Protesten in Iran

Dat is ook niet aan mij om te zeggen wie wat gaat doen, ik wou t punt maken dat bepaalde landen (in dit geval amerika) mogelijks effectief ter plaatse gaan ingrijpen.

Zoals amerika en de UK nu met t enteren van de russische schaduwvloot die van en voor rusland aant varen is, terwijl europa weer maandenlang gaat vergaderen om dan weer een of andere sanctie gaat uitschrijven waarmee rusland lacht omdat ze hier weer n uitweg op hebben en weten dat de eu toch nooit in de praktijk gaat ingrijpen.

Waarom denkt ge dat dat die mannen ginder zo reageren als oekraine ineens raketten van de u.s. Krijgt die hun kunnen bedrijgen, omdat die weten dat de amerikanen niet dreigen met sancties maar gewoon direct “down to buisness” gaan.

Dat is ook niet aan mij om te zeggen wie wat gaat doen, ik wou t punt maken dat bepaalde landen (in dit geval amerika) mogelijks effectief ter plaatse gaan ingrijpen.

Zoals amerika en de UK nu met t enteren van de russische schaduwvloot die van en voor rusland aant varen is, terwijl europa weer maandenlang gaat vergaderen om dan weer een of andere sanctie gaat uitschrijven waarmee rusland lacht omdat ze hier weer n uitweg op hebben en weten dat de eu toch nooit in de praktijk gaat ingrijpen.

Waarom denkt ge dat dat die mannen ginder zo reageren als oekraine ineens raketten van de u.s. Krijgt die hun kunnen bedrijgen, omdat die weten dat de amerikanen niet dreigen met sancties maar gewoon direct “down to buisness” gaan.

Je weet dat Europa evenzeer ontzettend veel militair materieel naar Oekraïne heeft gestuurd en vele Oekraïnse soldaten heeft opgeleid tot correct gebruik ervan?

Je weet dat de meerderheid van de vorige interventies van de VS in het Midden Oosten geleid hebben tot slechtere situaties dan voordien?

Je weet dat Europa geen eengemaakt leger heeft, en dus enkel (economische) sancties kan uitschrijven?

Je weet dat Europese landen niets te winnen hebben met direct militair ingrijpen in Iran? Dat kost miljarden euro's om daar militair in te grijpen, en we hebben het financieel al zo nauw. Als er geopperd wordt om Oekraïne militair te hulp te schieten, zijn de reacties verbazingwekkend genoeg helemaal anders. Zou het niet beter zijn dat we eerst militair ingrijpen in ons eigen continent? Iets wat overigens door de "down to business" Trump is tegengehouden.

Je vindt dat het niet aan jou is om te zeggen wat ze wél moeten doen, maar je hebt er alleszins wel plezier in om ze te bekritiseren dat ze te weinig doen. Dat is wel handig.

Het kost ook miljarden euro's aan lonen om onze militairen jaarlijks te betalen. Waarom zouden we ze dan niet wat meer kunnen inzetten ipv ze in de kazernes te laten wegkwijnen?

Het kost ook miljarden euro's aan lonen om onze militairen jaarlijks te betalen. Waarom zouden we ze dan niet wat meer kunnen inzetten ipv ze in de kazernes te laten wegkwijnen?

Militaire actie in Iran gaat ons wel een tienvoud kosten ipv ze te laten "wegkwijnen in de kazernes".

We hebben trouwens met Rusland in Oekraïne en Trump die dreigt met invasie van NAVO-bondgenoot wel andere prioriteiten hier.

Bloedbad in Iran: getuigenissen over ‘shoot to kill’ sijpelen naar buiten

Minstens een paar duizenden doden tot heden (voorzichtige schatting)

Dit is alvast in strijd met eerdere berichten van het regime dat alles onder controle zou zijn.
Er lijkt eerder een soort van blinde paniek onder veiligheidsdiensten.

Men weet niet goed meer wie betoogt en wie niet, dus men schiet 'gewoon' op het volk met vanalles en nog wat met de intentie te doden en men pakt zoveel mogelijk mensen op (en men executeert ze en masse?) in de hoop dat het zo terug rustig wordt.

Wat zou jij met onze militairen in Iran willen doen dan?
In ieder geval niet wat ze in Rwanda gedaan hebben, maar actief de burgers verdedigen en veiligheid garanderen. I.p.v. met drones, F35s te zitten spelen en zwanzen, en wat munitie in de lucht te schieten voor oefeningen.

Al dat gejank toch altijd in Europa. Trump doet ten minste 'iets'. Wij roepen de ambassadeurs op het matje en hebben eindeloze discussies over hoe koosjer het wel of niet is dat Iran duizenden burgers dood.

In ieder geval niet wat ze in Rwanda gedaan hebben, maar actief de burgers verdedigen en veiligheid garanderen. I.p.v. met drones, F35s te zitten spelen en zwanzen, en wat munitie in de lucht te schieten voor oefeningen.

Al dat gejank toch altijd in Europa. Trump doet ten minste 'iets'. Wij roepen de ambassadeurs op het matje en hebben eindeloze discussies over hoe koosjer het wel of niet is dat Iran duizenden burgers dood.
Soms ben ik toch echt verbaasd van hoe mensen naar geopolitiek kijken. We moeten onze militairen naar Iran sturen om de demonstranten te verdedigen tegen de Iraanse soldaten?

Wat is daar "worth reading" aan dan?
Dat veel mensen kwaad zijn dat de VS en Israël op het eerste zicht NIKS doen (of veel te traag) en dat veel instanties waarschijnlijk gespamd worden met massa haatberichten? Zoiets zeker?

Voor de gemiddelde BG'er is het geen worth reading, wij zijn slim genoeg dat zelf wel te beseffen.

Soms ben ik toch echt verbaasd van hoe mensen naar geopolitiek kijken. We moeten onze militairen naar Iran sturen om de demonstranten te verdedigen tegen de Iraanse soldaten?
Het klinkt inderdaad allemaal simplistisch, maar wat moeten we dan doen? Wat doet USA? Die stoken en dreigen, en sturen effectief manschappen naar de regio.

In Europa doet niemand f*cking iets, en wie zal er weer een migratiestroom met vluchtelingen mogen slikken?
Europa.

Wir schaffen das.

Elke keer weer doden en martelen dictators of achterlijke regimes er massaal op los, en kijken wij erop toe. Het is dan al veel te laat.

Met 'onze' militairen bedoel ik dan een Europese - al dan niet - Amerikaanse samenwerking.
Of UN blauwhelmen, whoever serieus kan helpen.

Als je duizenden betogers moet doden om aan de macht te blijven, heb je toch niks meer te zeggen over uw eigen land, alle legitimiteit is weg. Staat dit niet ergens in een of andere internationale wettekst die moet gerespecteerd worden?

Het klinkt inderdaad allemaal simplistisch, maar wat moeten we dan doen? Wat doet USA? Die stoken en dreigen, en sturen effectief manschappen naar de regio.

In Europa doet niemand f*cking iets, en wie zal er weer een migratiestroom met vluchtelingen mogen slikken?
Europa.

Wir schaffen das.

Elke keer weer doden en martelen dictators of achterlijke regimes er massaal op los, en kijken wij erop toe. Het is dan al veel te laat.

Met 'onze' militairen bedoel ik dan een Europese - al dan niet - Amerikaanse samenwerking.

Als je duizenden betogers moet doden om aan de macht te blijven, heb je toch niks meer te zeggen over uw eigen land, alle legitimiteit is weg. Staat dit niet ergens in een of andere internationale wettekst die moet gerespecteerd worden?
Dus je wil het regime gaan steunen zodat er geen "migratiestroom met vluchtelingen" ontstaat, of hoe bedoel je dat? Er is al jaren een exodus van hoogopgeleide Iraniërs aan de gang trouwens.

Make it make sense.

Wat heeft Trump precies gedaan dan? :)

Make it make sense.
Het regime steunen? Das ziek man, welke van je hersenhelften begrijpt dat zo, lees je dat ergens in m'n posts?

Troepenmacht naar ginder sturen om die moordenaars op te pakken, te berechten, en nieuwe verkiezingen mogelijk maken.
Een beetje zoals recent met Syrië (rebellen) en ervoor met Irak (USA), het geval was. Wat kunnen we meer doen?

Europa.

Wir schaffen das.

Als je duizenden betogers moet doden om aan de macht te blijven, heb je toch niks meer te zeggen over uw eigen land, staat dit niet ergens in een of andere internationale wettekst die moet gerespecteerd worden?
Ik heb begrip voor het gevoel van machteloosheid maar het alternatief - militair ingrijpen - is negen op de tien keer een recept voor nog meer miserie. Veel vluchtelingen in het Midden-Oosten zijn ook het gevolg van militaire Westerse interventies. In het machtsvacuüm na de afzetting van Saddam Hussein is ook IS groot geworden.

Moest het zo simpel zijn als het Iraanse regime afzetten, een democratie installeren en opdracht volbracht iedereen is blij, dan zou je misschien een punt hebben. Maar revoluties zijn al complex en chaotisch genoeg zonder dat buitenlandse actoren zich ermee gaan bemoeien.

Dus ja, in de praktijk blijft het dan vaak bij diplomatisch druk zetten en economische sancties. En zelfs is al moeilijk genoeg, kijk bv. naar Israël in Gaza of RSF in Sudan.

Troepenmacht naar ginder sturen om die moordenaars op te pakken, te berechten, en nieuwe verkiezingen mogelijk maken.
Een beetje zoals recent met Syrië (rebellen) en ervoor met Irak (USA), het geval was. Wat kunnen we meer doen?
Dat zal dan een oorlog worden in een land met ca. 100 miljoen inwoners. Iran is een enorm groot land, veel berggebied, etnisch enorm versnipperd met talloze facties die allemaal voor macht zullen strijden. Verder heeft Iran geen democratische instituten, alle macht, stabiliteit en legitimiteit ligt bij het huidige regime. We hebben gezien in Afghanistan hoe snel zoiets in elkaar kan storten. Jij schrijft het hier simpel neer in een zinnetje maar wat je hier voorstelt zou zeer gemakkelijk kunnen uitdraaien op een jarenlange oorlog met tien- of honderdduizenden doden.

Mja dit vind ik ook wel een zure opmerking. We zitten Iran al te kloten van 2006 met als gevolg dat er nu massale opstanden en moorden gebeuren en die zijn deels wel door ons eigen toedoen. Met 'we' bedoel ik een groot deel van de wereld. De resoluties werden vaak gesteund door china, rusland, europa en de VS. Een gevolg hiervan is ook wel dat de Iraanse economie klappen heeft gekregen en is wel een driver voor de sociale onrusten die er nu zijn..
2006
2010
2013
2018
2022
Ligt dat 100% aan ons? Dat wil ik nu ook niet zeggen. Iran heeft halststarrig vastgehouden aan hun snode verrijkingsplannen. Anderzijds vind ik het nu raar, als ondertekenaars van die resoluties, om te zeggen... trek uw boontjes maar bevolking van Iran.

Wat heeft Trump precies gedaan dan? :)
Lees dit artikel: https://www.nytimes.com/2026/01/10/us/politics/trump-iran-strikes.html

Hij wordt tenminste nog gebriefd over mogelijke acties, gaat verbaal in de clinch met die Ayatollah en dreigt openlijk richting het Iraanse regime.

En Europa? “We condemn…” dat is zowat het standaardreflexje. Met Rusland is het ook zo. Wat sancties en herhalingen. Wauw.
Artikel: https://www.politico.eu/article/eu-ursula-von-der-leyen-condemns-violent-crackdown-iran-protest/

Terug
Bovenaan