Protesten in Iran

Volgens Trump is het doden van Iraanse demonstranten gestopt​

De Amerikaanse president Donald Trump heeft tijdens een persconferentie gezegd dat hij informatie heeft gekregen dat er geen demonstranten meer gedood worden in Iran en dat er geen plannen zijn om mensen te executeren.
Dat terwijl Teheran heeft aangegeven dat er snel processen en executies zullen volgen (vrt nws)

Trump the Peacemaker.

Ik weet niet goed in welk topic het moet, maar volgens bronnen zou een Amerikaanse interventie in Iran binnen de 24 uur beginnen. Verscheidene landen hebben al aangegeven dat hun burgers het land zo snel mogelijk moeten verlaten, op eender welke manier dan ook.

Ook in Israël groeit de onrust; verscheidene steden hebben al bommenkelders geopend, het vliegtuig van Netanyahu is vertrokken, ...

Er zit toch iets aan te komen.

Volgens "unverified sources" zou dit trouwens een manier zijn van de legerleiding om Trump's niet-aflatende focus op Groenland (een militaire interventie aldaar is iets waar zelfs Republikeinen niet op zitten te wachten) te stoppen en zijn aandacht af te leiden.

Bron (deels) :

Soms wel spijt dat ik mijn X account opgezegd heb. Maar ja, op Reddit kan je het ook uur per uur volgen precies.

T is wel een goed moment om dat regime/dicatuur te stoppen nu dat er zoveel betogingen zijn.

Maar moest de regering vallen, wat zal er volgen? Zelfde situatie dan in irak?

K zie de regering wel niet snel vallen zelfs met al die protesten. Die revolutionaire garde is ook zeer groot en hebben meer voordelen dan het normale leger

Laatst bewerkt:
there are no demonstrations, no unrest in Iran..

Doet me denken aan “there are no americans in iraq” terwijl de vliegers letterlijk overvlogen haha

Er zouden geen executies plaatsvinden vandaag. Mogelijk is er dan toch een diplomatiek gesprek geweest tussen Iran en de VS?
Vermoedelijk heeft Trump gedreigd om Iran binnen te vallen waarna het regime dan hun executies heeft on-hold gezet.

Trump the Peacemaker.
Vooral als Trump er zelf iets mee te winnen heeft. Ik denk dat de VS momenteel ook niet klaar is voor een grootschalige invasie van Iran om dat regime te verdrijven. Die Iraanse Revolutionaire Garde zijn 150000 man, die ga je al niet klein krijgen met wat luchtaanvallen en enkele duizenden Amerikanen, dan moet je al een heel leger klaar staan hebben.

Met hulp van de lokale bevolking zou de VS misschien wel de genadeslag kunnen geven aan het Iraanse regime, maar dat is nog wat anders als een grote grondoorlog uit te vechten.

Laatst bewerkt:
Soms wel spijt dat ik mijn X account opgezegd heb. Maar ja, op Reddit kan je het ook uur per uur volgen precies.
Er is enorm veel rommel op X te vinden. Op Reddit wellicht ook. Zal wel een kwestie te zijn om je bullshitradar aan te scherpen en op te zoeken welke bronnen betrouwbaar zijn.

Maar moest de regering vallen, wat zal er volgen? Zelfde situatie dan in irak?
Maar moet de revolutionaire garde instorten? Moet het regime en de regering weg? Of moet alleen Khamenei weg omdat zijn populairiteit tanende is en het tijd is voor een nieuwe wind? Soms is het al voldoende een nieuwe leider aan te stellen om de rust te laten wederkeren. (Alvast tijdelijk, worst case)

De stabiliteit in het land blijft, de nieuwe leider kan lichtjes gematigder optreden (iets wat Khamenei gewoon NIET kan doen wegens zijn status van hardliner), en ook Trump kan dat presenteren als een overwinning (en het is waarschijnlijk ook gemakkelijker om te onderhandelen met een nieuwe leider?) . Het lastigste is gewoon: Khamenei weg krijgen. Hij sterft nog liever. Maar als de druk echt extreem wordt, dan lukt het misschien wel.

Nu ik ben niet naïef: Khamenei heeft naar het schijnt drie mogelijke opvolgers aangewezen (dat zijn wel geruchten). De nieuwe leider gaat dan sowieso ook ne hardliner zijn hé. Men zal misschien her en der wat toegevingen doen aan de bevolking, maar het is dan niet dat er een echte democratie gaat komen. Keep on dreaming.

Laatst bewerkt:
Volgens iran is het ook gewoon rustig :p
Heb ook al berichten gelezen dat in sommige steden er op elke hoek van de straat soldaten staan die met scherp schieten op samenscholingen. Er sijpelt weinig informatie door en wat er doorsijpelt is weinig hoopvol. Het regime moet ook wel beseffen dat het op een point of no return is gekomen. De steunpilaren die het decennialang heeft ondersteund en uitgezet zijn weggevallen of zijn nog maar een schim van zichzelf. Tegen aartsvijand Israël hebben ze geen militair verhaal, buiten het afschieten van raketten en drones waar er weliswaar een aantal neervallen in Israël maar weinig impact hebben op de militaire slagkracht van het IDF. Het is eerder een symbolische handeling. Ze zitten als een kat in het nauw.

Heb ook al berichten gelezen dat in sommige steden er op elke hoek van de straat soldaten staan die met scherp schieten op samenscholingen. Er sijpelt weinig informatie door en wat er doorsijpelt is weinig hoopvol. Het regime moet ook wel beseffen dat het op een point of no return is gekomen. De steunpilaren die het decennialang heeft ondersteund en uitgezet zijn weggevallen of zijn nog maar een schim van zichzelf. Tegen aartsvijand Israël hebben ze geen militair verhaal, buiten het afschieten van raketten en drones waar er weliswaar een aantal neervallen in Israël maar weinig impact hebben op de militaire slagkracht van het IDF. Het is eerder een symbolische handeling. Ze zitten als een kat in het nauw.
Mja als ik zowat de laatste berichten lees op (betrouw(baardere)) bronnen dan gaat t ook geen weken meer duren..

Terug
Bovenaan