Ik zie het -zeker met Trump- nog gebeuren (een soort van Venezuela scenario)
Khamenei wordt verder onder druk gezet. Boet hij letterlijk niks in? Dan ondergaat hij een lot zoals Maduro. OK ik hoor de experten al orakelen: Amerika kan niet zomaar binnenvallen en Khamenei uit zijn bed lichten. NEEN dat is waar

MAAR wat wél mogelijk is dat een deel van de revolutionaire garde / machthebbers 'mogelijks' reeds geheime gesprekken gevoerd heeft met Amerika en Israël en ze straks hun kar keren tegen Khamenei. (als die laatste dwars blijft liggen)
Plausibel? Naar mijn mening 'ja' want in dit scenario valt het regime helemaal niet en is het eerder een schijnvertoning. Echter het regime kan het wel verkocht krijgen en ze zijn van de 'grote' internationale druk vanaf.
- Trump kan de overwinning claimen. Hij zal dan ook wel iets in ruil krijgen. Want de Iraanse bevolking kan hem echt geen reet schelen. Echter meer invloed en macht wél.
- Khamenei is er aan voor de moeite
- De revolutionaire garde - die eigenlijk echt de macht hebben - kunnen gewoon aan de macht blijven. (Mogelijks met ne andere Ayatolah)
- De bevolking is content. Khamenei is weg en 'misschien' gaan ze het nu beter krijgen (ijdele hoop of niet het zou de rust doen wederkeren, alvast tijdelijk)
De enige verliezer in dit scenario is Khamenei en "that is it". En eerlijk? Hij is al 86. Hem vervangen kost de echte machthebbers echter de schermen quasi 'niks'.