Raar probleem: PC valt plots uit

videast

Active member
Supporter
Ik weet niet goed of ik dit bij HARDWARE of SOFTWARE moet zetten... vermoed eerder hardware, dus daarom hier gezet.

Kreeg gisteren een telefoontje van een vriend: zijn PC krijgt kuren. Ik herinner mij de exacte specs van de PC niet, maar wel dat het een Ryzen is (dacht 3800x maar niet zeker --> EDIT: is een 3900x) met een GeForce 3060TI of 3070 GPU... exacte modellen onder voorbehoud.
Hij monteert al ruim 2 jaar video's op die machine (Ad. Prem.), en gisteren begon dit: wanneer hij de tijdslijn wil renderen, valt de PC na een kort tijdje uit (soms 30s, soms 1 min). Geen BSOD of reboot hé, gewoon alles UIT. De PC kan zonder probleem herstart worden, en hij kan verder editten. Maar bij het renderen gebeurt hetzelfde.... Later op de avond gebeurde het ook al eens tijdens het editten. Vanmorgen probeert hij het weer, en kan gewoon weer editen en renderen zonder probleem.... raar probleem dus.

Ik denk spontaan aan een aantal mogelijkheden:
1) overheating (maar er is niks gewijzigd in de PC, en PC heeft dat nooit gedaan vroeger). Heb hem gevraagd om te checken of alle fans nog draaien.
2) RAM probleem. Heb gevraagd om MemTest86 te draaien (ook gevraagd om te re-seaten, maar hij durft dat niet zelf)
3) probleem met/defect aan de voeding

Hij doet geen BIOS updates of zo, enkel de gewone Windows updates. Twijfel zelfs of hij die Nvidia Geforce drivers update.

Iemand andere suggesties ?

Laatst bewerkt:
Zou ook de koelpasta eventueel vervangen, als dat nog nooit gebeurd is kan dat mss wel nodig zijn. GPU zou mss niet nodig zijn, maar kan wel helpen.

Eventueel eens kijken of er geen stof in de fans/heatsink zit. Als die PC nooit is uitgeblazen geweest kan die ook wel kuren hebben.

Laatste zou ik idd ook eens de voeding testen met een werkende dat jij weet.

Volledige specs zou wel handig zijn om verder te kunnen kijken.

Welke voeding zit erin?
Dat het systeem draait maar uitvalt bij grotere load ( rendering) doet mij eerder denken aan de voeding alleszins.
Zeker omdat het opnieuw gebeurt als hij opnieuw gaat renderen.

Welke voeding zit erin?
Dat het systeem draait maar uitvalt bij grotere load ( rendering) doet mij eerder denken aan de voeding alleszins.
Zeker omdat het opnieuw gebeurt als hij opnieuw gaat renderen.
Ja, maar dan vandaag kon hij 5 of 6 timelines volledig renderen zonder probleem... dat maakt het zo raar. Daarom dacht ik in de richting van temperaturen. Maar zoals DyNaRaX zei, men gaat throttelen tegenwoordig als het te warm wordt.

Dit is de config:
Fractal Design Meshify C + 5 extra Be quiet Shadow Wings 2
Seasonic Prime PX-850
GIGABYTE B550 VISION D met AMD Ryzen 9 3900XT
Zotac RTX 3060 AMP White Edition LHR
Samsung SSD 980 PRO 2TB
Be quiet Silent Loop 2 240mm
+ nog een tweetal interne HDs dacht ik, en een 2-tal op USB.
RAM weet ik niet, iemand heeft die voor hem enkele maanden geleden vervangen (en hebben maanden lang normaal gefunctioneerd)

ik heb zelf geen ervaring met waterkoelers (Be Quiet Silent Loop2 in dit geval), maar is daar maintenance voor nodig? Verdwijnt die koelvloeistof, en moet die soms bijgevuld worden? Indien de koelvloeistof gedeeltelijk verdwenen is, zou dat een oorzaak kunnen zijn natuurlijk.

Als ge een reserve PSU hebt liggen zou ik die even proberen. Kunt altijd een 2e case er naast zetten en de kabels efkes versteken (gelijk een auto met een andere auto starten via startkabels). Volledig ombouwen hoeft niet om eens te testen, moest dat een remmende factor zijn. Ik verdenk ook de PSU die onvoldoende kan leveren of in veiligheid ophoudt met werken.

Al eens de Windows event viewer bekeken? Kan soms een "critical event" tonen wanneer PC uitvalt.

Ik zou in de eerste plaats ook "voeding" denken. CPU die overhit, ik herinner me eerder een freeze in dat geval dan "uitvallen". Je zou het ook moeten merken want CPU's doen aan "throttling".

Ram of infinity fabric dat overclockt staat, kan dit ook veroorzaken. Dat heb ik een tijdje terug ook voorgehad, waarschijnlijk door (automatisch) hoger voltage bij simpele overclock.

Een bluescreen moet je tegenwoordig eerst aanzetten of de pc herstart zonder.

"Automatically restart" staat standaard aan in Startup & Recovery (Win10), dus dan toont hij geen bluescreen. Dat was een apart antwoord op een bovenstaande reply.

Met werkbestanden heb je kans op corruptie dus probeer het liever eens uit te lokken met een benchmark programma dat het systeem plots volledig belast. y-cruncher bijvoorbeeld (optie 0 is 'memory intensive').

Met HWiNFO64 kan je de temps, voltages en clocks checken. Als je een benchmark doet terwijl HWiNFO actief is, dan kan je maximums zien en er dan een screenshot van doorsturen. Laat ook die harddisks een kleine taak doen om temps te bekijken (zeker als ze vlak naast elkaar gemonteerd staan).

In BIOS kan je hem het XMP profiel eens laten uitzetten, opslaan, en daarna weer opzetten (en opslaan). Bij het vervangen van de ram zijn de oude instellingen misschien behouden wegens 'close enough' maar na verloop van tijd toch niet goed?

Terug
Bovenaan