Protest tegen Israël kaapt de Vuelta

Ook voor de ploeg IPT, heeft die nog toekomst? Als ze privé al staffleden uit de ploeg aanvallen…
Voor volgend jaar staan er 18 coureurs op de lijst bij Israël.
Kan de UCI niet gewoon akkoord gaan om elke WT-ploeg of ProTourploeg een extra plaatsje te geven voor die mannen?
En de ontbinding van IPT, hoe jammer het ook is om toe te geven.

Kan de UCI niet gewoon akkoord gaan om elke WT-ploeg of ProTourploeg een extra plaatsje te geven voor die mannen?
Hun naam veranderen zal misschien ook al veel doen

Met Arkea en Intermarché (of Lotto 't is hoe ge het bekijkt) verdwijnen er al 2 ploegen. Nog een grote ploeg die verdwijnt, zou dramatisch zijn voor vele mensen. Ze moeten gewoon Israel uit die naam halen, niet dat ik geloof dat ze dan gaan stoppen met problemen veroorzaken, maar dan kan je tenminste niet meer zeggen dat ze aan sportswashing doen.

Ik begrijp nog altijd niet wat de koers met Gaza te maken heeft. Vreedzaam protest =/= massale valpartijen riskeren bij onschuldige renners

Wel akkoord dat renners fysiek aanraken en hinderen tijdens het fietsen absoluut niet OK is en die mensen mogen wat mij betreft daar ook voor aangeklaagd worden.

Wel akkoord dat renners fysiek aanraken en hinderen tijdens het fietsen absoluut niet OK is en die mensen mogen wat mij betreft daar ook voor aangeklaagd worden.
Dat artikel zegt ook dat er geen geld vanuit de staat Israël komt en hun naam is enkele dagen geleden al aangepast op hun truitjes, dus het blijft mij een raadsel waarom de betogers dit zo massaal viseren

Dat artikel zegt ook dat er geen geld vanuit de staat Israël komt en hun naam is enkele dagen geleden al aangepast op hun truitjes, dus het blijft mij een raadsel waarom de betogers dit zo massaal viseren
Omdat het een sportploeg is die als doel heeft PR te maken voor Israël; sportswashing heet dat. Dat het gefinancierd wordt door een Israëlische oligarch (die hechte financiële banden heeft met het land) in plaats van de staat Israël is een nuance die daar op zich weinig aan verandert. Kijk naar hoe Russische oligarchen zoals Abramovich ook uit de sport werden verdreven.

Ik denk dat de organisatie hier veel eerder had moeten ingrijpen gezien de gevoeligheid van dit thema in Spanje. Dat is niet nieuw.

Hoog tijd dat de koers/sport eens goed nadenkt waar van hun geld komt. Altijd maar enkel kijken naar het geld en geen vragen stellen waar het vandaan komt kan niet blijven duren.

Als we voetbal als voorbeeld gebruiken moet het wielrennen nog een tandje bijsteken hoor, drie teams met dubieuze staten als sponsor is peanuts in vergelijking met wat het voetbal allemaal uitsteekt en waar het al jaren mee blijft wegkomen.

Als we voetbal als voorbeeld gebruiken moet het wielrennen nog een tandje bijsteken hoor, drie teams met dubieuze staten als sponsor is peanuts in vergelijking met wat het voetbal allemaal uitsteekt en waar het al jaren mee blijft wegkomen.

Kazakstan, UAE, Bahrain, China, Israel, S-Arabie. Ze zitten al aan het dubbele. Daarom ook dat ik koers/sport zei dit is zeker geen exclusief probleem van het wielrennen.

Een terechte en eerlijk statement van Kwiat..

If the UCI and the responsible bodies couldn’t make the right decisions early enough, then long-term it’s very bad for cycling that the protesters managed to get what they wanted. You can’t just pretend nothing is happening.

From now on, it’s clear for everyone that a cycling race can be used as an effective stage for protests and next time it will only get worse, because someone allowed it to happen and looked the other way. It’s a shame for the fans who came here to watch a great event. Personally, I would have preferred to know in advance that the race was cancelled rather than being led to believe everything was going to be fine.

See you on the road soon cycling fans❤️
Thank you Team INEOS Grenadiers and chapeau to La Vuelta Winners 🙌

Een terechte en eerlijk statement van Kwiat..

If the UCI and the responsible bodies couldn’t make the right decisions early enough, then long-term it’s very bad for cycling that the protesters managed to get what they wanted. You can’t just pretend nothing is happening.

From now on, it’s clear for everyone that a cycling race can be used as an effective stage for protests and next time it will only get worse, because someone allowed it to happen and looked the other way. It’s a shame for the fans who came here to watch a great event. Personally, I would have preferred to know in advance that the race was cancelled rather than being led to believe everything was going to be fine.

See you on the road soon cycling fans❤️
Thank you Team INEOS Grenadiers and chapeau to La Vuelta Winners 🙌
Jep, exact wat ik zei al enkele ritten terug. Dit is het failliet van het wielrennen.
Dit zou nooit gebeuren op een voetbalmatch, tennis, F1,..

Omdat het een sportploeg is die als doel heeft PR te maken voor Israël; sportswashing heet dat. Dat het gefinancierd wordt door een Israëlische oligarch (die hechte financiële banden heeft met het land) in plaats van de staat Israël is een nuance die daar op zich weinig aan verandert. Kijk naar hoe Russische oligarchen zoals Abramovich ook uit de sport werden verdreven.

Ik denk dat de organisatie hier veel eerder had moeten ingrijpen gezien de gevoeligheid van dit thema in Spanje. Dat is niet nieuw.

En in welke zin is het dan sportwashing?
In welke vorm wil men de aandacht afhalen dan door positieve reclame te voeren? Adams is al sponsor nog ver voor dit laatste conflict. Adams was nog geen sponsor toen Tel Aviv en Jeruzalem al als must-do places om op vakantie te gaan stonden aangeschreven.

En gebruik je nu gewoon de term oligarch om iemand aan te duiden met geld die zich inspant voor een land? Dat is niet wat oligarchie is.
Het geslacht Adams zijn ook allesbehalve personen van hoge klasse. Adams heeft meer dan 50 jaar in Canada gewoond en heeft alles opgebouwd nog voor hij verhuisd is naar Israël. Klinkt als een echt oligarch ja.

Ik wacht nog altijd op uw sportgerelateerde insteek overigens, waar dit subforum nog altijd voor dient.

Wat vaststaat is dat dit alles dieptriest is. Een heel stuk van deze Vuelta is gewoon onthoofd, en dit zet de overwinningen en potentiële kansen voor renners om zich te tonen in een serieuze schaduw.
Dat renners zich niet hebben kunnen tornen heeft ook een impact voor hun teamsponsoring.

Als de aanwezigheid van de ploeg Israel enkel de reden was voor de protesten, waarom werd het protest vandaag dan geleid door mensen die grote banners hadden met "Abajo el Estado de Israel" omringd met enkele "mooie" Antifa vlaggen? Lijkt me niet dat die zaken gericht zijn aan die 7 jongens en wat ploegleiders die hier rondrijden toch?

Ik vind het echt naïef om te denken dat ze in Spanje, waar het inderdaad enorm gevoelig ligt, sowieso geen gebruik hadden gemaakt van het mediacircus dat de Vuelta met zich meebrengt. Iedereen weet ondertussen dat wielrennen kan misbruikt worden om te protesteren voor iets (boeren, klimaat, whatever, binnekort zal de rechtse kant het ook wel vinden), en al zeker als het telkens ook nog eens mooi in beeld gebracht wordt. Het zal niet stoppen met de ploeg Israel, zolang de oorlog in Gaza doorgaat (en zelfs dan niet waarschijnlijk).

Sowieso is sportswashing compleet nutteloos. Alsof iemand die naar het wielrennen kijkt een positiever beeld krijgt van de staat Israel omdat ze een koers winnen. Riccitello witte trui? Ah ok, dan is alles wat Israel doet ok. Zo werkt het gewoon niet. Toch niet bij Israel, waar heel de wereld ondertussen wel weet van heeft.

Laatst bewerkt:
Als de aanwezigheid van de ploeg Israel enkel de reden was voor de protesten, waarom werd het protest vandaag dan geleid door mensen die grote banners hadden met "Abajo el Estado de Israel" omringd met enkele "mooie" Antifa vlaggen? Lijkt me niet dat die zaken gericht zijn aan die 7 jongens en wat ploegleiders die hier rondrijden toch?

Ik vind het echt naïef om te denken dat ze in Spanje, waar het inderdaad enorm gevoelig ligt, sowieso geen gebruik hadden gemaakt van het mediacircus dat de Vuelta met zich meebrengt. Iedereen weet ondertussen dat wielrennen kan misbruikt worden om te protesteren voor iets (boeren, klimaat, whatever, binnekort zal de rechtse kant het ook wel vinden), en al zeker als het telkens ook nog eens mooi in beeld gebracht wordt. Het zal niet stoppen met de ploeg Israel, zolang de oorlog in Gaza doorgaat (en zelfs dan niet waarschijnlijk).

Sowieso is sportswashing compleet nutteloos. Alsof iemand die naar het wielrennen kijkt een positiever beeld krijgt van de staat Israel omdat ze een koers winnen. Riccitello witte trui? Ah ok, dan is alles wat Israel doet ok. Zo werkt het gewoon niet. Toch niet bij Israel, waar heel de wereld ondertussen wel weet van heeft.
Toch niet akkoord, zoals ook in het artikel hieronder goed gekaderd wordt. Sportswashing is absoluut een effectief middel voor landen om hun internationale reputatie op te krikken.

Hoogleraar Scheerder ziet dit in een bredere historische traditie. "Sportswashing is een vorm van soft power. Het is de zachte manier om macht uit te oefenen. Niet met wapens of oorlog, maar met symbolen en emoties. Sport is daar ideaal voor."

De term sportswashing wordt pas gebruikt sinds 2015, maar het fenomeen is volgens hem eeuwenoud. "Al in de Romeinse tijd werden gladiatorenspelen ingezet om de aandacht af te leiden. De Olympische Spelen van 1936 in nazi-Duitsland zijn een bekend voorbeeld. Vandaag zien we hetzelfde: sport als propaganda, als diplomatiek instrument of als afleider."

Hij noemt sportswashing niet efficiënt (goedkoop of eenvoudig), maar wel effectief: "Het werkt. Sport brengt emotie, prestige en internationale aandacht. Dat is precies wat landen of regimes willen."
  • Mobutu en de 'Rumble in the Jungle' (1974): de Zaïrese dictator haalde Muhammad Ali en George Foreman naar Kinshasa om internationale erkenning te krijgen, ondanks grove mensenrechtenschendingen in eigen land.

• Kazachstan en Astana: een wielerploeg die rechtstreeks wordt aangestuurd door de regering om nationale trots uit te dragen.

• Rusland: de Internationale Wielerunie (UCI) trok de licentie in na de inval in Oekraïne, omdat militaire agressie het imago van de sport schaadde.
"Bij Israël zien we die consequentie niet, zelfs tijdens een genocide", zegt Stockmans. "Dat is inconsequent beleid." Ook Rwanda wordt genoemd. Het land organiseert eind deze maand het WK wielrennen, terwijl het volgens VN-rapporten betrokken is bij militaire operaties in Oost-Congo.

"Als extreme misdaden samenvallen met sportevenementen, wringt dat met het imago van de sport", zegt Stockmans. "Dan zou de UCI moeten ingrijpen."

Adams zelf is er overigens zeer open over dat zijn team een uithangbord is voor het land Israël en dat hij zichzelf als een Israëlisch ambassadeur beschouwt.

Laatst bewerkt:
Hier is vooral niet scherp gereageerd door politie en overheidsinstanties.
In deze vuelta mochten ze dus met opzet het peloton inlopen en eigenlijk iemand tackelen, zonder iets van gevolgen.
In de tour krijg je een ferme boete omdat je niet goed hebt opgelet als supporter met een groot vierkant bord en per ongeluk een renner/half peleoton mee hebt.

Waar leg je trouwens de grens wat mag met israel en wat niet ?
Net zoals Premiertech is Quantum Pacific Group privé eigendom van een rijke Israëlier (hij zet dan wel niet israël in de teamnaam).
Maar is wel deels eigenaar van Athletico, Movistar)
Als hele rijke mens heb je vaak wel invloeg op je land.
Waarschijnlijk heb je nog wel zulke ploegen

Mag je nog wel gebruik maken van Israëlische producten (sodastream)

Waar leg je de grens waarom je renners bewust mag tackelen en volledig sportevenement plat mag liggen, voor bijna iedere sponsor valt wel iets te zeggen om er voor te protesteren, van vervuiling, verslavingen, mensenrechten, ...

Hoe denken ze hiermee sympathie op te wekken voor hun zaak?
Heb het er al volledig mee gehad
Elke vorm van protestactie of staking zal geen sympathie opwekken.

En als ik met mijn vlagje naast de straat zit te zwaaien op een vreedzame manier zal het niet in het nieuws komen. Ik ben het eens dat ze geen renners in gevaar moeten brengen, maar in dit geval is het ook een beetje: eigen schuld dikke bult. De organisaties en het establishment hebben gewoon niet geluisterd naar het volk en dan gebeurt dit.

In dit geval werkt het ook want de Spaanse eerste minister heeft vandaag gezegd dat Israël moet geweerd worden uit elke internationale sportcompetitie zolang de oorlog duurt, en het argument van sportswashing is wel degelijk van toepassing ook. We hebben Rusland ook geweerd. Waarom Rusland en niet Israël. Men mag wel een beetje consistenter zijn.

Dat onze zondagmiddag naar koers kijken daardoor in het water valt, dat valt dan al bij al nog mee als we het in perspectief plaatsen met wat er effectief vandaag gaande is.

Terug
Bovenaan