Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als we online gamen en iemand zegt ‘godverdomme’, dan vraag ik om gewoon ‘verdomme’ te zeggen. Ik kan er met hen over praten, maar de meesten zijn niet gelovig. Vroeger zou ik misschien geprobeerd hebben hen te overtuigen, maar ik wil niemand forceren. Als ze maar respect hebben...
Dat zijn lief een christen is, werkt ook versterkend. “We waren al samen voor ik echt begon te lezen in de Bijbel. Maar zij heeft me geholpen om het dieper te begrijpen. Ik geloof niet dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben. Ontdekken hoort bij de puberteit, je kan niet alle regeltjes letterlijk opvolgen. Maar voor de rest hou ik me natuurlijk wel aan alles. (lacht) Ik wil mijn kinderen later ook christelijk opvoeden, maar niet streng. Eerder zoals mijn vader bij mij heeft gedaan: met ruimte om je eigen weg te zoeken.
Terug meer religieus maar wel met nog wat extra selectief/hypocriet en van een lager niveau wanneer het gaat om gelovige influencers en aanverwanten (maar wat verwacht je ook anders).
Toch fijn dat de zoon van een K3'tje op z'n 15e al wijs genoeg is om zelf aan Bijbel-exegese te doen, leest elke dag de Bijbel, lol...
Enkele highlights:
Met alle 'respect' maar dan ben je beter consequent atheïst of agnost denk ik dan, zelfs al zijn Westerse atheïsten/agnosten de facto cultureel ook deels christelijk, maar als je jezelf een praktiserend christen gaat noemen, maar wél gaat neuten over medegamers die vloeken, maar lachend gaat doen over seks buiten het huwelijk op je 15e...
Denk dat je dan vooral en/of op een goed blaadje wil staan bij je goedgelovige papa en vriendin, maar vooral wilt blijven 'ontdekken' en afgaande op dit interview graag in de schijnwerper staat (wou een ander woord gebruiken maar soit).
Zou die gast enkele goede filosofieboeken kunnen aanraden, één keer per week eruit lezen is zelfs voldoende om meer verstand te kweken.
De meeste vormen van georganiseerd geloof lijken me nu wel niet echt compatibel met "zelf je geloof invullen" en zeker en vast mensen als mindere moslims/christenen/... te zien wanneer ze dat wel doen. Anderen beoordelen lijkt me redelijk centraal te staan.Mja gelovig zijn vul je toch gewoon zelf in? Dat is aan niemand anders om over te oordelen.
Ik ken moslims die niet aan de ramadan mee doen. Dat zijn daarom toch geen mindere moslims ofzo?
Mja gelovig zijn vul je toch gewoon zelf in? Dat is aan niemand anders om over te oordelen.
Ik ken moslims die niet aan de ramadan mee doen. Dat zijn daarom toch geen mindere moslims ofzo?
Toch wel.Mja gelovig zijn vul je toch gewoon zelf in? Dat is aan niemand anders om over te oordelen.
Langs de andere kant, je kunt altijd wel iets hypocriets bij de ander vinden. Zeker als die ander dat wíl vinden. Dan zou je al Jezus Christus zelf moeten zijn, voor je het goed doet, en dan nog. Zoals die ene vegetariër zei: liever inconsequent juist dan consequent fout. Ja, volledig veganistisch is vast beter. En dan krijg je: maar je neemt toch het vliegtuig? Welja, ja… en zo valt er altijd wel iets te zeggen. Dus liever de juiste keuze en daar soms in missen of van afwijken, dan op voorhand al de ‘slechtere’ keuze omdat je juist toch niet 100% kunt doen.Woorden hebben een betekenis. Ideologieën hebben kernwaarden en kernpunten.
Er dienen grenzen te zijn in welke mate je het zelf kan invullen vooraleer woorden hun betekenis verliezen of je jezelf niet louter in name only aanhanger van een ideologie/geloof mag noemen.
In welke mate kan je jezelf moslim noemen als je bijvoorbeeld de ramadan niet meedoet, wanneer dat één van de vijf pijlers van de Islam is? M
oet zelfs geen moslim zijn om die te kennen, die leerde je tijdens de geschiedenisles...
Ik zou wel degelijk zeggen dat behoudens de uitzonderingen die de Islam zélf voorziet voor niet mee te moeten doen aan de ramadan (te jong, zwanger, ziek, te zwaar werk [en dan moet je het later inhalen overigens]) dat dat wel degelijk objectief op z'n minst minder praktiserende moslims zijn. Ze mogen zich gerust voor mijn part sowieso nog gelovig noemen, én moslim wie ben ik immers om dat te beslissen... maar zet ze naast moslims die wél de ramadan meedoen en je kan wel degelijk een oordeel vellen qua 'rangorde'.
Een analogie: ik ken ook mensen die zichzelf vegetariër noemen, terwijl ze wél vis eten. Strikt genomen zijn dat dus pescetariërs en géén vegetariërs, maar ze meten zich graag het ethische/ecologische 'aura' van een échte vegetariër aan... Ik vind ze vooral inconsequent, alsof vissen plots een aparte categorie van dieren zijn die géén pijnreceptoren hebben of dat mariene ecosystemen niet onder immense druk staan.
Mag ik dan zeggen dat ik vanaf morgen géén vlees meer eet behalve spek, en dat in mijn ogen de facto ook hetzelfde is als een vegetariër zijn? Want ik eet toch geen kip, kalkoen of biefstuk meer? Laat staan krokodil of kangoeroe...
Dat is ook wel kort door de bocht. Wetenschap is hypothetisch en is falsifieerbaar, het zoekt niet naar absolute waarheden. Het is ook niet los te koppelen van de hedendaagse context en is ingebed in een cultureel paradigma dat aan verandering onderhevig is. Het is verkeerd om "De Wetenschap" als een soort onfeilbaar Waarheidsinstituut te beschouwen dat het Hoogste Woord kan voeren. Het lijkt me dan ook niet juist om wetenschap tegenover religie te zetten.Wetenschap is correct en analytisch, maar weinig inspirerend.
Langs de andere kant, je kunt altijd wel iets hypocriets bij de ander vinden. Zeker als die ander dat wíl vinden. Dan zou je al Jezus Christus zelf moeten zijn, voor je het goed doet, en dan nog. Zoals die ene vegetariër zei: liever inconsequent juist dan consequent fout. Ja, volledig veganistisch is vast beter. En dan krijg je: maar je neemt toch het vliegtuig? Welja, ja… en zo valt er altijd wel iets te zeggen. Dus liever de juiste keuze en daar soms in missen of van afwijken, dan op voorhand al de ‘slechtere’ keuze omdat je juist toch niet 100% kunt doen.
Gaat ook op voor dit. Ja, ze kiest ervoor om die ene regel te negeren, en jij (als niet-gelovige, nota bene) bepaalt dan dat al haar andere keuzes ook niet meer kloppen. Terwijl ten eerste jij dat niet te beslissen hebt volgens datzelfde boek, maar vooral: doet ze dat wel, maar draagt ze linnen en synthetische kleren door elkaar, is ze in strijd met Leviticus. Meh. Er zal altijd wel iets zijn waardoor een ander vindt dat ze de regels niet genoeg volgde. Trouwens, mensen die de letter van elke regel bestuderen ipv kijken naar de geest, worden in het NT farizeeers genoemd.
Wetenschap is correct en analytisch, maar weinig inspirerend.
Terwijl kunst of muziek met wetenschappelijke insteek mij wel geregeld kippevel bezorgd.Ik vind het wel grappig dat je met je zwart-witte kijk op religie en ‘betekenis van woorden’ doet wat je wel vaker doet: je maakt van de religie iets zwart-wit en daarmee fundamentalistisch, want alleen de letterlijke lezing telt, en dan wrijf je gelovigen een fundamentalistisch denken aan. Zelfs als die zeggen: ‘zo goed mogelijk toepassen van de regels binnen mijn leven’. Dan hou je je fundamentalistische kijk, en zijn dat er gewoon geen ‘echte’. Dan snap ik dat je religie ziet als fundamentalisme. Maar dat is niet heel eerlijk beoordeeld.Het gaat niet om hypocrisie an sich maar om de betekenis van woorden en ideologieën.
Jij verlegt ook alweer de doelpost. Een vegetariër en een veganist zijn niet hetzelfde.
Ik heb geen behoefte om een vegetariër te bekritiseren omdat die niet veganistisch leeft (sommige vegans hebben dat wel), of omdat hij of zij nog het vliegtuig neemt. Maar het woord vegetariër heeft wél een betekenis en een vegetariër die wél nog consequent vis of zelfs bepaalde soorten vlees eet is nu éénmaal géén vegetariër, dat is immers de betekenis van het woord vegetariër.
Je kan voor de Bijbel inderdaad obscure zaken aanhalen zoals het mengen van verschillende soorten textiel, maar dat is van een andere grootorde als intieme relaties buiten het huwelijk denk ik dan. Het andere voorbeeld was de ramadan skippen (zonder gegronde reden), wat hoe je het draait of keert één van de vijf pijlers van de Islam is. Opnieuw: ik zeg niet (ook niet mijn positie) dat je dan geen moslim kan zijn, maar je bent wel 'minder' moslim dan iemand die het wél doet, lijkt mij.
Ik ben niet de scheidsrechter van wie zich wel of niet christen, moslim of eender wat anders mag noemen, maar héél die beweging van 'zelfidentificatie' daar doe ik niet aan mee. Niet wanneer het gaat over transgenders, niet wanneer het gaat over religieuze overtuigingen, niet wanneer het gaat over eten. Er zijn wel degelijk criteria die maken dat je wél of niet tot een bepaalde groep kunt behoren. Over die criteria zelf kan je soms oeveloos discussiëren (cfr. christen en seks buiten het huwelijk) maar soms is het ook overduidelijk ('vegetariër' die toch elke vrijdag een goed stuk vlees eet).
Met je eerste zin doe je me denken aan uitspraken van Trump "die hij zo niet had bedoeld, je leest het allemaal veel te letterlijk"...Ik vind het wel grappig dat je met je zwart-witte kijk op religie en ‘betekenis van woorden’ doet wat je wel vaker doet: je maakt van de religie iets zwart-wit en daarmee fundamentalistisch, want alleen de letterlijke lezing telt, en dan wrijf je gelovigen een fundamentalistisch denken aan. Zelfs als die zeggen: ‘zo goed mogelijk toepassen van de regels binnen mijn leven’. Dan hou je je fundamentalistische kijk, en zijn dat er gewoon geen ‘echte’. Dan snap ik dat je religie ziet als fundamentalisme. Maar dat is niet heel eerlijk beoordeeld.
Ja, ik heb ook een probleem met fundamentalistische gelovigen, vooral als ze anderen ongevraagd iets willen opleggen of basisrechten schenden. Lijkt me logisch. Dat is ook juist wat ik zeg, toch? Dat er ook veel gelovigen zijn die niét elke regel letterlijk volgen, terwijl KOC vindt dat dat dan geen echte gelovigen zijn. Een tegenstrijdigheid, zoals ik al zei, want dat fundamentalisme en die letterstaarderij wordt in het Nieuwe Testament farizeeers genoemd… dus alleen wie alle regels volgt is een ‘echte’, maar die is dan weer geen echte volgens het boek zelf.Met je eerste zin doe je me denken aan uitspraken van Trump "die hij zo niet had bedoeld, je leest het allemaal veel te letterlijk"...
Als men in dat schrift begint te praten over ongelijkheid tussen genders, ongelijkheid tussen gelovigen en ongelovigen, het afkeuren van geaardheden vind ik dat niet okee. Want vaak staat daar dan nog bij hoe je die ongelijkheid in de praktijk moet aanpakken met een actie, welke zondes dan niet tellen, enz...
Kinderen zien dat gedrag, en die gaan dat dan ook normaal vinden. Ik zag het thuis + ik zie het in het schrift = this the way. En zo gaat dat verder van generatie op generatie.
Ik snap dus heel goed dat mensen "letterlijke schrift gelovigen" gevaarlijk vinden. Want dat is het ook, want die foute passages kunnen aanzetten tot hatecrimes, huishoudelijk geweld, onveiligheidsgevoel, eremoorden, enz... Die schriften moeten eens officieel doorgelezen worden door een overheidsinstantie met een markeerschrift. En het gemarkeerde moet officieel uit de offciele versie van dat schrift in Belgie of het is in Belgie geen religie meer.
Zou het jou storen dat die foute dingen eruit gaan? Want een gematigde moslim zou er toch over zeggen "goh, dat weet je dat je dat tegenwoordig niet meer kan doen". Wel, schrap ze dan gewoon, als je ze toch al skipt. Enkel dan toont men aan niet fundamentalistisch te zijn. Er zal nog wel schrift genoeg overblijven om jarenlang diensten te houden zonder in herhaling te vallen.
Zie het zo: moest iemand hier heel het schrift van elk van de grootste Belgische religies hier posten, ze kregen meteen een ban voor het leven. En terecht. Waarom? Omdat dit een publiek forum is. Zulke dingen horen dus ook niet thuis als leidraad op een publieke religieuze dienst, vind je ook niet?
Je verwart hier bewust of onbewust de termen geloof (of hun schrift) met gelovigen, om je dan te kunnen te distancieren van fundamentalistische gelovigen.Ja, ik heb ook een probleem met fundamentalistische gelovigen, vooral als ze anderen ongevraagd iets willen opleggen of basisrechten schenden. Lijkt me logisch. Dat is ook juist wat ik zeg, toch? Dat er ook veel gelovigen zijn die niét elke regel letterlijk volgen, terwijl KOC vindt dat dat dan geen echte gelovigen zijn. Een tegenstrijdigheid, zoals ik al zei, want dat fundamentalisme en die letterstaarderij wordt in het Nieuwe Testament farizeeers genoemd… dus alleen wie alle regels volgt is een ‘echte’, maar die is dan weer geen echte volgens het boek zelf.
Kortom: het is niet zwart-wit.
Ja, ik heb ook een probleem met fundamentalistische gelovigen, vooral als ze anderen ongevraagd iets willen opleggen of basisrechten schenden. Lijkt me logisch. Dat is ook juist wat ik zeg, toch? Dat er ook veel gelovigen zijn die niét elke regel letterlijk volgen, terwijl KOC vindt dat dat dan geen echte gelovigen zijn. Een tegenstrijdigheid, zoals ik al zei, want dat fundamentalisme en die letterstaarderij wordt in het Nieuwe Testament farizeeers genoemd… dus alleen wie alle regels volgt is een ‘echte’, maar die is dan weer geen echte volgens het boek zelf.
Kortom: het is niet zwart-wit.
Ik verwar niks, het gaat al de hele tijd over gelovigen. Jij wilt er iets veralgemenends van maken over geloof, en (stukken van) boeken schrappen. Zo werkt het nooit, dus daar doe ik ook niet aan mee.Je verwart hier bewust of onbewust de termen geloof (of hun schrift) met gelovigen, om je dan te kunnen te distancieren van fundamentalistische gelovigen.
Als je ook een probleem hebt met fundamentalistische gelovigen, waarom zouden we dan nog schriften toelaten die fundamentalisme met nare gevolgen mogelijk maken? Ben je het dan ook eens dat die schrappingen zouden moeten om als religie erkend te blijven?
Ik vind het wel grappig dat je met je zwart-witte kijk op religie en ‘betekenis van woorden’ doet wat je wel vaker doet: je maakt van de religie iets zwart-wit en daarmee fundamentalistisch, want alleen de letterlijke lezing telt, en dan wrijf je gelovigen een fundamentalistisch denken aan. Zelfs als die zeggen: ‘zo goed mogelijk toepassen van de regels binnen mijn leven’. Dan hou je je fundamentalistische kijk, en zijn dat er gewoon geen ‘echte’. Dan snap ik dat je religie ziet als fundamentalisme. Maar dat is niet heel eerlijk beoordeeld.