Referentie-inkomen

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Het wordt hier vaak gezegd dat mensen hier geen besef hebben van de realiteit, omdat er binnen BG veel te veel mensen zijn die enkel in contact komen met hogere inkomens en daardoor een verdraaid gevoel hebben van de werkelijkheid.

Om die werkelijkheid hier terug te brengen, even dit:

Een referentie-inkomen is een inkomen waarmee menswaardig geleefd kan worden. Je hebt dus met dat inkomen alle middelen om zuinig, maar met de hedendaagse normen (verlof, smartphone, basisvoorzieningen thuis... ). Men heeft dit berekend (aan de hand van focusgroepen) op basis van wat mensen verwachten dat iedereen minimaal zou moeten hebben in geval van tewerkstelling, werkloosheid, kinderen, ... . Alles is aangepast naargelang de leeftijdsgroep van de kinderen etc.

Je kan hier voor jezelf de berekening doen:

Ook interessant, van de calculator zelf:

Belangrijke aannames​

• Je kan economisch met je budget omgaan (prijzen vergelijken, restjes verwerken, zelf koken, ...).
  • Alle personen wonen voltijds in het gezin.
  • In het referentiebudget worden standaard geen autokosten meegerekend. Deze kosten bedragen € 314 euro per maand voor de aankoop, het onderhoud, de verzekering, de belastingen en de keuring van een kleine tweedehandswagen waarmee 12.000 km per jaar wordt gereden.

Wij zouden 4426 euro nodig hebben per maand.

Waar ik vooral van schrik is dit:

1729252873713.png

Ik zou verwachten dat dit toch iets hoger wordt gezet om iet of wat aan buffer op te bouwen.

Bekijk bijlage 34424

Ik zou verwachten dat dit toch iets hoger wordt gezet om iet of wat aan buffer op te bouwen.
Hier zouden we € 3305,85 nodig hebben per maand waaronder € 125,35 sparen.

Ik denk dat je hiermee nu wel een beetje de beginpost van JPV versterkt hoor, het gaat om het minimaal inkomen om menswaardig maar zuinig te kunnen leven. € 1600 jaarlijks sparen is onder die voorwaarden toch ok?

Bekijk bijlage 34424

Het is dan ook het minimum, hé. Meer kan, want met meer spaargeld kan je zeker comfortabeler leven, maar die 125 euro is het bedrag om onverwachtse kosten op te vangen, zoals vervanging frigo enzo. Het is geen bedrag die je op je 65ste een groot kapitaal zal opleveren.

En voor alle duidelijkheid: ja, dat kan nog meer verfijnd worden, wat in de studies ook gebeurt. Deze tool wordt, in een uitgebreidere versie dan, gebruikt door OCMW's om in te schatten wat mensen nodig hebben om te kunnen overleven.

Hier kan je in detail lezen welke producten er als 'normaal' verwcaht worden en welke prijs daar voor gehanteerd wordt.

Bvb over reizen/ontspanning:

In dit budget werd daarom een korte vakantie aan zee in een stacaravan, een avondje uit, een televisie plus aansluiting, radio, lidmaatschap van een bibliotheek en deelname in een vereniging opgenomen.

1729253892023.png

Hier heb je de discussie weer: een uitkering met sociale woning en tegemoetkomingen of een minimumloon zonder tegemoetkomingen en zonder sociale woning? En als diegene met een minimumloon een auto nodig heeft om te gaan werken is hij helemaal de sukkelaar.
Hogere uitkeringen, nee dank u. Hogere lonen, dat is rechtvaardig.

Totaal per maand
€ 3683,61

Zou wel kunnen kloppen voor ons gezin met 2 kinderen van 4 & 7. Al denk ik dat we gezamenlijk minder opdoen. Allez, toch via onze gezamenlijke rekening.

Hier heb je de discussie weer: een uitkering met sociale woning en tegemoetkomingen of een minimumloon zonder tegemoetkomingen en zonder sociale woning? En als diegene met een minimumloon een auto nodig heeft om te gaan werken is hij helemaal de sukkelaar.
Hogere uitkeringen, nee dank u. Hogere lonen, dat is rechtvaardig.
Die discussie probeer je in veel topics te krijgen, maar is voor pol & actua.

Met het verschil tussen mensen die een uitkering krijgen en mensen die werken is hier in de calculator rekening gehouden.

Wij leven 20-tal % duurder schat ik, maar daar zitten wel redelijk wat onnodige zaken in die vooral wat extra gemak opleveren (boeken kopen ipv naar de bib gaan, meer dan een basic hotel op vakantie, merkkledij, auto met wat opties, etc.). In geval van nood zie ik het ons inderdaad voor het gegeven bedrag doen lukken én nog een gelukkig maar iets minder comfortabel leven te leiden. Voor nog 10% minder zou het ook nog lukken maar dan wordt het wel inboeten op dingen waar we gelukkig van worden en die ook in bovenstaande lijst zijn opgenomen: sporadisch avondje uit bv.

1218 €, dat is mogelijk (in theorie en praktijk).

Coole tool die ze opgesteld hebben, lijkt best representatief - als ik zo wat speel met standaard situaties wordt het pijnlijk duidelijk wat alles kost.

Wij komen volgens die tool uit op €4731 per maand.

Realiteit is een stuk meer vrees ik.
dan heb je een basis om te zien hoeveel je kan besparen MOCHT dat nodig zijn (hoeft natuurlijk niet als je de financiën rond krijgt, hé).

Het gaat natuurlijk ook over standaardsituaties. Heb je bvb een partner die zware medische kosten heeft (méér dan normaal), dan moet je die er nog bij rekenen.

dan heb je een basis om te zien hoeveel je kan besparen MOCHT dat nodig zijn (hoeft natuurlijk niet als je de financiën rond krijgt, hé).

Het gaat natuurlijk ook over standaardsituaties. Heb je bvb een partner die zware medische kosten heeft (méér dan normaal), dan moet je die er nog bij rekenen.

Ik heb de tool verkeerd geïnterpreteerd denk ik.

Dacht dat het over referentie-uitgave per maand ging.
Dus gemiddeld gezin met zoveel kinderen, zoveel hypotheek, zoveel auto's, ...etc. geven gemiddeld zoveel uit per maand.

Hier is 't omgekeerd. Ik heb een excel gemaakt onlangs met alle kosten in en ik kwam +-700 euro minder uit per maand dan wat ik met die simulator krijg.
We letten wel op wat we doen, maar 't is nu ook niet dat we gierig zijn.

Ook eens ingevuld en ze geven 2800 euro per maand (waarvan 1050 euro per maand leefgeld en 100 euro sparen)
En dat klopt wel want ons gemeenschappelijk maandelijk budget waarmee we alle normale zaken betalen is ongeveer 2700 euro (maaltijdcheques zitten daar in, meestal wel iets over)

Ik heb 2 volwassenen en 2 kinderen (hebben er 1 co-ouderschap en 2 waarvan de kleding voor de helft terugbetaald zou worden etc) ingevuld en dan komen we op 4025 euro. We zitten daar in realiteit 1000 euro onder. We leven zonder kleding en auto nog geen 3000 euro/maand op, incl hypotheek.

We betalen wel nog geen KI, GSM's van het werk, enkel internet en geen TV etc.

Op zich lijkt de standaardtabel voor de verbruikerskosten (indien onbekend) ook wel héél scherp gerekend toch? Wij zitten daar als koppel nog een stuk onder de €167 maar wij wonen wel in een splinternieuwe nieuwbouw met grotendeels nieuwe elektrotoestellen. Dat is niet het gemiddelde lijkt mij dan.

Als ik de hypotheek eruit laat (die wordt uit de privé betaald) komen we op €1426,92 uit voor 2 volwassenen. Dat is ongeveer exact wat er momenteel maandelijks in/uit de gemeenschap gaat en we doen inderdaad niet te zot momenteel.

Heb ook een aantal andere situaties gesimuleerd (oa op basis van de gegevens toen ik vroeger alleen was en ook dat lijkt vrij goed te kloppen).
Mooie tool wel precies.

Dit leert mij weer dat ik een cheapass ben vergeleken met de focusgroepen :p.

Hier ook precies en we eten elke dag vers, hebben het dag en nacht warm, niks te kort etc.
Verschil is 1000€/maand, dat is wel een pak.

Maar mss zit daar ook vervanging van apparaten in, ik reken die bvb niet mee.
Vorig jaar een wasmachine, droogkast, 85” miniled tv gekocht enzo. Dat dikt wel aan natuurlijk.

Hier ook precies en we eten elke dag vers, hebben het dag en nacht warm, niks te kort etc.
Verschil is 1000€/maand, dat is wel een pak.

Maar mss zit daar ook vervanging van apparaten in, ik reken die bvb niet mee.
Vorig jaar een wasmachine, droogkast, 85” miniled tv gekocht enzo. Dat dikt wel aan natuurlijk.
Lijkt me vooral de kost van kinderen, ze nemen bijna zelfde kost leefgeld als volwassene

Terug
Bovenaan