Religie in de Westerse Wereld

Je gebruikt die zinnen wel om een standpunt hard te maken. En daar zit nu net het probleem.
Want alle quotes die je postte zijn ofwel pure verzinsels, ofwel zeer zware verdraaien van wat er werkelijk staat. Het is dus niet 1 citaat dat fout is, ze zijn allemaal fout.
En daar komen we dus bij de essentie, mensen maken veroordeling op basis van foutieve informatie. Hoe kan je dan een degelijke beslissing nemen?
Daar zijn al meerdere studies over gedaan. Die zijn dan allemaal uit de lucht gegrepen volgens jou? Dus ook gasten zoals al-Queda of IS die vinden maar iets uit als ze iets quoten? Allee, je gaat het bestaan van zo'n verzen toch niet ontkennen hoop ik, dit is helemaal te gek.

Violence-legitimizing verses in religious texts increase support for lethal violence

Violence in the Quran
<<
While numerous scholars explain Quranic phrases on violence to be only in the context of a defensive response to oppression;[2][3] militant groups (such as al-Qaeda and ISIL) have frequently cites these verses to justify their violent actions.[4] The Quran's teachings on violence remain a topic of vigorous debate.[5][6]
>>

Als je het objectief bekijkt, en juridisch om veiligheid te garanderen is dat de enige manier, hebben we het hier tot er enorme wetenschappelijke doorbraken komen nog altijd over fictieboeken. Dat is niet belerend of uit de hoogte, maar het enige juiste objectieve perspectief. Gelovigen horen dat niet graag, dat kan ik begrijpen, maar dat is geen reden om de waarheid geweld aan te doen.

Ik heb je enige argument van "het is al duizenden jaren zo" weerlegd door te wijzen op de verlichting die pas een paar honderd jaar geleden plaatsvond hier. Heel identiteitsversterkend moet dat niet geweest zijn, gezien de leegloop van onze katholieke kerken, die na het bekend worden van de misbruikschandalen nog sterker werd. Maar zelfs voor die schandalen uitkwamen was het duidelijk dat in ons land een hogere gemiddelde opleidingsgraad en welvaart de mensen vanonder de morele vinger van meneer pastoor aan het bevrijden was, en zowel de angst van God of "wat gaan de mensen wel pijzen in het dorp" verdween.

Verder trek je hier de 1/3 totaal uit de lucht, zulke overdrijvingen wijzen op emotionele reacties die weinig bijdragen tot deze discussie. Dus nogmaals: na het schrappen van die schadelijke passages zal er nog meeeer dan genoeg schrift overblijven, want die zijn erorm lijvig.

Ik vind dat je nogal snel bent om dit idee met het badwater weg te kieperen, en zo zullen vele gelovigen hierop reageren: totaal irationeel en enkel emotioneel. Maar we leven in een democratie, en als de meeste Belgen niet zo gelovig meer zijn is dit een zeer plausibele piste. Als religies hiervan bang zijn, moeten ze zelf maar actie ondernemen om het fundamentalisme te bestrijden dat geinspireerd is op hun geloof. Doen ze dat niet, zijn er ergens medeplichtig door die gedachten te blijven verspreiden die mentaal zwakkeren inspireerde voor hun misdrijven, en moeten ze niet komen klagen achteraf, of zich proberen totaal te distancieren van die fundamentalisten.
Je maakt wilde claims zonder onderbouwing en wuift elke onderbouwde kritiek weg zonder ze te lezen. Nee, ik heb niet maar 1 argument, ik heb aangegeven op welke verschillende manieren zo’n onderdrukking van eender welke groep (geloof of niet) leidt tot polarisering en fundamentalisering. Voor en na de verlichting, want meer dan genoeg voorbeelden komen van erna. Dus je kunt niet zomaar zeggen ‘Ahja, maar nu zijn we verlicht, nu werkt het anders’. Dat waren we in de USSR ook. In China. In de VS met de evangelische ontwaking. Elke groep zal zich meer ingraven in hun overtuiging als ze gemarginaliseerd en onderdrukt worden, of toch een kern ervan. Maar laat gerust zien hoe je dat gaat tegengaan.

En dan het praktische: herschrijf de Bijbel eens. Wat mag erin en wat niet? Is het feit dat Abraham 600 jaar geworden is (geloof ik), oké? Daaruit bouwen we wel dat het het Verkozen Volk is, is dát dan oké? Want dan zijn anderen dat niet. Heel Leviticus mag niet meer, incl de regels. Maar wat Jezus zegt over Leviticus, mag dat dan wel nog? Het ene bouwt op het andere… Het ene onschuldige verhaal leidt tot een fundamentalistische interpretatie, hoe ga jij bepalen wat wel en wat niet. En dan een deel eruit halen, zwart doorstreepte zinnen, en je zegt nu al dat dat de inhoud van de rest niet gaat aantasten, zelfs verbeteren? Maar jij hoeft geen onderbouwing te geven, enkel die van anderen weg te wuiven…

Edit: zelfde over dit hierboven… er is niet maar 1 interpretatie van een zin. Zoals je hier nu al zelf ziet. Dus elke zin die mogelijk kan geïnterpreteerd worden waardoor die tot discriminatie kan leiden, moet weg? Eerlijk, je zegt zelf dat je niks van de teksten kent, en dat is duidelijk merkbaar… ik bedoel dat niet fout, maar je weet duidelijk niet waar je het over hebt of wat het echt zou inhouden. Ik ga ook niet vinden dat ze een bepaalde tak van de quantumfysica beter zouden versimpelen naar plus en min, en al de rest vergeten. Lijkt doenbaar voor mij, maar alleen omdat ik er het fijne niet van weet.

Wat men aankaart is dat het geen realistische oplossing is en zelfs eerder averechts zou werken. Hoe zou je dat in de praktijk brengen? Dan ga je nadat je de originele drukken vernietigd hebt toch effectief godsdienst politie nodig hebben die erover moet waken dat mensen en missen enkel het door de staat goedgekeurde boek gebruiken? Zeker in Islam waarin de koran niet aangepast kan worden en zelfs vanbuiten geleerd wordt en mondeling overgedragen is daar gewoon geen beginnen aan.

Onder druk van de staat geloof proberen inperken zou een ongeziene golf van geweld veroorzaken. Als je doel is fundamentalisme terugdrijven bereik je met zo'n aanpak het tegenovergestelde. Je zal meer terreur aanslagen mogen verwachten dus veiliger ga je de maatschappij daar niet mee maken.
Tegen excessen treedt justitie nu al op. Ik heb tegen onderstaande beslissing bvb geen straatprotesten gezien. Gematigde gelovigen gaan dit zelfs goed vinden, want fundamentalisten of extremisme geeft hun geloofsgemeenschap enkel een slechte naam, en ook zij wensen die rotte appels eruit.

Burgemeester Gent dient nu toch klacht in tegen moskee die vrouwen als minderwaardig bestempelt: “Gerechtelijk onderzoek nodig”

Als je het verhaaltjes blijft noemen, en blijft vergelijken met strips en kinderboeken, denk ik niet dat je op vruchtbare grond aan het zaaien bent. Enorm belerend en uit de hoogte. Maar naast dus alles wat we hiervoor al zeiden over dat schrappen net identiteitsversterkend werkt, dat onderdrukking en repressie net polarisatie in de hand werkt (niet alleen voor religie, dat is al altijd zo geweest, de bewijzen heb je gekregen), heb je ook nog eens dat jij denkt dat er 1/3 van de zinnen uit kunnen, dat het boek nog ergens op slaat daarna en dat er dan ook niks controversieels meer in staat dat fundamentalisten kunnen misbruiken. Ik denk dat je problemen gaat hebben als je die oefening in het echt gaat maken.

Je bent hier mijn posts en die van een ander aan het mengen.

Plus ik zei verbannen voor jongeren. Dat is niet anders dan hoe we alcohol en tabak niet toelaten voor minderjarigen.
Bepaalde religieuze boeken en voorbeeldfiguren lijken mij even ongezond voor minderjarigen, alleen besef ik ten volle dat we dat in de praktijk nooit gaan kunnen realiseren.

Zinnen uit boeken schrappen in digitale tijden, laat staan uit religieuze boeken zou al helemaal onhaalbaar zijn, maar laten we vooral ook niet pretenderen dat mochten we dat magischerwijs wél kunnen, dat dat géén énorme oplossing zou zijn. Bepaalde religieuze teksten zijn wél degelijk problematisch, en niet louter omdat er fundamentalisten zijn.

Het gaat toch niet om de inhoud of de exacte woorden, maar om het gewicht dat iemand eraan geeft?

Van het Nieuwe Testament weten we min of meer wie de auteurs zijn, wanneer die teksten geschreven zijn, in welke context, etc... allemaal waardevolle informatie om de teksten te analyseren. De Koran, en in mindere mate het Oude Testament, zijn in dat opzicht problematischer omdat die als rechtstreeks woord van God worden beschouwd, dat uiteraard niet onderhevig is aan nieuwe inzichten of veranderingen in de maatschappij, en waardoor het recht op interpretatie zogezegd enkel de "geleerden" toekomt. Het is dat dogma, dat op één of andere manier die tekst niet door mensen zou zijn neergeschreven, dat de bron is van veel miserie. Daar zou eens het licht moeten aangaan, liever gisteren dan morgen.

Een tekst op zichzelf, gelijk de welke, verbieden is anno 2025 echter een ronduit belachelijk idee.
Mein Kampf kan je ook gewoon online bestellen, en terecht.

Het gaat toch niet om de inhoud of de exacte woorden, maar om het gewicht dat iemand eraan geeft?

Van het Nieuwe Testament weten we min of meer wie de auteurs zijn, wanneer die teksten geschreven zijn, in welke context, etc... allemaal waardevolle informatie om de teksten te analyseren. De Koran, en in mindere mate het Oude Testament, zijn in dat opzicht problematischer omdat die als rechtstreeks woord van God worden beschouwd, dat uiteraard niet onderhevig is aan nieuwe inzichten of veranderingen in de maatschappij, en waardoor het recht op interpretatie zogezegd enkel de "geleerden" toekomt. Het is dat dogma, dat op één of andere manier die tekst niet door mensen zou zijn neergeschreven, dat de bron is van veel miserie. Daar zou eens het licht moeten aangaan, liever gisteren dan morgen.

Een tekst op zichzelf, gelijk de welke, verbieden is anno 2025 echter een ronduit belachelijk idee.
Het zou me ook niet verbazen als heel wat godsdienstextremisme voortkomt uit een of andere "authoriteit" die allerhande zaken beweert die als goddelijke waarheid worden gezien, zonder dat er veel "heilig geschrift" aan bod komt. Ik denk niet dat de gemiddelde evangelistische fundamentalist uit de bible belt nu noodzakelijk een diepe studie van het NT/OT heeft uitgevoerd. Net zoals er best wat moslims rondlopen die de Koran hebben gememoriseerd, eventueel zonder het Arabisch helemaal machtig te zijn.
Het idee dat wat tekst gaan verbieden tot minder extremisme leidt, lijkt me eerder absurd.

Je bent hier mijn posts en die van een ander aan het mengen.

Plus ik zei verbannen voor jongeren. Dat is niet anders dan hoe we alcohol en tabak niet toelaten voor minderjarigen.
Bepaalde religieuze boeken en voorbeeldfiguren lijken mij even ongezond voor minderjarigen, alleen besef ik ten volle dat we dat in de praktijk nooit gaan kunnen realiseren.

Zinnen uit boeken schrappen in digitale tijden, laat staan uit religieuze boeken zou al helemaal onhaalbaar zijn, maar laten we vooral ook niet pretenderen dat mochten we dat magischerwijs wél kunnen, dat dat géén énorme oplossing zou zijn. Bepaalde religieuze teksten zijn wél degelijk problematisch, en niet louter omdat er fundamentalisten zijn.
Bedankt, maar Gonzo bevestigde het zelf, zijn post had dezelfde strekking ivm de fictieverhaaltjes. Ik vermeng niks.

Maar ook jij mag aangeven waarom alle argumenten van hierboven plots niet meer zouden opgaan bij het schrappen van die ‘zinnen’.

Dit komt een beetje neer op "guns don't kill people, people do". Waarom hebben wij wel strenge wapenwetten? Omdat niet iedereen even slim is.
De ervaring leert dat er ook mensen zijn die niet slim genoeg zijn om die context te zien waar jij het over hebt, of er de juiste interpretatie aan te geven.
Ook geeft het mensen met slechte bedoelingen de kans om er beinvloedbare mensen mee te recruteren of brainwashen.

Dit komt een beetje neer op "guns don't kill people, people do". Waarom hebben wij wel strenge wapenwetten? Omdat niet iedereen even slim is.
De ervaring leert dat er ook mensen zijn die niet slim genoeg zijn om die context te zien waar jij het over hebt, of er de juiste interpretatie aan te geven.
Ook geeft het mensen met slechte bedoelingen de kans om er beinvloedbare mensen mee te recruteren of brainwashen.
Dat is een moeilijke balansoefening: in hoeverre mate moet de overheid controle uitoefenen op de maatschappij en hoe voorkom je dat goedbedoelende intenties uitmonden in onderdrukking?

Voorbeeld: de suggestie om preventief in te grijpen en mensen met een problematische situatie het recht op ouderschap ontzeggen. Valerie Van Peel is daar een voorstander van en ik heb Rousseau toch ook dingen zien zeggen die de staat veel meer zeggenschap geeft over wie wel en niet kinderen mag krijgen. "Het recht op ouderschap". Dat zou kunnen uitmonden in gedwongen sterilisaties en, wie weet, verplichte ingangsexamens vooraleer je aan kinderen gaat beginnen. Ik denk dat we daar toch héél voorzichtig mee moeten zijn.

Het is belangrijk dat er voldoende checks & balances zijn, maar je ziet een gebetonneerde democratie als die in de VS ook razendsnel verglijden naar een mengeling tussen autocratie en bestuurlijke chaos.

Zoals je zelf ook al aangeeft zijn mensen feilbaar. Een perfect politiek systeem bestaat niet en het is gevaarlijk om er eentje naar voor te schuiven als perfect. Want een systeem moet worden bestuurd door imperfecte mensen. En mensen die zichzelf als perfect beschouwen moet je al helemaal wantrouwen.

Dat is een moeilijke balansoefening: in hoeverre mate moet de overheid controle uitoefenen op de maatschappij en hoe voorkom je dat goedbedoelende intenties uitmonden in onderdrukking?

Voorbeeld: de suggestie om preventief in te grijpen en mensen met een problematische situatie het recht op ouderschap ontzeggen. Valerie Van Peel is daar een voorstander van en ik heb Rousseau toch ook dingen zien zeggen die de staat veel meer zeggenschap geeft over wie wel en niet kinderen mag krijgen. "Het recht op ouderschap". Dat zou kunnen uitmonden in gedwongen sterilisaties en, wie weet, verplichte ingangsexamens vooraleer je aan kinderen gaat beginnen. Ik denk dat we daar toch héél voorzichtig mee moeten zijn.

Het is belangrijk dat er voldoende checks & balances zijn, maar je ziet een gebetonneerde democratie als die in de VS ook razendsnel verglijden naar een mengeling tussen autocratie en bestuurlijke chaos.

Zoals je zelf ook al aangeeft zijn mensen feilbaar. Een perfect politiek systeem bestaat niet en het is gevaarlijk om er eentje naar voor te schuiven als perfect. Want een systeem moet worden bestuurd door imperfecte mensen. En mensen die zichzelf als perfect beschouwen moet je al helemaal wantrouwen.
In al die zaken is het een goeie balans vinden tussen kosten/baten, vrijheden/plichten, enz...
In de VS is 1 van de argumenten pro guns bvb dat het ter verdediging is van je woonst of familie. En dat weeg je af tov de gevaren ervan. Wij hebben die balans bvb anders beoordeeld en zijn er veel strenger op.
In geval van die schadelijke quotes in die teksten kan ik absoluut geen enkele nuttige applicatie bedenken, en is die afweging dus heel snel gebeurd en knalt die balans direct naar 1 zijde: ze zijn ongewenst.

Je gaat serieus woorden vergelijken met wapens?

Ik ben ook geen fan van de koran, tot op zekere hoogte durf ik mezelf zelfs islamofoob noemen (of toch minstens islamskepticus), maar dat is toch al te grotesk. Het zijn inderdaad de mensen die moeten veranderen, want de teksten zijn wat ze zijn, maar een verbod op een tekst... waar haal je het? Elk concreet gevaar, i.e. het oproepen tot geweld, haat, wat dan ook, is al min of meer gecoverd door de verschillende beperkingen op vrije meningsuiting. Wat wil je nog meer? Wat ga je nog zoal verbieden? Voldoende bedenkelijke literatuur te vinden hoor, ook buiten de religieuze sfeer.

Misschien moeten we gewoon helemaal teruggaan naar een tijd waarin enkel de voldoende intelligent bevonden elite leert lezen en schrijven, en de rest maar boer moet worden, dan zijn we van dit soort onzin ook meteen verlost, durf ik wedden.

Wat wil je nog meer? Wat ga je nog zoal verbieden? Voldoende bedenkelijke literatuur te vinden hoor, ook buiten de religieuze sfeer.
Het grote verschil met andere boeken is dat dit publiekijk gepredikt en verkondigd wordt.
Je kan dit absoluut niet vergelijken met een actiethriller vol geweld, Rambo-film of gewelddadige videogame waarvan iedereen duidelijk het verschil tussen en realiteit en fictie kan maken. Van die zaken claimt ook niemand dat die echt zijn.
Dat is net de clou: die religies trachten zoveel mogelijk mensen te laten "geloven" dat die boeken echt zijn. En daarvoor wijst men naar de leeftijd van de teksten, hoeveel mensen erin geloofden vroeger en nu, dat ze oorsponkelijk van god zelf of van een profeet kwamen die al dan niet bovennatuurlijke krachten had, enz... Dat gebeurt helemaal niet met de andere literatuur die je beschijft. En dat maakt religie net gevaarlijk: eens iemand gelooft in die zaken zijn die niet meer vatbaar voor rede. Tracht maar eens te discussieren met een creationist. Als je die artefacten voorlegt van meer dan 6000 jaar geleden maakt die rare kronkels. Als er bvb te erge kritiek wordt gegeven op de religie zorgt dat voor sommigen blijkbaar ook voor een kortsluiting in hun hoofd en grijpen die soms naar geweld, en daar was Charlie Hebdo denk ik een voorbeeld van. Hadden er in de Koran enkel positieve zaken gestaan zoals het omarmen van ongelovigen en geen straffen voor wie god beledigt, dan had dat misschien nooit plaats gevonden.

Laatst bewerkt:
Het grote verschil met andere boeken is dat dit publiekijk gepredikt en verkondigd wordt.
Je kan dit absoluut niet te vergelijken met een actiethriller vol geweld, Rambo-film of gewelddadige videogame waarvan iedereen duidelijk het verschil tussen en realiteit en fictie kan maken. Van die zaken claimt ook niemand dat die echt zijn.
Dat is net de clou: die religies trachten zoveel mogelijk mensen laten "geloven" dat die boeken echt zijn. En daarvoor wijst men naar de leeftijd van de teksten, hoeveel mensen erin geloofden vroeger en nu, dat ze oorsponkelijk van god zelf of van een profeet kwamen die bovennatuurlijke krachten had, enz... Dat gebeurt absoluut niet met de andere literatuur die je beschijft.
Boeken zoals 1984 worden nochtans ook politiek geïnstrumentaliseerd, soms terecht en soms onterecht. In de werkelijkheid is jouw onderscheid dus niet zoveel waard. Je moet ingrijpen als predikers opruiende taal gebruiken, maar dat doe je niet door teksten te verbieden die soms duizenden jaren oud zijn. Boeken verbieden is een zwaktebod.

Met het eerste stuk ben ik het helemaal eens, en uiteraard met het laatste. Maar ik vind het een rare tweedeling die je maakt, eerlijk gezegd? Doordat we weten wie het NT heeft geschreven, is dat nu niet meer het woord van God en dus minder problematisch. Als we nu zouden weten wie welke stukken van de Koran wanneer heeft geschreven, wordt dat voor moslims toch niet minder het woord van God? Die weten dan gewoon dat mensen het doorgeefluik waren van het woord van God, net zoals christenen dat weten. Net zoals letterlijk in de Bijbel zelf al staat ivm de evangelisten. Dat staat toch helemaal geen geloofsextremisme in de weg.

Het is zeker in het christendom, maar ook de islam niets anders dan populisme en volksmennerij, toevallig met een godsdienstige tekst. In de islam nog vaker als onderdrukkingsmiddel, maar vaak komt het extremisme neer op 1 van die 2, toch. De chassidische Joden die strenger en strenger worden hoe meer Joden vervolgd worden, zijn eerder een reactie uit zelfbehoud, eentje die Gonzo liever negeert.

En natuurlijk denk ik dat verlichting, en dan vooral die scheiding van kerk en staat, en recht van het individu, zorgt voor wat gematigdheid en dat zou mooi zijn. Maar om dat specifiek op te hangen aan het kennen van de auteurs, deed me fronsen?

Het is zeker in het christendom, maar ook de islam niets anders dan populisme en volksmennerij, toevallig met een godsdienstige tekst. In de islam nog vaker als onderdrukkingsmiddel, maar vaak komt het extremisme neer op 1 van die 2, toch. De chassidische Joden die strenger en strenger worden hoe meer Joden vervolgd worden, zijn eerder een reactie uit zelfbehoud, eentje die Gonzo liever negeert.
Ik heb nergens beweerd dat er nog nooit iemand meer geradicaliseerd is na een verbod, of in dit geval slechts lichte aanpassing van een tekst. Ik zeg enkel dat er geen enkele aanwijzing is dat zoiets zou gebeuren in 2025 in ons land met overwegend gematigde of amper praktiserende gelovigen.

Als je daar niet mee akkoord gaat wil dat zeggen dat je de meeste gelovigen in ons land helemaal niet gematigd vindt, en dat is nog problematischer, want dan is er nog dringender nood om dat probleem aan te pakken.

Het prediken van haat of geweld is reeds verboden. Dus opnieuw, wat wil je nog meer? Je mag Mein Kampf lezen, en gelukkig maar, maar een conferentie over de praktische invulling van een nieuwe Endlösung organiseren zal hopelijk iets moeilijker zijn.

Met het eerste stuk ben ik het helemaal eens, en uiteraard met het laatste. Maar ik vind het een rare tweedeling die je maakt, eerlijk gezegd? Doordat we weten wie het NT heeft geschreven, is dat nu niet meer het woord van God en dus minder problematisch. Als we nu zouden weten wie welke stukken van de Koran wanneer heeft geschreven, wordt dat voor moslims toch niet minder het woord van God? Die weten dan gewoon dat mensen het doorgeefluik waren van het woord van God, net zoals christenen dat weten. Net zoals letterlijk in de Bijbel zelf al staat ivm de evangelisten. Dat staat toch helemaal geen geloofsextremisme in de weg.
De evangelisten verkondigen niet het letterlijke woord van God, maar geven een levensloop weer van Jezus. Hij is weliswaar de zoon van God, en zijn leven geldt als goddelijk voorbeeld, maar wat wij daarvan weten is wel degelijk afkomstig van mensen. Net het feit dat de vier evangelies van elkaar verschillen, niet enkel vormelijk maar ook inhoudelijk, toont dit goed aan. De brieven van Paulus, om een ander voorbeeld te geven, zijn ook maar dat: brieven, van een mens, die leefde in een bepaalde tijd en context. Dat dat voor extremisten, of opportunistische predikers, geen beletsel vormt, zal wel zo zijn, een goed spreker kan mensen gelijk wat doen geloven, maar je moet het eerder omgekeerd bekijken: de inherente menselijke oorsprong van het Nieuwe Testament faciliteert en legitimeert net de mogelijkheid tot matiging, contextualisering. Daar ligt de kans die het (intelligente) christendom al lang geleden heeft gegrepen. Het juk van het katholicisme is niet dat van de Bijbel zelf, maar van de Kerk, en bijvoorbeeld het dogma van de onfeilbaarheid van de Paus.

De koran is wel degelijk anders, die wordt letterlijk gepresenteerd als een schriftelijke weergave van woorden die zogezegd verbatim door God zelf zijn doorgegeven aan zijn profeet om op schrift te zetten, voor nu en altijd, om nooit meer te veranderen. En nu zitten die geleerden ermee, in de 21e eeuw met allemaal dingen die eigenlijk niet te rijmen vallen met dit zogezegd onfeilbare en tijdloze woord. Je kan geen gematigde interpretatie prediken zonder te moeten toegeven dat er misschien toch een foutje is geslopen in het letterlijke woord van God, en dat ligt logischerwijs wat moeilijker. De koran heeft geen paus nodig om gezag te hebben, want de tekst zelf is zogezegd al onfeilbaar. Je bent met andere woorden afhankelijk van de individuele ingesteldheid van de gelovige (of diens imam) om die matiging toe te passen in zijn of haar leven. Daarin ligt ook de grond van mijn probleem met de islam (niet met moslims, voor alle duidelijkheid). Hetzelfde geldt voor (delen van) het Oude Testament, maar het grote geluk daar is dat er vanuit het jodendom weinig bekeringsdrang is, integendeel. Interessant in dat opzicht is ook net dat het Nieuwe Testament geldt als die "verlichting" van een maatschappij die gestoeld was op het Oude Testament, met Jezus die is komen zeggen dat de mensen moeten stoppen met het allemaal zo letterlijk als een onfeilbaar woord van God te beschouwen, en daar een zware prijs voor heeft betaald.

Laatst bewerkt:
Het prediken van haat of geweld is reeds verboden. Dus opnieuw, wat wil je nog meer? Je mag Mein Kampf lezen, en gelukkig maar, maar een conferentie over de praktische invulling van een nieuwe Endlösung organiseren zal hopelijk iets moeilijker zijn.
En "conferenties" of erediensten op basis van die foute religieuze teksten zou dan wel moeten kunnen? Vanwaar dat onderscheid?
Wat ik dus wens is dat religies een lichtelijk opgekuiste vorm van hun teksten maken (of wij maken ze voor hun) om te gebruiken voor hun erediensten of actieve verspreiding van hun geloof. Dat zou ineens ook een signaal zijn dat ze zich afkeren van personen die misdaden plegen van hun geloof.
De boeken zelf verbieden zal inderdaad zinloos zijn, gezien er zoveel exemplaren van in omloop zijn, online staan, enz... Ik heb dan ook nergens opgeroepen tot een massale boekenverbranding, enkel dat de oude versie waar geweld en discriminatie in goedgepraat wordt niet gebruikt wordt voor eredienst of onderricht.

En "conferenties" of erediensten op basis van die foute religieuze teksten zou dan wel moeten kunnen? Vanwaar dat onderscheid?
Voor de derde en laatste keer: als er tijdens die conferenties of erediensten wordt opgeroepen tot haat en geweld, is dat verboden. Ik maak geen onderscheid, en de wet ook niet.

Wat ik dus wens is dat religies een lichtelijk opgekuiste vorm van hun teksten maken (of wij maken ze voor hun) om te gebruiken voor hun erediensten of actieve verspreiding van hun geloof. Dat zou ineens ook een signaal zijn dat ze zich afkeren van personen die misdaden plegen van hun geloof.
De boeken zelf verbieden zal inderdaad zinloos zijn, gezien er zoveel exemplaren van in omloop zijn, online staan, enz... Ik heb dan ook nergens opgeroepen tot een massale boekenverbranding, enkel dat de oude versie waar geweld en discriminatie in goedgepraat wordt niet gebruikt wordt voor eredienst of onderricht.
Het is enkel een probleem als je die citaten letterlijk neemt en dat is iets wat fundamentalisten doen. De Bijbel, Koran en Torah zijn het probleem niet, wel de manier waarop het door sommigen wordt geïnterpreteerd. Ik zou het onnozel vinden dat de Paus in naam van het christendom afstand zou moeten nemen van bepaalde gewelddadige passages in de Bijbel die misschien niet eens actief worden voorgelezen in de kerk of wanneer dat wel gebeurt, dan in een passende context (de Bijbelexegese).

Het is enkel een probleem als je die citaten letterlijk neemt en dat is iets wat fundamentalisten doen. De Bijbel, Koran en Torah zijn het probleem niet, wel de manier waarop het door sommigen wordt geïnterpreteerd. Ik zou het onnozel vinden dat de Paus in naam van het christendom afstand zou moeten nemen van bepaalde gewelddadige passages in de Bijbel die misschien niet eens actief worden voorgelezen in de kerk of wanneer dat wel gebeurt, dan in een passende context (de Bijbelexegese).
Moesten er aanslagen gebeuren die vele slachtoffers eisen die geinspireerd waren door die geweldadige passages, dan zou ik dat niet zo onnozel vinden, maar net moedig, vredelievend en ook de enige juiste reactie. Als er iets van goeds en ruggengraat in die Paus zit, zou hij zeggen: "het is niet de bedoeling dat mijn kerk hieraan medeplichtig is, en ik wil dat voorkomen in de toekomst."

Maar dat is dromen met onze ogen open vrees ik, als je ziet hoe schoorvoetend ze de misbruiken toegegeven hebben, of meer nog, hoe hard ze dat potje toegedekt wilden houden. Het zal opgelegd moeten worden en er zal op moeten gecontroleerd worden. Ik ben absoluut niet tegen spriritualiteit, of tegen mensen die positieve kracht halen uit hun geloof. Maar de religieuze organisaties zijn vooral een verdienmodel voor geld of macht. Je hebt ongetwijfeld ook al vaak de vraag op Facebook zien passeren: "Als je iets kon laten verdwijnen in de wereld, wat zou het zijn?" Het is geen verrassing dat daar heel vaak "Religie" op wordt geantwoord.

Terug
Bovenaan