Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

En is effectief het gereden aantal kilometer bepalend voor verversen olie volgens de regels van de kunst? Of is het sowieso aangeraden om te verversen om de x aantal maand, onafhankelijk van het gereden kilometers?
Goh, hangt ze ook wat van af. Ik hou bij mijn auto 15.000km of 1jr aan. In die van vriendin zit dik 3l olie minder en daar nemen we 10.000km/1jr voor. Beide boekjes zeggen 30.000jm/1jr.
Na 1 jaar gaat de kwaliteit van je olie toch achteruit, dus daar ga ik niet over. En qua kms weeg ik dus af met hoeveel liter er in het blok zit. Hoe minder olie, hoe meer vuil per hoeveelheid je krijgt en hoe sneller hij er dus uit moet.

Ik heb een Peugeot 308 diesel van het jaar 2017 waarop nu 168000 km staan. Ik doe zo een 25000 km per jaar met de wagen, alleen maar autosnelweg km's. Het volgende onderhoud is nodig en hierbij zou ook de distributieriem aan de beurt zijn. Zou mij 1600 euro kosten met een klein onderhoud bij. Plan is dat ik in oktober 2025 een nieuwe wagen bestel en hopelijk in gebruik neem. Nu twijfel ik dus om voor deze paar maanden hem niet te vervangen aangezien ik de wagen toch weg doe binnen een paar maanden of is dit het risico niet waard en best toch vervangen?

Ik heb een Peugeot 308 diesel van het jaar 2017 waarop nu 168000 km staan. Ik doe zo een 25000 km per jaar met de wagen, alleen maar autosnelweg km's. Het volgende onderhoud is nodig en hierbij zou ook de distributieriem aan de beurt zijn. Zou mij 1600 euro kosten met een klein onderhoud bij. Plan is dat ik in oktober 2025 een nieuwe wagen bestel en hopelijk in gebruik neem. Nu twijfel ik dus om voor deze paar maanden hem niet te vervangen aangezien ik de wagen toch weg doe binnen een paar maanden of is dit het risico niet waard en best toch vervangen?
Is dat de eerste of tweede keer dat die vervangen wordt?

Eer je die nieuwe in gebruik kan nemen, ga je toch al tegen de 200.000km zitten waarschijnlijk, op een eerste riem die toch ook al wat jaren heeft. Ik zou dat risico niet durven nemen. Met oog op doorverkoopwaarde zal het ook niet zo verkeerd zijn, anders belandt die voor de minimumprijs bij een exporteur waarschijnlijk.

Ik heb mijn distributie riem al laten vervangen 1500euro samen met groot onderhoud etc..
Vag motor.
Ik zou die riem toch ook laten vervangen hoor, als die nu moest knappen, dan zit je in de miserie.

Ik heb mijn distributie riem al laten vervangen 1500euro samen met groot onderhoud etc..
Vag motor.
Ik zou die riem toch ook laten vervangen hoor, als die nu moest knappen, dan zit je in de miserie.
realistisch is die auto dan niks meer waard he.

Dus ik zou ook gewoon laten vervangen. Kan goed zijn dat de totale kost in de verkoopprijs verwerkt kan worden

Ik zou hem niet vervangen. Doe zelf 70.000km/jr ook 90% snelweg. De mate waarin onderdelen verslijten is gigantisch laag. Ik had bij mn vorige werkgever een 1-reeks (manueel) met 350.000km en nog steeds de eerste koppeling. Bij bmw geloofden ze me eerst niet. De meerste bestuurders vervingen die rond 130-140k km. Zolang je geen dwaze toeren uithaalt, ga je die 200.000km wel halen. Snelweg kilometers zijn veruit de beste.

Idem met remblokken. Die gaan bij mij 130.000km per set mee.

Ik zou hem niet vervangen. Doe zelf 70.000km/jr ook 90% snelweg. De mate waarin onderdelen verslijten is gigantisch laag. Ik had bij mn vorige werkgever een 1-reeks (manueel) met 350.000km en nog steeds de eerste koppeling. Bij bmw geloofden ze me eerst niet. De meerste bestuurders vervingen die rond 130-140k km. Zolang je geen dwaze toeren uithaalt, ga je die 200.000km wel halen. Snelweg kilometers zijn veruit de beste.

Idem met remblokken. Die gaan bij mij 130.000km per set mee.
een distributieriem is nu echt wel eens wat crucialer dan een koppeling.

Klopt, maar als die niet teveel belast wordt (vb een constante snelheid op de snelweg) is er nagenoeg geen slijtage.
bullshit. Een distributieriem slijt gewoon door de leeftijd en door het aantal omwentelingen. Leg mij eens uit hoe jij als chauffeur uw distributieriem meer of minder kan belasten.

Klopt, maar als die niet teveel belast wordt (vb een constante snelheid op de snelweg) is er nagenoeg geen slijtage.
Een distributieriem slijt omdat het rubber is dat gewoon met leeftijd slijt. Daarnaast gewoon door de wrijving. Die slijtage is volgens mij compleet losstaand van hoe je rijdt (allé, als je vaak in hoge toeren rijdt, maakt die natuurlijk meer toeren en dus meer wrijving).

En een koppeling die kapot gaat, ja, uw auto gaat stil staan en ge hebt een nieuwe koppeling nodig.
Een distributieriem die kapot springt, en ze kunnen uw motor weggooien...

Idd Remake elke auto is anders .Ik weet nog goed een Renault espace-model weet ik niet meer dat de voorste bumper eraf moest.
Die garagist zei dat de meeste een koppeling op 130 140k staken, dan houden die wel hun voet op de koppeling, heb persoonlijk nog nooit een koppeling vervangen op 1 van mijn auto's en heb ook al de 200k aangetikt.

Laatst bewerkt:
Ter info:
BMW 3 F31
8 jaar oud
80.000 km

Twee jaar geleden in de zomer heb ik verschillende keren een geluid opgemerkt aan mijn wagen. Het is een soort kloppend geluid dat zich voordoet wanneer je bijvoorbeeld remt of (traag) over een oneffen wegdek rijdt.
Het geluid doet zich ook enkel voor wanneer het warm is en de zon schijnt (+20°).

De herfst en winter daarna terug volledig weg, vorige zomer terug hetzelfde. Deze herfst en winter terug volledig weg.

Ik heb de wagen dan binnen gebracht bij een lokale garage en die vertelde me dat er een probleem was met de olie in de elektronische stuurstang waardoor bij warmer weer deze 'vloeibaarder en dunner' is waardoor er minder smering is en er dus een kloppend geluid zich voordoet.

Prijs voor een nieuwe stuurstang incl. montage ging rond de 2000 euro zitten. Het probleem was niet heel dringend, maar moest uiteindelijk toch aangepakt worden volgens de garage.

Ik vraag me af of iemand hier met dit probleem reeds ervaring heeft? Kan ik hier mee blijven rijden of zal de problematiek alleen maar erger worden en de uiteindelijke kosten vele malen groter? Lijkt die 2k inschatting geloofwaardig?

Buiten het geklop zijn er geen andere symptomen (dus geen geratel of speling in het stuur)

Ik wil zeker niet spammen, maar ik wil dit graag toch nog eens omhoog halen.

Iemand die hier al ervaring mee heeft?

Iemand weet van een redelijke garage voor BMW? Officiële dealers pluimen me telkens en ben er over het algemeen niet tevreden van.

Ook, mijn spiegelkap is stuk gegaan bij aanrijding. Geraakt deze wel door de keuring? Is enkel aan de onderkant een stuk af, wel duidelijk stuk.

Valt te zien vanwaar je bent of hoever je wilt rijden.
Boin is zeker een topkerel, maar das in kortrijk.
Heb je al een account op bimmer and more?
De meeste zijn ook heel tevreden van Lievens in Balen is dat, als ik het mij goed herinner.
Garage Crabbe in Bertem, zal ook wel goed zijn.

Terug
Bovenaan