Registratierecht 12%

Hallo,

Ik ben in het bezit van een appartement die ik samen met mijn broer heb gekocht als investering en waarvoor wij nog 5 jaar moeten afbetalen.

Mijn vriendin en ik zijn momenteel op zoek naar een eigen woning, maar dat wil zeggen dat wij op die lening 12% registratierechten moeten betalen i.p.v. 2%? Wij zijn niet getrouwd of wettelijk samenwonend, beide geregistreerd op één adres. Met andere woorden, mijn vriendin draait mee op voor die extra registratie kosten. Hoe doen andere koppels dit? Ik moet haar dus een stuk betalen? Hoe moeten wij dat berekenen op bijvoorbeeld een aankoopprijs van 400.000 EUR?

Voor het appartement heb ik een lopende lening, kan ik de rentevoet daarvan overbrengen naar de nieuwe lening (en appartement in één keer afbetalen)? Enkel mogelijk bij de bank waar de lening loopt? Is dat voordelig om te doen want ik heb het voordeel van de woonbonus nog lopende op het appartement?

Dat zijn ook vragen die ik aan de bank wil stellen, maar ik wil mij ook wat voorbereiden.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Bij aankoop van een pand van 400.000 euro door 2 personen, worden de registratierechten berekend op basis van de aandelen. Ervan uitgaande dat jij en je vriendin elk 50% van de aandelen zullen hebben in dat pand, dan zal jij 12% betalen op 200.000 euro, en je vriendin 2% op de resterende 200.000 euro. Tenzij jullie onderling een andere aandelenverhouding afspreken uiteraard. Hierbij ga ik ervan uit dat jouw vriendin nog geen vastgoed in eigendom heeft.

Korte versie even :

Volledig op naam van de vriendin kopen met schuldbekentenis aan u. Daarna eventueel trouwen om het in de huwelijksgemeenschap te brengen.

Hallo,

Ik ben in het bezit van een appartement die ik samen met mijn broer heb gekocht als investering en waarvoor wij nog 5 jaar moeten afbetalen.

Mijn vriendin en ik zijn momenteel op zoek naar een eigen woning, maar dat wil zeggen dat wij op die lening 12% registratierechten moeten betalen i.p.v. 2%? Wij zijn niet getrouwd of wettelijk samenwonend, beide geregistreerd op één adres. Met andere woorden, mijn vriendin draait mee op voor die extra registratie kosten. Hoe doen andere koppels dit? Ik moet haar dus een stuk betalen? Hoe moeten wij dat berekenen op bijvoorbeeld een aankoopprijs van 400.000 EUR?

Zoals al gezegd, de registratierechten worden op de helften berekend. Dus zal 200000*2% + 200000*12% zijn. Hoe je die intern verdeelt, up to you :)

Voor het appartement heb ik een lopende lening, kan ik de rentevoet daarvan overbrengen naar de nieuwe lening (en appartement in één keer afbetalen)? Enkel mogelijk bij de bank waar de lening loopt? Is dat voordelig om te doen want ik heb het voordeel van de woonbonus nog lopende op het appartement?

Wil je je appartement houden of verkopen ? Misschien kan je broer je uitkopen ?

De rentevoet overbrengen kun je niet. Maar je kunt de lening wel overbrengen naar het nieuwe huis. Op voorwaarde natuurlijk dat iemand anders het gat opvult in het appartement. Lees: het openstaand bedrag op appartement moet natuurlijk door iemand aan de bank terugbetaald worden, cash of nieuwe lening.

Dat zijn ook vragen die ik aan de bank wil stellen, maar ik wil mij ook wat voorbereiden.

Alvast bedankt.

Terug
Bovenaan