Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Het slachtoffer is vrijwillig begonnen aan de doop, maar heeft tijdens de doop zijn lot (onvrijwillig, want compleet 'weg' van de drank en andere zaken) in handen gelegd van anderen die daar niet verantwoordelijk met zijn omgegaan en die deze verantwoordelijkheid nog altijd niet wensen te dragen(?).
Ja, de negen dopen voordien verliep het allemaal goed, maar deze tiende keer is het fout afgelopen.
YOLO en van die dingen, maar het proces zal de verantwoordelijken hopelijk een degelijke straf geven.

Je wil later niet werken onder iemand die in zijn verleden anderen ongestraft vernedert heeft, tot in het extreme toe, en zich dan ontastbaar voelt om te doen met zijn werknemers wat hij maar wil.

Dus als ik het goed begrijp zullen de namen wél openbaar worden na een veroordeling? Wat, gezien sommigen al schuldig hebben gepleit aan onopzettelijke doding, voor minstens enkelen dan onvermijdelijk het geval zal zijn?

Maar je kan daar toch niks aan doen? Ja, mensen met veel geld kunnen dure advocaten(teams) betalen, en die gaan (soms) beter zijn in het vinden van allerhande achterpoortjes, maar dat is toch niet illegaal? We moeten dan vertrouwen hebben in het feit dat het gerecht rechtvaardig gaat oordelen, want die advocaten kunnen met hun truukjes ook enkel maar binnen de grenzen van de wet opereren natuurlijk. Het is niet dat die extra voordelen krijgen of bepaalde zaken wel mogen die andere advocaten niet mogen.

De familie van Sanda Dia heeft trouwens Mary als advocaat, da's toch ook niet echt een kneus zou ik zo denken.

Ik vind het toch overdreven om nu al, nog voor er zelfs een uitspraak is, te gaan alluderen op dat die zaak niet koosjer verloopt. Dat zullen we (indien nodig) dan wel zien.

Dat is een faire analyse. Enige bedenkingen die ik me dan maak: achterpoortjes zouden zoveel mogelijk, op alle vlakken, gesloten moeten worden. In die mate dat topadvocaten in zo'n proces ook effectief 0,0 meerwaarde hebben.

Wat ik van Sven Mary moet maken weet ik niet... als je elders leest dat een Jef Vermassen al eens opzichtige zaken aannam als pro-Deo advocaat, tja, dat kan hier dan toch ook het geval zijn? Vandaar mijn ballonnetje over barema's voor topadvocaten.

De uitspraak moeten we inderdaad afwachten. Ik stond achter pal achter mijn analyse dat ik de initialen in de pers maar hypocriet vind.

Wel, ouder artikel, maar blijkbaar zat ik dan toch minstens deels verkeerd. Een groot deel zelfs, want hier staat de naam blijkbaar zelfs in de titel. Dus I stand corrected. Enkel rest dan nog de vraag, waarom het dan nu A. G. geworden is, en niet langer Alexander G. maar goed.

De vader van Sanda Dia (volgens de link naar hln middenklasse en zeker geen bourgeoisie) heeft Sven Mary als advocaat. Die behoort net zo goed tot het clubje van topadvocaten. Dit voorbeeld ontkracht jullie stellingen dat in België enkel mensen met een dikke bankrekening goede advocaten kunnen veroorloven.

Nuance: in strafzaken (en al zeker degenen met voldoende media coverage) zal zo'n toppleiter zich makkelijk aanbieden aan beide partijen. Kijk maar 's naar het cliënteel van een Vermassen... In zijn meest besproken zaken lijkt het niet alsof zijn cliënt Vermassen kan betalen.

In burgerlijke zaken zal het anders liggen... Geen media-aandacht dus geen toppleiter die al's een pro deo zaak erbij neemt om met zijn kop op tv komen.

Kan het maar matig appreciëren hier in één weg geciteerd te worden met iemand die wél meer behoefte heeft aan een openlijke schandpaal, ik voor de duidelijkheid niet. Ik wil gewoon een "voelbare" straf, en minstens een tijd ook professionele gevolgen zoals je die voor gewone mensen ook ziet.

We zijn hier trouwens aan het afwijken van de zaak Dia. Ik denk dat het in België nogal meevalt met de klassenmaatschappij: onze regering herverdeelt dmv belastingen, juridische verdediging kan gratis, iedereen heeft toegang tot goed geschoold medische beroepen, ...

Klopt, zowel voor herverdeling via belastingen als qua medische beroepen. Maar voor justitie? Denk dat er daarbij veel te veel achterpoortjes zijn eerlijk gezegd.

Als ik morgen echter een advocaat nodig zou hebben, ik betaal me net als veel andere mensen blauw, en heb desondanks zéér weinig vertrouwen in justitie eerlijk gezegd. Eén keer overwogen ooit een klacht in te dienen tegen een aannemer/architect, de kosten waren het gewoon niet waard, met als gevolg dat die ermee weg kwam...

Kan het maar matig appreciëren hier in één weg geciteerd te worden met iemand die wél meer behoefte heeft aan een openlijke schandpaal, ik voor de duidelijkheid niet. Ik wil gewoon een "voelbare" straf, en minstens een tijd ook professionele gevolgen zoals je die voor gewone mensen ook ziet.
Jou en dat ander citaat gingen over het feit dat topadvocaten niet toegankelijk zouden zijn voor doorsnee mensen. Wel de vader van Sanda Dia, een doorsnee man, heeft de gereputeerde strafpleiter Sven Mary als advocaat. Dat voorbeeld ontkracht op zijn minst gedeeltelijk jullie stelling van klassenjustitie. Al zeker in strafzaken.

Ik heb niks gezegd over een schandpaal of weet ik veel wat. To the point blijven graag.

Ach man, het enige wat anders is in deze rechtszaak is dat de schuld zelf en de mata daarvan heel twijfelachtig zijn. Wat heb je: een snobistisch studentenverenigingske onderwerpt z'n schachten aan een te brutale doop. Sanda gaat (al dan niet bewust/vrijwillig) mee all in en sterft dan ergens tussen pot en pint, en ze laten hem (bewust?) doodgaan. Begin daar maar eens aan om dat te bewijzen en mensen te veroordelen eh, want wie kan je allemaal écht verantwoordelijk stellen voor meer dan hoogstens schuldig verzuim met de dood tot gevolg: de schachtentemmer en de praeses waarschijnlijk wel, maar wie nog van de rest? Daarom dat dit circus ook blijft duren. Net dat maakt dat je al dat gezever in de marge van namen online zwieren, automatisch vanuit gaan dat het wel een racistisch motief heeft, etc. kan missen als de pest als rechter/justitie.

Omdat in het geval van "Hasan Y." het klaar en duidelijk is wie en wat. In de zaak van de Reuzegommers, not so much.
Heeft niks maar dan ook niks met "elite" te maken, wel de manier waarop justitie werkt.

Ik zou je toch eens wat beter inlichten over hoe advocaten werken. Die mogen helemaal niet zelf naar cliënten toe stappen om hun te mogen verdedigen: cliënten moeten zelf de eerste stap zetten. Als Sven Mary al de show mag stelen is dat omdat hij gevraagd is om de advocaat van te zijn.
En ik vraag me toch eigenlijk af wat mensen zoals jij nu eigenlijk verwachten? Alle Reuzengommers levenslang de bak in? Want als ik zie hoe het onder sommige mensen zo opgeklopt wordt alsof het allemaal (inclusief Rafiki, waarschijnlijk de excuusmarokkaan) de ergste racistische moordenaars zijn, dan denk ik dat het voor zo'n mensen nooit genoeg gaat zijn. Er zitten een hoop smeerlappen bij, maar voor ranzige bijnamen en mogelijke eerdere zaken krijg je mensen niet automatisch veroordeeld eh. Ik hoop dat de echte schuldigen een zware straf krijgen, maar we moeten nu ook wel realistisch blijven.
Waarom mogen ze dan wel online adverteren?

De vader van Sanda Dia (volgens de link naar hln middenklasse en zeker geen bourgeoisie) heeft Sven Mary als advocaat. Die behoort net zo goed tot het clubje van topadvocaten. Dit voorbeeld ontkracht jullie stellingen dat in België enkel mensen met een dikke bankrekening goede advocaten kunnen veroorloven.

Nuance: in strafzaken (en al zeker degenen met voldoende media coverage) zal zo'n toppleiter zich makkelijk aanbieden aan beide partijen. Kijk maar 's naar het cliënteel van een Vermassen... In zijn meest besproken zaken lijkt het niet alsof zijn cliënt Vermassen kan betalen.

In burgerlijke zaken zal het anders liggen... Geen media-aandacht dus geen toppleiter die al's een pro deo zaak erbij neemt om met zijn kop op tv komen.

We zijn hier trouwens aan het afwijken van de zaak Dia. Ik denk dat het in België nogal meevalt met de klassenmaatschappij: onze regering herverdeelt dmv belastingen, juridische verdediging kan gratis, iedereen heeft toegang tot goed geschoold medische beroepen, ...
Ik vraag mij oprecht af hoe de modale Belg een top advocaat kan betalen. Spreken we niet snel over 50k of 100k als het proces enkele jaren duurt?

Grappig dat de UAntwerpen zich burgerlijke partij stelt terwijl de zoon van 2 van hun professoren Reuzegomlid was.
Waarom is dat grappig en waarom zouden ze zich geen burgerlijke partij kunnen stellen omdat een paar verdachten zoon van personeelsleden zijn?

Die proffen zijn toch niet verantwoordelijk voor de daden van hun volwassen kinderen? Dat is zoals een andere vader van een reuzegommer, de tandarts die nu slechte reviews krijgt. Die tandarts heeft toch niks te maken met wat zijn volwassen zoon heeft uitgestoken.

Onbevestigde claim (geen strafpunten): Je kan nu niet weten als het zo gelopen is zoals je beschrijft in de eerste 2 zinnen tenzij je daar bewijzen van hebt.
Het slachtoffer is vrijwillig begonnen aan de doop, maar heeft tijdens de doop zijn lot (onvrijwillig, want compleet 'weg' van de drank en andere zaken) in handen gelegd van anderen die daar niet verantwoordelijk met zijn omgegaan en die deze verantwoordelijkheid nog altijd niet wensen te dragen(?).
Ja, de negen dopen voordien verliep het allemaal goed, maar deze tiende keer is het fout afgelopen.
YOLO en van die dingen, maar het proces zal de verantwoordelijken hopelijk een degelijke straf geven.

Klopt, er is van dwang nergens maar dan ook nergens sprake. Sanda is wrs met de volle medewerking begonnen aan de doop, en daar is dan onder invloed van veel drank iets faliekant gelopen. Ik ben zelf ook gedoopt, en heb zelf ook toegekeken op heel wat dopen (als zedenmeester en niet), en ik kan u zeggen dat veel schachten echt gewoon zichzelf de vernieling in zuipen (ook al is er geen enkele druk van anderen) en dat daar vaak veel miserie van komt. Genre bv. nog naar huis fietsen en dan ergens los met het gezicht op de beton vallen.
Je moet als praesidium vaak echt goed in de gaten houden waarmee schachten (in al hun onervaren teenager hevigheid om te tonen hoe 'stoer' ze zijn) bezig zijn om te voorkomen dat er mogelijk iets ergs gebeurt.
Nuja, bij die Reuzengommers zal er van waakzaamheid wrs sowieso al geen sprake van zijn, maar dat is nog geen moord of doodslag ofzo (wat ik hier en daar mensen er hoor van maken).

Voor mensen die een gelijkaardig verhaal willen lezen: een hele hoop jaren geleden is er bij Wikings (de studentenvereniging van de handelsingenieurs en tew'ers aan de UAntwerpen) eens een schacht die in een matras gerold was uit het venster gevallen/gegooid van het eerste (of tweede) verdiep, met de dood tot gevolg. Denk niet dat er ooit iemand veroordeeld was. Is wel de reden geweest dat Wikings sindsdien nooit geen dopen meer heeft gedaan.

Je wil later niet werken onder iemand die in zijn verleden anderen ongestraft vernedert heeft, tot in het extreme toe, en zich dan ontastbaar voelt om te doen met zijn werknemers wat hij maar wil.

Als, met de nadruk op als, er bepaalde Reuzengommers veroordeeld worden, dan verdient hij niets beter dan daar levenslang mee geconfronteerd te worden, inderdaad. Zo iemand kan/mag geen verantwoordelijkheid meer hebben over andere mensen.
Iedereen is wrs jong en stoer geweest, maar er is nog een groot verschil dan bv. wat de pesterige schachtentemmer uithangen of iemand bewust laten sterven.

Het zoeken en delen van foto's van verdachten gebeurt toch ook vanuit een volledig verkeerde motivatie. Dat is een soort vendetta, het heft in eigen handen nemen om hen publiekelijk te straffen, zelfs nog voordat de rechtbank een uitspraak heeft gedaan. Dat is gewoon niet aanvaardbaar.

In het voorbeeld van die "Hasan Y." is het eveneens niet OK om foto's te delen op social media. Als er foto's van reuzegommers van twitter verwijderd worden, dan is dat omdat iemand deze rapporteert. Foto's van "Hasan Y." kan je ook rapporteren en laten verwijderen met de motivatie dat dit de wet overtreedt. Twitter gaat toch niet zeggen "ah maar Hasan is geen 'elite' dus niet ons probleem"...

En als we het toch over foto's hebben: ik vind het ook bijzonder wansmakelijk om zo'n foto van Sanda Dia die bewusteloos op de grond ligt te verspreiden, o.a. hier op het forum. Dat is met de bedoeling om het debat emotionele lading te geven, wat ik al ergerlijk vind, maar nog erger is dat de familie van Sanda Dia ook overal die foto in de pers moet zien verschijnen en dat zal bijzonder pijnlijk zijn.

Waarom is dat grappig en waarom zouden ze zich geen burgerlijke partij kunnen stellen omdat een paar verdachten zoon van personeelsleden zijn?

Die proffen zijn toch niet verantwoordelijk voor de daden van hun volwassen kinderen? Dat is zoals een andere vader van een reuzegommer, de tandarts die nu slechte reviews krijgt. Die tandarts heeft toch niks te maken met wat zijn volwassen zoon heeft uitgestoken.
Dit toch wel, "grappig" zeg, al die zaken. Enerzijds een hoop geklaag over klassenjustitie, vooral gebaseerd op aannames en buikgevoel, en anderzijds is het grappig als blijkt dat een universiteit de kinderen van hun personeelsleden niet "beschermt".

Ik werk ook aan een universiteit trouwens, een job als een andere dacht ik, maar kennelijk ben je in de ogen van bepaalde mensen nogal snel deel van de elite.

Ik lees hier nu net zelfs:

Damen vraagt autonome probatiestraf voor 'Strontvlieg'​

De advocaat vindt dat zijn cliënt al zwaar gestraft is. Hij heeft een lijst opgesteld: L.L. is publiekelijk blootgesteld aan publieke verachting, (...)
(Standaard liveblog)

Dus iedereen die op social media foto's en namen zit te delen: eigenlijk geef je zelfs munitie aan de advocaten van de reuzegommers. Het helpt de zaak echt niet, zeker niet tijdens het proces. Als je achteraf erg kwaad bent over de uitspraak (daar zijn we dus nog niet), dan kan je nog altijd online dingen posten. Ik zou het niet aanmoedigen, maar mij niet gelaten...

En als we het toch over foto's hebben: ik vind het ook bijzonder wansmakelijk om zo'n foto van Sanda Dia die bewusteloos op de grond ligt te verspreiden, o.a. hier op het forum. Dat is met de bedoeling om het debat emotionele lading te geven, wat ik al ergerlijk vind, maar nog erger is dat de familie van Sanda Dia ook overal die foto in de pers moet zien verschijnen en dat zal bijzonder pijnlijk zijn.
De familie heeft toestemming gegeven om die foto in de pers te laten verschijnen.

De familie heeft toestemming gegeven om die foto in de pers te laten verschijnen.
Niet vergeten dat bij het 1st proces dat er net voor het proces een video is gelekt geweest waarop de ontdekking van het levensloze lichaam van Sanda te zien was.

Dit is toen gelekt geweest uit het dossier.
Grote schande overal, in de krant, in de rechtbank, bij de advocaten.
Ze gingen dit tot op het bot uitzoeken!
Nooit iets van gekomen.

bron: aflevering 91 van de stemmen van assisen

Voor mensen die een gelijkaardig verhaal willen lezen: een hele hoop jaren geleden is er bij Wikings (de studentenvereniging van de handelsingenieurs en tew'ers aan de UAntwerpen) eens een schacht die in een matras gerold was uit het venster gevallen/gegooid van het eerste (of tweede) verdiep, met de dood tot gevolg. Denk niet dat er ooit iemand veroordeeld was. Is wel de reden geweest dat Wikings sindsdien nooit geen dopen meer heeft gedaan.
Er is toen niemand veroordeeld omdat gewoonweg niet gebeurd is.

Het gaat imo ook over meer dan een uit de hand gelopen braspartij, of totaal niet te vergelijken met iemand die op z'n gezicht gaat na een zuippartij.

Tijdens die doop heeft een Prof die passeerde die mannen er al op gewezen op Sanda's toestand. Ze heeft die letterlijk gezegd dat ze Sanda in't oog moesten houden en niet alleen mochten laten. Die kerels liegen vervolgens over: wie ze zijn, het feit dat de doop maar net begonnen is en dat ze hem zeker zullen helpen.

En vanaf het verkeerd begint te lopen, gaan ze eerst een rondje discussiëren over wat ze moeten doen en wat de mogelijke gevolgen voor hen zijn en nog altijd zien ze amper naar Sanda om. Ten slotte heeft er toch ene het verstand om naar het ziekenhuis te rijden en de 112 te bellen.
Diegene die belt, verzwijgt dan nog eens wat er gebeurt is en geeft er een andere draai aan.
Wanneer duidelijk wordt dat Sanda het niet gaat overleven, is het eerste waar ze aan denken zichzelf en beginnen op te ruimen, Whatsapp berichten en fimpjes te wissen.

Dat verschil tussen dat allemaan en een dom ongeluk moet ge toch zien?

Klopt, er is van dwang nergens maar dan ook nergens sprake. Sanda is wrs met de volle medewerking begonnen aan de doop, en daar is dan onder invloed van veel drank iets faliekant gelopen. Ik ben zelf ook gedoopt, en heb zelf ook toegekeken op heel wat dopen (als zedenmeester en niet), en ik kan u zeggen dat veel schachten echt gewoon zichzelf de vernieling in zuipen (ook al is er geen enkele druk van anderen) en dat daar vaak veel miserie van komt. Genre bv. nog naar huis fietsen en dan ergens los met het gezicht op de beton vallen.
Je moet als praesidium vaak echt goed in de gaten houden waarmee schachten (in al hun onervaren teenager hevigheid om te tonen hoe 'stoer' ze zijn) bezig zijn om te voorkomen dat er mogelijk iets ergs gebeurt.
Nuja, bij die Reuzengommers zal er van waakzaamheid wrs sowieso al geen sprake van zijn, maar dat is nog geen moord of doodslag ofzo (wat ik hier en daar mensen er hoor van maken).

Over de Vikings gaan wel meer urban legends de ronde dan dat er waarheden bij zitten.
Maar ik vind het een heel vreemde verdediging, moet ik zeggen. Omdat er geen dwang bij zat, kan er geen dood door schuld zijn, of zo? Of onopzettelijke doodslag, of het toedienen van schadelijke stoffen met de dood tot gevolg?

Dat klopt totaal niet. Het andere luik van je "verdediging" is dat er op dopen veel wordt gezopen, en er vaak iets mis gaat. Dat het vaak gebeurt, is toch ook helemaal geen verdediging? Als jij iemand dronken hebt gevoerd voorbij wat gezond is, heb jij als doopmeester een probleem. Doet een cafébaas dat, dan heeft die ook een probleem.

Moord heeft hier niemand gezegd, maar schuldig verzuim en onopzettelijke doodslag zou toch niet totaal van de pot gerukt zijn, en je eigen verdediging (of noem het 'nuancering') sluit dat allesbehalve uit.

Ik vraag mij oprecht af hoe de modale Belg een top advocaat kan betalen. Spreken we niet snel over 50k of 100k als het proces enkele jaren duurt?
Je weet niet hoeveel het kost, maar je vraagt je wel af hoe iemand dat kan betalen... Maar het zijn geen inhoudsloze ballonnetjes die worden opgelaten, hoor.

Ah bon, dat wist ik niet. Dat lijkt me dan ook een strategische beslissing van hun advocaat:

wat hun goed recht is, natuurlijk, al vind ik het nog altijd wat wansmakelijk...

Zo'n proces moet toch echt verschrikkelijk zijn om mee te maken als familie :shutup:

Ah bon, dat wist ik niet. Dat lijkt me dan ook een strategische beslissing van hun advocaat:

wat hun goed recht is, natuurlijk, al vind ik het nog altijd wat wansmakelijk...

Zo'n proces moet toch echt verschrikkelijk zijn om mee te maken als familie :shutup:
Wat er op die foto staat is waar het allemaal om draait he. Heel die dag is wansmakelijk.
Niet meer dan normaal om de realiteit te tonen.

Maar ik vind het een heel vreemde verdediging, moet ik zeggen. Omdat er geen dwang bij zat, kan er geen dood door schuld zijn, of zo? Of onopzettelijke doodslag, of het toedienen van schadelijke stoffen met de dood tot gevolg?
En die "er was geen dwang, hij kon altijd stoppen":

Uit dit artikel:
In hun verhoren houden de Reuzegommers later vol dat elke schacht op elk moment de doop op eenvoudig verzoek kan doen stoppen. Op de iPhone van Flodder zal de politie video’s terugvinden van de doop van 2017. Eén van de schachten dat jaar is J.V., alias Igean. Een proces-verbaal van de lokale politie Neteland verwoordt wat er in het filmpje te zien is: “J.V. laat duidelijk meerdere malen horen dat hij wil stoppen, dat het niet meer gaat. Je merkt dat betrokkene aan het afzien is, zijn knieën zijn geschaafd en zijn linkerhand is gezwollen. Je merkt de paniek als ze water over hem willen kappen. Er wordt op het laatst enkele malen geroepen dat er niet te stoppen valt.”
Zelfs iemand zich wel kon verzetten/duidelijk maken dat hij wou stoppen, hebben ze gewoon verder aangepakt.

Terug
Bovenaan