Prime of zoomlens in het arsenaal? Aankooptwijfel

Loser

Supermoderator
Crowdfunder FE
Ja, hier al een paar keer via MPB verkocht zonder problemen.
Ze geven wel zeer weinig maar je bent er dan wel gewoon snel van af.
Hier voornamelijk met minder interessante dingen gedaan die je zelf 2dehands niet verkocht krijgt.
Merci voor de info. Tanuki en Avondland ook!

Hij staat ondertussen klaar voor verzending. Ik heb er wel één lens uitgehaald, dus ik wacht nog een aangepaste bon af... ineens bood er iemand vraagprijs voor m'n Sigma 10-20. Dat is het probleem, zeker met die Pentax-vattingen. Nikon en Canon vind je makkelijker, maar raak je ook makkelijker weer kwijt :D

Ondertussen ben ik het geld al aan het uitgeven nog voor ik het ervoor gekregen heb... Ik zit e-norm te twijfelen over de Sigma 18-50 2.8. Ik heb al een 18-135 (reislens, heel tevreden mee, maar niet lichtsterk) en heb een 50mm 1.8-prime als lichtsterke aanvulling daarop voor wat portretten of creatievere dingen. Maar die 18-50 zou die (en een eventuele volgende 35mm) wel kunnen vervangen, en dan moet ik een pakje minder wisselen. Het enige wat me wat tegenhoudt, is de grote overlap tussen 18-50 en 18-135.

Wat fotografeer je het meeste? Heb je al vaak gevloekt op je 18-135 dat ie niet lichtsterk is (op reis?). Op reis wil je 1 lens voor alles. Een goede allrounder en dan een primepje erbij voor de meer arty-farty beelden. Nuja, dat is toch mijn idee daarover.
Wat is het grootste diafragma van de 18-135 op 50mm? f4?
Dan gaat volgens mij die extra stop van de 18-50 niet veel verschil maken. Gewoon ISO wat omhoog, wat tegenwoordig totaal geen probleem meer is op de moderne camera's.

Ik vraag me dan af; wanneer gebruik je de 18-50 en wanneer gebruik je de 18-135 op reis? Wil je persé die extra stop hebben en neem je dan genoegen met de beperkte range of wil je toch liever meer tele hebben en is het dan oké om de ISO wat op te schroeven...
Moeilijke keuze, ik kan alleen maar advies geven over wat ik zou doen.

Ter info, ik fotografeer met een 24mm 2.8 en 55mm 1.8.
Ik ben dus wel genoodzaakt om creatiever om te gaan met de situatie en soms ook al wel eens gevloekt dat een 70-200 zeer leuk had geweest.

24-70 is ook een goeie lengte voor een reislens. Maar dat zit mss wel in een hogere prijscategorie :p

Een 24-105mm bestaat ook zeker? F4.0?

Zelf heb ik ook een 16-35mm liggen voor reizen maar merk dat ik die toch minder gebruik dan ik dacht in het begin.

Ik fotografeer nu wel zelf veel met een 50mm prime op reis en moet zeggen dat ik dat ook wel een aangename lengte vind voor veel dingen. En heel lichtsterk natuurlijk.

@Loser Wel letten op de cropfactor, want je hebt full-framelenzen en croplenzen. Jij had een Sony A6700, wat een cropcamera is? Je kan daar perfect een FF-lens op gebruiken, maar een 50 mm gedraagt zich anders op je camera dan op een FF-camera. Ik heb ook vaak een 85 f/1.4 gebruikt op een cropcamera, maar de overstap naar een FF-camera was wel even wennen.

Ik heb drie primes op een FF-camera: 18 f/2.8, 35 f/1.4 en 85 f/1.8 Op betaalde shoots draag ik meestal de 35 + 85 op twee bodies, dat geeft me flexibiliteit. Ik voel me daar best comfortabel bij, maar moet zeggen dat die 28-70 f/2 Sony GM me wel heel aanlokkelijk lijkt (maar DUUR). Voordeel van een zoomlens is de flexibiliteit, al boet je in op lichtsterkte als je je onderwerp wil scheiden van de achtergrond en met een lagere ISO wil fotograferen bij weinig licht. Ik zou die lichtsterkte eerlijk gezegd niet meer kunnen missen, al moet ik zeker letten dat ik soms het diafragma gerust meer mag dichtzetten om meer scherpte te krijgen op beeld.

Die 35 mm is wel een goeie allrounder, al mis ik soms een bredere hoek en die 18 mm komt er niet zo vaak op. Als ik dan in een situatie zit dat ik een breedhoekfoto wil maken neem ik dan snel mijn smartphone, maar de kwaliteit is brak (goedkope smartphone van het werk).

Ik gebruik zelf een 24-70mm 2.4 van sigma. Dit in combo met een A7IV.

Qua range zit ik eigenlijk altijd wel goed, 24 is in 99% van de gevallen breed genoeg, en als ik met 70 niet voldoende kan inzoomen crop ik soms nog in camera, of anders knip ik er achteraf wat van weg.

Opzich een duur ding, maar ik moet zeggen dat ik door de allround functionaliteit van die lens, nog nooit heb gedacht "doeme, had ik nu maar een..."

@Loser Wel letten op de cropfactor, want je hebt full-framelenzen en croplenzen. Jij had een Sony A6700, wat een cropcamera is?
A6400, maar klopt helemaal! Dat had ik vergeten te schrijven in mijn openingspost. Het is APSC, en het gaat me dan ook om de Sigma 18-50 Contemporary, niet GM of FF :D Daarom ook dat 50mm net te krap is om echt mee rond te wandelen. En dat 18-135 wel echt een hele hoop beslaat. Ik heb ook m'n 7,5mm fisheye, maar die tel ik niet echt mee.

Ook als antwoord op @Valyra eigenlijk, hij zou ter vervanging zijn van mijn 50 1.8 (+ een onvermijdelijke 35 1.4 ofzo). Wat ik het meest fotografeer, is op reis straatfotografie (niet zozeer personen) en landschappen, en thuis komen daar dan nog wat portretten en huisdieren bij. Mijn setup hiervoor was ook een 10mm, een 18-135 en een 50mm.

Langs de ene kant hou ik er wel van dat een prime je dwingt om wat creatiever iets aan te pakken, en net iets anders te fotograferen dan je op het eerste zicht zou willen. Plus prijs-kwaliteit bieden primes me vooral meer scherpte en minder scherptediepte dan andere lenzen. Maar langs de andere kant moest de vorige weg door sensorvlekken en is het ook vervelend dat je altijd nét de foute lens op hebt staan voor die ene foto.

Vandaar dat ik op reis al de reislens erop ga laten in de meeste gevallen. Maar wat mis ik dan? Die is f3.5-f5.6, wat binnen en in het duister echt wel de ISO in de hoogte jaagt en waar je anderzijds ook amper scherptediepte in kunt krijgen. En ik vind hem toch een tikje minder scherp dan mijn 50mm prime. Die Sigma zou dan wel weer de scherpte hebben, maar misschien is die 2.8 dan toch niet groot genoeg om het verschil te maken, mij leek dat wel.

De 24-70 is uiteraard ook een heel goed voorstel, maar echt wel te duur voor mij(n crop) :D En die 18-50 komt ongeveer overeen met 24-70 op FF?

De klassieke lens voor straatfotografie is 35 mm. Voor cropcamera's komt dat neer op 23 mm. Met een 50 mm FF-lens heb je eigenlijk 75 mm op een cropcamera (cropfactor van 1,5 bij Sony). Fijne allrounder voor op reis en als "beperking" qua objectief. Je mist misschien bepaalde shots omdat je net breder of net die tele nodig hebt maar je kan het als een uitdaging beschouwen. Je traint je oog om binnen je gegeven frame een beeld te maken. Zoomen doe je met de voeten.

Door de commentaren hier toch meer aan het kijken naar de Sigma 30 1.4 of de Sony 35 1.8 met OSS. En die dan meenemen als lichtsterk alternatief ipv de 50mm die meer dient als portretlens. Als mogelijk spaardoel dan, het is niet dat het erzonder onwerkbaar is :D

Door de commentaren hier toch meer aan het kijken naar de Sigma 30 1.4 of de Sony 35 1.8 met OSS. En die dan meenemen als lichtsterk alternatief ipv de 50mm die meer dient als portretlens. Als mogelijk spaardoel dan, het is niet dat het erzonder onwerkbaar is :D
Hoe is de zoektocht afgelopen? Ik zat ook al te loeren naar de Sigma 18-50 als lichtsterker alternatief voor de kitlens op mijn camera (canon rf-s 18-45 F4.5-6.3).

Hoe is de zoektocht afgelopen? Ik zat ook al te loeren naar de Sigma 18-50 als lichtsterker alternatief voor de kitlens op mijn camera (canon rf-s 18-45 F4.5-6.3).
Bij mij is het de (superscherpe) Sony 35mm 1.8 geworden. Niet mijn meest gebruikte, ik heb nog altijd liever de 50mm als walkaround op mijn aspc. Maar ben er wel heel content van wanneer ik hem gebruik. De scherpste lens die ik al gehad heb.

Waarom niet de 18-50? Het constante diafragma is toch vooral iets voor videografie, en de paar stappen lichtsterkte die ik win tov mijn 18-135 vond ik niet groot genoeg om het te doen. De primes voor de speciallekes en de 18-135 om er constant op te hebben.

Terug
Bovenaan