Referentie-inkomen

Ik volg toch even niet, dus met een nieuwe wagen kom je wat lager uit dan met deze berekening die uitgaat van een kleine 2de hands. Dus de budgettool lijkt dan toch gewoon een goede inschatting te maken? Je leeft zelfs spaarzamer. Of die aannames anders zijn lijkt me daar toch weinig rol te spelen, het gaat over wat uit focusgroepen komt, dat is toch een gemiddelde? Tenzij ik dat verkeerd interpreteer moet je toch geen bibliotheekkosten maken omdat dit in rekening wordt genomen, dus kan je dat elders besteden. Er worden kosten voor reizen in rekening genomen, kan je wel wat jeans voor kopen.

Ja/nee, maar ik heb (door ervaringen in het verleden) inderdaad een categorie "noodbudget" in mijn huishoudboekje, zodat ik weet wanneer ik op werkloosheid (zéér onwaarschijnlijk op dit moment) of ziekte - hout afkloppen - op een lager inkomen zou vallen, dat ik weet wat prioriteit krijgt en dat ik tegenwoordig ook probleemloos zou rondkomen (voordeel van een lening en inflatie I guess).
Ik leef momenteel niet spaarzamer, integendeel, ik geef momenteel een kleine € 700 meer uit per maand, maar ik heb leuke hobby's, ga naar concerten, ben terug aan het daten (en nog niet veel vrouwen tegengekomen die de rekening willen splitten) ...

Ik zou in theorie spaarzamer kunnen leven, maar mijn kritiek hier is net op die manier levenslang gaan leven toch echt niet plezant is, dus ik zou dat hooguit als een tijdelijke periode kunnen zien, waarbij je ook kan teren op reserves uit het verleden, even niet op reis, even géén nieuwe kleding...

Terwijl de opzet van dit model net te zijn dit als een minimum voorop te stellen voor lange tijd van te leven, want anders calculeer je geen reizen in of kleding in. En als je kleding koopt, koop je géén jeans voor de bedragen in dit model.

Klopt, niet iedereen gaat naar de bibliotheek gaan, maar no offense dat is een zéér slecht voorbeeld, dat kost in mijn stad € 5,00 per maand, dat is zowat het meest efficiënte ontspannings-abonnement dat ik in mijn budget heb zitten.

De definitie van sparen... Sparen als uitgestelde consumptie lijkt me niet zo vreemd, en ik zie niet echt hoe er hier meteen een doel op wordt gekleefd en hoe jouw definitie nu eigenlijk verschilt van wat hier wordt gebruikt. Dat is toch ook een buffer?
En ja, dat bedrag is weinig maar het doel van zo'n referentie-inkomen lijkt me niet om veel spaargeld te hebben.

Omdat als ik die tool invul, dat dat spaarbedrag berekent lijkt te zijn op dergelijke uitgaven
"Maandelijks spaargeld om noodzakelijke duurzame consumptiegoederen (ijskast, diepvriezer, meubels, ...) te kunnen vervangen"

Sparen is inderdaad uitgestelde consumptie, maar ik vind dat er toch een wezenlijk verschil is tussen geld dat je sowieso gaat moeten gaan uitgeven omdat je weet dat je bijvoorbeeld volgend jaar een nieuwe bril of ijskast nodig hebt, versus een bedrag dat er staat, wanneer plots je wagen in panne valt (los van het jaarlijks onderhoud waar je ook sowieso geld voor gaat moeten voorzien).

Al kan ik volgen dat het doel van zo'n referentie-inkomen inderdaad niet zal zijn om véél spaargeld te hebben, maar dat gaat zich op termijn altijd wreken als je dan eens tegenslag hebt in het leven. Daarmee dat ik mijn promotie/opslag quasi volledig richting spaarboek probeer te duwen, want strikt genomen heb ik het niet nodig, maar je merkt daarbij héél hard hoeveel gemakkelijker sparen natuurlijk is, wanneer er plots meer geld tegenkomt.

wél een wagen dus (gaat in deze regio praktisch niet zonder, bv. >1h onderweg naar mijn ouders met de bus met zéér weinig aansluitingen, te voet ben ik sneller...), géén extra opleiding (een deftige opleiding pas je niet in in dat budget), een tijdje geen nieuwe kleding (wat moet kunnen als volwassene, maar ook niet ideaal), een strikt supermarktbudget met minder vers eten (en ik doe eigenlijk maar één keer per week take-out/frituur), nauwelijks/geen hobby's.
frituut/take-out is al uit eten gaan. Wij doen dat bvb niet 1 keer per week. Waarom zou dat standaard zijn?
De aannames achter deze tool zijn gewoon absurd (die pdf die hier gepost werd):
ik zal er straks een deftig door heen gaan wanneer ik meer tijd heb, maar € 18 voor een jeansbroek met een gebruiksduur van 1 jaar? Dat is toch een zéér slechte keuze...
Het is een basiskeuze, maar het kan, waarom niet? (ik heb zelf zo'n broek denk ik, en die is ok).

Als sport/beweging één keertje per maand gaan zwemmen of minigolf aan de prijs waarvoor je nog geen half abonnement van de Basic Fit hebt? En, neen, zelfs joggen is niet "gratis" want je hebt toch ook al sneller deftige loopschonen nodig.
Een filmavondje aan € 12? Zelfs bij de zéér fair geprijsde Euroscoop zal dat dan toch zonder drankje/popcorn zijn.
Waarom zou je popcorn/drankje nodig hebben? Als je dat wil, komt dat van het budget "avondje uit op café".
Die sportschoenen staan bij kledij, nooit geweten dat Basic Fit een minimumvereiste zou zijn (maar als je dat wil, zie ik dat als aansluiten bij een vereniging, kan je die budgetten combineren.

Deze tool houdt volgens mij ook géén rekening met alle belastingen: bijvoorbeeld wél provincibelasting, maar euhm, hier komt ook nog een onroerende voorheffing binnen, een gemeentebelasting, een afvalbelasting, verkeersbelasting, ... dat wordt een kleine € 1042 voor mij in 2025.
onroerende voorheffing en co kan je in je hypotheekkosten steken, omdat die daarbij horen (ik vermoed dat er daar trouwens een foutje in geslopen is, gezien er wel een (1) staat, maar geen (2) op die pagina. Dat is onmogelijk te schatten omdat de prijs daarvan niet afhangt van de woning, zelfs niet voor 2 woningen met hetzelfde KI.
Afvalbelasting hebben wij niet (maar zit wel in de studie verwerkt via de afvalprijs), verkeersbelasting zit er wel in.
Mijn grootste probleem met deze calculator is eigenlijk de compleet foute definitie van sparen:
Zie anderen.

De tool die online staat is trouwens ook de vereenvoudigde versie. De volledige tool is te koop en is bedoeld voor OCMW's.

Terug
Bovenaan