Privacy en persoonlijke data online

ugar

Well-known member
Bijzonder verontrustende getuigenis van een klokkenluider bij Twitter

Volgens hem kan de helft van de 10 000 medewerkers inloggen in god-mode, en zo alle privé gegevens van gebruikers bekijken. En er is geen trace wanneer iemand dat gebruikt.
Op een derde van de PC's van medewerkers zijn beveiligingsupdates uitgeschakeld, ook servers worden onvoldoende geupdate
India heeft twitter verplicht waarnemers in dienst te nemen (die toegang hebben tot gevoelige gegevens), en Twitter zou zelfs gegevens over Chinese gebruikers doorsluizen naar de Chinese overheid (tegen betaling)

En die beschuldigingen komen van Zlatko Peiter, in 2020 aangeworven bij Twitter als Head Of Security, die rechtstreeks rapporteerde aan Jack Dorsey. Dus geen kleine garnaal.

Geen probleem dat ze mijn privé gegevens kunnen bekijken of zelfs zouden verkopen. Ik heb online niets te verbergen :smile:
Das hetzelfde als zeggen dat je het niet erg vindt dat er een inbraakplaag in je buurt is omdat je toch geen waardevolle zaken in huis hebt.

Das hetzelfde als zeggen dat je het niet erg vindt dat er een inbraakplaag in je buurt is omdat je toch geen waardevolle zaken in huis hebt.
Dat is anders, want na een inbraak zijn je spullen weg.
Bij dat van Twitter geraak je niets kwijt, groot verschil ;).

Eerder omdat je 'denkt' geen waardevolle zaken te hebben. Mensen die zo'n dingen zeggen, beseffen gewoon niet hoeveel data er af te leiden valt.

Geen probleem dat ze mijn privé gegevens kunnen bekijken of zelfs zouden verkopen. Ik heb online niets te verbergen :smile:
Wie zegt dat ik iets te verbergen heb? Ik wil dat mijn privacy gerespecteerd wordt. Dat de wettelijke bepalingen ter zake, die mij beschermen, gevolgd worden
Je privacy.
Eerder omdat je 'denkt' geen waardevolle zaken te hebben. Mensen die zo'n dingen zeggen, beseffen gewoon niet hoeveel data er af te leiden valt.
Inderdaad.

Dus het is prima om je ingegeven creditcardnummers door te verkopen aan derden? Op het einde van de rit ben je ook wat kwijt als het in malafide handen terechtkomt.

nee, want je hebt geen spullen, dus kunnen ze ook niet gestolen worden. Dus volgens die redenering is die inbraakplaag geen probleem, want bij jou kunnen ze niets vinden.
Net zo bij Twitter: van jou kunnen ze niets vinden, dus gij vindt het geen probleem is. Terwijl het wel degelijke een serieus probleem is. alleen niet voor u.

En met zo een redenering als die van u kunt ge de helft van het nieuws als geen probleem omschrijven.
Onderwijskwaliteit in dalende lijn: geen probleem, ik heb toch geen kinderen.
Stijgende energiekosten: geen probleem, ik heb een energiezuinig huis.
Stijgende voedselprijzen: geen probleem, want ik het toch een grote moestuin.
1 op 3 mensen eenzaam: geen probleem, want ik ben eenzaat.
Klimaatverandering: geen probleem, tegen dat het ernstige gevolgen heeft ben ik toch dood.

Das gewoon een commentaar die getuigt van egoisme\weinig inlevingsvermogen\niet goed nadenken. Het is wel degelijk een serieus probleem, alleen niet voor u.

Dus het is prima om je ingegeven creditcardnummers door te verkopen aan derden? Op het einde van de rit ben je ook wat kwijt als het in malafide handen terechtkomt.
Dat is al iets anders, geen idee of je bij twitter cc gegevens kan ingeven. Moest het zo zijn dan is dat nieuws erger dan gedacht.

nee, want je hebt geen spullen, dus kunnen ze ook niet gestolen worden. Dus volgens die redenering is die inbraakplaag geen probleem, want bij jou kunnen ze niets vinden.
Net zo bij Twitter: van jou kunnen ze niets vinden, dus gij vindt het geen probleem is. Terwijl het wel degelijke een serieus probleem is. alleen niet voor u.

En met zo een redenering als die van u kunt ge de helft van het nieuws als geen probleem omschrijven.
Onderwijskwaliteit in dalende lijn: geen probleem, ik heb toch geen kinderen.
Stijgende energiekosten: geen probleem, ik heb een energiezuinig huis.
Stijgende voedselprijzen: geen probleem, want ik het toch een grote moestuin.
1 op 3 mensen eenzaam: geen probleem, want ik ben eenzaat.
Klimaatverandering: geen probleem, tegen dat het ernstige gevolgen heeft ben ik toch dood.

Das gewoon een commentaar die getuigt van egoisme\weinig inlevingsvermogen\niet goed nadenken. Het is wel degelijk een serieus probleem, alleen niet voor u.
Tja, als je bij elk nieuwsitem zo denkt dan krijg je nog grijs haar of een depressie van al die zorgen/problemen voor een ander :ROFLMAO: . Waarmee ik nu niet wil zeggen dat ik het me helemaal niet aantrek. Enkel in heel mindere mate.

Laatst bewerkt:
Tja, als je bij elk nieuwsitem zo denkt dan krijg je nog grijs haar of een depressie van al die zorgen/problemen voor een ander :ROFLMAO: . Waarmee ik nu niet wil zeggen dat ik het me helemaal niet aantrek. Enkel in mindere mate.
ge moet het u niet perse allemaal aantrekken, maar ge kunt wel beseffen dat het wel degelijk een probleem is en er een onderzoek of oplossing voor moet gevonden worden.
vb. ik heb al jaren geen fiets meer aangeraakt (allez, wel om die van mijn vriending weg te zetten, maar niet om me te verplaatsen), maar toch besef ik dat veiligheid voor fietsers nog steeds een probleem is en er werk moet gemaakt worden van betere en veiligere fietspaden. Ik ga er geen actie voor voeren, maar weet wel dat het beter kan en moet.
Ik zit ook op Twitter, maar gebruik het enkel voor af en toe een 3d creatie te posten en vooral om 3d artiesten en enkele bedrijven te volgen, dus van mij valt er ook niet veel te rapen, maar dat neemt niet weg dat hetgeen hier werd gepost wel degelijk serieuze issues zijn die onderzocht moeten worden (op waarheidsgetrouwheid) en indien het werkelijk zo is: de verantwoordelijken hiervoor gestraft moeten worden en er serieus orde op zaken gesteld moet worden. Privacy en data security zijn zaken die ernstig bewaakt moeten worden.

Jouw specifieke privégegevens zijn maar een klein deel van het probleem.
Ook al hang je geen CC aan Twitter, toch kunnen die gegevens ervoor zorgen dat ze aan je rekeningen kunnen, hoor. En aan al je andere accounts. Je mailadres is beveiligd met je gsm-nummer. Dat in je Facebook te vinden is. De controlevraag is de naam van je moeder, die je Facebookvriend is. Je hebt iets geliked over PlayStation, je PS-account nemen ze ook maar ineens over. Daarin zit je CC, en dan bellen ze naar je bank om te doen alsof ze jou zijn, daar vragen ze je woonplaats die in je browsegegevens staat en je geboortedatum ter controle. Die staat op je Twitter-account. En ze zitten in je rekeningen.

Maar je onderschat ook wel enorm wat big data precies kan doen en hoe griezelig voorspellend dat kan zijn. Dat gaat dan niet om jouw privégegevens apart. Maar om alle privégegevens van miljoenen mensen. Ik denk dat het bekendste voorbeeld ondertussen wel is dat je er verkiezingen mee kunt winnen (Cambridge Analytics met Trump). En dan zijn er nog de semi-legale manieren om big data te misbruiken, zoals winkels die het gaan gebruiken om bepaalde prijzen te verhogen voor sommigen die het zich toch kunnen veroorloven en specifieke (reclame)campagnes die specifieke groepen bepaalde dingen aanreiken.

Er was best wel een griezelig onderzoek gedaan:
"The findings showed that by analyzing just 10 likes on Facebook, the computer could more accurately predict a subject’s personality than a work colleague.

With 70 likes, it could know more about someone than their friends, and with 150 it would be more knowledgeable than a family member. With 300 likes it could determine your personality better than a spouse, although an average Facebook user has about 227 likes, the researchers pointed out."

Dus ja, jouw specifieke privégegevens kunnen een probleem zijn voor jou, ook al staat er "geen geheim" in je Tweets. Maar de privégegevens van iedereen samen, kan nog een veel groter probleem zijn ook.

Data privacy is heus nergens in orde.

Kan men ook niet dichttimmeren tenzij men zoveel procedures gebruikt dat het vaak niet werkbaar meer wordt.
Als ieder zich continu moet verantwoorden.
Wordt hoogstens gelogd om dan er nooit iets mee te doen.

Vroeg of laat zijn hackers weer een stapje voor.

Er zullen altijd oude niet-up-to-date pc's en servers zijn.

Data zal men onder de radar blijven verkopen.
Die bedrijven zijn te machtig, en worden alsmaar machtiger.

Elke overheid hanteert sowieso andere regels, en de ene overheid spioneert al wat meer dan de andere.

Lol privacy.

Kreeg recent een mail van de leiding van het kinderkamp deze zomer. 150 ouders in TO. BCC, wat is dat?

Ik las ooit eens een artikel over de grote sociale media (FB, Twitter, imessages,...). Blijkbaar slaan die letterlijk alles op over u. Eender wat je ooit hebt geschreven (zelfs zaken die je hebt verwijderd). Niet alles is nog aan uw account gebonden en kan makkelijk opgehaald worden, maar het is er nog ergens en er worden analyses op uitgevoerd

Privacy bestaat niet meer en al onze online communicatie blijft waarschijnlijk voor altijd ergens bestaan.

Lol privacy.

Kreeg recent een mail van de leiding van het kinderkamp deze zomer. 150 ouders in TO. BCC, wat is dat?

Er is een groot verschil met mensen die uit onwetendheid of incompetentie (dno welk het ergste is) iets doen en structureel een bedrijf dat beter zou moeten weten.

S
Ik las ooit eens een artikel over de grote sociale media (FB, Twitter, imessages,...). Blijkbaar slaan die letterlijk alles op over u. Eender wat je ooit hebt geschreven (zelfs zaken die je hebt verwijderd). Niet alles is nog aan uw account gebonden en kan makkelijk opgehaald worden, maar het is er nog ergens en er worden analyses op uitgevoerd

Privacy bestaat niet meer en al onze online communicatie blijft waarschijnlijk voor altijd ergens bestaan.

Surf maar eens naar timeline.google.com of myactivity.google.com

:unsure:

Data privacy is heus nergens in orde.

Kan men ook niet dichttimmeren tenzij men zoveel procedures gebruikt dat het vaak niet werkbaar meer wordt.
Als ieder zich continu moet verantwoorden.
Wordt hoogstens gelogd om dan er nooit iets mee te doen.
Het kan wel hoor. Zelf nog meegemaakt bij een klant. Elke actie die ik deed moest verantwoord worden. En elke maand doen ze audit van alles.

S

Surf maar eens naar timeline.google.com of myactivity.google.com

:unsure:
Effe door alles gescrolled. Het enigste wat ze weten is wanneer ik op gmail ingelogd heb en welke youtube videos die ik bekeken heb.
Voor de rest hebben ze geen gegevens (die ze aan mij tonen ;) )
Ik heb facebook container, no script, adblock plus, ghostery en ublock origin staan.
rigoreus weiger ik alle cookies. Op gsm krijgen de meeste apps (apple) geen toegang tot locatie, gegevens e.d. Adguard op gsm geinstalleerd.

Maar wie kan me vertellen of dat het bedrijf het toch wel doet achter mijn rug.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan