Protesten in Iran

De elites hebben dan ook niets te winnen bij het vallen van het regime. Oppositie is weinig georganiseerd (want is de facto verboden) dus het regime ten val brengen is allesbehalve een sinecure. "De genadeslag" geven aan het regime met luchtaanvallen lijkt me onbegonnen werk. Als conventioneel leger tegen Israël of de VS stelt Iran niet veel voor, maar tegen de eigen bevolking heeft het meer dan genoeg repressiemogelijkheden.
Klopt, eigenlijk gewoon quasi onmogelijk zonder sturing via boots on the ground. De vorige keer is het ook geëindigd met een bloedige crackdown helaas.

Een meer gematigd Iran en het einde van het regime zou trouwens een gigantische zegen zijn, niet alleen voor de Iraniërs maar ook voor de regio. Hoeveel vuilnis die overal sponsoren..

Wat er hier gebeurt: Iran & Venezuela speelt indirect ook in de kaarten van Oekraine. Rusland indirect verzwakken. Iran levert een deel van de drones aan Rusland. Dus wat mij betreft kan de val in Iran niet rap genoeg gebeuren. Zolang Oekraine er indirect beter van wordt.

Wat er hier gebeurt: Iran & Venezuela speelt indirect ook in de kaarten van Oekraine. Rusland indirect verzwakken. Iran levert een deel van de drones aan Rusland. Dus wat mij betreft kan de val in Iran niet rap genoeg gebeuren. Zolang Oekraine er indirect beter van wordt.
Iran levert toch geen drones meer aan Rusland? Die produceren de variant van de Shahed zelf al in grote getallen in Rusland.

Al 500 doden blijkbaar.
https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...e-meldt-bijna-500-doden-in-iran/27532402.html
Iets in mij zegt als deze opstand niet lukt om het regime af te zetten er nog wat meer doden zullen komen....
En eens de gemeenschappelijke deler van het regime te verwijderen wegvalt, dan begint het spel eigenlijk pas. Niks gevaarlijker dan een machtsvacuüm en je ziet nu al dat er allerlei facties met verschillende visies rondlopen: de IRCG, reformisten, royalisten, communisten, democraten, minderheidsgroepen (Koerden, Baloch, ...), etc. Velen daarvan gedesorganiseerd door repressie met leiders in ballingschap wat het nog chaotischer maakt.

Alle drones die Rusland gebruikt worden in Rusland geproduceerd. Dat is ook de reden waarom Oekraïne al lang vraagt om lange afstandsraketten. Er zijn (als ik het mij goed herinner) twee productiecentra in Rusland en beide zouden binnen het bereik van pakweg een Tomahawk liggen.

De elites hebben dan ook niets te winnen bij het vallen van het regime.
Nu ja de val van een bejaarde verzwakte (letterlijk = fysiek / aftakelende) Khamenei zelf is sowieso groter dan dat het regime zelf in elkaar stuikt.

Ja en neen. Dat je uw bondgenoten mogelijks aan het verliezen bent, kan aanzien worden als een teken van "zwakte". Rusland zal dat niet graag zien gebeuren. Maar een rechtstreekse impact op de oorlog heeft het niet.

Laatst bewerkt:
Ik blijf het toch altijd iets merkwaardigs vinden. Als je Perzen/Iraniërs tegenkomt, zijn het vaak heel westers gezinde mensen, ongesluierd/zeer seculier, goed opgeleid, etc., en nét zij komen van een land waar de islam hen zo opgelegd wordt.
Het is heel waarschijnlijk selection bias (want de Iraniër die met z'n neus te diep in de koran zit blijft wel ginder in het religieuze walhalla), maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat er een fundamenteel verschil is met Arabieren (/Soennieten) die overal waar ze zijn de islam willen zien uitgerold worden (bvb. hier: hoofddoek willen dragen altijd en overal, blijven onverdoofd slachten, pleiten voor nog méér religieuze 'vrijheid' (lees: meer islam), ...).
Ook als je ze tegenkomt op vakantie (wat dan in de regel de altijd iets meer gegoede, 'slimmere', ... mensen zijn) blijf je dat verschil zien imo: de Iraniër als 'levenslustige' seculier, en de Arabier met een half oog gericht op de lucht/hemel.
Wrs puur anekdotisch en vergroot ik alles vanuit een bepaalde vijandigheid t.o.v. religie, maar dit is al iets wat mij al héél lang opvalt.

Ik hoop voor de Iraniërs echt dat ze er eindelijk in slagen om dat geriatrisch regime omver te werpen. En als het niet alleen lukt, moet Trump ofzo maar een extra duwtje geven. Het doel heiligt de middelen.

Laatst bewerkt:
Ik blijf het toch altijd iets merkwaardigs vinden. Als je Perzen/Iraniërs tegenkomt, zijn het vaak heel westers gezinde mensen, ongesluierd/zeer seculier, goed opgeleid, etc., en nét zij komen van een land waar de islam hen zo opgelegd wordt.
Het is heel waarschijnlijk selection bias (want de Iraniër die met z'n neus te diep in de koran zit blijft wel ginder in het religieuze walhalla), maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat er een fundamenteel verschil is met Arabieren (/Soennieten) die overal waar ze zijn de islam willen zien uitgerold worden (bvb. hier: hoofddoek willen dragen altijd en overal, blijven onverdoofd slachten, pleiten voor nog méér religieuze 'vrijheid' (lees: meer islam), ...).
Omdat Iran tot de revolutie in 1979 een pseudowesters land was. Itt de rest van het Midden-Oosten deden die alles om te moderniseren en te seculariseren, ook qua vrouwenrechten bijvoorbeeld. Als ik het goed voorheb was de hijab in het openbaar zelfs verboden. De mensen die daarvan gevlucht zijn, zijn dus ook hoofdzakelijk mensen die daar net open voor staan.

Neemt niet weg dat de mensen die ginds bleven niet per se religieuzer of traditioneler hoeven te zijn, misschien eerder gewoon de profielen die de mogelijkheid niet hadden om te vluchten. En onder het regime van de ayatollahs hadden ze gewoon geen keuze.

Iran was het Parijs van het midden oosten.
Een land waar het onderwijs van de allerhoogste kwaliteit was.
Geen idee of het vandaag nog zo is.

In Iran zitten miljoenen ingenieurs maar het land kent wel een grote braindrain en de sancties en sociaal-economische malaise doet het allemaal weinig goed. Het potentieel van dat land is nochtans enorm. Oeroude beschaving dat je daar echt kan voelen, rijke keuken, prachtige natuur, werelderfgoed, gastvrijheid, ...

Omdat Iran tot de revolutie in 1979 een pseudowesters land was. Itt de rest van het Midden-Oosten deden die alles om te moderniseren en te seculariseren, ook qua vrouwenrechten bijvoorbeeld. Als ik het goed voorheb was de hijab in het openbaar zelfs verboden. De mensen die daarvan gevlucht zijn, zijn dus ook hoofdzakelijk mensen die daar net open voor staan.

Neemt niet weg dat de mensen die ginds bleven niet per se religieuzer of traditioneler hoeven te zijn, misschien eerder gewoon de profielen die de mogelijkheid niet hadden om te vluchten. En onder het regime van de ayatollahs hadden ze gewoon geen keuze.
Vooral de armere bevolking kon niet weg hé. Bovendien wist men in 1979 nog niet dat het zo erg zou worden als anno 2025.
Het is niet zo dat de mensen het ASAP slechter hadden hé.

Maar de toestand is de laatste tijd enorm verslechterd.

Een paar voorbeelden / puntjes

1. De grote droogte. Er is nog amper water en de overheid heeft dit rijkelijk laat ingezien / maatregelen genomen.
2. Mensen deden grote opofferingen onder het mom van: Het Westen is de grote vijand en ja jullie lijden eronder maar al het geld gaat naar de verdediging van ons land tegen de vijand! Je moet dit accepteren. En de bevolking accepteerde dat ook.

MAAR Op amper 2 weken tijd is héél die verdediging waar ze tientallen jaren in geinvesteerd hebben, verwoest door Israël (en de USA). Mensen hebben dus het gevoel dat ze iets wijs zijn gemaakt en dat ze geleden hebben voor NIKS. Waarom hebben ze geleden als hun leiders bij het minste zich alsnog NIET kunnen verdedigen? Waar gingen al die miljarden dan naartoe. In brol toestellen of wat???

3. De munt is de laatste jaren exponentieel gedevalueerd. Ter info: De rijke garde investeert in dollars, Euro, ... maar de gewone bevolking ziet hun geld letterlijk verdampen.

4. Winkels zijn leeg. Er is geen voorraad meer. Voorraad kan met moeite nog worden aangevuld. Mede door de vele sancties tegen het land en de gevolgen worden steeds groter en duidelijk. Men kon dit tientallen jaren lang wegmoffelen door olie te verkopen maar dit begint op te drogen.

De bevolking tolereert veel maar als je honger en dorst hebt ... en je krijgt het gevoel dat je leiders niets doen voor je en je laten creperen dan ..

In Iran zitten miljoenen ingenieurs
Ja natuurlijk, niet alles is slecht in Iran. Maar het is zoals je zegt ..

Laatst bewerkt:
De revolutie van 1979 was in eerste instantie een breedgedragen revolutie, van Tudeh (communisten) tot Khomeini. Het is Khomeini die de macht naar zich toetrok en consolideerde toen Saddam Hussein het land aanviel.

Pseudowesters is misschien een beetje te sterk uitgedrukt maar ik snap wel wat je bedoelt. De Pahlavi's keken zeker naar het Westen en dat zag je ook in bv. culturele invloeden (film, muziek, klederdracht) maar je had een enorme scheiding tussen de stedelijke elite en het meer conservatieve platteland. Verder had je ook geen vrijheid van meningsuiting en met SAVAK was er een brutale geheime politie die politieke tegenstand onderdrukte.

Writing at the time of the Shah's overthrow, Time magazine on February 19, 1979, described SAVAK as having "long been Iran's most hated and feared institution" which had "tortured and murdered thousands of the Shah's opponents". The Federation of American Scientists also found it guilty of "the torture and execution of thousands of political prisoners" and symbolising "the Shah's rule from 1963–79." The FAS list of SAVAK torture methods included "electric shock, whipping, beating, inserting broken glass and pouring boiling water into the rectum, tying weights to the testicles, and the extraction of teeth and nails".

Er was dus een zekere mate van westernisatie, ook met een modernisering van de economie (de Witte Revolutie), wat ook veel armere boeren radicaliseerde die van het platteland naar de steden trokken en daar mee de basis van de revolutie zouden vormen.

Iran was het Parijs van het midden oosten.
Een land waar het onderwijs van de allerhoogste kwaliteit was.
Geen idee of het vandaag nog zo is.
De literacy rate in Iran aan de vooraavond van de revolutie was zo'n 45%. Die foto's die je soms ziet van Iran vóór 1979 geven maar een klein deel van het verhaal weer. Die top-down westernisatie was ook een van de belangrijkste oorzaken voor de revolutie, die initieel wel breed gedragen werd in de samenleving.

In Iran zitten miljoenen ingenieurs maar het land kent wel een grote braindrain en de sancties en sociaal-economische malaise doet het allemaal weinig goed. Het potentieel van dat land is nochtans enorm. Oeroude beschaving dat je daar echt kan voelen, rijke keuken, prachtige natuur, werelderfgoed, gastvrijheid, ...
Enkele jaren terug was ik aan het rondtrekken met de fiets en was er op een camping (was een camping speciaal voor fietsers in Boedapest, uitgebaat door een oud vrouwtje die haar tuin ter beschikking stelde) iemand die vanaf Calais (denk ik) naar Iran aan het fietsen was. Ik zou me er nu ook niet meer aan wagen, maar moest dat regime daar weg zijn , en het er wat veiliger zijn ...
Met die fiets zie je heel veel dat je met de auto of op een vliegvakantie niet zou zien. Je moet voor zo'n vakantie dan wel een paar maand uittrekken, het is zo'n 5000km, en ik reken op zo'n 100km per dag, dus dan moet je rekenen dat je zeker 1,5 maand onderweg bent (als je je verlof strategisch plant zou dat dus nog te doen zijn als je een oplossing hebt om je fiets terug op het vliegtuig richting België te krijgen).

Er was toch ook eens n spanjaard die (ik ben t exact vergeten) met de fiets of te voet naar t wk in quatar wou gaan en aan de grens van iran was die ineens “verdwenen” bleek dat m aanzien was als spion en in den bak zat ginder..

Khamenei die op twitter X zegt dat elke dictator ooit van zijne troon zal vallen, inclusief Trump. :baard:
Hij heeft gelijk maar hij laat zijn eigen naam natuurlijk wel achterwege ..

Dan deed ie toch een ferme ommetoer als ie langs Iran rondfietste/rondwandelde

Hij is vrij sinds 1 januari 2024 maar hij heeft daar ruim een jaar in de cel gezeten.
Iran frees Spaniard Santiago Sánchez Cogedor after a year of detention

Maar best vermijden zo'n land waar je willekeurig in de gevangenis kan terechtkomen wanneer je niks misdaan hebt.

Er zijn bij ons ook al mensen die denken dat het in Turkije niet veilig is, maar dat valt wel mee zolang je niet openlijk tegen Erdogan zijn schenen schopt of meedoet aan demonstraties. (en ook geen stenen in uw valies steekt)

Terug
Bovenaan