Als iemand die dergelijk budgetbeheer wel belangrijk vind, een interessante thread, maar toch stevige bedenkingen bij deze calculator en de bijbehorende aannames.
Ik kom in realiteit uit bij een bedrag LAGER dan het bedrag dat ze melden dat expliciet noodzakelijk is. Maar ik heb een paar zaken die meevallen in vergelijking met hun standaard aannames. Mijn energiekosten zijn vb een stuk lager dan de aanname van 160€ per maand die ze maken voor water, verwarming en elektriciteit. Ik zit grofweg aan 70€ all in.
Deze "tool" schat dat ik zou moeten toekomen met € 1753, met eventueel € 314 extra voor een wagen.
12xx€, weet niet meer exact welk bedrag het was, want heb het niet onthouden toen ik het simuleerde bij de start van de thread.
Mijn dashboard/huishoudboekje zegt dat ik € 1989 nodig heb in noodscenario's (en dat is inclusief € 567 voor een kleine nieuwe wagen die nog één jaar afbetaald moet worden, omnium verzekerd is en onderhoud/brandstof à rato van 11k km per jaar)...
ik zit aan 1020€ afgerond naar boven als maandelijkse kost (en spaarbuffer van 120€ ingecalculeerd). Waar ik dan de verzekering van de motor en de naftkosten niet voor in rekening genomen heb. En mijn maaltijdcheques in cash heb omgezet. Maar wel de andere gewone uitgaven. En met het feit dat ik weet dat mijn afbetaling ondertussen echt niet meer representatief is. Maar indien dat representatief zou geweest zijn had er een 500-600€ bijgekomen.
In mijn ogen zit in de berekening geen nieuwe kleine wagen, en ook geen omnium verzekering. Je kan een lemon van 1 - 3k kopen (waar je jaarlijks oplapwerk van 500-800€ aan hebt met pech of een nieuwe van 10 - 15k met jaarlijks oplapwerk van 200 - 300€). Als je maar 1k betaald hebt dan ga je geen 1-1.5k betalen aan een omnium verzekering. En weet je ook dat je uw spaarbudget moet verhogen om het verlies van die wagen goed te maken. Dan is die 120€ niet echt optimaal meer. Al kan het wel indien je voor de rest niet te veel pecht hebt.
maar dat is wél op stevig andere aannames gebaseerd, en héél andere keuzes: inderdaad, hypotheek en nutsvoorzieningen afbetalen, internet/gsm maar geen televisie (nu ook al niet).
Prime, VTM / vrt/... streaming,... al kost tv niet zoveel extra (zie vb scarlet)
Maar het spreekt voor zich dat de aanname hier is dat je leeft op basis van een zo rudimentair mogelijk stramien. Waarbij je geen tientallen euro's spendeert aan bepaalde zaken die in realiteit eigenlijk niet nodig zijn om te leven. Naar de cinema gaan... is die popcorn of dat drankje nodig ? Je bent daar om de film te gaan kijken. Niet om u vol te proppen. Is dat aangenamer. Natuurlijk is dat aangenamer. Maar als uw budget beperkt is en je moet krabben om rond te komen... dan ga je niet 10% van uw spaarbudget spenderen daaraan. Allez dat lijkt mij toch logisch. Niet ?
Als je het breder hebt, dan kan je dat doen. Maar ik ben opgegroeid in een omgeving waar er geen ruimte was om naar de cinema te gaan. En als ik na lang lang lang smeken toch eens kon gaan (waarvoor mijn vader toen opofferingen deed) dan was er gewoon geen ruimte om aan popcorn te spenderen. En dat is allemaal perfect leefbaar. Veel zaken die mensen als noodzakelijk achten kun je perfect een mooi leven hebben. Je moet u dan echter niet de ogen laten uitsteken door de consumptiemaatschappij. En uiteindelijk als we over de barebone minimum spreken wat mij deze tool eigenlijk wel een beetje de intentie toe is, is dat waarover het gaat.
De aannames achter deze tool zijn gewoon absurd (die pdf die hier gepost werd):
Die zijn gewoon anders. zoals gezegd wordt er eerder vanuit gegaan dat je u focust op de strikte noodzakelijke zaken om te leven. Met eens uitzonderlijk een extraatje. (consumeren != leven) Wat in mijn ervaring en uitleg die ik vroeger van mijn ouders en grootouders meekreeg de wijze was waarvoor er vroeger geld was. Wilde je meer moest je harder werken, meer uw best doen, op andere zaken besparen, etc... maar absurd is dit niet. Gewoon niet wat je gewend bent of wat je graag wenst. Waar ik begrip voor kan opbrengen.
Gewoon een andere realiteit. Een realiteit die potentieel wel kan terugkomen in de toekomst voor onze kinderen.
ik zal er straks een deftig door heen gaan wanneer ik meer tijd heb, maar € 18 voor een jeansbroek met een gebruiksduur van 1 jaar? Dat is toch een zéér slechte keuze... Als sport/beweging één keertje per maand gaan zwemmen of minigolf aan de prijs waarvoor je nog geen half abonnement van de Basic Fit hebt? En, neen, zelfs joggen is niet "gratis" want je hebt toch ook al sneller deftige loopschonen nodig.
Een filmavondje aan € 12? Zelfs bij de zéér fair geprijsde Euroscoop zal dat dan toch zonder drankje/popcorn zijn.
Toen ik jong was, was sport 1 keer per maand gaan zwemmen, mogelijks een 2de keer met de grootouders. De sportclub met een jaarlijkse prijs van ( nu 80€ - waar je een stuk via mutualiteit van terug krijgt), gratis wandelen in de bossen of stuk bossen dat er rond ons waren of fietsen. Meerdere combinaties van activiteiten was gewoon niet normaal. Minigolf was iets dat zo eens 1 keer per jaar gedaan werd als gezinsactiviteit. Cinema once in a blue moon. Een Jeans broek was 1 kopen en daar deed je het dan 4 - 5 jaar mee. Dus als je die prijs verdisconteert van 18€ naar 4 - 5 jaar is dat budget al wel wat groter. Maar in de meeste gevallen waren de kledij die ik aanhad, op speciale momenten na, afdankertjes. Of sijpelde die kledij pas 2 - 3 jaar later in de richting van de normale outfit.
Deze tool houdt volgens mij ook géén rekening met alle belastingen: bijvoorbeeld wél provincibelasting, maar euhm, hier komt ook nog een onroerende voorheffing binnen, een gemeentebelasting, een afvalbelasting, verkeersbelasting, ... dat wordt een kleine € 1042 voor mij in 2025.
dat is 80€ per maand. Dat zit bij mij verwerkt in mijn hoger vermeld bedrag.
Sparen dient in mijn ogen om een buffer op te bouwen voor onverwacht, slechte tijden, zonder dat je daar al meteen een doel op kleeft, of voor een zéér groot doel (zéér grote aankoop, eigen zaak/opleiding, reis) en met die "peulschil" (€ 80) dat zij voorstellen voor een alleenstaande ga je echt niet ver geraken als je die regelmatig nog eens moet gaan aanspreken ook.
Bij mij was dat 120€ dacht ik dat sparen. Niet 80€. Ofwel heb ik dat bedrag zelf ingevuld...
Sparen dient voor beiden. Maar de eerste taak van sparen is om de onverwachte kosten op te vangen. Maar die onverwachte kosten zijn dan ook gewoon het geval van vervangen van een ketel, verstopte lavabo/toilet als je het niet zelf kan oplossen, vernieuwen diepvries/tv/koelkast, vaatwas,etc... maar die zaken zoals zeer grote aankoop zijn dan zaken waarvoor je ofwel nog extra spaart ofwel gewoon niet doet. Al lijkt een reis, eigen zaak/opleiding mij nu niet direct iets wat past bij een bare minimum tool. Net zoals ik er ook niet direct een wagen van 35k zoals een tesla ga mee kunnen kopen.
Deze tool is alvast compleet ongeschikt voor een werkende alleenstaande lijkt me.
Neen, is gewoon ongeschikt voor uw idee / wens wat ermee te doen. Maar ik betwijfel dat je zo'n tool kan maken, want die is gewoon helemaal anders voor iedereen.