Radiozenders: veel muziek of veel programma's?

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft SBS Media Belgium, een joint venture tussen mediabedrijven Mediahuis en Play Media, een boete van 7.500 euro opgelegd. Radiozender Nostalgie+ zendt te veel non-stopmuziek uit. De meerderheid van de programma’s bovendien bevat “nauwelijks presentatie of variatie” en is “grotendeels onderling inwisselbaar”, zegt de VRM woensdag. Nostalgie+ vervangt NRJ sinds 29 september op de FM-band.

Ja, komaan dit geldt voor quasi elk radiostation. Als ze Kjoe en Emmenem boetes hiervoor zouden geven, kunnen ze meteen het begrotingstekort oplossen. Enkel het puntje van te weinig presentatie gaat voor hen niet op. Die bevatten juist te veel presentatie...

Ja, komaan dit geldt voor quasi elk radiostation. Als ze Kjoe en Emmenem boetes hiervoor zouden geven, kunnen ze meteen het begrotingstekort oplossen. Enkel het puntje van te weinig presentatie gaat voor hen niet op. Die bevatten juist te veel presentatie...
WTF, ik zou zelf durven zeggen dat er meer nood is voor zulke zenders, alsof we echt zitten te wachten op de commentaar van een bende debiele radiopresentatoren.

WTF, ik zou zelf durven zeggen dat er meer nood is voor zulke zenders, alsof we echt zitten te wachten op de commentaar van een bende debiele radiopresentatoren.
Inderdaad, kennelijk eist het mediadecreet "presentatie, variatie en eigenheid" en is non-stop muziek draaien problematisch. Lijkt me anders toch wel iets waarvoor veel mensen de radio zouden opzetten.

Inderdaad, kennelijk eist het mediadecreet "presentatie, variatie en eigenheid" en is non-stop muziek draaien problematisch. Lijkt me anders toch wel iets waarvoor veel mensen de radio zouden opzetten.
Radio Paradise
Schitterende app, interface kan beter maar het ding kan volautomatisch blokken met uren radio downloaden wanneer je wifi hebt.

Ja, gelukkig heeft de politiek daar ingegrepen, kwestie van de bevolking te beschermen tegen zulk problematisch gedrag, wie weet was er van ons geworden zonder al die leuke weetjes en inzichten van onze radiopresentatoren. :sarcastic: Op zulke momenten vraag je toch af waarmee onze politiek zich toch bezig houdt.

Inderdaad! Ik luister al >25 jaar of zo niet meer naar de radio wegens het bedroevend aanbod aan muziek en al het gekwetter van de meeste radiopresentatoren.

Ja, gelukkig heeft de politiek daar ingegrepen, kwestie van de bevolking te beschermen tegen zulk problematisch gedrag, wie weet was er van ons geworden zonder al die leuke weetjes en inzichten van onze radiopresentatoren. :sarcastic: Op zulke momenten vraag je toch af waarmee onze politiek zich toch bezig houdt.
Iemand moet toch de Vlaamse canon promoten en hoe kan dat beter dan met debiele sta-jij-ook-in-de-file-telefoontjes en "beste vrienden van de ochtendradio"-gezwets?

De meeste radioprogramma's zijn ook niet mijn dada, maar is die vereiste er niet omdat er maar x-aantal zenders een fm-frequentie kunnen krijgen en ze daardoor bij voorkeur zenders willen die wat actief beheerd worden?

Plopsa-groep greep een tijd terug bijvoorbeeld net naast een frequentie.

Als je geen presentatie wenst, kan je ook een muzieklijst opzetten of een digitale radiozender.

Daar gaat het hier niet om.

De frequentiepakketten voor de vier netwerkradio's (inmiddels zijn dat er 3) werden via een schoonheidswedstrijd verdeeld. Voor pakket #1 dat Play Media & Mediahuis binnenhaalden werden er specifieke voorwaarden in het mediadecreet ingeschreven. Die voorwaarden dienen gerespecteerd te worden. En dat was al een probleem voordat men NRJ door Nostalgie+ op die frequenties verving.

Pakket #1 ging - volgens het erkenningsdossier - een generalistische radiozender zijn met een verhouding muziek/woord van 60/40. Het zou zich gaan richten op een breed deel van de Vlaamse bevolking: de actieve stedeling tussen 14 en 44 jaar. En beschikken over een eigen nieuwsredactie met zeven beroepsjournalisten, met extra aandacht voor stedelijk nieuws en 33 verkeersbulletins per dag.

Het is een publiek geheim dat Mediahuis het liefst af wil van die netwerkradio. NRJ was een gigantische flop. Nostalgie+ is een verplicht nummer. Men weet maar al te goed dat het niet strookt met het mediadecreet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan