Religie in de Westerse Wereld

Dat dit soort kunst door dit soort instituten gebracht kan worden, is net het teken van een gezonde, vrije maatschappij.

Het absurde, en vooral zorgwekkende is net hoeveel meeval de kritiek en de roep tot censuur krijgt. Dat zou 10 jaar geleden niet het geval zijn geweest.
Nee, ik vind het net een teken van een zwakke, zelfcensurerende maatschappij. Lachen met het christendom heeft geen gevolgen. Diezelfde opera doen met moslima's zou een veel grotere maatschappelijke impact hebben, me dunkt dat feminisme en vrouwenrechten in west-europa een veel grotere rol te spelen hebben bij moslims, maar dat ligt te gevoelig, dus gebeurt het niet. Te laf om échte heilige huisjes aan te raken, dus gewoon maar weer lachen met het tandenloze christendom.

Zie in dat opzicht ook Charlie Hebdo. Lachen met Jezus, al dat je wilt, er gebeurt toch niets. Maar lach eens met Mohammed en mogelijks wordt je redactie afgeschoten. Als het doel is om maatschappijkritisch of vrij te zijn, dan is de beslissing om een opera te maken met naakte nonnen ipv moslima's gewoon een kleinzielige, zelfcensurerende en laffe daad.

Nee, ik vind het net een teken van een zwakke, zelfcensurerende maatschappij. Lachen met het christendom heeft geen gevolgen. Diezelfde opera doen met moslima's zou een veel grotere maatschappelijke impact hebben, me dunkt dat feminisme en vrouwenrechten in west-europa een veel grotere rol te spelen hebben bij moslims, maar dat ligt te gevoelig, dus gebeurt het niet. Te laf om échte heilige huisjes aan te raken, dus gewoon maar weer lachen met het tandenloze christendom.

Zie in dat opzicht ook Charlie Hebdo. Lachen met Jezus, al dat je wilt, er gebeurt toch niets. Maar lach eens met Mohammed en mogelijks wordt je redactie afgeschoten. Als het doel is om maatschappijkritisch of vrij te zijn, dan is de beslissing om een opera te maken met naakte nonnen ipv moslima's gewoon een kleinzielige, zelfcensurerende en laffe daad.
Dus ze mogen geen elementen uit het christendom gebruiken want ze doen het ook niet met de islam. Dat IS toch net zelfcensuur?

Ik bedoel, heeft er iemand die opera zelfs maar gezien hier? Weet er iemand het hoe en waarom er nonnen worden gebruikt? Ik vind het weeral nogal snel om nog eens de "maar met de moslims durven ze niet lachen"-plaat te draaien.

Laatst bewerkt:
On another note: Blijkbaar worden er terug meer mensen gedoopt. En zijn er nu ook godfluencers. De naam alleen al.
Dat is niet juist geschreven. Er is inderdaad een stijging in het aantal volwassen dat gedoopt wordt (enkele honderden).
Maar er worden veel minder kinderen gedoopt dan vroeger (nu minder dan 1 op 3).
Dus er worden netto-gewijs net minder mensen gedoopt.

En er is tegenwoordig een podcast over alles, dus deze zal er ook nog wel bij kunnen zeker.

Ter info, had het al elders gelinkt. Voor mij voornamelijk een bende kwetsbare mensen die als oplossing nu strenggelovig zijn geworden, en mensen die goed zullen verdienen aan die eerste groep.

Dat is niet juist geschreven. Er is inderdaad een stijging in het aantal volwassen dat gedoopt wordt (enkele honderden).
Maar er worden veel minder kinderen gedoopt dan vroeger (nu minder dan 1 op 3).
Dus er worden netto-gewijs net minder mensen gedoopt.

En er is tegenwoordig een podcast over alles, dus deze zal er ook nog wel bij kunnen zeker.
Eerder meer mensen "bewust gedoopt" dan. Terwijl het bij kinderen nog veelal is omwille van een gevoel van traditie (waar niemand in de familie nog echt gelovig is).

Dat gelinkte VRT-artikel hierboven, juist, daar had ik het gezien. Had er wat hetzelfde gevoel bij.

Ik vraag me af of dat dan ook katholieke doopsels zijn of protestantse, waar volwassenendoop de norm is....? Denk dat de protestantse kerken nog steeds groeien in België.

En zijn er nu ook godfluencers. De naam alleen al.
Goeie evolutie vind ik, want als die daarmee geld verdienen moeten ze er belastingen op betalen.

Laat het een teken zijn dat de situatie veranderd is. Het is ook niet echt logisch meer dat de steeds vaker seculiere belastingbetaler opdraait voor de subsidiering van de levensbeschouwing van een minderheid. Electoraal gevoelig uiteraard, elke percent kiezers telt, maar ik hoop toch dat er een regering eens de moed vindt dat af te schaffen.

Goeie evolutie vind ik, want als die daarmee geld verdienen moeten ze er belastingen op betalen.

Laat het een teken zijn dat de situatie veranderd is. Het is ook niet echt logisch meer dat de steeds vaker seculiere belastingbetaler opdraait voor de subsidiering van de levensbeschouwing van een minderheid. Electoraal gevoelig uiteraard, elke percent kiezers telt, maar ik hoop toch dat er een regering eens de moed vindt dat af te schaffen.
Zie je België als een land dat zijn christelijke/katholieke cultuur en geschiedenis moet respecteren ? Zie je iedereen die niet aan kerkbezoek doet als een atheïst die elke andere levensbeschouwing moet verstoten ? Zouden actieve christenen de omkadering van hun eigen geloof in stand kunnen houden, bvb door een donatie van 60€ per persoon per maand? Het geld hebben ze maar is de wil er ook om dit te doen ? In de moslimcultuur is dit heel normaal om vollenbak te doneren, het geloof geeft zin aan hun leven dus dit is wel een gift waard. Onze nieuwe goden zoals Bol.com en Temu zorgen nou niet echt voor een hecht gemeenschapsleven, dus is het niet normaal dat de overheid tussenbeide komt. De 'death of the West' is sterk gelinkt aan het afvallen van zijn of haar geloof, dus waarom mag men daar dan niet in investeren ?

Ik heb nooit om een operacultuur gevraagd en dit interesseert mij ook niet, toch gaat er 100 miljoen per jaar aan overheidsgeld naar deze instituten. Is een land zonder opera's een land met armoede ?

Zie je België als een land dat zijn christelijke/katholieke cultuur en geschiedenis moet respecteren ? Zie je iedereen die niet aan kerkbezoek doet als een atheïst die elke andere levensbeschouwing moet verstoten ? Zouden actieve christenen de omkadering van hun eigen geloof in stand kunnen houden, bvb door een donatie van 60€ per persoon per maand? Het geld hebben ze maar is de wil er ook om dit te doen ? In de moslimcultuur is dit heel normaal om vollenbak te doneren, het geloof geeft zin aan hun leven dus dit is wel een gift waard. Onze nieuwe goden zoals Bol.com en Temu zorgen nou niet echt voor een hecht gemeenschapsleven, dus is het niet normaal dat de overheid tussenbeide komt. De 'death of the West' is sterk gelinkt aan het afvallen van zijn of haar geloof, dus waarom mag men daar dan niet in investeren ?

Ik heb nooit om een operacultuur gevraagd en dit interesseert mij ook niet, toch gaat er 100 miljoen per jaar aan overheidsgeld naar deze instituten. Is een land zonder opera's een land met armoede ?
De vraag is of het de moeite blijft om een religie te blijven subsidiëren. Kerken staan praktisch altijd leeg, steeds minder kinderen worden gedoopt, doen de communie of vormsel) pastoors en zangkoren zijn aan het uitsterven, want de jonge generatie gelooft veel minder. De vraag is of geld die richting uit blijven duwen niet gewoon trekken aan een dood paard is. Hoewel ik voorstander ben om subsidies aan te passen aan het aantal leden, heb je zeker een goed punt dat er ook subsidies vloeien naar instanties waar ikzelf ook geen deel uitmaak en zo werkt een maatschappij idd wel. Alleen is de vraag hoelang we door moeten gaan met geld te laten vloeien naar een instantie die eigenlijk naar zijn laatste adem aan het gaan is.

Ik was gisteren naar het vormsel van mijn petekind. Daar hebben ze alle dorpen bij elkaar gegooid om genoeg kinderen te krijgen in 1 kerk (verdeeld over 4 vieringen). Mijn petekind was het enige kind van haar dorp en er was zelfs een dorp zonder kinderen. Dat is toch wel de realiteit.

Laatst bewerkt:
Uit curiositeit eens gaan zoeken hoeveel geld er nu effectief naar de kerk gaat. Een 190 miljoen in 2008 vond ik terug.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/kerk-zonder-subsidies-nederland-bewijst-dat-het-kan/
De enige gedetailleerde cijfers die me bekend zijn, komen van de Waalse socioloog Jean-Francois Husson en dateren al uit 2008. Van de federale overheid kreeg de kerk toen iets meer dan 80 miljoen euro, van de gemeenten, provincies en gewesten samen meer dan 110 miljoen. De katholieke kerk was daarmee met ruime voorsprong de best gesubsidieerde eredienst in ons land.

650 mil naar religie in het algemeen in België maar er zijn talloze proxy steundiensten zoals onderhoud gebouwen en vzw's. Vind het maar een demagogische maatregel om na de schandalen het mes daar in te zetten, veel beter zou zijn om een moderne update te doen zodat het aantrekkelijk wordt. Ik zat met mijn dochter in een stampvolle kerk op Palmzondag, probleem is wel dat drie kwart 60 plussers zijn die uit morele verplichting gaan, nogal zure bekrompen sfeer. Je kan zeggen wat je wil over de kerk in Amerika of Afrika, dat leeft daar wel meer, waarom kunnen wij dat niet ?

Dat zijn dan meer de protestantse kerken (evangelische). Die komen hier ook meer op hoor, maar wie daar niet zo mee bezig is, krijgt dat gewoon minder of niet mee. Maar de jeugdgroepen zijn best groot en groeiende, naar mijn inschatting.

Mijn partner is opgegroeid met de evangelische kerk, nu geen band meer mee zelf maar familie wel nog. Er komen ook steeds vaker van die Amerikaanse "dominees" preken hier en zo. Speciale wereld.

650 mil naar religie in het algemeen in België maar er zijn talloze proxy steundiensten zoals onderhoud gebouwen en vzw's. Vind het maar een demagogische maatregel om na de schandalen het mes daar in te zetten, veel beter zou zijn om een moderne update te doen zodat het aantrekkelijk wordt. Ik zat met mijn dochter in een stampvolle kerk op Palmzondag, probleem is wel dat drie kwart 60 plussers zijn die uit morele verplichting gaan, nogal zure bekrompen sfeer. Je kan zeggen wat je wil over de kerk in Amerika of Afrika, dat leeft daar wel meer, waarom kunnen wij dat niet ?
Zou het kunnen omdat België een meer individualistisch land is? Ik denk dat in Amerika en vooral Afrika de gemeenschap veel belangrijker is.
Amerika is bijv. ook veel guller in crowd-fundings. Dat is dan misschien het voordeel van in een land te leven waar er weinig sociale voorzieningen zijn: alles moet vanuit de gemeenschap komen. Geloof als verbindende factor past daar perfect in, want daar aanwezig zijn is een vinger aan de pols van hoe het in de gemeenschap gaat.
Ook voor verschillende landen in Afrika denk ik dat het gemeenschap gevoel nog sterk leeft. Voeg nog een laagje armoede toe waarbij mensen enkel elkaar hebben en ook dat maakt geloof een verbindende factor.

Zou het kunnen omdat België een meer individualistisch land is? Ik denk dat in Amerika en vooral Afrika de gemeenschap veel belangrijker is.
Amerika is bijv. ook veel guller in crowd-fundings. Dat is dan misschien het voordeel van in een land te leven waar er weinig sociale voorzieningen zijn: alles moet vanuit de gemeenschap komen. Geloof als verbindende factor past daar perfect in, want daar aanwezig zijn is een vinger aan de pols van hoe het in de gemeenschap gaat.
Ook voor verschillende landen in Afrika denk ik dat het gemeenschap gevoel nog sterk leeft. Voeg nog een laagje armoede toe waarbij mensen enkel elkaar hebben en ook dat maakt geloof een verbindende factor.
De VS als minder individualistisch lijkt me wel sterk. Wat wel klopt is dat een groot deel van de bevolking nog (streng) gelovig is, en veel "sociale" initiatieven zoals soup kitchen vanuit een kerk komen. Het is daar nog perfect normaal om als jonge mens op zondag naar de kerk te gaan en in jeugdgroepen te zitten, maar ik vraag me af of dat ook niet sterk opgedeeld is tussen het platteland en de steden/het centrum en de kuststreken.

Ik vond het ook maar wat griezelig, een universiteitscampus met meerdere kerken, elk een andere "denomination". Ook de "reclame" op de bus om te komen praten als je familie je uitstootte omdat je niet geloofde was gek.
Mijn partner is opgegroeid met de evangelische kerk, nu geen band meer mee zelf maar familie wel nog. Er komen ook steeds vaker van die Amerikaanse "dominees" preken hier en zo. Speciale wereld.
Nog wat gedate met een vrouw die bij de Hillsongkerk (dat is dan een pinksterkerk dacht ik) hoorde en vond dat ook maar wat griezelig.

Die minder mainstream vertakkingen zijn vaak toch nog wat extremer dan ons ingeburgerd en vaak hypocriet katholicisme.

Waarom zouden we dat moeten? We hebben er nu eenmaal geen nood aan. Afrika is ook gewoon armer, die zoeken een houvast.

Waarom zouden we dat moeten? We hebben er nu eenmaal geen nood aan. Afrika is ook gewoon armer, die zoeken een houvast.
Waarom denken we dat wij er geen nood aan hebben ? Bezit en comfort maken ons high genoeg ? Wallonië is ook gewoon armer, waarom zoeken zij geen houvast ? In Westerse landen wegen andere factoren natuurlijk harder door om een hoger niveau van voldoening en geluk te voelen. Hoe meer welvaart hoe minder behoefte aan geloof ? Veel rijke Joodse mensen zijn toch gelovig. In een zwarte gospelkerk in Harlem of bij diepgelovige moslims (en dan bedoel ik niet de dolgedraaide extremisten) zie ik toch dat die mensen er iets uit halen dat in de eerste plaats niet is bedoeld om hun armoede te vergeten (hoewel dit wel altijd het side-effect is).

Gewoon als antwoord op de vraag waarom, en niet omdat ik het specifiek zelf vind:

Onderzoek toont keer op keer aan dat (actief) religieuze mensen zich gelukkiger voelen dan niet religieuzen.

Waarom denken we dat wij er geen nood aan hebben ? Bezit en comfort maken ons high genoeg ?
De vraag is waarom we er wel nood aan zouden moeten hebben? Ik zie niet in wat religie mij meer kan bieden eerlijk gezegd. Misschien voor andere mensen wel, maar voor mij persoonlijk niet en zo denken veel mensen.
Wallonië is ook gewoon armer, waarom zoeken zij geen houvast ? In Westerse landen wegen andere factoren natuurlijk harder door om een hoger niveau van voldoening en geluk te voelen. Hoe meer welvaart hoe minder behoefte aan geloof ? Veel rijke Joodse mensen zijn toch gelovig. In een zwarte gospelkerk in Harlem of bij diepgelovige moslims (en dan bedoel ik niet de dolgedraaide extremisten) zie ik toch dat die mensen er iets uit halen dat in de eerste plaats niet is bedoeld om hun armoede te vergeten (hoewel dit wel altijd het side-effect is).
Het zou me niet verbazen moesten ze in Wallonië geloviger zijn dan in Vlaanderen eerlijk gezegd. Het jodendom lijkt me nog iets aparts vanwege hun rijkdom.

Ik bedoel trouwens niet dat mensen geloven om hun armoede te vergeten, maar eerder gevoeliger zijn om te geloven, omdat dat een houvast is om uit een bepaalde situatie te geraken. Een soort van hoop hebben.

Terug
Bovenaan