Prijsdaling net na aankoop: terug bestellen en retourneren?

ViperHD

Well-known member
Vorige week 2 dingen gekocht die ik vrij rap wou, maar nu ineens met Black Friday nog goedkoper geworden zijn. Nu vraag ik me af of je niet gewoon de prijsdaling kan afdwingen door gewoon de items opnieuw te bestellen aan de lagere prijs. En dan met je retourneer-recht de oude bestelling te retourneren maar eigenlijk gewoon de nieuwe items terug te sturen ? Het gaat om zaken waar er bij mijn weten ook geen unieke serial van is of zo die getrackt zou kunnen worden.

Iemand al zoiets gedaan ? Is bij Amazon en Coolblue. Zal hen anders ook eens contacteren. Misschien betalen ze sowieso het prijsverschil terug.

Bij coolblue heb ik wel het gevoel dat die klantendienst meewerkend is en het verschil terug zal betalen of in het slechtste geval in cadeaubon vorm. Daarom niet meteen dreigen met terugsturen maar ik denk dat ze dit zelf gewoon doen ifv dat 30 dagen beleid. Kost hun vermoedelijk ook meer om het terug te krijgen en nieuwe terug op te sturen.

Hoe hoog is het prijsverschil? Dat lijkt me wel een vrij belangrijke.

€271 -> €219, en €125 -> €100, respectievelijk.
Volgens ChatGPT een frequent voorkomende situatie waar veel winkels (oa ook Coolblue en Amazon) checks voor hebben omdat het technisch gezien fraude is om het nieuwe item te retourneren als zijnde het oude. De suggestie is om de winkel te contacteren omdat die dan vaak wel een geste doen, en anders effectief het eerst bestelde item te retourneren (zelfs al heb je het al gebruikt - wat dus het stomme is, want ik zou ook het nieuwe ongebruikte kunnen retourneren).

Klantendienst contacteren en uitleggen dat je wilt vermijden het artikel terug te sturen.
Ik vermoed dat ze wel zullen meewerken.

edit: laat maar, zie hierboven =]

Coolblue super service zoals steeds. Gewoon hen gecontacteerd op chat en op een paar minuten tijd was het rond en heb ik het prijsverschil als tegoed op mijn Coolblue account.
Nu nog Amazon proberen, nadeel is dat het via .de is en mijn Duits niet zo goed is :D.
EDIT: en Amazon moet ik niet meer contacteren, want ik merk nu dat de lagere prijs enkel voor Prime leden is. Standaard prijs is dezelfde gebleven, en Prime geldt enkel in het land waar je Prime nam.

Laatst bewerkt:
€271 -> €219, en €125 -> €100, respectievelijk.
Volgens ChatGPT een frequent voorkomende situatie waar veel winkels (oa ook Coolblue en Amazon) checks voor hebben omdat het technisch gezien fraude is om het nieuwe item te retourneren als zijnde het oude. De suggestie is om de winkel te contacteren omdat die dan vaak wel een geste doen, en anders effectief het eerst bestelde item te retourneren (zelfs al heb je het al gebruikt - wat dus het stomme is, want ik zou ook het nieuwe ongebruikte kunnen retourneren).
Let op, dat is niet altijd identiek hetzelfde product. De verpakking kan wel anders zijn, maar er kan zo net een upgrade zijn in die versie bijvoorbeeld. En dan kunnen ze aan de hand van bepaalde codes nog zien of je effectief hun product hebt teruggestuurd of niet.
Belangrijk in geval van terugroep acties bijvoorbeeld.

Pas bij Coolblue aan de hand gehad. Soundbar gekocht voor 999, stond 4 dagen later aan 849 te koop. Gebeld met de klantendienst, kon enkel als winkeltegoed teruggestort worden.

Uitgelegd dat ik het ook gewoon kan terugsturen en dat het hen waarschijnlijk meer aan verwerkingskosten gaat kosten maar daar hadden ze geen oren naar.

Dus opnieuw gekocht voor 849, en die van 999 geretourneerd en geld terug gekregen.

Gebeld met de klantendienst, kon enkel als winkeltegoed teruggestort worden. Uitgelegd dat ik het ook gewoon kan terugsturen en dat het hen waarschijnlijk meer aan verwerkingskosten gaat kosten maar daar hadden ze geen oren naar.

Mja, zo hard wou ik het niet spelen. En bestellen en dan moeten retourneren is ook een gedoe dat het niet waard is voor cash vs winkeltegoed. Ook altijd wel dingen die je nodig hebt die overal dezelfde prijs zijn en ik dan even goed bij Coolblue kan kopen later.

Ik heb dat in het verleden al dikwijls gedaan , in periodes van solden Enzo .koopt ge een broek en de dag erop staat ze 25€ goedkoper.stuur ik ze gewoon terug.
Laat wel effe alles ongeopend , zodat ze achteraf niet moeilijk doen.

Vorige week 2 dingen gekocht die ik vrij rap wou, maar nu ineens met Black Friday nog goedkoper geworden zijn. Nu vraag ik me af of je niet gewoon de prijsdaling kan afdwingen door gewoon de items opnieuw te bestellen aan de lagere prijs. En dan met je retourneer-recht de oude bestelling te retourneren maar eigenlijk gewoon de nieuwe items terug te sturen ? Het gaat om zaken waar er bij mijn weten ook geen unieke serial van is of zo die getrackt zou kunnen worden.

Iemand al zoiets gedaan ? Is bij Amazon en Coolblue. Zal hen anders ook eens contacteren. Misschien betalen ze sowieso het prijsverschil terug.

In de Hubo vb ga ik gewoon naar de receptie met dat product en geven ze cash terug. Meestal, altijd dezelfde madammekes.

1x een vent gehad die niet wou. Dan gewoon geretourneerd en hetzelfde terug meegenomen en naar de kassa gelopen 🤡

En voor serieuze bedragen: vb 500 euro verf gekocht op zaterdag die maandag aan -33% stond. Maar ook al eens een doos vijzen die aan 15 euro gekocht was en 2d later 3 euro goedkoper was. Maar als ik daar toch kom voor wat extra planken #geenschroom.

Bedankt voor uw topic en hoop ten zeerste dat gij uw geld terugziet.
Dankzij uw post heb ik mijn laatste aankopen gecontroleerd en krijg ik normaal 53eur terug van Vandenborre

Heb dat al meerdere keren gedaan, ook bij amazon. Zowel het nieuwe gewoon teruggestuurd (moesten ze het als open package verkopen heeft de volgende geluk) als de oude. Maar het moet de effort wel waard zijn, voor bovengenoemde prijsverschillen wil ik al eens een effort doen.

Vooral Amazon heeft momenteel lange terugstuurtermijnen (tot 31/1/2026), ze zullen er niet dood van gaan en de camion rijdt toch. Of uw pakket er nu inzit of niet.

Ik heb het zelf ook aan de hand bij Levi's.
Kleren gekocht toen sale begon.
Bij een jas stond expliciet vermeld 'Uitgesloten van acties'.

Ik koop hem samen met nog andere zaken die wel in sale waren.
1 dag na mijn bestelling stond die jas dan ineens toch in actie, mijn bestelling kwam 3 dagen later toe.
Ik mail de klantendienst dat er bij de jas vermeld stond dat deze uitgesloten is van acties en ik, indien mogelijk, graag vouchers voor het verschil zou krijgen.
Ik vermeld ook dat ik het onnuttig zou vinden om deze terug te sturen om dan gewoon opnieuw te kopen.

Antwoord klantendienst; We kunnen geen vouchers geven, dan raad ik U aan om het terug te sturen en opnieuw te kopen.
Kost hun meer geld op deze manier en ik was met vouchers tevreden geweest.
Dan had ik dat geld ook weer opnieuw gespendeerd in hun shop.

Jas is vandaag uit principe dan ook teruggestuurd en vanaf dat ik bericht heb dat het in orde is, bestel ik die waarschijnlijk opnieuw.
Tenzij ik me bedenk en dan hebben ze helemaal niks gehad.

In mijn ogen als zaakvoerder is dat toch slechte zaken doen op deze manier.
Zij hebben retourkosten, verwerking van die retour, verwerking terugbetaling,...
En dan nog eventueel verwerken van nieuwe bestelling + betaling.
Of zelfs kans dat ik niks nieuw koop en zij op die manier ook verlies maken.
Maar ja ook hun beleid zeker.

Wat doen jullie met een betere actie op een andere webshop? Begin deze week iets gekocht aan 499€ in promo en ik las van een andere webshop dat er morgen een actie zal zijn ophetzelfe artikel voor 399€. Het eerste pakket is nog onderweg en dus nog niet geopend. Alles retourneren eens het hier is en andere bestellen? Wat heef je dan als reden? Of toch eens proberen bemiddelen voor een betere prijs? Het gaat over een kleinere Nederlandse webshop waar ik eerst kocht.

Wat doen jullie met een betere actie op een andere webshop? Begin deze week iets gekocht aan 499€ in promo en ik las van een andere webshop dat er morgen een actie zal zijn ophetzelfe artikel voor 399€. Het eerste pakket is nog onderweg en dus nog niet geopend. Alles retourneren eens het hier is en andere bestellen? Wat heef je dan als reden? Of toch eens proberen bemiddelen voor een betere prijs? Het gaat over een kleinere Nederlandse webshop waar ik eerst kocht.

Dit is in principe nog simpeler:
* het is nog onderweg, dus gewoon pakket weigeren (of as-is terugsturen mochten ze het aan de deur achterlaten).
* je hebt wettelijk geen reden nodig om een verkoop op afstand te ontbinden.
* je koopt vervolgens op een andere winkel, dus eerste winkel kan ook niet zeggen dat je fraudeert door weer hetzelfde te kopen.

EDIT: gezien het een kleine webshop betreft zou ik wel eens de retour policy checken want niet alle winkels laten je gratis terugzenden, dus mogelijk is de verzendkost voor jou. In dat geval zou je nog kunnen proberen om de shop het verschil te laten terugbetalen, maar bij kleine shops gaan ze dat minder snel doen, denk ik.

Laatst bewerkt:
Ik heb beslist om het te laten zoals het is. Het is mijn fout ik moet in het stof bijten. Het gaat om een kleinere webshop. Was het Amazon of een andere gigant is het in mijn ogen nog net iets anders.

In mijn ogen als zaakvoerder is dat toch slechte zaken doen op deze manier.
Zij hebben retourkosten, verwerking van die retour, verwerking terugbetaling,...
En dan nog eventueel verwerken van nieuwe bestelling + betaling.
Of zelfs kans dat ik niks nieuw koop en zij op die manier ook verlies maken.
Maar ja ook hun beleid zeker.
Voor multinationals is dat peanuts op het totaal zakencijfer, een klant meer of minder maakt hen echt niet uit... Voor kleinere webshops is het natuurlijk vervelender.

Terug
Bovenaan