Project Motor Racing

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
pmr.png

release: 25 november 2025
genre: racing
dev: Straight4 Studios

Van de makers van Project Cars.

Race all the legendary brands, iconic classes, eras, and race-bred machines from motorsport’s golden age to today’s fiercest contenders on scanned versions of the world’s most prized tracks.

Race across eras in 70+ iconic cars across 10 definitive racing classes in intense Single Player Career and Online Racing Modes. Feel every second with a new, benchmark-setting physics engine built on the mod-friendly GIANTS Engine 10 that delivers unmatched handling realism and high-fidelity FFB. Experience “living” cockpits with visible G-forces, dirt, heat-haze, and then feel the precision of “True2Track” on 27 scanned track layouts, all with Dynamic Weather Conditions, Adaptive Racing & Drying Line, and a full 24-hour day/night cycle.

GIANTS engine, ook wel gekend van Farming Simulator.

Oprecht benieuwd wat deze wordt, maar al die sims en zo weinig tijd :(

Ola een nieuwe Project Cars in feite.

Kmoet zeggen dat ik Project Cars 2 nog altijd van de meest underrated racegames vind. Daar zaten echt geniale stukken in, soms ook wat minder ntrlk. Maar die Spa Historical Race in SP mode staat nog altijd op mijn netvlies gebrand :love2:

Voor mij hoeft dat spel niet een superrealistische sim te zijn kwa physics maar als de immersive side (geluid, sense of speed...) spot on is, dan wordt dat wel smullen.

Laatst bewerkt:
Zonde dat de nieuwe racegames zoals deze Motor Racing en Rennsport zo een tegenvallers zijn geworden. Gaat voor console gamers wachten worden tot Gran Turismo 8.

Mijn review komt eraan, maar ik wil eerst nog zien wat de day one-patch brengt en de MP wat meer ervaren, want veel volk was er nog niet online.

anderhalf uur getest. filmke is paar rondjes Spa met de Gillet Vertigo.

AI is crap, jaren '90 "wij rijden onze racelijn, of jij daar nu toevallig bent of niet" stijl. met added bonus dat je heel weinig awareness hebt naar alles wat niet 100% zichtbaar is, en dat je contact nauwelijks door hebt (tenzij je echt van de baan gereden wordt).

physics gewijs is er véél te veel grip. in die NGT neem je eau rouge en blanchimont vlot volgas, stavelot kan je in derde nemen.
maar je hebt dan wel wheel spin als je een versnelling te veel terugschakelt (wat wel goed aanvoelt, btw).

de default FFB settings zijn vrij vaag, maar als je de guide van GamerMuscle volgt, zijn ze wel ok. (maar die is wel voor DD wheels, en ik zit nog met een belt-driven)

maar zelfs dan blijft er een soort gevoel dat de verschillende elementen in deze game (physics, ffb, geluid, visuals) eigenlijk niet echt met elkaar verbonden zijn? moeilijk uit te leggen.

met de graphics zelf heb ik eigenlijk weinig problemen (ziet er wel donkerder uit door de steam-capture)

vrij weinig content wel. 14 auto-klasses, 17 circuits (waar bvb Le Mans en Road Atlanta ontbreken). dit lijkt me echt een DLC-bait te gaan worden.

ik zie eigenlijk geen reden om dit als sim te gaan mainen.

ik moet wel zeggen dat de reviews die ik gezien heb, vrij verschillend van mening zijn op verschillende vlakken. bvb Jardier vindt de gameplay met controller "beter", terwijl Random Callsign dat onspeelbaar vindt.

nog eens getest, multi-class race. wat een shitstorm.

Dat de AI u negeert, was al gekend.
maar vanaf halverwege de race (van 10 minuten) krijg ik de melding dat de wagen achter mij de leider is, en dat ik moet plaats maken (wat al niet de regel is in multiclass, maar soit).

alleen: die leider is er helemaal niet. achter mij ligt dezelfde wagen in dezelfde klasse als die er al sinds de start rijdt.
het valt nog meer op als er ineens gezegd wordt dat er vóór mij een backmarker ligt: ook niks te zien buiten de wagens waarmee ik al de hele race strijd.

het niveau is ook nogal onstabiel. een halve ronde rij je vlot mee, een volgend deel rijden ze van je weg, en weer een ander moment rij je ze voorbij of je in een andere klasse rijdt

en dan stoppen ze midden op de rijlijn, waardoor je vol in de remmen moet

en het penalty systeem... ga je van de baan? 2s penalty. snij je vol een bocht af, of spin je van de baan de muur in: 2s penalty. geen onderscheid.

om dan vast te stellen dat een wagen die 6s achter je finisht vóór je geklasseerd wordt omdat je 4s penalty hebt? heel raar

ook 1 keer zwaar contact gehad met een AI - denk ik, want je voelt het helemaal niet in de FFB. er was een luide bonk, de wagen ging scheef, maar anders? niks.

hier hebben ze nog veel werk aan. voelt meer als een onafgewerkte NFS Shift dan een pure racesim.

Multiplayer werkt momenteel ook van geen kanten. In ranked krijg ik steeds een error code (40 ofzo) en in Social blijft het steeds hangen op matchmaking wanneer de race moet beginnen, om vervolgens terug naar het menu gesmeten te worden. Heb tot nu toe nog maar 1 MP-race kunnen doen. Hopelijk fixen ze dit snel

Jammer wel, blij dat ik hier is gepasseerd ben alvorens te kopen...
Na Test Drive mijn portie onafgewerkte race spellen wel gehad.

Ik heb hier nog niet veel goed over gelezen en gehoord.

Al is het ook niet makkelijk om er als nieuwe sim ergens tussen te komen. Maar je kan wel een beetje uw best doen voor je iets uitbrengt.

Nu ben je betaal je om te beta testen.

uit de patch notes:

1st infringement penalty warning added based on feedback

ja, dat wàs het probleem... nee he mannekes, het probleem was dat de enige check voor een penalty was: "alle 4 wielen over de witte lijn?", om dan in élk geval dezelfde penalty te geven. los een chicane afsnijden? 2s penalty. per ongeluk een mm te ver: 2s penalty. van de baan geramd worden door de crap AI: 2s penalty.

dit soort patch notes geven mij geen vertrouwen. zeker als daar "based on feedback" bij staat. geen enkele feedback die ik gelezen of gehoord heb was dat er geen 1ste waarschuwing gegeven werd.

uit de patch notes:

ja, dat wàs het probleem... nee he mannekes, het probleem was dat de enige check voor een penalty was: "alle 4 wielen over de witte lijn?", om dan in élk geval dezelfde penalty te geven. los een chicane afsnijden? 2s penalty. per ongeluk een mm te ver: 2s penalty. van de baan geramd worden door de crap AI: 2s penalty.

dit soort patch notes geven mij geen vertrouwen. zeker als daar "based on feedback" bij staat. geen enkele feedback die ik gelezen of gehoord heb was dat er geen 1ste waarschuwing gegeven werd.
denk ook dat er andere problemen zijn dan de track limits en penaltys :D

Terug
Bovenaan