Religie in de Westerse Wereld

De meeste reacties komen niet van diep christelijken die zich beledigd voelen, maar van personen die vinden dat je dan maar hetzelfde moet kunnen doen met de islam en het jodendom, meestal uit rechtse hoek. Als hier echt zoveel mensen door geraakt zouden zijn, waar zitten ze dan iedere week in de kerk?

Los daarvan was die actie dan ook gewoon idioot.

Het bewuste filmpje dateert al van 2 maanden terug. Naar aanleiding van 'Blue Monday', zogezegd de meest depressieve dag van het jaar, slaan enkele Studio Brussel-presentatoren allerlei voorwerpen kapot in een geïmproviseerde 'rage room', om hun frustraties uit te werken.

Bij de voorwerpen onder meer een servies en een computerscherm, maar ook 2 beelden van Maria en Jezus.
Wou men misschien gewoon geen stereotype voorwerpen uit de woonkamer (van de bomma)? Dan kom je in ons land wel sneller uit bij beeldjes van Maria en Jezus dan (verboden) beelden van Mohammed of Joodse beelden (?). Volgende keer ook een Menorah en een Islamitische tegel kapotkloppen zeker.

Wat een onzin.

De meeste reacties komen niet van diep christelijken die zich beledigd voelen, maar van personen die vinden dat je dan maar hetzelfde moet kunnen doen met de islam en het jodendom, meestal uit rechtse hoek. Als hier echt zoveel mensen door geraakt zouden zijn, waar zitten ze dan iedere week in de kerk?

Los daarvan was die actie dan ook gewoon idioot.
Links staat blijkbaar gelijk aan het hanteren van dubbele standaarden en het bevoordelen van minderheden?
Ik vind dat er gewoon met gelijke standaarden moet gewerkt worden. Lach je met het Christendom dan mag je ook lachen met de Islam. We gaan niet voor elke bevolkingsgroep andere regels maken.
Verder kan het mij niet schelen dat ze een Mariabeeld kapotslaan maar wel het gebruik van dubbele/andere standaarden. Aalst carnaval enkele jaren terug was daar het perfecte voorbeeld van.

Vooral schrijnend om te zien hoe één journalist van een buitenlandse "Nieuwszender" het kot hier op stelten kan zetten en dat iedereen dan nog mee op de kar springt om er een spelletje links rechts van te maken.

Ik vraag me dan af wat een legertje Russische internet trollen allemaal kan bereiken.

Vooral schrijnend om te zien hoe één journalist van een buitenlandse "Nieuwszender" het kot hier op stelten kan zetten en dat iedereen dan nog mee op de kar springt om er een spelletje links rechts van te maken.

Ik vraag me dan af wat een legertje Russische internet trollen allemaal kan bereiken.
Dit. De (lompe) programmamakers van StuBru zijn zelfs hier kennelijk vaandeldragers van "links". Dit is toch gewoon een non-event, zeg.

De verontwaardiging van Tom VGR en de rest van het rechtse clubje is ook weer classic. 'Ja, een beeld van de profeet Mohamed durven ze niet kapot slaan he!!'

En net daar wringt weer het schoentje bij deze storm in een glas water. Het gaat niet om het feit dat ze een kapotte Jezus uit de kringloop aan frut hebben geslagen, maar is gewoon weer stok voor extreemrechtse politici om uit de halen naar de islam en de linkiewinkies van de VRT.

Hebben die, in deze periode, niks beter om hun verontwaardiging op te richten vraag ik me dan af.
Dit ook. Ze zijn meer verontwaardigd over dat "niet met een Mohammed-beeld" dan over dat Maria-beeld.
Wat ook het punt van de presentatoren bewijst dat het voor "katholieke" Vlamingen eigenlijk helemaal geen punt is.

En het feit dat het idd pas 2 maand na de feiten bovenkomt, terwijl het gewoon uitgezonden en online gepost is, toont ook de huidige relevantie van radio aan

Storm in een glaasje water.

Het is geen storm in een glaasje water. Het is een schoolvoorbeeld van eindeloze links hypocresie. Zoals sommige linkse posters hier die het weer proberen downplayen.

Dit afdoen als een storm in een glas water is toch net een bevestiging van het probleem, en het maakt het zelfs groter.

Dat terzijde... Religieuze beelden kapot slaan, of religieuze voorwerpen vernietigen, los van de godsdienst waar het over gaat... Ik vind dat niet echt onder humor vallen, maar dat is mijn mening. Lachen met geloven, geen probleem mee. Maar dingen vernielen (over het algemeen zelfs) hoeft voor mij niet.

Het is geen storm in een glaasje water. Het is een schoolvoorbeeld van eindeloze links hypocresie. Zoals sommige linkse posters hier die het weer proberen downplayen.
It really is: niemand die iets downplayed. Het is gewoon weeral much ado about absolutely nothing, en jij trapt er vrolijk in 🤷‍♂️. Beetje zoals Theo Francken die op Facebook nog wat extra olie op het vuur gooit. Best tenenkrommend allemaal.
En het feit dat het idd pas 2 maand na de feiten bovenkomt, terwijl het gewoon uitgezonden en online gepost is, toont ook de huidige relevantie van radio aan
Full stop. Had 2 maand geleden gezeurd Theo... Dan had ik je misschien nog een héél klein beetje serieus genomen. Nu is het gewoon mosterd na de maaltijd en wat bandwagon gedrag.

Links staat blijkbaar gelijk aan het hanteren van dubbele standaarden en het bevoordelen van minderheden?
Ik vind dat er gewoon met gelijke standaarden moet gewerkt worden. Lach je met het Christendom dan mag je ook lachen met de Islam. We gaan niet voor elke bevolkingsgroep andere regels maken.
Verder kan het mij niet schelen dat ze een Mariabeeld kapotslaan maar wel het gebruik van dubbele/andere standaarden. Aalst carnaval enkele jaren terug was daar het perfecte voorbeeld van.
Maar het is toch niet meer dan een grote stropop, en totaal los van de feiten maar alleen gestoeld op wat de personen die hier nu kritiek uiten gewoon daarvoor al dachten. En dan in deze héél dunnetjes verbonden gebeurtenis een bevestiging zien van dat idee dat ze op voorhand al hadden.

Het idee is dat links hypocriet is, niet consequent, een spreidstand. Sowieso kan ik al voorspellen dat het maar amper zal kloppen als je in naam van groepen gaat spreken, en zeker in naam van de àndere groep. Maar dat nog daargelaten: dit zegt helemaal niets over een spreidstand of niet consequent zijn.

Wat dit is, is een rage room met alledaagse inrichting zoals je die bij de presentatoren thuis zou vinden. Als het al zou gaan om lachen met religie of het jezusbeeldje een daadwerkelijk symbool zou zijn voor de religie en niet een symbool voor een 'typisch huisje van deze presentatoren of de "doorsnee" luisteraar', dan nog zou het niet hetzelfde zijn als wanneer zij een menora of een beeltenis van Mohammed zouden kapotslaan. Net zoals een racistisch getinte zelfspot op een podium door een witte man over witte mannen iets helemaal anders is dan een racistische mop over zwarte mensen door een KKK-leider.

Maar dat is het niet eens. Het is niet lachen met religie, het was geen maatschappijkritisch filmpje, geen draak steken met religie. Wat trouwens van mij zou mogen, doe gerust. Iedereen doet hier alsof het totaal geen probleem is vanuit de ene hoek, en de wereld in brand zou staan vanuit de andere hoek, maar dan moet je wel vergeten hoe Vlaanderen reageerde op Koken met Jezus. Opnieuw: wat van mij perfect mag. Of het nu is als sketch of als maatschappijkritiek. Prima! En Hakim zou dit van mij perfect mogen doen met een beeltenis van Mohammed. En een joods presentator in een kamer waar een menora staat.

Ik zie geen enkele spreidstand, geen hypocrisie. Maar ik laat me graag vertellen door ànderen wat ik er precies van vind.

It really is: niemand die iets downplayed. Het is gewoon weeral much ado about absolutely nothing, en jij trapt er vrolijk in 🤷‍♂️. Beetje zoals Theo Francken die op Facebook nog wat extra olie op het vuur gooit. Best tenenkrommend allemaal.
Het is gewoon much ado about nothing -> downplaying.

Het is niet omdat het voor jou absoluut niet beledigend is, dat dat voor een ander ook zo is.

Het is niet omdat het voor jou absoluut niet beledigend is, dat dat voor een ander ook zo is.
Womp womp 🤷‍♂️. De anti-woke / “anti-snowflake”-brigade zijn plots zelf wel héél snel op hun tenen getrapt…

“Beledigend” is geen argument om alles tot nationale verontwaardiging te bombarderen. Er is een verschil tussen iets subjectief storend vinden en doen alsof dit een groot maatschappelijk probleem is. Context doet er ook toe: dit gebeurde in een rage room. Blijft toch opvallend hoe net de grootste roepers over “vrije meningsuiting” hier plots het hardst verontwaardigd zijn.

Maar goed, daar staat Theo Francken wel bekend om natuurlijk.

En vooral: 2. maanden. geleden.

Maar het is oké dat je dat beledigend vind, ik vind dat je daarover mag klagen als je dat vindt en hoewel het voor mij niet nodig is, snap ik dat je dan zou willen dat de radiopresentatoren zich verontschuldigen, en niet meer de draak steken met religieuze symbolen of ze niet vernielen op tv, dat ze daar bedachtzamer voor moeten zijn. Voor mij is het niet zo'n probleem, maar in dat opzicht hadden ze daar misschien beter over moeten nadenken.

Maar hoe rijm je dat met de sprong naar dat ze het ook met een Mohammedbeeld moeten doen? Toch net niet dan, als je zegt dat het beledigend is voor degene die de religie belijdt?

Womp womp 🤷‍♂️. De anti-woke / “anti-snowflake”-brigade zijn plots zelf wel héél snel op hun tenen getrapt…

“Beledigend” is geen argument om alles tot nationale verontwaardiging te bombarderen. Er is een verschil tussen iets subjectief storend vinden en doen alsof dit een groot maatschappelijk probleem is. Context doet er ook toe: dit gebeurde in een rage room. Blijft toch opvallend hoe net de grootste roepers over “vrije meningsuiting” hier plots het hardst verontwaardigd zijn.

Maar goed, daar staat Theo Francken wel bekend om natuurlijk.

En vooral: 2. maanden. geleden.

Heel dat voorval in die rage room doet er niet toe. Niemand hier op dit forum zal het wat kunnen schelen dat een mariabeeld kapotgeslagen werd (vermoed ik), want het publiek hier is doorgaans totaal niet religieus meer. Dus ja, who cares.
Wat er wél toe doet, is dat de presentatoren openlijk verklaren dat ze dit enkel met christelijke symbolen zouden doen. Niet met die van andere religies.
Dus het is blijkbaar wel oké om de spot te drijven met symbolen van de ene religie maar niet met de andere.
Niemand hier zal zich persoonlijk beledigd voelen, maar dat neemt niet weg dat er nog steeds een aantal diep religieuze christenen rondlopen ook. Zoals die Ier die vragen stelde aan de presentatoren. Waarom is het wel ok om die religieuze christenen te beledigen en niet moslims of joden?
Men hoeft niet persoonlijk beledigd te zijn om de ongelijkheid hier aan te kaarten.

De rage room uitzending vond 2 maand geleden plaats ja. What the hell doet dat er toe? 1) sinds wanneer is er een vervaldatum op kritiek geven?2) Het gaat hem om het ongelijk behandelen van verschillende religies - en dát vond blijkbaar gisteren plaats, althans het artikel erover was van gisteren.

Maar het is oké dat je dat beledigend vind, ik vind dat je daarover mag klagen als je dat vindt en hoewel het voor mij niet nodig is, snap ik dat je dan zou willen dat de radiopresentatoren zich verontschuldigen, en niet meer de draak steken met religieuze symbolen of ze niet vernielen op tv, dat ze daar bedachtzamer voor moeten zijn. Voor mij is het niet zo'n probleem, maar in dat opzicht hadden ze daar misschien beter over moeten nadenken.

Maar hoe rijm je dat met de sprong naar dat ze het ook met een Mohammedbeeld moeten doen? Toch net niet dan, als je zegt dat het beledigend is voor degene die de religie belijdt?

Religieuze symbolen vernielen is in zekere zin beledigend of kan beledigend opgevat kan worden door aanhangers van die religie.
Als je religieuzen niet wil beledigen, dan doe je dat niet voor eender welke religie. Dat men hierbij 2 verschillende maatstaven hanteert is het probleem.

Heel dat voorval in die rage room doet er niet toe. Niemand hier kan het wat schelen dat een mariabeeld kapotgeslagen werd (vermoed ik), want het publiek hier is doorgaans totaal niet religieus meer. Dus ja, who cares.
Wat er wél toe doet, is dat de presentatoren openlijk verklaren dat ze dit enkel met christelijke symbolen zouden doen. Niet met die van andere religies.
Dus het is blijkbaar wel oké om de spot te drijven met symbolen van de ene religie maar niet met de andere.
Niemand hier zal zich persoonlijk beledigd voelen, maar dat neemt niet weg dat er nog steeds een aantal diep religieuze christenen rondlopen ook. Zoals die Ier die vragen stelde aan de presentatoren. Waarom is het wel ok om die religieuze christenen te beledigen en niet moslims of joden?
Men hoeft niet persoonlijk beledigd te zijn om de ongelijkheid hier aan te kaarten.

De rage room uitzending vond 2 maand geleden plaats ja. What the hell doet dat er toe? 1) sinds wanneer is er een vervaldatum op kritiek geven?2) Het gaat hem om het ongelijk behandelen van verschillende religies - en dát vond blijkbaar gisteren plaats, althans het artikel erover was van gisteren.
Dat “dit wel, dat niet” punt? Fair. Maar om dat ineens “ongelijkheid” te noemen is wel een sprong. We hebben het hier niet over rechten of behandeling, maar over een paar presentatoren die iets wel of niet durven doen.

Natuurlijk is er geen “vervaldatum” op kritiek. Maar timing zegt wel iets over hoe "echt" die verontwaardiging is. Als iets twee maanden lang niemand interesseert en het plots ontploft zodra er een artikel verschijnt, dan is dat geen spontaan maatschappelijk probleem, maar pure opgepikte outrage. En dat “ongelijk behandelen” heeft ook niet gisteren plaatsgevonden. Dat fragment is exact hetzelfde als twee maanden geleden. Alleen de aandacht is nieuw.

De verontwaardiging voelt, voor mij iig (!), héél héél héél fake aan gewoon om te kunnen zeggen: ZIEDE WEL!

Heel dat voorval in die rage room doet er niet toe. Niemand hier op dit forum zal het wat kunnen schelen dat een mariabeeld kapotgeslagen werd (vermoed ik), want het publiek hier is doorgaans totaal niet religieus meer. Dus ja, who cares.

Goh, het feit dat het enkele maanden duurt voor iemand ook maar oppikt dat dit is gebeurd toont voor mij nu wel aan wat voor een zevenderangsnieuws het is. Heel de controverse is ook gewoon na de feiten, kennelijk door deze verklaringen:
Sam De Bruyn erkent dat sommige mensen zich beledigd zouden kunnen voelen, maar zegt dat het in België geen groot thema is, zeker niet voor het publiek van Studio Brussel. Hij benadrukt ook dat alle items in het filmpje al stuk waren.
Op de vraag of ze hetzelfde zouden doen met symbolen van de islam of het jodendom, antwoorden de presentatoren dat ze dat niet zouden doen. Een hypocriete houding, reageert de journalist. En die kritiek overheerst ook in de reacties online.
"Wij komen zelf allemaal uit de christelijke traditie. Dus het is meer lachen met onszelf", zegt Eva De Roo. "Het is anders als je dat doet over een religie waar je niets van kent", vult Sam De Bruyn aan.
"We hadden het beter niet gedaan. We hebben er ook gewoon niet zo hard over nagedacht", besluit De Roo. "Als een luisteraar ons hierop zou aanspreken, zouden we die opbellen en erover praten op de radio", zegt De Bruyn.
Daar wordt toch redelijk wat drama rond gemaakt vind ik. Enkele programmamakers zeggen hier dat ze het niet zouden doen omdat het niet hun eigen traditie is. Gohja, een argument als een ander voor mij hoor, zelfspot. Is dat de waarheid, wie zal het zeggen. Lijkt me vooral dat die gewoon uit eigen naam spreken? Dat nu als een soort van algemene politieke verklaring willen zien is voor mij dat toch op de slechtst mogelijk manier interpreteren. Eigenlijk is het gewoon politieke recuperatie toch om daar nu een heel verhaal rond te spinnen alsof links een dubbele standaard hanteert? Uit een ander artikel, onderstaande geweldige samenvatting:
"We hebben er ook gewoon niet zo hard over nagedacht."

Willen we nu eigenlijk dat bij elke -niet geslaagde- poging tot humor de 6 erkende godsdiensten worden afgegaan zodat we kunnen pretenderen iedereen altijd gelijk te behandelen? Ik stel me hierbij toch vooral de vraag waarmee we bezig zijn hoor, wat is eigenlijk het nut van aan die (IMO fake) verontwaardiging voor politiek gewin toe te geven?

Laatst bewerkt:
Maar dat is het niet eens. Het is niet lachen met religie, het was geen maatschappijkritisch filmpje, geen draak steken met religie. Wat trouwens van mij zou mogen, doe gerust. Iedereen doet hier alsof het totaal geen probleem is vanuit de ene hoek, en de wereld in brand zou staan vanuit de andere hoek, maar dan moet je wel vergeten hoe Vlaanderen reageerde op Koken met Jezus. Opnieuw: wat van mij perfect mag. Of het nu is als sketch of als maatschappijkritiek. Prima! En Hakim zou dit van mij perfect mogen doen met een beeltenis van Mohammed. En een joods presentator in een kamer waar een menora staat.
Ik heb het nu zelf moeten opzoeken, maar is verwijzing naar een sketch van 27 jaar geleden en de beperkte reactie (voornamelijk vanuit de Kerk dan precies) echt zo'n sterk argument?

Wat mij betreft moet het allemaal onder vrijheid van meningsuiting kunnen vallen en dan is het imo wel tekenend dat het Christelijke symbolen vernietigen wel kan, maar er over andere symbolen toch twee keer nagedacht wordt. En even tekenend dat dat ook opeens bijklanken van racisme opwerpt volgens jou (wat ik nog wil zien als een Dries Van Langenhove dat zou doen, maar niet direct bij neutralere personen).

Soit, storm in een glas water waar beter niet teveel aandacht aan besteed wordt.

Dat “dit wel, dat niet” punt? Fair. Maar om dat ineens “ongelijkheid” te noemen is wel een sprong. We hebben het hier niet over rechten of behandeling, maar over een paar presentatoren die iets wel of niet durven doen.
Je minimaliseert hier redelijk sterk. Presentatoren die iets wel of niet durven doen - is dat geen probleem voor jou? Het feit dat iemand wel durft lachen met religie x, maar niet met religie y? Je zou met alles en iedereen moeten kunnen lachen.
Zoals ik in een eerdere post zei: ik zou ook niet de spot durven drijven met de Islam op de radio hoor. Want de kans is zéér hoog dat je doodsbedreigingen toegestuurd krijgt. Als je lacht met een christenen is die kans een heel stuk kleiner. Of denk jij van niet?

Goh, het feit dat het enkele maanden duurt voor iemand ook maar oppikt dat dit is gebeurd toont voor mij nu wel aan wat voor een zevenderangsnieuws het is. Heel de controverse is ook gewoon na de feiten, kennelijk door deze verklaringen:
Ik snap dit argument echt niet. Het duurde een tijd voordat er reactie kwam dus die reactie is automatisch minder waard en is enkel fake outrage? Je kan niet reageren op een gebeurtenis waarvan je niet wist dat die plaats vond, meer moet je daar niet achter zoeken.
Verder klopt dat gewoon niet. De controverse gaat over uitspraken die gisteren pas in het artikel van de VRT stonden. En het artikel gaat over een interview die de voorbije dagen plaatsvond. De controversie is dus helemaal niet 2 maand vertraagd maar volgt net kort na de gebeurtenis waar het om gaat.

Daar wordt toch redelijk wat drama rond gemaakt vind ik. Enkele programmamakers zeggen hier dat ze het niet zouden doen omdat het niet hun eigen religie is. Gohja, een argument als een ander voor mij hoor, zelfspot. Is dat de waarheid, wie zal het zeggen. Lijkt me vooral dat die gewoon uit eigen naam spreken? Dat nu als een soort van algemene politieke verklaring willen zien is voor mij dat toch op de slechtst mogelijk manier interpreteren. Eigenlijk is het gewoon politieke recuperatie toch om daar nu een heel verhaal rond te spinnen alsof links een dubbele standaard hanteert?
Niemand ziet dit als een 'politieke verklaring', wel als een gebeurtenis die een onderliggend probleem blootstelt: men durft spotten met religie x maar niet met religie y.

De presentatoren zeggen dat dit is omdat ze zelf katholiek opgevoed zijn, ok. Ik geloof daar niets van. Ik denk dat die presentatoren totaal niet nagedacht hebben bij hun acties (wat ze zelf ook zeggen) en dat ze nu overvallen werden met de vragen van die Ierse journalist. Je ziet in hun antwoorden dat ze totaal niet voorbereid waren op zulke vragen, dus ze grijpen naar alles dat hen kan helpen - zoals dat ze katholiek opgevoed zijn. Maar in hun wilde antwoorden leggen ze onbewust wel een reëel probleem in de maatschappij bloot.

Ik geloof effectief dat als daar een beeld van Mohammed of een Koran in die rage room gelegen had, dat ze wel even gepauzeerd zouden hebben om te denken: hoe gaat men hierop reageren als we dit kapot slaan en dit uitzenden naar het hele land? Welke gevolgen heeft dit, zouden we dit wel doen? Met Charlie Hebdo in het achterhoofd of de Deense Mohammed cartoons in 2005, kan je bijna niet anders dan automatisch stil staan wanneer je op het punt staat een Islam icoon kapot te slaan met half Vlaanderen als publiek.
Terwijl men, zoals ze zelf zeggen, hier totaal niet aan gedacht heeft bij het Mariabeeld. Maar dát is een wezenlijk verschil in hoe men met verschillende religies om gaat. En dat is een symptoom van een dieper probleem, namelijk het feit dat als men met katholieken lacht er hoogstens hier en daar een pastoor zijn beklag gaat doen in de plaatselijke dorpskrant, maar verder hoor je niets. Doe je hetzelfde met de moslims is het land te klein.

Je hebt gelijk wanneer je zegt dat mijn kritiek gestoeld is op wat ik ervoor al dacht. Dat kleurt inderdaad mijn perceptie van deze gebeurtenis mogelijks - als je de verklaring van de presentatoren (dat het verschil komt omdat ze uit de christelijke traditie komen) simpelweg accepteert, dan is er inderdaad niets aan de hand. Ik vind dat veel te simpel en toevallig excuus om zomaar te aanvaarden, zeker gezien hoe amateuristisch ze antwoorden in het algemeen - het is duidelijk dat ze die vragen niet verwachtten en dus maar grijpen naar elk mogelijk excuus.
Maar akkoord, mogelijks is mijn perceptie gekleurd. Maar dat geld ook voor jou.

Willen we nu eigenlijk dat bij elke -niet geslaagde- poging tot humor de 6 erkende godsdiensten worden afgegaan zodat we kunnen pretenderen iedereen altijd gelijk te behandelen? Ik stel me hierbij toch vooral de vraag waarmee we bezig zijn hoor, wat is eigenlijk het nut van aan die (IMO fake) verontwaardiging voor politiek gewin toe te geven?
Neen. Zoals al eerder gezegd is het lachen met de katholieken het probleem niet.
Wel dat men openlijk zegt dat men niet zou lachen met de islam. DAT is inderdaad een probleem.

Ik snap dit argument echt niet. Het duurde een tijd voordat er reactie kwam dus die reactie is automatisch minder waard en is enkel fake outrage? Je kan niet reageren op een gebeurtenis waarvan je niet wist dat die plaats vond, meer moet je daar niet achter zoeken.
Verder klopt dat gewoon niet. De controverse gaat over uitspraken die gisteren pas in het artikel van de VRT stonden. En het artikel gaat over een interview die de voorbije dagen plaatsvond. De controversie is dus helemaal niet 2 maand vertraagd maar volgt net kort na de gebeurtenis waar het om gaat.
Ja, het lijkt mij toch dat als een relatief bekende radiozender via social media een filmpje verspreidt dat zo problematisch is, er al iemand over was gevallen voor een Ierse journalist -die ook gewoon clicks wil scoren- dat nog eens opmerkt en het IMO weinig zeggend antwoord van wat random presentatoren wereldkundig maakt. Ik vind dit ongeloofelijk artificeel opgeblazen, en een zoveelste voorbeeld van politieke recuperatie.
Niemand ziet dit als een 'politieke verklaring', wel als een gebeurtenis die een onderliggend probleem blootstelt: men durft spotten met religie x maar niet met religie y.
Hier heb je er al twee:
Ik wist niet dat onze drie radiopresentatoren politiek actief of "hypocreten" waren.
De presentatoren zeggen dat dit is omdat ze zelf katholiek opgevoed zijn, ok. Ik geloof daar niets van. Ik denk dat die presentatoren totaal niet nagedacht hebben bij hun acties (wat ze zelf ook zeggen) en dat ze nu overvallen werden met de vragen van die Ierse journalist. Je ziet in hun antwoorden dat ze totaal niet voorbereid waren op zulke vragen, dus ze grijpen naar alles dat hen kan helpen - zoals dat ze katholiek opgevoed zijn. Maar in hun wilde antwoorden leggen ze onbewust wel een reëel probleem in de maatschappij bloot.

Ik geloof effectief dat als daar een beeld van Mohammed of een Koran in die rage room gelegen had, dat ze wel even gepauzeerd zouden hebben om te denken: hoe gaat men hierop reageren als we dit kapot slaan en dit uitzenden naar het hele land? Welke gevolgen heeft dit, zouden we dit wel doen? Met Charlie Hebdo in het achterhoofd of de Deense Mohammed cartoons in 2005, kan je bijna niet anders dan automatisch stil staan wanneer je op het punt staat een Islam icoon kapot te slaan met half Vlaanderen als publiek.
Terwijl men, zoals ze zelf zeggen, hier totaal niet aan gedacht heeft bij het Mariabeeld. Maar dát is een wezenlijk verschil in hoe men met verschillende religies om gaat. En dat is een symptoom van een dieper probleem, namelijk het feit dat als men met katholieken lacht er hoogstens hier en daar een pastoor zijn beklag gaat doen in de plaatselijke dorpskrant, maar verder hoor je niets. Doe je hetzelfde met de moslims is het land te klein.

Je hebt gelijk wanneer je zegt dat mijn kritiek gestoeld is op wat ik ervoor al dacht. Dat kleurt inderdaad mijn perceptie van deze gebeurtenis mogelijks - als je de verklaring van de presentatoren (dat het verschil komt omdat ze uit de christelijke traditie komen) simpelweg accepteert, dan is er inderdaad niets aan de hand. Ik vind dat veel te simpel en toevallig excuus om zomaar te aanvaarden, zeker gezien hoe amateuristisch ze antwoorden in het algemeen - het is duidelijk dat ze die vragen niet verwachtten en dus maar grijpen naar elk mogelijk excuus.
Maar akkoord, mogelijks is mijn perceptie gekleurd. Maar dat geld ook voor jou.
Dus, als je zelf hun motivatie invult met wat je gelooft, omdat de redenen die ze geven volgens jou leugens zijn, is dit allemaal het teken van een reëel maatschappelijk probleem. Dat is wel een zeer belangrijk nieuwsfeit natuurlijk, als we er eerst zaken bij moeten verzinnen zodat het in ons kraam past.

En neen, ik ontken niet dat het makkelijker spotten is met de RKK dan met het jodendom of de islam, omdat er daar weinigen een zaak van gaan maken. Maar wat mij hier aan stoort is dat er een heel gewicht wordt gehangen aan de verklaringen van wat onbenullige radiopresentatoren alsof die eerst al de maatschappelijke en politieke argumenten afgewogen zullen hebben voor ze een beeldje kapot klopten.

Neen. Zoals al eerder gezegd is het lachen met de katholieken het probleem niet.
Wel dat men openlijk zegt dat men niet zou lachen met de islam. DAT is inderdaad een probleem.
Je bent het jodendom vergeten. Verder, opnieuw, dus wat moesten ze nu eigenlijk doen? Ook symbolen van andere godsdiensten kapot maken, ook al voelden ze zich daar misschien niet veilig bij? Of moesten ze een andere reden hiervoor uitvinden die wel door de permanent verontwaardigde internetmeute acceptabel zou bevonden worden? Of, de beste, gewoon zelfcensuur hé. Want dat laatste is volgens mij waartoe heel deze -IMO belachelijk- hetze gaat leiden. Je mag vandaag niks meer zeggen of doen hé.

Naar mijn mening is deze discussie een symptoom voor al wat verkeerd is met ons politiek- of medialandschap.

Ja, het lijkt mij toch dat als een relatief bekende radiozender via social media een filmpje verspreidt dat zo problematisch is, er al iemand over was gevallen voor een Ierse journalist -die ook gewoon clicks wil scoren- dat nog eens opmerkt en het IMO weinig zeggend antwoord van wat random presentatoren wereldkundig maakt. Ik vind dit ongeloofelijk artificeel opgeblazen, en een zoveelste voorbeeld van politieke recuperatie.

Hier heb je er al twee:

Ik wist niet dat onze drie radiopresentatoren politiek actief of "hypocreten" waren.

Naar mijn mening is deze discussie een symptoom voor al wat verkeerd is met ons politiek- of medialandschap.
Wel, Ierland is nog een pak katholieker/geloviger dan wij hier in Belgie, dus nogal wiedes dat die daar een vraag over stelt. Anders was het mss idd niet opgemerkt geweest en weer onder de weg-met-onze-cultuur mat geschoven.

Goh, ik heb wel een idee tot welke politieke strekking behoren. Spoiler alert: tis niet vlaams belang. En excuseer voor de typo hoor..

Wat dat laatste betreft, al eens over nagedacht dat je zelf deel vh probleem bent?

Terug
Bovenaan