Protesten in Iran

Als de ayatollah valt, valt dan het gehele regime? Venezuela is Iran niet maar veel protest was er toch niet bij de ontvoering van Maduro. Is er een second man in Iran die de rust kan bewaren?
Idee: CIA/Mossad is al een tijd geïnfiltreerd en heeft al contacten met gematigde IRGC-commandanten die een coup plegen in ruil voor amnestie.

Je krijgt dat regime niet weg met enkel bombardementen, je hebt hulp nodig van binnenin. Gezien de verzwakte en geïsoleerde staat van het regime, zullen er kansen blootliggen die er een aantal jaar geleden niet waren.

On verra.

Wat moest de VS iran aanvallen en Iran verklaart de oorlog aan de VS.
Kan Trump eisen dat de navo landen ook de oorlog verklaren aan Iran ? (Met Trump weet je nooit..)

Wat moest de VS iran aanvallen en Iran verklaart de oorlog aan de VS.
Kan Trump eisen dat de navo landen ook de oorlog verklaren aan Iran ? (Met Trump weet je nooit..)
De NAVO is een defensieve alliantie, geen offensieve.

Dus hij kan dat - in theorie - niet eisen (tenzij Iran zo dom zou zijn om eerst de VS aan te vallen).
Net zoals verschillende (zelfs veel) NAVO-landen niet meededen met de inval van Bush in Irak in 2003 maar toch gewoon in de NAVO bleven.

Maar met Trump weet je inderdaad nooit... Al zou hij verdrags-technisch geen been hebben om op te staan, roeptoeteren dat de NAVO hem "in de steek laat" (en dat de VS er daarom maar beter uit stapt?...) kan hij wél...

Het scenario om artikel 5 in deze situatie in te roepen acht ik klein. Trump heeft een hekel aan lange oorlogen en met de NAVO verzeil je onvermijdelijk in een scenario waar er weken actie nodig is.

Het is daarom dat Trump van het Pentagon decisive strikes wil horen. Zoals bij de bommen op Natanz in juni 2025 moet het snel, kort, eenmalig zijn.

Het scenario om artikel 5 in deze situatie in te roepen acht ik klein. Trump heeft een hekel aan lange oorlogen en met de NAVO verzeil je onvermijdelijk in een scenario waar er weken actie nodig is.

Het is daarom dat Trump van het Pentagon decisive strikes wil horen. Zoals bij de bommen op Natanz in juni 2025 moet het snel, kort, eenmalig zijn.
Ik verwacht geen grondinvasie maar wel een uitgebreidere luchtcampagne met decapitation strikes op kopstukken en het uitschakelen van militaire infrastructuur en assets.

Bron De morgen

Bij de massaprotesten in Iran zouden volgens informatie van Time Magazine alleen al op twee dagen mogelijk tot 30.000 mensen zijn gedood. Het tijdschrift baseert zich op twee hooggeplaatste ambtenaren van het Iraanse ministerie van Volksgezondheid.

Die stellen dat op 8 en 9 januari zoveel mensen door Iraanse veiligheidstroepen zijn gedood dat de staatsdiensten die instonden voor de berging van de lichamen overbelast raakten. Zo waren er niet voldoende lijkzakken en werden in plaats van ziekenwagens vrachtwagenaanhangers gebruikt.

Idee: CIA/Mossad is al een tijd geïnfiltreerd en heeft al contacten met gematigde IRGC-commandanten die een coup plegen in ruil voor amnestie.

Je krijgt dat regime niet weg met enkel bombardementen, je hebt hulp nodig van binnenin. Gezien de verzwakte en geïsoleerde staat van het regime, zullen er kansen blootliggen die er een aantal jaar geleden niet waren.

On verra.
Er gaan er altijd een aantal binnen het regime beginnen denken: Voor wat riskeer ik nog mijn leven? Voor welke voordelen doe ik het nog?
Want ..
- Trump belooft amnestie.
- Hij belooft tevens dat hij ons (het regime) niet zal afzetten.
Hij wil gewoon een stukje van de koek hetgeen hij nu niet heeft of krijgt ..

En luister ik niet? Dan riskeer ik te sterven. En voor wat? Voor ne ouwe bejaarde sul?
Maar anderzijds moet ik ook opletten want als het regime beseft dat ik een spion word dan riskeer ik tevens mijn leven ...
Mmm .. ik moet goed afwegen !!!

Het is niet zo simpel. Maar dat sommigen binnen het regime nu stilaan met twijfels beginnen zitten: Waarschijnlijk 'ja'.
Men bekijkt het gewoon zo: Risico's? Met welk scenario verdien ik het meeste (macht)? Word ikzelf machtiger? Word ik er zelf beter van? Enzovoorts ..

Mogelijk 30.000 doden bij protest in Iran, schrijft Time Magazine​

Bij de massaprotesten in Iran zouden alleen al gedurende 2 dagen mogelijk tot 30.000 mensen zijn gedood. Dat schrijft Time Magazine.
Het blad baseert zich op 2 hooggeplaatste ambtenaren van het Iraanse ministerie van Volksgezondheid.
Zij zeggen dat op 8 en 9 januari zo veel mensen door de ordediensten zijn gedood dat de diensten die instonden voor de berging van de lichamen overbelast raakten. Er zouden niet genoeg lijkzakken zijn geweest en in plaats van ziekenwagens werden aanhangers van vrachtwagens gebruikt.
HRANA, een mensenrechtenorganisatie met zetel in de VS, had eerder melding gemaakt van 5.495 bevestigde dodelijke slachtoffers, onder wie 5.149 demonstranten. Daarnaast onderzoekt de organisatie 17.031 andere vermoedelijke doden.
De precieze omvang van het geweld is moeilijk vast te stellen, onder meer als gevolg van internetstoringen. De autoriteiten gewagen intussen van 3.117 doden, de meeste bij wat de overheid "terroristische activiteiten" noemt. (vrt nws)
30K doden op 2 dagen tijd. Laat dat eens even bezinken. Dertig duizend.

En dan lees je nog dit:

Rechterlijke macht: "niet minste genade" voor opgepakte manifestanten​

Het hoofd van de rechterlijke macht in Iran heeft verzekerd dat er "zo snel mogelijk" processen zullen volgen tegen de manifestanten die opgepakt werden bij de betogingen tegen het islamitische regime. Zij die schuldig worden bevonden, zullen "zonder de minste genade" gestraft worden, zei hij.
"Het volk eist terecht dat de verdachten en de belangrijkste aanstichters van de rellen en terroristische en gewelddadige daden zo snel mogelijk worden berecht", zei Gholamhossein Mohseni Ejeï, geciteerd door het persbureau Mizan.
De Iraanse opperrechter verzekerde "de grootste strengheid" bij het onderzoek. "Rechtvaardigheid houdt in dat criminelen die de wapens hebben opgenomen en mensen hebben gedood, of brandstichting, vernielingen en bloedbaden hebben gepleegd, zonder enige clementie worden berecht en gestraft." (vrt nws)
Bovenop die 30,000 zullen er dus nog een hoop bijgeteld mogen worden.

30K doden op 2 dagen tijd. Laat dat eens even bezinken. Dertig duizend.

En dan lees je nog dit:

Bovenop die 30,000 zullen er dus nog een hoop bijgeteld mogen worden.

De media zijn de plebs mentaal aan het voorbereiden op de aanval die komt.

Elke week wordt het aantal doden opgetrokken en de bron is telkens extreem vaag.

Vind je het niet opvallend dat tijdens de eerste gelivestreamde genocide het aantal slachtoffers telkens in vraag werd gesteld en nu alles klakkeloos wordt overgenomen?

Ging Trump niet ingrijpen als er nog doden vielen?

Of zijn het weer loze beloftes om af te leiden van de problemen in zijn eigen land?

Tja, welke toegevingen zou dat regime doen zonder militaire druk? Zelfs mét enkel die show of force ... wat voor baat heeft Khamenei en de IRGC bij een regime change? Een tweede Irak zou betekenen dat ze het land zouden binnenvallen met grondtroepen en dat lijkt me, zelfs voor Trump, onwaarschijnlijk. Hij kan het land wel kreupel bombarderen zonder bodybags aan zijn kant, maar dat lijkt me geen succesvol recept voor een regime change te zijn. Khamenei ontvoeren? Of eerder de Nasrallah-treatment geven met een bom op zijn bunker? En dan een paleisrevolutie door pragmatische IRGC-leden met een MBS-achtig regime tot gevolg: een autoritaire maar stabiele regionale grootmacht.

Een tweede Irak zou betekenen dat ze het land zouden binnenvallen met grondtroepen en dat lijkt me, zelfs voor Trump, onwaarschijnlijk.
Iran zelf aanvallen (met grondtroepen bedoel ik) lijkt mij onwaarschijnlijk maar ..
Trump is alvast bezig de Koerden te verraden om 1 groot Syrisch leger te verwezenlijken om Iran verder in een hoekje te drummen.

Hoe de VS de Koerden offert voor een oorlog tegen Iran

Het doel is duidelijk: Iran volledig te isoleren en ervoor te zorgen dat zo min mogelijk nog het land binnen of buiten gaat. Een nog grotere paria maken van Iran.

De vijand van je vijand is je vriend = Al-Sharaa de huidige leider van Syrië die zelf ook niks liever wil dan dat Khamenei het loodje legt.

Laatst bewerkt:
Ondertussen zijn er militaire oefeningen vlak voor de neus van Iran:

Ik schat dat het nog een maand duurt nu er niks gebeurde in het weekend. Met de gebeurtenissen in Minnesota is Trump ergens anders op gefocusd. En een krachtdadig plan voor regime change ligt ook niet op tafel om meteen te implementeren. Om de paar mensen van IGRC erop te zetten zal de luchtcampagne moeten inzetten op verzwakken en dan rijp maken voor uitschakeling door de internen die het gaan overnemen. Maar dan moeten ze toch op heel wat plekken "klaar staan".

Ondertussen zijn er militaire oefeningen vlak voor de neus van Iran:

Ik schat dat het nog een maand duurt nu er niks gebeurde in het weekend. Met de gebeurtenissen in Minnesota is Trump ergens anders op gefocusd. En een krachtdadig plan voor regime change ligt ook niet op tafel om meteen te implementeren. Om de paar mensen van IGRC erop te zetten zal de luchtcampagne moeten inzetten op verzwakken en dan rijp maken voor uitschakeling door de internen die het gaan overnemen. Maar dan moeten ze toch op heel wat plekken "klaar staan".
Langs andere kant als die ICE-protesten uit de hand lopen, is dit wel de ideale afleiding om die betogingen te dimmen.

"Het woord 'massamoord' volstaat niet meer": wanhopige stemmen uit Iran smeken om hulp

Dat gaat door merg en been, die oproepen. Het is uiteraard uit angst dat het regime zo hard terugslaat op elke vorm van opstandigheid. Dat nabestaanden documenten moeten ondertekenen waarbij ze bevestigen dat hun zoon deel uitmaakte van de ordediensten om zo aan te kaarten dat de demonstranten terroristen zijn. Dat ze mensen onthoofden nadat ze zijn gedood. Dat ze met scherp schieten. Dat de angst erin zit om iets van kritiek te geven. Je zou kunnen zeggen dat het donkerste uur net voor de dageraad komt, maar dat klinkt op dit moment nogal hol en gemakkelijk gezegd vanuit een bureaustoel in een regio waar ze al generatieslang geen oorlog hebben gekend.

"Het woord 'massamoord' volstaat niet meer": wanhopige stemmen uit Iran smeken om hulp

Dat gaat door merg en been, die oproepen. Het is uiteraard uit angst dat het regime zo hard terugslaat op elke vorm van opstandigheid. Dat nabestaanden documenten moeten ondertekenen waarbij ze bevestigen dat hun zoon deel uitmaakte van de ordediensten om zo aan te kaarten dat de demonstranten terroristen zijn. Dat ze mensen onthoofden nadat ze zijn gedood. Dat ze met scherp schieten. Dat de angst erin zit om iets van kritiek te geven. Je zou kunnen zeggen dat het donkerste uur net voor de dageraad komt, maar dat klinkt op dit moment nogal hol en gemakkelijk gezegd vanuit een bureaustoel in een regio waar ze al generatieslang geen oorlog hebben gekend.
De kans is gewoon ook heel groot dat, zonder effectief doortastende tussenkomst van bijvoorbeeld de VS, het regime het hier gewoon zal halen en de Iraniërs vertrokken zijn voor jaren van hardere repressie dan voorafgaand deze protesten. En ook al is de track record van de VS rampzalig, en vertrouw ik ze met de huidige leider helemaal voor geen haar, hoop ik toch dat ze effectief tussenkomen. Laat dit niet de zoveelste massamoord zijn de afgelopen jaren waar we van wegkijken.

Terug
Bovenaan