Protesten in Iran

Anders een gokje wagen op polymarkt

Tis te minste iemand die durft iets gaat doen (Trump) EU blaast weer koude lucht die enkel de bevolking gaat treffen.
3000 doden hallo kroket. En hoeveel in de gevangenissen 18000?

Niemand houdt u toch tegen om militair te worden en te ijveren om een missie op te zetten voor Iran? Of toch maar niet? Zijn Trump en MAGA trouwens niet voor de vrede? Waarom stoppen die demonstranten eigenlijk niet met protesteren? Dan is er gelijk vrede en rust.

't Is ook wel gevaarlijk wat Trump hier doet, hij roept de Iraniërs op om in opstand te komen tegen hun regime. Hopelijk loopt het dan wel goed af voor het Iraanse volk want als het niet lukt en het regime blijft aan dan zijn het veel bloedvergieten voor niets. Zoiets moet je ook maar zeggen wanneer je bij manier van spreken morgen het Iraanse regime gaat aanvallen en niet binnen 2 weken.

alsof Trump zich ook maar iets aantrekt van het bloed van een Iraniër. 't is niet dat hij in eigen land nog niet opgeroepen heeft tot zaken waarbij bloed gevloeid heeft of gewoon een alternatieve waarheid op tafel legt als het vloeit.

Stel dat ze aan de macht blijven, wat gaan ze Trump doen?

Tis te minste iemand die durft iets gaat doen (Trump) EU blaast weer koude lucht die enkel de bevolking gaat treffen.
De eu geeft weer sancties eh ! Maar zoaks gezien met al die “schaduwvloten” halen die geen hol uit.

Idd, onder Biden/Obama was het ondenkbar geweest dat de US hier te hulp zou schieten, onder Trump is die kans veel hoger.
Ik gun het de Iraniërs van harte, hun theocratische dictatuur kan niet snel genoeg verdwijnen.

Bij de val van Assad was er een duidelijke sterke partij die de macht kon overnemen. Hier is dat niet het geval. Reza Pahlavi wordt naar voor geschoven maar lijkt me toch niet het juiste boegbeeld te zijn. Het lijkt me sterk dat er veel mensen in Iran zijn die terug de Pahlavidynastie willen omarmen.

Te bekijken wat Trump kan doen. Militaire assets aanvallen en kopstukken uitschakelen, maar of dat genoeg is? Een miljoen basij en 150k IRGC-troepen kan je niet met luchtaanvallen uitschakelen.

Ik snap niet dat mensen hier actief de Irak-oorlog hebben kunnen meemaken en nog altijd denken "ja, dat was een goed idee" maar goed.

Toch heel erg hypocriet, en ware het allemaal niet zo verschrikkelijk je zou het grappig ironisch kunnen noemen: Trump waarschuwt een totalitair regime, in een land waar de economie klappen krijgt, de vrije meningsuiting aan banden wordt gelegd, oppositie monddood wordt gemaakt en zwaar bewapende elitetroepen het volk en zeker bepaalde groepen hardhandig aanpakken,... dat het een schande is dat er doden vallen aan de hand van die elitetroepen tijdens protesten... Wait, doesn't that ring a bell?

Toch heel erg hypocriet, en ware het allemaal niet zo verschrikkelijk je zou het grappig ironisch kunnen noemen: Trump waarschuwt een totalitair regime, in een land waar de economie klappen krijgt, de vrije meningsuiting aan banden wordt gelegd, oppositie monddood wordt gemaakt en zwaar bewapende elitetroepen het volk en zeker bepaalde groepen hardhandig aanpakken,... dat het een schande is dat er doden vallen aan de hand van die elitetroepen tijdens protesten... Wait, doesn't that ring a bell?

Jon Stewart, is that you?

Jon Stewart, is that you?
Tijd om @stungunner te cancellen.
Ik snap niet dat mensen hier actief de Irak-oorlog hebben kunnen meemaken en nog altijd denken "ja, dat was een goed idee" maar goed.
Akkoord. Ik snap ook niet dat sommigen nu Reza Pahlavi naar voren schuiven. Opnieuw een oppositiefiguur die vooral comfortabel ligt bij Washington en Israël, exact het soort “veilige” alternatief dat we al kennen van eerdere interventies...

Uiteraard is het zeker niet correct wat ze doen in de VS, maar daar is het één of enkele ICE agenten die hun boekje te buiten gaan, terwijl ze in Iran massaal burgers doodschieten, en dat blijkbaar allemaal ook gepromoot wordt vanuit het regime.
Ze moeten uiteraard zien in de toekomst dat de VS geen tweede Iran wordt, maar zo ver zitten we nog niet.

Uiteraard is het zeker niet correct wat ze doen in de VS, maar daar is het één of enkele ICE agenten die hun boekje te buiten gaan, terwijl ze in Iran massaal burgers doodschieten, en dat blijkbaar allemaal ook gepromoot wordt vanuit het regime.
Ze moeten uiteraard zien in de toekomst dat de VS geen tweede Iran wordt, maar zo ver zitten we nog niet.
Hij zegt ook niet dat de VS == Iran, maar dat het hypocriet is om dat soort repressief gedrag te veroordelen terwijl je dezelfde mechanismen ,zij het in mildere vorm, zelf normaliseert. Autoritaire systemen ontstaan niet plots, maar exact via dit soort normaliseringen.

Uiteraard is de schaal waarop het momenteel gebeurt in Iran compleet anders, maar zoals @Smodge zegt, het zijn wel dezelfde mechanismen, dezelfde praktijken, dezelfde retoriek,... die gebruikt en geïmplementeerd worden.

Er zijn in de USA ook protesten tegen het autoritaire regime en ICE en hun praktijken, maar wanneer daar agressie wordt gebruikt tegen de protesterende burgers, laat staan dat er slachtoffers vallen, dan is dat in de ogen van Trump en zijn administratie "welbesteed" wegens "acts of domestic terrorisme".

Het feit dat enerzijds zijzelf dit niet inzien, niet inzien dat ze eigenlijk dezelfde autoritaire praktijken toepassen en aan het evolueren zijn naar een schurkenstaat, iets wat ze zelf zo hard veroordelen, boezemt angst in. Maar het feit dat er toch heel wat mensen in de rest van de wereld en ook in de USA zelf dit wel inzien én signaleren, stemt me dan weer hoopvol dat ze toch een halt gaan toegeroepen worden.

En dan is het nogal vreemd en hypocriet dat Trump acties in Iran overweegt, terwijl het in zijn eigen land in dezelfde richting aan het evolueren is.

Uiteraard is de schaal waarop het momenteel gebeurt in Iran compleet anders, maar zoals @Smodge zegt, het zijn wel dezelfde mechanismen, dezelfde praktijken, dezelfde retoriek,... die gebruikt en geïmplementeerd worden.

Er zijn in de USA ook protesten tegen het autoritaire regime en ICE en hun praktijken, maar wanneer daar agressie wordt gebruikt tegen de protesterende burgers, laat staan dat er slachtoffers vallen, dan is dat in de ogen van Trump en zijn administratie "welbesteed" wegens "acts of domestic terrorisme".

Het feit dat enerzijds zijzelf dit niet inzien, niet inzien dat ze eigenlijk dezelfde autoritaire praktijken toepassen en aan het evolueren zijn naar een schurkenstaat, iets wat ze zelf zo hard veroordelen, boezemt angst in. Maar het feit dat er toch heel wat mensen in de rest van de wereld en ook in de USA zelf dit wel inzien én signaleren, stemt me dan weer hoopvol dat ze toch een halt gaan toegeroepen worden.

En dan is het nogal vreemd en hypocriet dat Trump acties in Iran overweegt, terwijl het in zijn eigen land in dezelfde richting aan het evolueren is.
Alsof Trump iets geeft voor het Iraanse volk. Het gaat om de controle in de regio te heroveren.

Ik hoop dat het volk er inderdaad in slaagt eindelijk dat monsterlijk regime te verdrijven.
Maar laat ons wel wezen, opnieuw een Westers gezinde puppet daar plaatsen komt niet goed.

Als trump t regime daar wegkrijgt, dan ligt heel de regio terug “open”..
Je zit dan net zoals met Bush en Irak destijds met het risico dat er een machtsvacuüm ontstaat in Iran.
En daar hebben we in Europa ook de gevolgen van gedragen, een hele reeks aanslagen door IS.

Als Trump met een operatie begint in Iran dan moet hij ook zijn werk afmaken, en een nieuw regime installeren dat de steun heeft van het Iraanse volk.

Das n feit, maar dat krijgt ge denk ik niet op 1,2,3 geregeld want stel dat de machthebber vluchten bljjft ge daar zitten met n heel deel dat wel voor die mannen werkten..

Gok dat veel iraniers daar ook wel eens wraak op willen nemen

Das n feit, maar dat krijgt ge denk ik niet op 1,2,3 geregeld want stel dat de machthebber vluchten bljjft ge daar zitten met n heel deel dat wel voor die mannen werkten..

Ik wacht nog op antwoord op je eerdere opmerking. Je geeft af op de EU omdat ze enkel sancties geven die niks uithalen, maar wat verwacht je dan van de EU? De EU heeft geen leger. En ben jij bereid om in het Belgische leger te gaan en daar te gaan vechten met het Belgische leger?

Omdat Europa dat dan vanuit de VN of vanuit de NAVO zou doen, als Europa zou tussenkomen in Iran.
Willen we ons daar gaan moeien met een groter risico op terroristische aanslagen de komende jaren?

Terug
Bovenaan