Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
We zullen zien hé.

Was het écht klassenjustitie of beelden we ons maar iets in?

... 1 minuut later ...

-> Klassenjustitie dus.
Op dit moment heb ik eerder gewoon het gevoel dat je jaloers bent dat hun ouders veel geld hebben, was dit gebeurt bij iemand met minder geld ging dit niet zo veel kritiek krijgen.

We zullen zien hé.

Was het écht klassenjustitie of beelden we ons maar iets in?

... 1 minuut later ...

-> Klassenjustitie dus.
En wat ga je roepen als men wel de namen vrijgeeft en er morgen een van die mannen doodgeklopt terug gevonden wordt?

Heksenjacht?! Oh irony.

Als er morgen een kruimeldiefstal gepleegd wordt en je hebt de pech dat het opgepikt wordt door de (lokale) media. Dan sta je al in de krant met "Eerste Letter Voornaam Punt Volledige Familienaam" met een half-geblurde foto.

Maar als je iemand de dood injaagt en je komt uit een bevoorrecht milieu? Dan gaat het in alle media van "Strontvlieg" en andere zelf-gekozen aliassen. Zonder foto.

'T Scheldt had het aangedurfd om iets teveel vrij te geven van een verdachte. Stante pede werd een bevel gegeven vanuit justitie om het off-line te halen op straffe van monsterboetes. Dan kon justitie plots wél snel werken. :')

Dergelijke beweringen zijn in deze thread al lang geleden weerlegd.

Zie o.a. dit:

Recent was daar een goeie podcast over van De Morgen over het al dan niet uitschrijven van namen: https://www.demorgen.be/podcasts/wa...ordt-opzettelijk-verwarring-gezaaid~b7a6a312/

Een eenzijdig verzoekschrift is iets heel anders als een "stante pede" bevel vanuit "justitie". Ik vrees dat je juridische geletterdheid overeenstemt met die van 't Scheldt.

Ik vraag me toch ook af hoe je "online heksenjacht" zou gaan definiëren?

....

Dat is inderdaad wat een hyperbool. Feit is evenwel dat:

1) van zodra dit in de media kwam, werden alle gegeven, adressen en andere info (bv. rijksregisternummers) van de betrokkenen en hun familie op het internet gezwierd. Sowieso zullen er nog andere zaken zijn gebeurd waardoor de sociale media van diezelfde personen werden overspoeld met haatberichten/bedreigen.
2) punt 1) hierboven is één van de overwegingen geweest van het hof om de strafmaat te bepalen.

Dus de snoodaards die al die info online hebben gezwierd (want ja, klassenjustitie enzo) hebben dus eigenlijk zelf een aandeel in de (volgens hen) te late straf. Veel ironischer kan het niet worden.

Zou een website zoals ‘t Scheldt opnieuw een lijst met hun namen moeten neerhalen mochten ze die opnieuw posten?

Persoonlijk wou ik vooral de namen weten zodat ik nooit mezelf inlaat met dat volk (bv op professionele basis, bv als dokter ofzo). Ik denk dat het niet slecht is op te weten met wat voor mensen je te maken hebt. Scheelt dat ik ze gewoon online heb kunnen vinden.

Al snap ik de redenering om dit niet te doen, al is het maar door de gemiddelde holbewoner die wel eens andere plannen zou kunnen hebben (zoals in elkaar slaan of erger).

Neemt niet weg dat het interessant is hoe de media de namen nog steeds verscholen houden terwijl dat in veel andere gevallen niet gebeurt. Zeker dat HLN dat niet doet doet me toch denken dat hun achtergrond meespeelt (gezien het track record van HLN mbt privacy, zijnde onbestaand en al helemaal als het op veroordeelde criminelen aankomt).

Zou een website zoals ‘t Scheldt opnieuw een lijst met hun namen moeten neerhalen mochten ze die opnieuw posten?

Persoonlijk wou ik vooral de namen weten zodat ik nooit mezelf inlaat met dat volk (bv op professionele basis, bv als dokter ofzo). Ik denk dat het niet slecht is op te weten met wat voor mensen je te maken hebt. Scheelt dat ik ze gewoon online heb kunnen vinden.

Al snap ik de redenering om dit niet te doen, al is het maar door de gemiddelde holbewoner die wel eens andere plannen zou kunnen hebben (zoals in elkaar slaan of erger).

Neemt niet weg dat het interessant is hoe de media de namen nog steeds verscholen houden terwijl dat in veel andere gevallen niet gebeurt. Zeker dat HLN dat niet doet doet me toch denken dat hun achtergrond meespeelt (gezien het track record van HLN mbt privacy, zijnde onbestaand en al helemaal als het op veroordeelde criminelen aankomt).
Ik denk dat er nog veel holbewoners zijn die dit zouden doen. Aangezien 1 van hen al eens is aangevallen geweest.

Ik denk dat er nog veel holbewoners zijn die dit zouden doen. Aangezien 1 van hen al eens is aangevallen geweest.
Natuurlijk en dat wordt door deze uitspraak ook gewoon in de hand gewerkt. Iemand zijn zoon is gestorven en de straf is een paar honderd euro boete en wat werkstraf. Natuurlijk is dat niet rechtvaardig. Zo kweek je vigilanten. Als één van die Reuzegommers binnenkort wordt neergestoken is het de schuld van justitie.

Op dit moment heb ik eerder gewoon het gevoel dat je jaloers bent dat hun ouders veel geld hebben, was dit gebeurt bij iemand met minder geld ging dit niet zo veel kritiek krijgen.

Wie zegt dat ik ook niet veel geld heb? :unsure:

Neen, ik snap de relevantie niet. Het drogargument "jaloezie" vind je nu blijkbaar al in elke discussie terug.

Grotendeels eens. Maar je mag ook niet onderschatten in welke mate die Reuzegommers al gestraft zijn los van elke rechterlijke uitspraak. Een knagend schuldgevoel voor de rest van je leven en elke dag wakker worden in een maatschapij die je uitspuwt.
Het knaagt bij hen zo hard en de maatschappij spuwt hen zo hard uit dat ze vandaag zelfs niet aanwezig waren bij de uitspraak van het proces, want...."Ze zijn aan het studeren of aan het werk, dus geen tijd" zei een van hun advocaten op de radio.
Ik lees dat als: 'ze wisten wat de strafmaat ging zijn en ze hebben andere prioriteiten'.

Alstemblieft, dankuwel!

Ik vraag mij af hoeveel mensen (die moord en brand schreeuwen) de moeite hebben genomen om het arrest (en dus de overwegingen van de rechters) te lezen. Aan de inhoud te lezen van het gros van de reacties: amper tot geen (neemt natuurlijk wat meer tijd in beslag dan "klassenjustitie!!!" neer te pennen).

Zoals al voorspeld in deze thread (dacht ik), is de online heksenjacht op de verdachten (inmiddels veroordeelden) één van de elementen waarmee rekening is gehouden om de strafmaat te bepalen. Oh irony :).

Of er bestaat een steeds groter wordende kloof tussen wat justitie en bevolking als billijke en eerlijke strafmaat beschouwen. Het idee dat enkel justitie daarover een waardeoordeel kan vellen, hetgeen aan de basis van het ontstaan van die kloof ligt, is minstens even ironisch jouw post.

Natuurlijk en dat wordt door deze uitspraak ook gewoon in de hand gewerkt. Iemand zijn zoon is gestorven en de straf is een paar honderd euro boete en wat werkstraf. Natuurlijk is dat niet rechtvaardig. Zo kweek je vigilanten. Als één van die Reuzegommers binnenkort wordt neergestoken is het de schuld van justitie.
Als iemand van zijn familie dit doet begrijpelijk, als dit een wildvreemde is die niet veel te maken heeft met de zaak dan is dit niet gerechtvaardigd.

Dan gaan we de doodklopper vervolgen. En uit de media houden. En straffen met een taakstrafje.
En je ziet écht het verschil niet tussen moord en doodslag?

Als iemand van zijn familie dit doet begrijpelijk, als dit een wildvreemde is die niet veel te maken heeft met de zaak dan is dit niet gerechtvaardigd.
En ironisch genoeg, wil zijn familie helemaal geen gevangenisstraf voor de daders. Ik blijf het verbazend vinden hoe de mensen die er effectief iets mee te maken hebben, inzien dat een gevangenisstraf hier geen enkel nut heeft. Maar dat de wildvreemde fora online vol staan met "die mannen moeten het gevang in! klassenjustitie!"

Zou diezelfde logica ook worden toegepast als het niet om een "rijkeluiclub" ging:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/31/studentendoop-overlijden/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221117_97276001
https://www.nu.nl/binnenland/2230132/student-in-brand-gestoken-bij-ontgroening.html
En zo zijn er nog een hele hoop te vinden...

Laatst bewerkt:
Dergelijke beweringen zijn in deze thread al lang geleden weerlegd.

Zie o.a. dit:

Een eenzijdig verzoekschrift is iets heel anders als een "stante pede" bevel vanuit "justitie". Ik vrees dat je juridische geletterdheid overeenstemt met die van 't Scheldt.
Je hoeft "stante pede" niet tussen aanhalingstekens te zetten, want het was wel degelijk binnen de x-uur. Zéker in termijnen van justitie, is dat ogenblikkelijk. Ofte: stante pede.

Wat betreft mijn juridische geletterdheid, dat kan. Ik vrees dan weer op mijn beurt dat uw gevoel voor rechtvaardigheid overeenstemt met die van een blik gepelde tomaten. Ik zou zeggen, kruip eens uit de ivoren toren van justitie en kijk eens naar de initiële bestaansreden van een orgaan als "justitie".

En je ziet écht het verschil niet tussen moord en doodslag?

*huurt een leger topadvocaten in*
"Maar meneer de rechter, ik was naar die vervelende mug aan het slaan die toevallig op zijn hoofd zat!"
Rechter: "Ok! Niet meer doen hé, deugniet." -> Taakstrafje.

*huurt een leger topadvocaten in*
"Maar meneer de rechter, ik was naar die vervelende mug aan het slaan die toevallig op zijn hoofd zat!"
Rechter: "Ok! Niet meer doen hé, deugniet." -> Taakstrafje.
Ik denk dat jij de zaak niet echt begrijpt. Ze hebben hem niet doodgestoken, en het was ver van de bedoeling om hem te vermoorden. Jij vergelijkt het alsof ze hem neergestoken hebben.

Het knaagt bij hen zo hard en de maatschappij spuwt hen zo hard uit dat ze vandaag zelfs niet aanwezig waren bij de uitspraak van het proces, want...."Ze zijn aan het studeren of aan het werk, dus geen tijd" zei een van hun advocaten op de radio.
Ik lees dat als: 'ze wisten wat de strafmaat ging zijn en ze hebben andere prioriteiten'.

Alstemblieft, dankuwel!

Second.

Ik dacht dat ze allemaal, ocharme, nergens meer aan de bak mochten? Dat ze uitgespuwd werden door de maatschappij? En nu plots zijn ze gewoon aan het werk of aan het studeren. Opmerkelijk, wanneer je voor een dergelijke zaak de uitspraak verwacht.

De desinteresse voor de dood van hun "vriend" is toch opmerkelijk te noemen.

Vraag aan de juristen: nu de beklaagden veroordeeld zijn, mogen de volledige namen nu wel gepubliceerd worden?

Ik denk dat jij de zaak niet echt begrijpt. Ze hebben hem niet doodgestoken, en het was ver van de bedoeling om hem te vermoorden. Jij vergelijkt het alsof ze hem neergestoken hebben.
Klopt grotendeels, maar het gaat er ook om dat ze hun sporen (op de plaats van 'het ongeluk' en nadien de foto's en hun namen) probeerden uit te wissen en dat lijkt grotendeels gelukt. Dat is iets wat wringt bij de man in de straat die niet zo een netwerk kan aanspreken of genoeg geld heeft om soortgelijke dingen te doen.
Die discussie is hier trouwens al eens gevoerd.

Ik begrijp het maar al te goed.

Ik wil hen gerust nog meegeven dat het niet bewezen is dat het uit racistische overwegingen zou zijn. Maar je bent gewoon compleet vervaagd van normen en waarden als je dagenlang iemand op die manier behandelt, stelselmatig achteruit ziet gaan en wacht tot hij letterlijk halfdood valt vooraleer je zoiets hebt van "Hmmm, misschien moeten we het iets rustiger aandoen".

Als het in het beste geval allemaal onopzettelijk was, dan zijn ze minstens een gevaar voor de maatschappij omdat ze blijkbaar niet over het nodige inschattingsvermogen beschikken om te oordelen of hun eigen wanpraktijken dodelijk zijn of niet.

Terug
Bovenaan