Protesten in Iran

Lees dit artikel: https://www.nytimes.com/2026/01/10/us/politics/trump-iran-strikes.html

Hij wordt tenminste nog gebriefd over mogelijke acties, gaat verbaal in de clinch met die Ayatollah en dreigt openlijk richting het Iraanse regime.

En Europa? “We condemn…” dat is zowat het standaardreflexje. Met Rusland is het ook zo. Wat sancties en herhalingen. Wauw.
Artikel: https://www.politico.eu/article/eu-ursula-von-der-leyen-condemns-violent-crackdown-iran-protest/
Man, Trump wordt al maanden niet meer gebrieft over dingen die niet in meer dan twee minuten uitgelegd kunnen worden.. Voor de rest blaast hij inderdaad veel op sociale media. Newsflash: Dat komt op éxact hetzelfde neer als wat de Europese leiders doen, namelijk niets.

Wat Rusland betreft hebben de Europese landen trouwens meer gedaan tegen Rusland dan de VS. Zowel op vlak van militaire steun, niet-militaire steun als op vlak van sancties.

irak zou ik nu ni als voorbeeld nemen haha, da heeft daar 20 jaar en miljarden dollars gekost om dan halsoverkop (biden zn fout wel). Te vertrekken en dan nog gigantisch veel militair materiaal achter te laten waarbij de bevolking nog slechter af is als 20j ervoor.

irak zou ik nu ni als voorbeeld nemen haha, da heeft daar 20 jaar en miljarden dollars gekost om dan halsoverkop (biden zn fout wel). Te vertrekken en dan nog gigantisch veel militair materiaal achter te laten waarbij de bevolking nog slechter af is als 20j ervoor.
Ik denk dat je Afghanistan bedoelt. Vertrek was daar niet Biden zijn fout, belissing is genomen door Trump I en Biden kon niet anders dan uitvoeren.

Man, Trump wordt al maanden niet meer gebrieft over dingen die niet in meer dan twee minuten uitgelegd kunnen worden..
En hoe weet jij dat? Uit een persartikel van een journalist die niks weet van de echte interne werking van het Witte Huis, met als bron, enkelen die het Witte Huis verlaten hebben.
Het lijkt geloofwaardig voor Trump, maar ik zou als leider van de USA ook liever geen ultra lange briefings krijgen die weinig nut hebben, ik zou zoveel als mogelijk m'n adviseurs hun advies volgen en daarop dan een beslissing nemen. M'n energie zou ik liever spenderen wanneer het echt menens is. Vergaderen om te vergaderen is... Ja... Je weet wel? De USA zelf hebben ook interne en regionale kwesties zoals Venezuela.
Voor de rest blaast hij inderdaad veel op sociale media. Newsflash: Dat komt op éxact hetzelfde neer als wat de Europese leiders doen, namelijk niets.
Wel, op één of andere manier staat de grote mond van Trump me voor dit geval meer aan dan de zachte stemmetjes uit Europa die niks doen.

Wat Rusland betreft hebben de Europese landen trouwens meer gedaan tegen Rusland dan de VS. Zowel op vlak van militaire steun, niet-militaire steun als op vlak van sancties.
Over de oorlog in Oekraïene doen we misschien 'veel' op de achtergrond, maar het is simpelweg niet genoeg, het is een bodemloze put die Poetin toch zal winnen op lange termijn, gezien we incapabel zijn om onze eigen spierballen te tonen door bv. een vredesmacht naar daar te sturen.

Het enige wat die regimes zoals Rusland en Iran begrijpen, zijn spierballen en een lat op hun vingers als ze het te bond maken. Clown ambassadeurs van die landen die in de VN de wereld een ambassade hebben zouden ze moeten sluiten/buitensmijten.
We zijn veel te laks en diplomatisch met die criminele regimes.

Mja dit vind ik ook wel een zure opmerking. We zitten Iran al te kloten van 2006 met als gevolg dat er nu massale opstanden en moorden gebeuren en die zijn deels wel door ons eigen toedoen. Met 'we' bedoel ik een groot deel van de wereld. De resoluties werden vaak gesteund door china, rusland, europa en de VS. Een gevolg hiervan is ook wel dat de Iraanse economie klappen heeft gekregen en is wel een driver voor de sociale onrusten die er nu zijn..
2006
2010
2013
2018
2022
Ligt dat 100% aan ons? Dat wil ik nu ook niet zeggen. Iran heeft halststarrig vastgehouden aan hun snode verrijkingsplannen. Anderzijds vind ik het nu raar, als ondertekenaars van die resoluties, om te zeggen... trek uw boontjes maar bevolking van Iran.
Dat is vaak het probleem met sancties, ja. De elite zal meestal geen boterham minder moeten eten, de bevolking betaalt de prijs. En in een autocratie leidt dat vaak tot nog meer repressie en mensenrechtenschendingen.

Echter leert de recente geschiedenis ons ook dat democratie opgelegd van buitenaf zelden leidt tot stabiliteit op de lange termijn. Dus je kan wel zeggen dat we het Iraanse volk moeten helpen, maar wie of wat vertegenwoordigt het Iraanse volk juist? Als de Amerikanen verkiezingen zouden organiseren onder militaire bezetting, hebben die dan wel enige legitimiteit? Dat zagen we bv. in Irak, waarbij verkiezingen gewoon geboycott werden door de Sunni's.

Ik gun de Iraniërs van harte een veel beter systeem dan wat ze nu hebben maar het is aan hen om daar invulling aan te geven, net zoals ze in 1979 hebben gedaan. Vergeet niet dat al deze miserie voortvloeit uit de CIA/MI6 coup van 1953 die toen hun eigen marionet hebben geïnstalleerd. Iets met een ezel en een steen, denk ik dan.

Ik denk dat je Afghanistan bedoelt. Vertrek was daar niet Biden zijn fout, belissing is genomen door Trump I en Biden kon niet anders dan uitvoeren.
Ah, ja ik bedoelde afghanistan yes, en wist niet dat die beslissing al op voorhand genomen was, bedankt voor t te verduidelijken :-)

In Europa doet niemand f*cking iets, en wie zal er weer een migratiestroom met vluchtelingen mogen slikken?
Europa.

Wir schaffen das.
&
Troepenmacht naar ginder sturen om die moordenaars op te pakken, te berechten, en nieuwe verkiezingen mogelijk maken.
Een beetje zoals recent met Syrië (rebellen) en ervoor met Irak (USA), het geval was. Wat kunnen we meer doen?

=

:crazy::crazy:

Je weet toch dat de massale vluchtelingenstroom naar Europa bestond uit Irakezen, Syriërs en Afghanen? De landen die de VS (met hulp van Europa) binnengevallen is "ter bevrijding" van de bevolking die onderdrukt werden door dictators?

Maar deze keer gaat het juist wél werken? Puur omdat Trump het doet, en een overvloed aan competente mensen ter beschikking heeft?

En hoe weet jij dat? Uit een persartikel van een journalist die niks weet van de echte interne werking van het Witte Huis, met als bron, enkelen die het Witte Huis verlaten hebben.
Het lijkt geloofwaardig voor Trump, maar ik zou als leider van de USA ook liever geen ultra lange briefings krijgen die weinig nut hebben, ik zou zoveel als mogelijk m'n adviseurs hun advies volgen en daarop dan een beslissing nemen. M'n energie zou ik liever spenderen wanneer het echt menens is. Vergaderen om te vergaderen is... Ja... Je weet wel? De USA zelf hebben ook interne en regionale kwesties zoals Venezuela.

Wel, op één of andere manier staat de grote mond van Trump me voor dit geval meer aan dan de zachte stemmetjes uit Europa die niks doen.

Over de oorlog in Oekraïene doen we misschien 'veel' op de achtergrond, maar het is simpelweg niet genoeg, het is een bodemloze put die Poetin toch zal winnen op lange termijn, gezien we incapabel zijn om onze eigen spierballen te tonen door bv. een vredesmacht naar daar te sturen.

Het enige wat die regimes zoals Rusland en Iran begrijpen, zijn spierballen en een lat op hun vingers als ze het te bond maken. Clown ambassadeurs van die landen die in de VN de wereld een ambassade hebben zouden ze moeten sluiten/buitensmijten.
We zijn veel te laks en diplomatisch met die criminele regimes.
Hij valt letterlijk in slaap op elke publiek evenement waar hij zich langer dan vijf minuten moet concentreren. Maar soit, hoe weet ik dat?

Of zelfs in 2017 al:

Er zijn genoeg artikels en getuigenissen te vinden dat Trump zijn aandachtspanne zelfs tijdens zijn eerste termijn al ronduit dramatisch kort was. Het gaat zelfs niet om 'kort en krachtig', het gaat om het feit dat die briefings hem geen hol interesseren.

Voor de rest heeft de VS dus in de praktijk nog niets gedaan voor Iran behalve die onnozele tariffs waar niemand van wakker ligt en wat Truth Social posts. En al zeker niet meer dan Europa. De toon is anders, dat klopt. Maar praktisch gezien helpt het de mensen ginds ook geen jota vooruit, dus wat hebben ze eraan? "De grote mond staat voor meer" houdt de kogels van de Iraanse Nationale Garde niet tegen.

Ik zal zelfs meer zeggen, Als Trump het niet nodig had gevonden om zijn fantasietje in Venezuela uit te voeren lag de Ford nu gewoon nog klaar om onmiddellijk bombardementen uit te voeren. Nu ligt die voor de kust van Zuid-Amerika te schimmelen.

Dat we voor Oekraïne niet genoeg doen, klopt helemaal. Maar we doen wel méér dan de VS. Veel meer zelfs sinds Trump aan de macht is en zowat alle militaire steun uit die hoek gewoon is opgedroogd. Het enige militaire materiaal dat nu uit de VS naar Oekraïne gaat wordt door Europa betaald.

En last but not least vind ik het ironisch dat ge het net Europa verwijt van de weinig met zijn spierballen te rollen als ge ziet hoe Trump zich het voorbije jaar keer op keer gewoon heeft laten rollen door Putin.

&

=

:crazy::crazy:

Je weet toch dat de massale vluchtelingenstroom naar Europa bestond uit Irakezen, Syriërs en Afghanen? De landen die de VS (met hulp van Europa) binnengevallen is "ter bevrijding" van de bevolking die onderdrukt werden door dictators?

Maar deze keer gaat het juist wél werken? Puur omdat Trump het doet, en een overvloed aan competente mensen ter beschikking heeft?
Voor wat het waard is, de Syrische vluchtelingenstroom is ergens wel degelijk aan gebrekkig ingrijpen te wijten omdat we Assad en Rusland jarenlang hun gang hebben laten gaan. Niet alleen gebrekkig ingrijpen door ons trouwens, maar ook door Obama toen die niet wou tussenkomen.

Voor de rest wel helemaal akkoord. :)

Voor wat het waard is, de Syrische vluchtelingenstroom is ergens wel degelijk aan gebrekkig ingrijpen te wijten omdat we Assad en Rusland jarenlang hun gang hebben laten gaan. Niet alleen gebrekkig ingrijpen door ons trouwens, maar ook door Obama toen die niet wou tussenkomen.

Voor de rest wel helemaal akkoord. :)

De miljoenen vluchtelingen zijn er pas gekomen ná de aanval van de VS en Europa. Het punt hier is vooral dat een gewapende inval in Iran helemaal niet gaat zorgen voor minder vluchtelingen zoals kinxton insinueert.

De miljoenen vluchtelingen zijn er pas gekomen ná de aanval van de VS en Europa. Het punt hier is vooral dat een gewapende inval in Iran helemaal niet gaat zorgen voor minder vluchtelingen zoals kinxton insinueert.
Maar er zijn bijvoorbeeld pakken minder Libische vluchtelingen dan Syrische terwijl we in Libië veel harder in zijn tussengekomen en het de Westerse tussenkomst was die tot de val Ghadaffi geleid heeft.

Ik vind het een wat makkelijk standpunt om te zeggen dat niet tussenkomen hoe dan ook de beste optie is. Da's een argument dat ons vooral heel goed uitkomt, we moeten niks doen, mensen gaan dood en worden gefolterd en onze inactiviteit leggen we ook nog eens uit als morele superioriteit: We laten mensen sterven om ze van erger te besparen. We focussen in zo'n conflicten altijd op de negatieve impact van zo'n tussenkomsten, en da's normaal, want nieuws gaat meestal over de negatieve kant van zaken, maar dat geeft denk ik vaak een wat eenzijdig idee van de volledige impact.

Het regime steunen? Das ziek man, welke van je hersenhelften begrijpt dat zo, lees je dat ergens in m'n posts?
Je wil een streng regime laten imploderen gestoeld op een economie die amper nog draait....en verwacht dat al die mensen braaf daar gaan blijven terwijl alles helemaal naar de kloten gaat?
Troepenmacht naar ginder sturen om die moordenaars op te pakken, te berechten, en nieuwe verkiezingen mogelijk maken.
Een beetje zoals recent met Syrië (rebellen) en ervoor met Irak (USA), het geval was. Wat kunnen we meer doen?
We leven in de realiteit, niet in een Jommekesalbum.

Maar er zijn bijvoorbeeld pakken minder Libische vluchtelingen dan Syrische terwijl we in Libië veel harder in zijn tussengekomen en het de Westerse tussenkomst was die tot de val Ghadaffi geleid heeft.

Ik vind het een wat makkelijk standpunt om te zeggen dat niet tussenkomen hoe dan ook de beste optie is. Da's een argument dat ons vooral heel goed uitkomt, we moeten niks doen, mensen gaan dood en worden gefolterd en onze inactiviteit leggen we ook nog eens uit als morele superioriteit: We laten mensen sterven om ze van erger te besparen. We focussen in zo'n conflicten altijd op de negatieve impact van zo'n tussenkomsten, en da's normaal, want nieuws gaat meestal over de negatieve kant van zaken, maar dat geeft denk ik vaak een wat eenzijdig idee van de volledige impact.

Gezien er bijna 50 miljoen Syriers zijn en amper 7 miljoen Libiers, lijkt me dat gedeeltelijk te verklaren. Een andere verklaring is dat we veel strenger en harder opgetreden hebben tegen Libische vluchtelingen dan tegen Syrische vluchtelingen middels pushbacks op de M. Zee. Daarnaast, volgens Wikipedia, zaten er bijna 2 miljoen (van de 7 dus) vluchtelingen in Tunesie, en enkele honderden duizenden in Europa. Procentueel ga je dus weinig verschil gezien hebben in Syrische en Libische vluchtelingen.

Ik ijver niet specifiek om niet tussen te komen, ik ben aan het ontkrachten dat wél tussenkomen zorgt voor kleinere vluchtelingenstromen naar Europa. Al wacht ik inderdaad nog altijd wel op de eerste persoon met rationele argumenten waarom de VS of Europa móet optreden in Iran, de desastreuze optredens de afgelopen 50 jaar in Afghanistan (2x), Syrie, Irak (2×), en Iran in gedachten houdend.

Misschien dat jij enkele rationele argumenten kan geven?

Voor zover ik kan lezen heeft niemand dat gezegd. Militaire interventie kan voor mij perfect legitiem en moreel te verantwoorden zijn al heb ik nog maar weinig overtuigende argumenten gezien waarom dat het geval zou zijn voor Iran.

pang pang laten roepen zodat we geen kostbare munitie verspillen.
Imo hebben we wel andere plekken waar we beter onze troepen zouden naartoe sturen.
Inderdaad. Molenbeek, Anderlecht, enz...
Nee, serieuze vraag, naar waar dan?

In Oekraïene en rond de grenzen van Wit-Rusland en de Baltische Staten. Jawel. Het moet toch eens gedaan zijn met het probleem op Oekraïene en hun militairen af te schuiven omdat we bang zijn dat Rusland anders grotere middelen zal inzetten...
We mogen gvd blij zijn dat Oekraïene stand houdt en maffiastaat Rusland niet dichter bij de EU laat komen. Manschappen en rotaties hebben ze nodig, ze vechten al sinds 2014. Bijna 12 jaar!
Die mensen zijn moegevecht.

Je wil een streng regime laten imploderen gestoeld op een economie die amper nog draait....en verwacht dat al die mensen braaf daar gaan blijven terwijl alles helemaal naar de kloten gaat?
Wie zegt dat ik dit verwacht? Het is bewezen dat velen terugkeren naar hun thuisland als het er weer veilig is. Men zou in de Europese wetgeving bv. een terugkeer kunnen verplichten en het als vluchteling automatisch verkrijgen van de nationaliteit van het land naar waar men gevlucht is, schrappen, of de tijdslimiet drastisch verhogen.

Dit regime is nu al zo wankel als iets, het is nu of nooit om het ten val te brengen.

We kunnen hier dieper op ingaan maar dat is de essentie niet. Toelaten dat regimes als deze hun bevolking vermoorden (zonder te spreken van Palestina - Israël), is crimineel. We zijn medeplichtig maar oh, we zijn moraal beter hoor, we gaan niet ingrijpen omdat we liever moraalridders zijn die op alles wat te zeggen hebben maar vooral geen moeite doen om echt te helpen.

We leven in de realiteit, niet in een Jommekesalbum.
We hebben voor nog veel minder WOI en WOII gestart. Hier hebben we te maken met religieuze fanatiekelingen die staat en waanreligie niet kunnen scheiden van elkaar.

Op X gonst het van de geruchten dat de aanval van de VS (en Israël) op Iran "imminent" is. Gaat het weer zo ontwaken worden?

BREAKING NEWS.

In Oekraïene en rond de grenzen van Wit-Rusland en de Baltische Staten. Jawel. Het moet toch eens gedaan zijn met het probleem op Oekraïene en hun militairen af te schuiven omdat we bang zijn dat Rusland anders grotere middelen zal inzetten...
We mogen gvd blij zijn dat Oekraïene stand houdt en maffiastaat Rusland niet dichter bij de EU laat komen. Manschappen en rotaties hebben ze nodig, ze vechten al sinds 2014. Bijna 12 jaar!
Die mensen zijn moegevecht.
Dat Oekraïne een probleem heeft qua mankracht heeft, met alle respect, niks te maken met Europa en alles te maken met Oekraïne. Wel met enerzijds het feit dat Zelensky het politiek nog altijd niet aandurft om de leeftijd om opgeroepen te worden te verlagen onder de 25, en anderzijds omdat hij blijft vasthouden aan figuren zoals Syrskyi (de opvolger van Zaluzhny), die al enorm veel OekraÏense levens heeft verspild aan nutteloze tegenaanvallen en door ze niet toe te laten tijdig terug te trekken naar nieuwe posities wanneer hun huidige onhoudbaar geworden zijn (oa in Bakhmut). Gelukkig lijkt er daar eindelijk toch een einde aan te komen, of daar heeft de nieuwe defensieminister toch onrechtstreeks op gehint. Beter laat dan nooit.

"Things are super tense here in Israel.
Some cities are already opening public bomb shelters, Netanyahu's plane was evacuated, and most European airlines have canceled all flights."

"Under the revised schedule, Lufthansa and its group airlines — SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines and Eurowings — will operate only daytime flights to and from Tel Aviv from Thursday, Jan. 15, through Sunday, Jan. 19 citing the security situation in the Middle East amid reports of a possible US military strike on Iran."

Terug
Bovenaan