, er staat in koeien van rode letters Parc Asterix est fermez!!

Maar het hotel was dus open en zelfs in de miezer best sfeervol. De vibe van een romeins havendorpje, erg leuk gethematiseerd. We hadden een kamer gekregen in de nok van de zijkant, waardoor we een erg knap uitzicht hadden over het dorpje. Op de kamer zelf was ook niks aan te merken. Erg leuk bed, smaakvol ingericht. We hadden een diner geboekt, en dat was een meer dan degelijk buffet. Erg Frans allemaal en de warme gerechten mochten iets warmer, maar de koude vis en desserts waren goed. Nog wat gewandeld in het dorpje in het donker met de sfeervolle lantaarns en een foto gemaakt bij Idéfix en uiteraard een te dure cocktail in de bar.

Na een al even degelijk ontbijt tegen 9u30 naar het park, gewapend met poncho's..want ze voorspelden die dag stormen met intense regen en windstoten. Op wat lichte druppels na gingen we het echter droog houden tot de namiddag...dus profiteren van de vroege toegang met twee ritjes op de gloednieuwe Cètaumatix. Het is een heel leuk gethematiseerde Gerstlauer spinning coaster, meer Dwervelwind in Toverland dan Ride to Happiness. Niet de meest intense coaster dus, maar het heeft een paar erg toffe elementen en het spinnen doet de ride intenser aanvoelen dan de 45 km per uur die het maar haalt. Daarna La Trace du Hora gedaan, een ouderwetse Bob die nog vrij vinnig uit de hoek kwam. Daarna was het echter tijd voor het beest van het park..Toutatis. Het ding ziet er oprecht intimiderend uit en je voelt tijdens de twintig minuten durende wachtrij ook echt de anticipatie hangen. Het ding maakt de verwachtingen ook waar. Het heeft een launch die je meteen in een roll duwt met stevige airtime, knalt de hill op..en rolt dan achterwaarts over een launch..om vervolgens weer voorwaarts over die launch te gaan om over de hill te komen en via butterfly rolls en inversies de rest van de track te volgen. Het is dik twee minuten insanity met minstens drie momenten met stevige airtime die wedijveren met de topcoaster van Plopsa.

Na Toutatis waren we toe aan wat rustiger spul, en werden we absoluut gedrenched op de logflume, kwamen we soort van vast te zitten op de river rapids en deden we nog wat andere infills. Parc Asterix is een leuk en degelijk park met bij momenten erg toffe thematisering, maar het lijkt meer op Plopsa en Walibi dan op de grote spelers als Disneyland, Phantasialand en Efteling wanneer het aankomt op rides en theming. Het mist bvb echt een sterke darkride.

Dat gezegd hebbende waren er heus genoeg leuke dingen. Pegasus Express is een geinige family coaster met nog best wat intense elementen voor een ding bedoeld voor het hele gezin en de houten Tonerre de Zeus is een rammelbak die genadeloos dendert en twee elementen bevat die we verdomd gaaf vonden. Het was een walk on, dus drie keer na elkaar gedaan...de derde keer was net te veel. Goudurix hebben we geskipt wegens de slechte reputatie van het ding. Oziris tenslotte is een beter gethematiseerde Black Mamba...goed in zijn genre, maar ik ben niet tuk op dit soort inverted coasters.

De stormen en regen bleven uit en de zon ging zelfs schijnen, dus weer die logflume op en wederom drenched, om de dag af te sluiten met nog wat verdere re-rides op Cètaumatix, Hora en uiteraard Toutatis. Die hebben we uiteindelijk nog vier keer gedaan, waaronder front row als afsluiter toen het uiteindelijk wel begon te regenen. Zelfs na 5 keer bleef dat ding intens. Parc Asterix is als park misschien geen wereldtop, maar ze hebben duidelijk een coaster die bij die wereldtop hoort. Ik heb nu op een paar maand tijd Happiness, Taron, F.L.Y en Toutatis gedaan..en hoewel ik F.L.Y puur voor het unieke aspect en de aankleding nog steeds de beste ride vind, zijn de grote coasters in Plopsa en Park Asterix wel de meest intense in hun soort.

2 weken geleden 5 dagen naar Europa-Park geweest. 4 dagen park + 1 dag Rulantica.
* Park was heel rustig. Wachtrijen waren niet hoger dan 30min. Heel mooi gethematiseerd en ook mooi in het groen. Hadden uiteindelijk toch 3 dagen nodig om alles gedaan te krijgen.
*
Rulantica met een avond ticket gedaan én de laatste dag tot een uur of 15.00. Ook heel mooi, fijne glijbanen, leuk die bars binnen en buiten in het zwembad.
* Slechte weer bleef uit, dus dat was een pluspunt.
* Hotel BellRock was een fijne evaring!
* Wat een achtbaan is die Voltron toch!

Enige minpunt: Het viel me wel op dat je ná dat de parken toezijn nu ook niet echt veel te doen meer hebt (er is bv geen village zoals in Disney). Eten hadden we dan maar gedaan in het hotel. Wel de 2 shows gaan kijken (colloseum en rulantica).

--
Afgelopen weekend naar Walibi Holland geweest. Dat park bestaat bijna uitsluitend uit achtbanen :). Het verschil tussen Condor en de andere achtbanen was wel frappant. Condor wordt je geradbraakt. Untamed, Lost Gravity (Wat ik een Voltron-Lite vond) en Yoy vond ik wel top! Die Yoy is een raar gevoel als je als eerste in het rijtje zit.

Qua service / drank / eten kon het wel beter. Personeel was heel "ongeïnteresseerd". Ze wilden geen koffie of suikerspin maken.
--
Achter 2 weken naar DLP.

Vorige vrijdag nog eens naar de Efteling geweest... Had leuke dag moeten worden, maar is toch iets anders uitgedraaid... 🙃

Het weer was niet top, maar gelukkig ook geen harde regen gehad.

Baron en Villa Volta waren (gepland) gesloten, dat wisten we op voorrand.

Maar Vogelrok, Droomvlucht, Max & Moritz en Vliegende Hollander hadden heel vaak panne doorheen de dag en waren dan tijdelijk gesloten met momenten. Bij Max & Moritz was zelfs maar 1 trein operationeel.

Dit alles zorgde ervoor dat de wachttijden fel opliepen bij attracties die wel open waren. Bij Symbolica toch ~50 minuten wachttijd gehad bijvoorbeeld. En bij Carnaval Festival een dik half uur wachten. Max & Moritz een dik uur. Zelfs "single rider" bij Joris en de Draak was op een gegeven moment 30 minuten wachttijd. Plus al het wandelen en (eet)pauzes, dan krijg je op een gewone dag van 10 tot 18u echt niet zo heel veel gedaan... Hadden wel tickets met ongeveer 40% korting via AH.

Danse Macabre jammer genoeg nog niet gedaan. Mijne zoon wou absoluut niet in "het spookhuis", dus nog wel eens reden om terug te gaan. ;) De wachttijd daar zat ook voor heel de dag richting 1 uur, maar dat is altijd al een lange rij geweest sinds de opening (voor zover ik dat zie passeren op Facebook-groepen, enz.).

Vorig jaar hebben we het park exact midden oktober bezocht en het was toen belange zo druk niet als wat ik vorige vrijdag heb meegemaakt. Ook veel Duitsers aanwezig, hoewel er toch geen schoolvakantie was in zowel Duitsland als Nederland.

TL;DR: begin oktober is (qua drukte) precies niet zo een goeie periode om de Efteling te bezoeken.

Vorig jaar hebben we het park exact midden oktober bezocht en het was toen belange zo druk niet als wat ik vorige vrijdag heb meegemaakt. Ook veel Duitsers aanwezig, hoewel er toch geen schoolvakantie was in zowel Duitsland als Nederland.

TL;DR: begin oktober is (qua drukte) precies niet zo een goeie periode om de Efteling te bezoeken.

3 oktober is een nationale feestdag in Duitsland :D

Gisteren nog eens naar de Efteling geweest. Alles kraaknet en ondanks een eerdere rustige dag bleef van de attracties alles(!) open tot en met sluitingstijd, zelfs de horeca was ruim en goed voorzien nog.

Doordat het eerder rustig was, het laatste 1,5u terug vanachter begonnen bij Vogelrok en alle coasters 1 voor 1 kunnen doen om af te sluiten met de (vernieuwde?) Aquanura show.

Ondanks de hoge prijs (50€/ticket vanaf 4 jaar) kwaliteit gekregen!

Wel nog eens tot de vaststelling gekomen dat ze daar geen boomstammetjes hebben.

Het volgende bezoek naar Toverland (hadden nog gratis tickets met promo) is hier gisteren ook nog eens geboekt (januari 2026). Wel stilaan verzadigd aan 't geraken in Efteling en Toverland. :D

We zijn 5/6 oktober geweest en toen heb ik op maandag de single rider Danse Macabre kunnen zonder zonder een seconde aan te schuiven. Ik kon rechtstreeks de attractie in. En het was eigenlijk nog relatief druk toen.

Dit weekend familie-uitje met de schoonfamilie naar Plopsaland. 1 overnachting in het hotel, 2 dagen park. Is zowat een jaarlijkse uitstap aan het worden die Oma en opa graag aan de kleinkinderen geven. Maar wij volwassenen uit die Samson generatie kunnen dat ook nog wel smaken. Er hangt wel een leuke sfeer in het park/hotel en geeft wat nostalgie naar onze kindertijd vind ik persoonlijk. Dan nog het Halloween gebeuren en een laat avond opening op zaterdag afgesloten met vuurwerk.
Zaterdag was het redelijk druk, zondag was het kalm. Niet zo een probleem, op zaterdag hadden we als promo bij de overnachting allemaal een speedpass gekregen om 9 keer te gebruiken. Dus zo de drukke punten wel kunnen omzeilen. Bos van Plop is al heel wat leuker als je geen uur met zagende kinderen moeten aanschuiven hebt voor je in dat bootje geraakt :biglaugh:
Wel 10 minuten vastgehangen in de ride to happiness. Treintje voor ons was doorgeschoven op de rem in de regen. Een sensor in fout en wij stonden net op punt te vertrekken. Alles is in veiligheid gegaan en daardoor de beugels logisch niet meer te openen, zelfs de pompen op de poortjes van de uitgang werkten niet meer. Dus techniek is afgekomen voor een reset, wij werden bevrijd, treintje leeg weg als test en daarna mochten wij. En dan ben je content als dat ding op het einde remt :biglaugh:

Vorige week 2 dagen Europapark gedaan in Duitsland, amai dat is toch een prachtig park hoor. Heel veel attracties, coole rollercoasters maar ook hun kalmere attracties zijn echt mooi en daar hoef je meestal echt niet lang aan te schuiven. Jammer dat het zo ver rijden is maar echt een aanrader als je daar eens in de buurt bent. Wij combineerden met 2 dagen wandelen in het Zwarte Woud, vroeger ook al eens Straatsburg bezocht daar in de buurt.

Vorige week 2 dagen Europapark gedaan in Duitsland, amai dat is toch een prachtig park hoor. Heel veel attracties, coole rollercoasters maar ook hun kalmere attracties zijn echt mooi en daar hoef je meestal echt niet lang aan te schuiven. Jammer dat het zo ver rijden is maar echt een aanrader als je daar eens in de buurt bent. Wij combineerden met 2 dagen wandelen in het Zwarte Woud, vroeger ook al eens Straatsburg bezocht daar in de buurt.
Superbenieuwd naar, staat hier al lang op de bucket list. :D Maar nog even uitstellen tot onze zoon wat ouder is.

Het volgende bezoek naar Toverland (hadden nog gratis tickets met promo) is hier gisteren ook nog eens geboekt (januari 2026). Wel stilaan verzadigd aan 't geraken in Efteling en Toverland. :D
Dat snap ik wel. Zeker bij Toverland. 2 leuke atracties, maar voor de rest niet spectaculair. Ben er nu geweest, blij dat ik het gezien heb. Maar ze gaan wel wat mogen bijbouwen eer ik er nog eens terug zal gaan.

De Efteling vind ik persoonlijk een ander verhaal. Andere beleving die mij altijd wel kan boeien.

Hier de eerste keer Europa Park.
Heel fijn park en het schuiven gaat vlotjes voor de ritten.
Als het donker is is de decoratie voor de winter echt schitterend. Veel kerstbomen en lichtjes :)

Nu de 2de dag om nog enkele ritten te doen die we gisteren niet konden doen en dan een paar herhalen.
Schaatsen zullen we wel overslaan :unsure: zonder reisverzekering te riskant

Attracties met VR op is ook wel tof om een andere ervaring te krijgen.

Rulantica waterpark doen we helaas niet dat zou wel erg leutig moeten zijn maar geen tijd jammer genoeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan