Preview: Windrose

Survivalgames zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een genre waar ik een enorm warm hart voor heb. Na toppers zoals Valheim, 7 Days to Die en Grounded ben ik er helemaal verknocht aan geraakt. Onlangs kwam plots Windrose op mijn radar, een titel die het bekende concept voor het eerst in een piratenthema giet. De gameplay deed me meteen denken aan de scheepsgevechten uit Assassin’s Creed IV: Black Flag, en meer had ik niet nodig om mijn interesse te wekken en dit avontuur zelf te ervaren. Dus zette ik mijn piratenhoed op, trok ik mijn houten been aan en nestelde ik me, met een flinke scheut rum achter de kiezen, achter mijn computer om het spel eens grondig aan de tand te voelen. Sinds 14 april is het speelbaar in early access op Steam en de game is ontwikkeld door een nieuwe studio genaamd Kraken Express.

Het verhaal van Windrose is vrij eenvoudig en dient vooral als kapstok voor de gameplay. Je begint met een zelfgemaakt personage, een kapitein die schipbreuk lijdt en daardoor vanaf nul moet herbeginnen op een verlaten eiland. Van daaruit bouw je langzaam weer een crew op, zoek je een nieuw schip en probeer je opnieuw naam te maken als piraat. Daarnaast spelen mysterieuze, bovennatuurlijke krachten die de wereld bedreigen een rol en wordt je hier uiteindelijk mee geconfronteerd. Veel diepgang hoef je echter niet te verwachten. Het narratief blijft op de achtergrond en krijgt weinig uitwerking, al duiken er wel enkele bekende figuren op, zoals de beruchte piraat Blackbeard.

ss_464db0a63a2d03bb8e75ecf04e24f8949b03d500.1920x1080.jpg

Veel charme dankzij het piratenthema​

Zoals bij de meeste survivalgames besteed je de eerste uren van Windrose vooral aan het verzamelen van basisgrondstoffen zoals hout en steen. Daarmee bouw je je eerste onderkomen en leg je de fundering voor je verdere progressie. Op dat vlak doet de game weinig vernieuwends en volgt het vrij braaf de bekende formule van het genre. Sterker nog, sommige systemen voelen minder verfijnd aan dan in andere survivaltitels. Vooral het bouwen kan frustrerend zijn. Tijdens mijn speelsessies liep ik regelmatig tegen kleine, maar storende problemen aan. Zo sprong de camera bij het plaatsen van objecten soms onverwacht door het plafond, wat het nauwkeurig positioneren bemoeilijkte. In enkele gevallen moest ik zelfs muren afbreken om bijvoorbeeld een werkbank correct te kunnen plaatsen. Dat soort momenten haalt je toch even uit de ervaring en toont aan dat dit onderdeel nog wat extra verfijning kan gebruiken.

Hoewel ik misschien op een eerder negatieve noot begin, betekent dat zeker niet dat Windrose geen sterke kanten heeft. Integendeel, de game heeft opvallend veel charme en weet het piratenthema goed tot leven te brengen. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars een sterke sfeer willen neerzetten, en dat lukt grotendeels. Vooral het gevoel van ontdekking zit goed. Al vrij snel krijg je een klein bootje ter beschikking waarmee je de omliggende eilanden kunt verkennen. Elk eiland brengt nieuwe grondstoffen, missies en verrassingen met zich mee, waardoor je gemotiveerd blijft om verder op ontdekking te gaan. Gaandeweg ga je ook op zoek naar nieuwe bemanningsleden en niet veel later krijg je bovendien de kans om je bescheiden bootje in te ruilen voor een groter schip dat je zelf moet herstellen en in gebruik nemen. Dat zorgt voor een duidelijk gevoel van vooruitgang.

ss_f83b7aa29874e6e57fd20ab0642269536723ac1a.1920x1080.jpg

Je blijft spelen dankzij een verslavende gameplayloop​

Waar de game momenteel echt in uitblinkt, zijn de zeegevechten. Zoals ik in het begin al zei, heeft het iets weg van Assassin’s Creed IV: Black Flag, maar dan net iets verfijnder en met meer mogelijkheden. Het vechtsysteem zit goed in elkaar en voelt erg bevredigend aan. Ook de gevechten op land zijn leuk om te doen, of je nu tegenover kleine beesten, rovers of andere piraten staat. Je kunt aanvallen, blocken en pareren. Wanneer je op het juiste moment blokt terwijl een vijand aanvalt, voer je een parry uit waardoor de tegenstander kortstondig verdoofd raakt.

Goede games binnen dit genre slagen erin een sterke progressieloop op te bouwen, waarbij je voortdurend nieuwe dingen vrijspeelt en steeds het gevoel hebt vooruitgang te boeken. Windrose doet dat uitstekend dankzij leuke missies die je telkens weer met nieuwe vrijspeelbare elementen belonen. Voor je het weet, ben je uren verder en hoor je jezelf zeggen: “Nog één ding en dan stop ik.” In werkelijkheid blijf je toch doorspelen dankzij die verslavende gameplayloop. Dat is meestal een duidelijk teken dat de basis van een game gewoon erg sterk in elkaar zit.

Waar de game momenteel echt in uitblinkt, zijn de zeegevechten.

Momenteel laat de performance wel nog wat te wensen over. Zelfs op een high-end pc met een RTX 5080, een Ryzen 7 9800X3D-processor en 32 GB DDR5-RAM zakt de framerate geregeld onder de 60 frames per seconde. Zelfs met upscaling draait de game niet altijd even vlot, wat de ervaring soms wat kan verstoren. Grafisch ziet het spel er daarentegen wel mooi uit en is bovendien de wereld stijlvol vormgegeven.

Conclusie

Windrose heeft alles in zich om uit te groeien tot een sterke naam binnen het survivalgenre. Hoewel bepaalde systemen nog wat extra afwerking kunnen gebruiken en de performance momenteel niet altijd even stabiel is, weet de game vooral te overtuigen met zijn sfeervolle piratensetting, verslavende progressie en uitstekende zeegevechten. De combinatie van exploratie, scheepscombat en survivalmechanieken zorgt ervoor dat je steeds gemotiveerd blijft om verder te spelen. Als de ontwikkelaars de technische problemen en enkele frustrerende bugs verder aanpakken tijdens de early access-periode, dan zou Windrose wel eens kunnen uitgroeien tot een van de meest verrassende survivalgames in het piratengenre.

Over

Beschikbaar vanaf

14 april 2026

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC

Genre

1. Action
  2. Adventure
  3. Building
  4. Survival