Regenwaterput - kleiner dan voorzien op plan

RB26DETT

Active member
Onze architect had een regenwaterput voorzien van 10.000l voor onze nieuwbouwwoning.

Nu staat het grondwaterpeil te hoog (1.80m onder maaiveld) om een put van 10.000l te steken. Zo'n put is 2.10 diep en dan nog voorzien dat die lager zit om de leidingen te kunnen leggen. Aannemer stelt put van 7500l voor omdat die 1.60 diep is.

Ik weet dat er regelgeving is, maar onze bouwaanvraag is van voor de laatste wijziging ivm hemelwaterafvoer, dus wij moeten ook geen wadi plaatsen en weet dus niet goed wat wettelijk verplicht is. De architect zegt dat we dit voor rioolkeuring geen probleem is.

Iemand die al hetzelfde heeft meegemaakt? 7.500l lijkt me redelijk weinig in periode van droogte.

Het grondwater kan toch worden weggetrokken om die put te plaatsen? Dat is vrij standaard in de bouw.

Ik snap niet waarom die aannemer zich zorgen maakt tenzij die de put zal delven met een spade. Imo steekt men wel meer zo'n putten in plaatsen met hoge grondwaterstanden en dat gaat gewoon vlot, het is nu niet alsof dat zo lang duurt dat die put zich zal vullen met water.

Is het probleem niet eerder dat als die put lager als het grondwaterpeil staat dat die gaat drijven als zijn intern waterpeil onder grondwaterpeil zakt? Tenzij ze maatregelen nemen zoals een hoger minimum aanzuigniveau instellen (altijd 50cm in laten ofzo) of die voldoende verzwaren, een betonnen dek op gieten wordt nogal gedaan

Is het probleem niet eerder dat als die put lager als het grondwaterpeil staat dat die gaat drijven als zijn intern waterpeil onder grondwaterpeil zakt? Tenzij ze maatregelen nemen zoals een hoger minimum aanzuigniveau instellen (altijd 50cm in laten ofzo) of die voldoende verzwaren, een betonnen dek op gieten wordt nogal gedaan
Een put van 10000l weegt een 6400kg en is een 2,10 m hoog en heeft een diameter van 2,8m Laten we zeggen dat je die 60 cm onder het maaiveld steekt dan ligt daar ongeveer 3.5 kuub aarde boven (soortelijk gewicht 1600kg) die 5600kg weegt. Als uw put volledig onder het grondwaterpeil staat is de opwaartse druk van dat water ongeveer 12500 a 13000 kg (wet van Archimedes: De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt, is even groot als het gewicht van het verplaatste volume aan vloeistof of gas. Het volume is uw inhoud van die put en het volume beton of gewoon 1.4x1.4x3.14x2.10m, grof gerekend dus 13000kg) Gezien de grondwaterstand op 1.8m zit zal die put dus slechts 1 m onder water zitten dus zal de opwaartse druk veel lager uitvallen. Ik zie dus niet echt in waarom die put opeens zou gaan drijven. Zeker bij betonnen putten is het eigen gewicht al redelijk hoog om daar weinig problemen mee te hebben. Als men de put direct na het steken dan nog eens half vult en je de eerste jaren zorgt dat je de put niet continue leeg trekt (tot de grond errond en erop zich gezet heeft) is er in mijn ogen geen enkele kans dat die put zou beginnen drijven of omhoog komen.

Merci voor de uitleg.
Ik weet dat bvb gegoten kelders nogal eens durven drijven zolang de rest van het huis er nog niet opstaat dus ik was in die richting aan´t redenen, maar dat is natuurlijk een veel groter oppervlakte/volume met relatief weinig gewicht.

Het minimale vereist volume zou normaalgezien toch in uw bouwvergunning / hemelwaterverordening / watertoets moeten opgelegd zijn. Is bij mijn weten een apart formulier bij de bouwvergunning. Maar als uw architect 7500 liter voorstelt zal het wel in orde zijn, die moet toch weten wat hij doet.
Twee kleinere putten naast elkaar is ook een optie, maar dan moet je wel even bekijken op welk niveau je ze met elkaar verbindt. Als je bv. maar in één put een pomp/aanzuigleiding voorziet, moet je ze laag genoeg met elkaar verbinden.

Het minimale vereist volume zou normaalgezien toch in uw bouwvergunning / hemelwaterverordening / watertoets moeten opgelegd zijn. Is bij mijn weten een apart formulier bij de bouwvergunning. Maar als uw architect 7500 liter voorstelt zal het wel in orde zijn, die moet toch weten wat hij doet.
Twee kleinere putten naast elkaar is ook een optie, maar dan moet je wel even bekijken op welk niveau je ze met elkaar verbindt. Als je bv. maar in één put een pomp/aanzuigleiding voorziet, moet je ze laag genoeg met elkaar verbinden.
Je zou ook met een hevel kunnen werken.

Hoe werkt dat dan praktisch? Is dat een hevelpomp?
gewoon een darm (meestal een socarex) die komt tot op beide bodems van de put, wel zorgen dat ze lager kunnen dan uw aanzuig van het water. Dan moet je gewoon eens die ganse buis vol water krijgen. (meestal als de ene put vol is aan de kant van de lege put de buis vacuum zuigen.)

Het grote voordeel van de hevel is dat je wanneer je een put wil reinigen je de andere kan vol laten. Gewoon de hevelwerking teniet doen.

7500 liter is naar mijn mening veel te weinig, kennissen kwamen met 12500 liter amper toe...

Hier hebben ze ook 2 putten gestoken (2x5k), verbonden met een hevel. Regenwater komt in de eerste put, pomp zit in de andere, dus het zwaardere vuil blijft al achter in de eerste put.
De hevel is uitgevoerd in vaste grijze afvoerbuis (diam ong. 5 cm) waarbij het einde een “U” maakt in elke put. Met een lang stuk op die U te drukken, kan ik de hevelwerking onderbreken ( bv om te reinigen). Da’s wel een beetje proberen om die buis 1.8 meter dieper in dat gat te passen, maar dat lukt wel.

7500 liter is naar mijn mening veel te weinig, kennissen kwamen met 12500 liter amper toe...
Wij hebben 6 cuub (2 volw en een peuter) en ik heb die deze zomer voor de 1e keer leeg getrokken, maar dat was omdat ik 2x per dag mijn verse grasmatten moest sproeien, weken aan een stuk. Er zitten wel enkel 2 WC's op.

@OP: ik zou de berekening hierboven volgen en gewoon de 10 cuub put steken. En liever 1 dan 2 putten. Dan kan je nooit problemen krijgen met een hevel.

Ik snap niet waarom die aannemer zich zorgen maakt tenzij die de put zal delven met een spade. Imo steekt men wel meer zo'n putten in plaatsen met hoge grondwaterstanden en dat gaat gewoon vlot, het is nu niet alsof dat zo lang duurt dat die put zich zal vullen met water.
Die heeft schrik dat het gat gaat instorten.

Even als ervaringsdeskundige: (ik heb er meer dan 30 ooit geplaatst)

Droogzuiging voor het plaatsen van zo’n put is geen overbodige luxe, maar naar vergunning toe een ramp anno 2024.

Als je een put probeert te plaatsen onder het grondwater blijven de zijkanten invallen en zit je uiteindelijk met een gat van 5 op 5 meter om op die diepte te geraken.
En dan geraakt zowel graafmachine als vrachtwagen niet dicht genoeg om de put te plaatsen.

Zo’n put drijft wel degelijk op! Uw tuinslang geeft niet genoeg liters om die put halfvol te krijgen alvorens hij 15cm hoger staat opeens!

Eenmaal hij langere tijd zit en er grond bovenop zit blijft die wel zitten.

Je kan 2 kleinere putten plaatsen en koppelen. ( hier worden dan bij de fabrikant gaten voor geboord, met sbr dichtingen en je schuift dan een stuk pvc buis dia 110 van de ene put naar de andere)

Geen gebroddel met een stukje socarex of dia 50.

(putten van 20 000l koppelen wij zelfs met een dia 160)

Even als ervaringsdeskundige: (ik heb er meer dan 30 ooit geplaatst)

Droogzuiging voor het plaatsen van zo’n put is geen overbodige luxe, maar naar vergunning toe een ramp anno 2024.

Als je een put probeert te plaatsen onder het grondwater blijven de zijkanten invallen en zit je uiteindelijk met een gat van 5 op 5 meter om op die diepte te geraken.
En dan geraakt zowel graafmachine als vrachtwagen niet dicht genoeg om de put te plaatsen.

Zo’n put drijft wel degelijk op! Uw tuinslang geeft niet genoeg liters om die put halfvol te krijgen alvorens hij 15cm hoger staat opeens!

Eenmaal hij langere tijd zit en er grond bovenop zit blijft die wel zitten.

Je kan 2 kleinere putten plaatsen en koppelen. ( hier worden dan bij de fabrikant gaten voor geboord, met sbr dichtingen en je schuift dan een stuk pvc buis dia 110 van de ene put naar de andere)

Geen gebroddel met een stukje socarex of dia 50.

(putten van 20 000l koppelen wij zelfs met een dia 160)
Merci voor de tip.

Zal waarschijnlijk dan 2x7500 worden.

Ik heb hier twee putten van 10 000 liter. In de ene put komt het water toe en is er een overloop. In de andere put wordt er water genomen naar het huis door een pomp die in die put zit. Beide putten zijn verbonden met een hevel die de loodgieter heeft gestoken. Het voordeel is dat de put waar we water trekken lang en veel properder is dan de put waar het 'vuile' regenwater toekomt...

Probeer zo veel mogelijk te steken. Die investering is het volgens mij zeker waard...

Terug
Bovenaan