Veel woorden die je niet gaat interpreteren... En lezen?
Witte zwaan - de prinses moet dus ook wit zijn!
Witte koe - Libanese prinses (ook wit?)
Welke zekerheid? Jij koppelt de witte zwaan aan de huidskleur en zegt dat de Grieken dat met "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" ook deden. De witte koe koppel je dan met hoeveel zekerheid aan de witte huidskleur van Io?
Neen, ik zei:
Oud Grieks verhaal : zwaan in Griekenland, dus quasi 100% zeker een witte zwaan, want zwarte zwanen kende men niet eens.
Analoog: Oud Grieks verhaal: Griekse prinses, dus quasi 100% zeker iemand met een Grieks uiterlijk tenzij anders beschreven, mensen met Afrikaanse roots kenden ze uiteraard wel, maar het is in deze de hedendaagse kosmopolitische diversiteit die men naar het verleden projecteert, en dat heeft wanneer het om mensen en etniciteit gaat wel degelijk politieke implicaties, vandaar ook de hele politisering. Langs beide kanten, en op dit forum wegens het bij herhaling mensen labelen als deel van een extreme groep van de andere kant van de oceaan, wat mij betreft meer door de andere kant in dit debat.
En shudder inducing is subjectief, maar witte armen is niet subjectief. Oké. We negeren het feit dat als ze zo beschreven wordt, en ze bij iedereen 'shudder-inducing' is, het wel objectief is. En als ik een muur 'wit' noem, mijn vrouw me soms scheef bekijkt over die 'beige' muur.
Meen ergens gelezen te hebben (hier?) dat witte armen evenzeer vooral kan slaan op: rijk want komt niet in de zon, beetje zoals blauw bloed bij ons (onrechtstreeks) want op de armen van mensen die op het veld, in de zon werkten, zie je de aderen niet ...
Je reageerde toch op een post waarin ik het had over Sapir-Whorf, hè. En in
dezelfde tekst waarin jij zegt dat witte armen objectief zijn, gaat het over de "wijnrode" zee. Benieuwd hoe Nolan dat gaat doen. Of ook wel benieuwd hoe deze "onjuistheid" gaat afgedaan worden als 'poëtische beschrijving' en 'begrijpelijke aanpassing' terwijl een andere kleur wel objectief en absoluut is.
Maar het gaat nog veel verder dan dat:
Cultures around the world talk about color differently—some don’t even have words for color. Is color perception a universal human experience?
www.sapiens.org
De scharrelaar die rond het jaar 1500 vloog waar wij nooit zouden komen, eindigde op tafel in het atelier van Albrecht Dürer.
www.groene.nl
Niemand weet of kleurperceptie wel universeel is. De Hima hebben geen apart woord voor blauw of groen, zien ze het onderscheid wel op dezelfde manier. In Homerus z'n teksten staat het woord blauw niet. In bijna alle mythen worden alle afkomsten door elkaar gebruikt, en kan iemand van Egypte komen en beschreven worden als wit, en in het andere verhaal zijn zijn ouders Nubische royalty.
Wat zou één kleuradjectief + een interpretatiesprong in een hele tekst opeens objectief en bindend moeten zijn, en alle andere adjectieven subjectief en dus willekeurig toepasbaar om het nog acuraat te houden?
Er is natuurlijk wel een hemelsgroot verschil, want wijnrood is inderaad geen gekende kleur voor de zee, er bestaat ook zoiets als beeldspraak... huidskleuren daarentegen zijn gekend en percipieerbaar en zelfs al zagen de Grieken dat in die tijd anders of zelfs niet (onwaarschijnlijk), en dachten ze meer in termen van "barbaren" versus Grieks sprekenden... dan nog dacht ik dat we het hier ook hadden over de moderne, bril waar we er deels ook mee naar keken en de bijbehorende politieke connotatie die men ons tracht te verkopen...
In één van jouw linken spreekt men van een scharrelaar en kookaburra, wel qua perceptie durf ik te stellen dat hoewel dat beiden prachtige vogels zijn, en indien Homerus één persoon was, Homerus nooit van z'n leven een kookaburra gezien heeft, maar mogelijks wel een scharrelaar, en wanneer Homerus spreekt over een prachtige vogel, hij er dan ook geen kookaburra mee bedoeld kan hebben.
De etniciteit van mensen uit Egypte/Noord-Afrika is overigens ook anders dan die van Lupita Nyong'o en dat weet jij ook even goed. Bij Cleopatra en de Netflix "documentaire" zijn er al gelijkaardige discussies gevoerd.
Je doet alsof ik de insinuaties maak. Alsof ik de conclusies trek over de intenties van eender wie. Die veronderstellingen en conclusies komen wel van jou, hè. Conclusies over de witte zwaan = witte huid. Over dat de huidskleur duidelijk van tel was voor Nolan, en zelfs waarom. Terwijl ik juist zeg: dat weet je helemaal niet, maar door het politiek in te vullen ben jij het net die er iets politieks van maakt.
Wedden dat als ik ga kijken, ik een acteur zal zien met blond haar en blauwe ogen. Maar dan zie je mij geen topic openen over het rechtse pushen van een wit ideaal.
Ik legde overigens nergens de link tussen
witte zwaan en witte huid, mochten de verspreiding van de zwanen omgekeerd zijn qua locatie op de wereld, telde het voorbeeld evenzeer. De zwaan was/is gewoon een handig voorbeeld, maar het had even goed kunnen gaan op ijsvogels.
Ik gaf een voorbeeld dat duidelijk moest maken, dat voor sommige zaken, zeker uit oude verhalen, je ervanuit kan gaan dat ze een bepaalde invulling had, omdat er géén andere gekend was of indien wel gekend een dermate zeldzaamheid dat het wel als dusdanig opgemerkt zou worden.