Wallfish
Member
Akkoord, maar de gemiddelde filmkijker wéét dat de gemiddelde Griek er belange niet uitziet als Lupita Nyong'o maar eerder blank is. En dan zeker een relatief bekend personage als Helena of Troy die bekend staat om haar 'fairness' en in de bekendste 'recente' vertolking door Diane Kruger gespeeld werd. Dus het is logisch dat mensen eerder dit opmerken en er kritiek over geven. Je suspension of disbelief wordt nu eenmaal sneller onderbroken wanneer zulke dingen niet kloppen.Dit is toch weer niet lezen hé? Ik wist niet dat hij beweert (ten dele) historische accuraatheid na te streven, maar daarom had ik ook dat stuk tussen haakjes al gezet.
Maar vooral dus: ik heb zélf kritiek op de enscenering, ik vind dat wél belangrijk. Als je het verhaal laat afspelen in een periode waarvan we een beetje een beeld hebben hoe die er uit zag, helpt het mijn suspension of disbelief wel wanneer je dat beeld probeert te benaderen. Het gaat er niet om dat je geen kritiek mag hebben op de film omwille van zaken die niet rijmen met de periodisering. Dat mag je uiteraard. Waar het om gaat is dat mensen zich verstoppen achter een zogenaamde wens voor historische accuraatheid / respect voor het bronmateriaal, terwijl die wens enkel en alleen tot uitdrukking komt wanneer het gaat om huidskleur (of gender) van personages.
In dit geval gaat het om Helena, een volledig mythisch figuur (we hebben geen enkel bewijs voor een historisch figuur) die volgens de mythes als dochter van Zeus geboren is uit een ... ei. I mean. Ja, de Grieken gaan haar niet voorgesteld hebben als Lupita Nyong'o, maar als je een mythisch figuur in een mythisch verhaal opdraaft heb je toch wat meer dichterlijke vrijheid dan wanneer we bewaarde harnassen hebben uit de tijd waarin je beweert dat je film afspeelt.
Dat men anachronistische schepen of harnassen gebruikt, daarvoor moet je toch al een redelijk grote kennis van de Griekse geschiedenis voor hebben. De gemiddelde filmkijker heeft dit niet. Dus dit ontbreekt de suspension of disbelief niet.
Verder boeit het veel mensen inderdaad weinig als men hier en daar historisch foute dingen gebruikt. Als hij verkeerde harnassen heeft gebruikt is de logische verklaring dat dit ofwel goedkoper was, ofwel beter in beeld past om een of andere reden, ofwel dat hij te lui was om historische accuraatheid na te streven. Over alle opties kan je kritiek geven maar het is toch logisch dat dit geen politiek gevoelige zaken zijn - of denk je dat Nolan een politiek statement wou neerzetten door het gebruik van verkeerde harnassen? Neen toch.
Het gebruik van andersgekleurde acteurs kán wel een politiek statement zijn, dus logisch dat hier heel wat meer discussie over is. Of dat nu in dit geval zo is spreek ik me niet over uit.
Maar het lijkt er imo wel op dat men tegenwoordig heel vaak zwarte acteurs durft gebruiken voor historische blanke personages, of fictieve personages waarin hun blank voorkomen uitvoerig beschreven is. Het omgekeerde zie ik heden ten dage niet snel gebeuren. Als men een film maakt over het leven van een slaaf op een kantoenplantage denk ik niet dat men snel een blanke acteur zou nemen. En terecht. Maar dat onevenwicht is ergens wel een politiek gekleurd gegeven.
Ik wil maar zeggen dat je niet direct overal 'racisme' moet gaan roepen omdat iemand kritiek heeft over de keuze van die actrice. Voor een deel van de critici zal het wel om puur racisme gaan, maar er zijn imo genoeg niet-racistische redenen om die keuze in vraag te stellen.
Dat sommigen de discussie kapen voor puur racistische doeleinden ga ik ook niet ontkennen, maar het is niet omdat bv een Musk weeral zit te ranten op twitter dat élke discussie over dit onderwerp hierdoor verpest moet worden.