Q: Aanschaf nieuwe gaming PC

Hey iedereen,

Na enkele mooie jaren ben ik er aan uit om mijn i9-9900KF en 3080 Ti te verkopen en te upgraden naar een nieuw systeem. Ik speel voornamelijk nog Hunt: Showdown op een 1440p (165Hz) monitor en wil hier graag optimaal gebruik van maken.

Kan iemand me in de juiste richting wijzen naar wat voor een configuratie ik best ga kwa processor/memory/GPU ?

Mijn keuze is gevallen op een systeem van FENN systems- namelijk de EMBR. Alles max'en zou makkelijk zijn maar ik veronderstel dat dit misschien niet heel efficient is en zonde van het geld, of heb ik dat wel degelijk nodig? Met mijn 3080 Ti was ik toch wat teleurgesteld in de framerate in Hunt als ik alles op de beste instellingen schoof.

Feedback is zeker geapprecieerd!

Als je de PC zelf in elkaar steekt en de componenten dus los koopt kom je 1000 euro goedkoper uit:

AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed
ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition
HAVN HS 420 VGPU Zwart
EKWB EK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB
EK Water Blocks Loop Fan FPT 120, 120mm
G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR
Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 1000W
Samsung 9100 Pro, geen heatsink 1TB

Als je de custom cables er bij neemt kom je bij Cablemod op ca 160 dollar voor 2 8 pin CPU kabels, een 24 pin en een 12 pin GPU kabel.
Zelf bouwen is echt niet zo moeilijk hoor.

Als je echt wilt upgraen zou ik beginnen met alles behalve de GPU up te graden, dat alleen al zal een mooie verbetering zijn, afhankelijk van op welke resolutie je speelt. Evalueer en zie dan of je ook een nieuwe GPU wilt.
Je kan ook makkelijk nog besparen door bv ander RAM te kiezen (hier heb ik zelf moeten kiezen wel want er staan geen specs bij) of door een ander moederbord te kiezen bv.

Paar weken geleden deze PC gemaakt:

AMD Ryzen 5 9600X Boxed
ASUS Prime X870-P
Fractal Design Focus 2 RGB Black TG Clear Tint
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36
be quiet! Power Zone 2 1000W
Samsung 990 EVO Plus 1TB

Wel air cooled maar met enkele andere componenten kan je dus veel geld besparen. Als ik bovenstaande setup neem en gewoon jouw CPU er bij pak kom ik op 1466 euro bv, da's al een heel ander kaliber PC. Met de GPU er bij kom ik op 3281 euro.

Laatst bewerkt:
Op zich kan je ongeveer wel hetzelfde systeem bouwen voor een pak minder dan die van Fenn.

Heb het merk van wat onderdelen verandert waardoor je nog wel wat geld kan besparen.

Megekko assembleert enkel geen systemen. Moest je iemand kennen of zelf kunnen bespaar je wel wat.

Uit nieuwsgierigheid eens gekeken waarom een game van 2019 zo een beest pc nodig heeft om op 1440p te spelen
Target 100+ fps op 1440p max detail is natuurlijk al iets of wat (je kan ook wat spelen met settings), maar:

Slecht geoptimaliseerde game van Crytek (what else is new bij hen)
Laatste '1896' update maakte het nog veel slechter

Voordeel van uw beest pc, andere games lopen dan 'nog' veel vlotter en ja kan vele jaren verder :p
Maar voor 1 game zou ik het niet doen

Laatst bewerkt:
Uit nieuwsgierigheid eens gekeken waarom een game van 2019 zo een beest pc nodig heeft om op 1440p te spelen
Target 100+ fps op 1440p max detail is natuurlijk al iets of wat (je kan ook wat spelen met settings), maar:

Voordeel van uw beest pc, andere games lopen dan 'nog' veel vlotter en ja kan vele jaren verder :p
Echt niet slecht geoptimaliseerd hoor. Opsomming van ai? :p
1896 update heeft wel effe tijd nodig gehad.. maar loopt ondertussen wel strak. Haal misschien niet meer dezelfde performance als ervoor maar wel veel voor in ruil gekregen.
De UI en server issues daarentegen, da's een ander paar mouwen.

Langs ene kant zou ik ook zeggen waarom voor één game die uw rig eigenlijk nog trekt. Maar prijzen gaan alleen maar stijgen, en in alle waarschijnlijkheid gaan we nog warm en nostalgisch terugkijken naar de prijzen van deze periode.

Echt niet slecht geoptimaliseerd hoor. Opsomming van ai? :p
1896 update heeft wel effe tijd nodig gehad.. maar loopt ondertussen wel strak. Haal misschien niet meer dezelfde performance als ervoor maar wel veel voor in ruil gekregen.
De UI en server issues daarentegen, da's een ander paar mouwen.

Langs ene kant zou ik ook zeggen waarom voor één game die uw rig eigenlijk nog trekt. Maar prijzen gaan alleen maar stijgen, en in alle waarschijnlijkheid gaan we nog warm en nostalgisch terugkijken naar de prijzen van deze periode.
Vond ook reddit posts etc. Maar elke game heeft idd soms wat tijd nodig bij problemen.
Server problemen, netcode kunnen ook voor een gevoel van onstabiliteit zorgen, haperingen, freezes ...
Dat heb je met uw confg veel minder in de hand.

Afijn de TS vroeg zelf of het 'zonde van het geld' zou zijn. Daarom speelde ik erop in, wil hier niet te ver offtopic gaan.
Zo'n pc gaat lang mee, maar dan wel idd liefst voor meer dan die 1 reeds wat oudere game.

Laatst bewerkt:
Als je de PC zelf in elkaar steekt en de componenten dus los koopt kom je 1000 euro goedkoper uit:

AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed
ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition
HAVN HS 420 VGPU Zwart
EKWB EK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB
EK Water Blocks Loop Fan FPT 120, 120mm
G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR
Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 1000W
Samsung 9100 Pro, geen heatsink 1TB

Als je de custom cables er bij neemt kom je bij Cablemod op ca 160 dollar voor 2 8 pin CPU kabels, een 24 pin en een 12 pin GPU kabel.
Zelf bouwen is echt niet zo moeilijk hoor.

Als je echt wilt upgraen zou ik beginnen met alles behalve de GPU up te graden, dat alleen al zal een mooie verbetering zijn, afhankelijk van op welke resolutie je speelt. Evalueer en zie dan of je ook een nieuwe GPU wilt.
Je kan ook makkelijk nog besparen door bv ander RAM te kiezen (hier heb ik zelf moeten kiezen wel want er staan geen specs bij) of door een ander moederbord te kiezen bv.

Paar weken geleden deze PC gemaakt:

AMD Ryzen 5 9600X Boxed
ASUS Prime X870-P
Fractal Design Focus 2 RGB Black TG Clear Tint
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36
be quiet! Power Zone 2 1000W
Samsung 990 EVO Plus 1TB

Wel air cooled maar met enkele andere componenten kan je dus veel geld besparen. Als ik bovenstaande setup neem en gewoon jouw CPU er bij pak kom ik op 1466 euro bv, da's al een heel ander kaliber PC. Met de GPU er bij kom ik op 3281 euro.

Met alle respect Muscleduck, ik begrijp dat jouw reactie met alle goede bedoelingen is maar ik wil de computer niet zelf bouwen. Moeilijk of niet.
Ik wil ook mijn eigen badkamer niet renoveren, moeilijk of niet. Hetzelfde voor het onderhoud van mijn auto. Ik heb geen probleem om iemand met meer ervaring dit voor mij te laten doen en hier iets voor te betalen.

Heb het merk van wat onderdelen verandert waardoor je nog wel wat geld kan besparen.

Bedankt maar ik wil nu net wel alle merken die zij aanbieden. Heb ondertussen een conversatie gehad met een medewerker van FENN en we kiezen deze merken voor goede redenen. Betrouwbaarheid, beschikbaarheid en RMA-regelingen.

Ik denk dat CryEngine niet meteen de meest vlot draaiende engine van dit moment is, maar zo erg is het nu ook weer niet denk ik :)
En ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik er veel andere games op zou spelen ook...

Bedankt maar ik wil nu net wel alle merken die zij aanbieden. Heb ondertussen een conversatie gehad met een medewerker van FENN en we kiezen deze merken voor goede redenen. Betrouwbaarheid, beschikbaarheid en RMA-regelingen.
Heb je alle recht toe.

Heb al veel met alle verschillende merken van onderdelen PC's gebouwd de afgelopen jaren en heb met geen enkel merk problemen gehad, behalve Samsung. 2 keer hetzelfde type SSD binnen de minuut na installatie gaven die problemen.

Asus staat nu niet bekend om z'n goede en snelle RMA service 🤣. Heb onder RMA ook een moederbord een lange tijd geleden moeten terugsturen. Heeft 3 maanden geduurd om een nieuwe te krijgen. Zelfs via de winkel waar deze was aangekocht.

Ik stel voor dat je eens op het internet leest hoe triestig de customer service en RMA van Asus geworden is. Want dat is wel een non argument van FENN dan.

Ik denk dat CryEngine niet meteen de meest vlot draaiende engine van dit moment is, maar zo erg is het nu ook weer niet denk ik :)
En ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik er veel andere games op zou spelen ook...
Aan u de keus hé, 2000€ (of 3000€ voor een fancy pre build) voor die 1 game te spelen of niet ... Het is uw geld. Je kan ook een ps5 kopen voor minder.

Sommige mensen paniekeren al als ze een drop zien onder de 100fps (oei oei mijn 240hz scherm gaat in stuipen) ... Mensen waren ooit al blij als een Crysis indertijd op 60FPS draaide op de toen mainstream resolutie.

Ik stel voor dat je eens op het internet leest hoe triestig de customer service en RMA van Asus geworden is. Want dat is wel een non argument van FENN dan.
Zelfs MSI en Gigabyte (Aorus) zijn even verschrikkelijk in hun RMA afdeling.

Enigste dat ik weet dat goeie aftersales support geven zijn Corsair en EVGA.
G.Skill en Kingston vallen nog goed mee.

Asus staat nu niet bekend om z'n goede en snelle RMA service 🤣. Heb onder RMA ook een moederbord een lange tijd geleden moeten terugsturen. Heeft 3 maanden geduurd om een nieuwe te krijgen. Zelfs via de winkel waar deze was aangekocht.
Amai mijn ervaring is wel anders. Mijn RX580 had geheugenproblemen en ik heb in RMA binnen een week of 2 een gloednieuwe gekregen, en het was nog een upgrade ook van een 'basismodel' naar een ROG STRiX.

Amai mijn ervaring is wel anders. Mijn RX580 had geheugenproblemen en ik heb in RMA binnen een week of 2 een gloednieuwe gekregen, en het was nog een upgrade ook van een 'basismodel' naar een ROG STRiX.
Dat lijkt mij dan ook een hele tijd geleden? 😛

Tijdens de 1e bitcoin craze, ik denk 2019.
De ervaringen van Asus zijn dan ook in de laatste 2-3 jaar, bv. Reddit staat er vol van. Ik heb zelf ook 2 slechte ervaringen met een RMA moederbord en AIO. Megekko schaamde zich er ook voor, waar langs de RMA liep van het moederbord. Die hun customer service heeft echt een serieuze duik genomen, wat jammer is want ik vind hun producten heel leuk.

Over MSI/Gigabyte kan ik mij niet onmiddelijk uitspreken, maar Gigabyte lijkt inderdaad ook in hetzelfde bedje ziek te zijn.
NZXT is ook zo'n verhaal, vroeger top - nu flop.

De enige fabrikanten die ik ken met uitmuntende customer service zijn Corsair en Fractal, vroeger ook EVGA.

Laatst bewerkt:
Met alle respect Muscleduck, ik begrijp dat jouw reactie met alle goede bedoelingen is maar ik wil de computer niet zelf bouwen. Moeilijk of niet.
Ik wil ook mijn eigen badkamer niet renoveren, moeilijk of niet. Hetzelfde voor het onderhoud van mijn auto. Ik heb geen probleem om iemand met meer ervaring dit voor mij te laten doen en hier iets voor te betalen.

Met alle respect... waarom dan gewoon geen prebuild op Amazon kopen voor 2000 euro minder met gelijkaardige specs? Je koopt bijna twee systemen voor de prijs dat zij voor één vragen. Nogal logisch dat ze goed omgaan met RMA's, je betaald praktisch bij elke nieuwe PC al de prijs van diverse onderdelen die defect kunnen gaan. Zo'n winkel gaat je geen maand zonder RAM zitten als je bij de aankoop al 4 kitjes betaald hebt...

Ik heb vorig jaar een gelijkaardig systeem gekocht ( 7800X3D en 4080 Super ) voor zelfs maar 1850 euro en mensen lachten mij uit dat ik een prebuild kocht maar hij werkt perfect en ik heb éénmalig de verkoper in Polen gecontacteerd voor de RMA procedure als ik het nodig zou hebben en ik kreeg de ochtend nadien al een duidelijk antwoord in 2 talen.

Bekijk bijlage 48799

Met alle respect... waarom dan gewoon geen prebuild op Amazon kopen voor 2000 euro minder met gelijkaardige specs? Je koopt bijna twee systemen voor de prijs dat zij voor één vragen. Nogal logisch dat ze goed omgaan met RMA's, je betaald praktisch bij elke nieuwe PC al de prijs van diverse onderdelen die defect kunnen gaan. Zo'n winkel gaat je geen maand zonder RAM zitten als je bij de aankoop al 4 kitjes betaald hebt...

Ik heb vorig jaar een gelijkaardig systeem gekocht ( 7800X3D en 4080 Super ) voor zelfs maar 1850 euro en mensen lachten mij uit dat ik een prebuild kocht maar hij werkt perfect en ik heb éénmalig de verkoper in Polen gecontacteerd voor de RMA procedure als ik het nodig zou hebben en ik kreeg de ochtend nadien al een duidelijk antwoord in 2 talen.

Bekijk bijlage 48799
de bijlage werkt niet, omdat je geen supporter meer zijt. zie hier voor meer uitleg voor terug te activeren.

Hey JRMBelgium,
Ik ben er van overtuigd dat je met een 'goedkope' pre-build ook een fijne ervaring kan hebben, dat wil ik niet ontkennen. Maar ik ben dan ook overtuigd dat de kansen om er pech mee te hebben enorm vergroten a.d.h.v. hoe meer de fabrikant kantjes afsnijt op zoek naar marge, aka hoe meer rommel er in gaat. Ik heb al verschillende van deze pre-builds gezien in even veel winkels of websites en zowel de keuze van materiaal als de manier van monteren is niet voor mij weggelegd. Mijn oorspronkelijke vraag ging ook niet over alternatieven voor de systeembouwer, maar over de samenstelling van onderdelen.

Bij wijze van spreken - iedereen is welkom om mij een Toyota GT86 aan te raden, wat waarschijnlijk een geweldige auto is. Maar als ik nu eenmaal graag een Porsche wil kopen dan is die mening niet heel relevant. Hoe goed ze ook bedoeld is! Misschien een niet helemaal correct vergelijking, maar je begrijpt me wel denk ik ;-)

Ik kwam even terug naar dit thread om feedback te geven over de pre-build die ik ondertussen aangeschaft en ontvangen heb.
Geconfigureerd met de standaard onderdelen (dus een 9800X3D, 32GB memory en RTX 5080).
Er werd een minimale installatie van Windows opgezet met een lokaal account waar ik de naam voor mocht doorgeven en ik kon na het aansluiten meteen aan de slag. Alles is zeer correct gemonteerd, kabels zijn proper opgeborgen alles proper gekuisd, net zoals ik verwacht had van hun service. Oh - Hunt draait er prachtig op haha!

Moest er iemand een vraag willen stellen over mijn nieuw systeem, shoot!

Terug
Bovenaan