Religie in de Westerse Wereld

Gewoon als antwoord op de vraag waarom, en niet omdat ik het specifiek zelf vind:

Onderzoek toont keer op keer aan dat (actief) religieuze mensen zich gelukkiger voelen dan niet religieuzen.
Zou best kunnen. Vraag me af hoe ze dat echt kunnen onderzoeken eerlijk gezegd.

Het gaat over een subjectieve score die mensen aan zichzelf geven. Religieuze mensen geven zichzelf vaker een hogere score wat gelukkig zijn betreft. Zijn ze effectief gelukkiger? Zijn atheïsten kritischer voor zichzelf? God mag het weten.

650 mil naar religie in het algemeen in België maar er zijn talloze proxy steundiensten zoals onderhoud gebouwen en vzw's. Vind het maar een demagogische maatregel om na de schandalen het mes daar in te zetten, veel beter zou zijn om een moderne update te doen zodat het aantrekkelijk wordt. Ik zat met mijn dochter in een stampvolle kerk op Palmzondag, probleem is wel dat drie kwart 60 plussers zijn die uit morele verplichting gaan, nogal zure bekrompen sfeer. Je kan zeggen wat je wil over de kerk in Amerika of Afrika, dat leeft daar wel meer, waarom kunnen wij dat niet ?

Stijgend opleidingsniveau blijkt de drijvende kracht achter ontkerkelijking

En dat lijkt me ook logisch. Hoe meer wetenschap men achter de kiezen heeft, hoe minder je "alternatieve waarheden" gaat geloven, en hoe eerder je inziet dat georganiseerde religie teveel de deur openzet naar machtsmisbruik op zowel persoonlijk als politiek vlak of voor persoonlijke verrijking. Ook altruisme prediken vanuit een enorm gebouw vol goud is een beetje op het ironische af.

Dat wil niet zeggen dat spiritualiteit compleet verdwijnt, maar ook op dat vlak zal iemand die hoger opgeleid is een bredere horizon hebben, dingen leren over andere religies, misschien aan cherry picking doen, en zo zelf een gezond moreel kompas, spiritueel evenwicht en weerstand tegen verslavingen ontwikkelen. Die heeft dan geen nood meer om te gaan luisteren naar de lokale priester in een enorm gebouw met een dramatische EPC waarde. En indien er toch psychologische hulp nodig is heeft die de middelen en gezonde reflex om professionelere hulp te zoeken dan bij meneer pastoor.
In onze kerken ga je dezer dagen dus vooral bejaarden vinden, een handvol middenstanders (want dat zijn de enigen die tegenwoordig nog wakker liggen van "wat gaan de mensen denken") , en nieuwe belgen die kwamen uit landen waar de gemiddelde opleidingsgraad nog veel lager is en bijgevolg het "traditioneel" geloof nog sterker is.

Zoiets blijven in stand houden met subsidies lijkt me dus niet aangewezen, en laten we het in de plaats investeren in onderwijs. Dat "godfluencers" ook hier een ding worden is misschien een zoveelste extra indicator dat ons onderwijs achteruit aan het boeren is.

Laatst bewerkt:

Het gaat over een subjectieve score die mensen aan zichzelf geven. Religieuze mensen geven zichzelf vaker een hogere score wat gelukkig zijn betreft. Zijn ze effectief gelukkiger? Zijn atheïsten kritischer voor zichzelf? God mag het weten.
Ik kan mij voorstellen dat (praktiserend) religieus zijn bepaalde voordelen biedt. Zingeving is daar één van, wat volgens mij bijdraagt aan mentale gezondheid. Het feit dat religie vaak ook een gemeenschap biedt om op terug te vallen lijkt me ook wel iets om in het achterhoofd te houden.

Het ‘geloven’ in iets is maar een klein onderdeel wat er toe kan bijdragen. De impact van religieus te zijn is merkbaar op heel veel vlakken. En wat mij betreft is dat niet allemaal negatief.

Ik kan mij voorstellen dat (praktiserend) religieus zijn bepaalde voordelen biedt. Zingeving is daar één van, wat volgens mij bijdraagt aan mentale gezondheid. Het feit dat religie vaak ook een gemeenschap biedt om op terug te vallen lijkt me ook wel iets om in het achterhoofd te houden.

Het ‘geloven’ in iets is maar een klein onderdeel wat er toe kan bijdragen. De impact van religieus te zijn is merkbaar op heel veel vlakken. En wat mij betreft is dat niet allemaal negatief.
Is zeker niet allemaal negatief. Ik heb ook 0,0 problemen met mensen die geloven, eerder met religie zelf.

Terug
Bovenaan