Reciever & Speakerset

• Onderwerp starter Onderwerp starter ToasT
  • Startdatum Startdatum

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

Ik zou graag een reciever kopen met een set boxen. Hiervoor heb ik het volgende op het oog:

De rear speakers van die set heb ik eigenlijk niet nodig maar de prijs van de set is goedkoper dan de zuil- en centerspeakers samen.
Ik twijfel nog een beetje of ik niet zou upgraden naar een RX-V6A omdat die Dolby Atmos kan afspelen.

De bedoeling is vooral om muziek af te spelen via DAB+ (radio Willy) en met Tidal. En natuurlijk ook om nog wat meer te kunnen genieten van mijn filmcollectie.

De grootste vraag hier is of alles wel compatibel is met elkaar. Van al die termen van impendanties, peak power, ... doet mijn hoofd pijn ;)
Zou het mogelijk zijn om later Musiccast speakers toe te voegen als rear speakers? Of gaat dit op niets trekken door latencies en zo?

Waarom die yamaha? Die heeft wel DAB+, maar offert daarvoor heel wat features op.

Deze denon X16500H heeft geen DAB+, maar je krijgt er wel héél wat meer voor terug en dat voor bijna 100 € minder..

Denon is een 7.2, dit wilt zeggen dat je de volgende opties hebt:

Oftewel 7.1 of 7.2 setup
Oftewel 5.1.2 setup voor Dolby Atmos addon speakers.

x.1.x
x.2.x staat voor het aantal mogelijke subwoofers die aangedreven kunnen worden.

Bij Denon krijg je ook nog eens een zeer goede roomcorrection erbij, terwijl die van Yamaha jammer genoeg heel wat minder zou zijn.

Speakers vermogen/impedantie gaat normaal geen probleem geven ;)

1) In dat segment moet je nog niet teveel kijken naar impedanties en vermogens. In 99,99% van de gevallen geeft dat geen probleem.
2) Ik ben ook geen enorme fan van Yamaha receivers. Ze lijken altijd wat achter te lopen op Denon en/of Onkyo in hetzelfde prijssegment.
3) Ik zou persoonlijk een paar 100€ extra uitgeven aan bvb een SVS PB-1000 subwoofer. Dat lijkt me het zwakke punt in uw set. Dat is ook ineens een subwoofer die een wat stevigere surround set ook kan ondersteunen. Als je dan ooit upgrade, moet je niet onmiddelijk de subwoofer mee upgraden.

Die Denon heeft nog geen HDMI2.1, is die dan beter toekomstgericht? Er bestaat ook een DAB versie van de X1600H.

hdmi 2.1 features zijn soms al te vinden op toestellen met 2.0b, waaronder Earc, dynamic HDR doorvoer(DVI en HDR10+), ALLM.. HDMI 2.1 is vooral bedoeld om bijvoorbeeld 4k@120 of 8k@60 door te kunnen geven..

Ik had de dab versie niet gelijst omdat die niet leverbaar lijkt te zijn, maar natuurlijk staat niet elke shop op tweakers. Hier is hij wel leverbaar, maar ik heb geen enkele ervaring met die shop :).

Betreffende tv of projectie, dan zou ik eerder voor een OLED-tv gaan. Voor projectie moet je toch al vrij hoog in budget gaan om zeer goed beeld te krijgen :unsure:

Die Denon heeft nog geen HDMI2.1, is die dan beter toekomstgericht? Er bestaat ook een DAB versie van de X1600H.

Een paar 100€ zegt ie, dan denk ik aan een euro of 200, geen 500 :D
Welke van deze opties is dan de beste keuze?
Ik vermoed dan eerder 1 van de 12" modellen?
De 12" modellen gaan een stuk lager gaan en wel wat meer output hebben. Ik schat zelf Klipsch (die reeks toch) en Jamo wat op dezelfde hoogte in. Zal eerder naar persoonlijke smaak gaan.

hdmi 2.1 features zijn soms al te vinden op toestellen met 2.0b, waaronder Earc, dynamic HDR doorvoer(DVI en HDR10+), ALLM.. HDMI 2.1 is vooral bedoeld om bijvoorbeeld 4k@120 of 8k@60 door te kunnen geven..

Ik had de dab versie niet gelijst omdat die niet leverbaar lijkt te zijn, maar natuurlijk staat niet elke shop op tweakers. Hier is hij wel leverbaar, maar ik heb geen enkele ervaring met die shop :).

Betreffende tv of projectie, dan zou ik eerder voor een OLED-tv gaan. Voor projectie moet je toch al vrij hoog in budget gaan om zeer goed beeld te krijgen :unsure:

Ik weet nochtans iemand die nog een Sony HW-55ES te koop heeft staan voor een prijsje ^^
Ook een mooie surround set van Boston Acoustics trouwens, ongeveer in deze prijsklasse.

@ToasT indien interesse mag je altijd een PM sturen ;).

Eerlijk gezegd is het nog niet het moment om een hdmi 2.1 receiver te kopen. Er zijn er nog maar een aantal uit en deze werken niet optimaal.
Wacht anders even tot de nieuwe 2021 reeksen uitkomen (wat ik ook van plan ben).

Eerlijk gezegd is het nog niet het moment om een hdmi 2.1 receiver te kopen. Er zijn er nog maar een aantal uit en deze werken niet optimaal.
Wacht anders even tot de nieuwe 2021 reeksen uitkomen (wat ik ook van plan ben).
Klopt wel. De Marantz/Denon receivers moeten een extra bakje krijgen om de "echte" 2.1 features te ondersteunen, ook niet bepaald de mooiste oplossing.

Persoonlijk ben ik wel fan van Onkyo AVRs, die van mij draait al enkele jaren mee.
Werkt zeer goed out of the box, afstellen is gemakkelijk.
Voor wat geavanceerdere features zoals EQ-ing, steekt het wat tegen en mis ik wat configuratie mogelijkheden.
Maar dat ga je in een entry level AVR (~400 euro) niet vlug vinden.
Besef dat het binnenkort wel tijd is voor een upgrade, maar 4 jaren zeer intensief gebruik is mooi.

Draadloze surround speakers of second room speakers hebben bij mij nooit correct gewerkt. Er zat veel storing op en ook te veel delay, helaas. Maar dat is hit or miss, kan bij u wel werken.

Qua subwoofers: probeer toch voor een 12inch te gaan of een upper level 10inch. Buiten het uiterste belang van de subwoofer om dialoog verstaanbaarder (headroom) te maken en extra punch aan uw media te geven, heeft een 10inch in mijn ervaring net iets te weinig bereik om degelijk tot 30hz, dan wel 24hz te gaan.
Als dit niet belangrijk is voor u, negeer dan mijn advies ;-)
Muziek lager dan 30hz bestaat amper. De klipsch die je aangaf, kan perfect tot 24hz als ik het goed zie, dus die is geschikt genoeg. Mijn 15inch klipsch kan tot ~16hz, maar dat lijkt me niet echt het doel van je setup. De 12inch die hier ook staat kan tot 24hz en voldoet perfect voor de meest gangbare situaties.
Voor mij klinken de klipsch speakers echt goed, dat is deels persoonlijke voorkeur, maar het zijn objectief ook wel goede speakers.

Qua impedantie rating op de speakers en de AVR zou ik niet te veel letten, zoals anders. ook zei.

EDIT:
sorry, ik heb blijkbaar een 10inch klipsch subwoofer, naast de 15inch.
Desalniettemin was en ben ik daar nog steeds tevreden van, zeker voor een tweedehands blijft dit een prachtige entry level subwoofer.

Laatst bewerkt:
En wanneer komen deze uit? En hoe leverbaar gaan deze zijn met het huidige chip tekort?

En wanneer komen deze uit? En hoe leverbaar gaan deze zijn met het huidige chip tekort?

Om eerlijk te zijn zou ik daar niet op blijven wachten... het chip te kort zal nog wel heel het jaar zijn en de prijzen die daarna volgen, zullen er niet beter op worden. Bij denon/marantz worden de low-end meestal in het voorjaar aangekondigd om wat later uit te brengen.. high-end zit meestal in het najaar, dacht ik gelezen te hebben. De meeste receivers hebben toch al tal van 2.1 mainstream features erin zitten.. Enkel HDR10+ ontbreekt meestal, maar dat is omdat het niet zo veel gebruikt wordt tov dovi.

Momenteel heb ik nog een Denon hdmi 1.4 receiver maar heb ook nog geen 4K tv dus op zich is het voor mij nog niet dringend. Daarmee dat ik zelf gewoon nog afwacht tot het aanbod wat ruimer is en alles wat meer op punt staat.
Geen idee wanneer ze exact uit komen. Er is zelfs nog niets aangekondigd, de kans zit er zelfs in dat ze 2021 laten voorbijgaan en misschien maar in 2022 uitkomen met de nieuwe range maar dan direct volledig in orde.

Welke is de betere optie:
Rest van de setup zou dan het volgende worden:
En dan nog een paar tiental meter aan audiokabel (is daar veel verschil in?) en 2.1 HDMI kabel

Het is niet eenvoudig om beide receivers 1:1 te vergelijken, zelfs niet op de Denon website omdat de tabellen met features hier en daar net anders opgemaakt zijn. Maar op het eerste zicht krijg je bij de 2700 een beetje meer vermogen per kanaal tov de 1600. De 2700H moet het vooral van de hdmi 2.1 certificatie hebben.

Als je lange hdmi kabels aanschaft, neem dan er die zeker het 'premieum' label dragen. Ze zijn duurder, maar zouden voor grotere afstanden ook beter zijn. Dit zoek je best eens op.

Verder nog een goed advies: vermijd AUB die webshop(doubble....) Er is een redenen dat die uit de tweakers pricewatch is gesmeten. Mijn review van de shop vind je hier terug. 99% van de positieve reviews op tweakers is fake. De echte herken je meteen ;)

Plattetv.nl ziet er mij wel betrouwbaar? Enkel hebben ze daar die atmos modules niet.
De 1600H-DAB is er ook niet op voorraad. De 2700H-DAB is dan wel weer op voorraad bij MediaMarkt, bij Alternate ook maar kost ie 50€ meer.
Jammerlijk genoeg ben ik zo geen grote fan van MM

Plattetv.nl ziet er mij wel betrouwbaar? Enkel hebben ze daar die atmos modules niet.
De 1600H-DAB is er ook niet op voorraad. De 2700H-DAB is dan wel weer op voorraad bij MediaMarkt, bij Alternate ook maar kost ie 50€ meer.
Jammerlijk genoeg ben ik zo geen grote fan van MM

Plattetv is normaal gezien wel te vertrouwen, al heb ik daar zelf geen zaken mee gedaan ;) De Atmos modules zijn dan wel weer bij Bol.com(via art & craft) verkrijgbaar:

Verwacht trouwens niet teveel van die upward firing atmos modules.. Ik heb zelf een paar, weliswaar een ander merk, maar veel 'overhead' hoor ik niet. Maar over het algemeen klinkt het wel allemaal nét iets 'voller' als de audiomix van de film goed is. Jammer is alles wat uit de Disney stal komt, gewoon kut.

Ik denk dat ik me toch nog eens goed ga moeten inlezen ivm die Dolby Atmos. De aanbouw hier is met een zadeldak, geen idee hoe die dolby atmos daar mee zal omgaan.

Ik denk dat ik me toch nog eens goed ga moeten inlezen ivm die Dolby Atmos. De aanbouw hier is met een zadeldak, geen idee hoe die dolby atmos daar mee zal omgaan.
Met een zadeldak gaan die upfiring speakers niet werken. Die zijn namelijk gericht op een rechtstreekse weerkaatsing.
Nu, Atmos is leuk, maar het effect is niet zo enorm als je zou denken hoor. Een deftig 5.1 systeem geeft echt al 90% van het effect.

OK, morgen eens ene op de chat van plattetv lastig vallen of er iets van de prijs kan. Die knop 'vraag korting aan' moet er toch voor iets staan é :D

Terug
Bovenaan