Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Vraag aan de juristen: nu de beklaagden veroordeeld zijn, mogen de volledige namen nu wel gepubliceerd worden?
Er zijn (gelukkig) geen wetten die dat verbieden, het is niet publiceren is altijd een deontologische beslissing van de media geweest.

Ik begrijp het maar al te goed.

Ik wil hen gerust nog meegeven dat het niet bewezen is dat het uit racistische overwegingen zou zijn. Maar je bent gewoon compleet vervaagd van normen en waarden als je dagenlang iemand op die manier behandelt, stelselmatig achteruit ziet gaan en wacht tot hij letterlijk halfdood valt vooraleer je zoiets hebt van "Hmmm, misschien moeten we het iets rustiger aandoen".

Als het in het beste geval allemaal onopzettelijk was, dan zijn ze minstens een gevaar voor de maatschappij omdat ze blijkbaar niet over het nodige inschattingsvermogen beschikken om te oordelen of hun eigen wanpraktijken dodelijk zijn of niet.
Ja, maar ik denk meer dat dat komt van een gevoel van ik heb het ook meegemaakt laat mij het nu bij iemand anders doen. Dit zie je ook vaak bij mensen die gepest zijn geweest die dan pestkoppen worden. Het is eerder de persoon (personen) die begonnen is met zware dopen te geven die zou moeten gestraft worden.

Voor mij is het op zich niet de strafmaat, het is de houding van dit soort mensen. Ja, natuurlijk gaat iedereen proberen om de beste verdediging die te koop is te krijgen. Ja, natuurlijk gaan die mensen met hun hoge lonen, invloedrijke cirkels en invloed daar maximum gebruik van maken. Ik zou absoluut niet anders zijn. Wat stoort is de vanzelfsprekendheid dat je in een bepaalde bevolkingslaag gewoon nooit ergens écht verantwoording moet voor afleggen of straf krijgt. Eens te meer, ik zou niet anders zijn denk ik. Maar het blijft bitter.

Een zware straf en een impactvolle straf zijn verschillende dingen en eens te meer wordt dit voor die jongens een fait d’hiver en een anecdote voor onder het golfen (hyperbole, ik overdrijf [een beetje]).

Voor mij is het op zich niet de strafmaat, het is de houding van dit soort mensen. Ja, natuurlijk gaat iedereen proberen om de beste verdediging die te koop is te krijgen. Ja, natuurlijk gaan die mensen met hun hoge lonen, invloedrijke cirkels en invloed daar maximum gebruik van maken. Ik zou absoluut niet anders zijn. Wat stoort is de vanzelfsprekendheid dat je in een bepaalde bevolkingslaag gewoon nooit ergens écht verantwoording moet voor afleggen of straf krijgt. Eens te meer, ik zou niet anders zijn denk ik. Maar het blijft bitter.

Een zware straf en een impactvolle straf zijn verschillende dingen en eens te meer wordt dit voor die jongens een fait d’hiver en een anecdote voor onder het golfen (hyperbole, ik overdrijf [een beetje]).
Ik begrijp jouw sentiment, daarom heb ik het argument van jaloezie bij @mac-bc gebruikt. uit de meeste mensen hun positie ziet dit er slecht uit, maar als je op dezelfde positie als die mensen staat zouden we allemaal hetzelfde doen.

Euh, over de "Brusselse jongeren" moeten we toch ook heel de tijd lezen dat de straffen te licht zijn en dat ze enkel een spreekwoordelijke tik op de vingers moeten verwachten. Of de verkrachters die opstelletjes moeten schrijven.
Hoezo is dit dan klassenjustitie? Lijkt me net een bewijs te zijn van het omgekeerde.

Ik durf er gif op innemen dat wat boefjes uit Schaarbeek of doorsnee jongens uit Bommerskonte exact dezelfde straf zouden hebben gekregen.
Uiteraard abstractie makend van de mediahetze etc...

Aangzien velen het hier hebben over dat iedereen gelijk behandeld moet worden, vinden jullie dan ook dat iedereen die tijdens een studentendoop een student aanmoedigt om gevaarlijke stoffen te drinken maar naar de gevangenis moet? Want hoewel ik totaal geen idee van cijfers heb kan je pakweg 20 pintjes wel als gevaarlijk klasseren (afgezien van de andere nest wat bij veel dopen door de kelen gaat). En dan heb je hiet niet meer over een select groepje studenten vrees ik.

Of laat je het al dan niet straffen afhangen van het resultaat? Iemand met coma in het ziekenhuis: geen probleem, maar pas een beetje op. Iemand gestorven: haal de pek en veren!

als je dagenlang iemand op die manier behandelt, stelselmatig achteruit ziet gaan en wacht tot hij letterlijk halfdood valt vooraleer je zoiets hebt van "Hmmm, misschien moeten we het iets rustiger aandoen".
Misschien eens het arrest lezen om je beeld bij te stellen. Ik heb maar enkele flarden gelezen, maar Sanda is op pakweg een kwartier of zo van "hahaha ik ben zat maar het gaat nog goed ja" (komt niet uit het arrest, is mijn eigen bewoording) naar halfdood gegaan. Dat zou ik niet echt als "stelselmatig" beschrijven, maar eerder als "plots" of "redelijk plots". De tijd die daarna verloren is gegaan had blijkbaar met een verkeerde diagnose te maken: ze dachten dat ie onderkoeld was. Dat laatste zelf proberen op te lossen is uiteraard ook een verkeerde inschatting geweest.

Euh, over de "Brusselse jongeren" moeten we toch ook heel de tijd lezen dat de straffen te licht zijn en dat ze enkel een spreekwoordelijke tik op de vingers moeten verwachten. Of de verkrachters die opstelletjes moeten schrijven.
Hoezo is dit dan klassenjustitie? Lijkt me net een bewijs te zijn van het omgekeerde.

Ik durf er gif op innemen dat wat boefjes uit Schaarbeek of doorsnee jongens uit Bommerskonte exact dezelfde straf zouden hebben gekregen.
Uiteraard abstractie makend van de mediahetze etc...
Da horen de mensen natuurlijk niet graag :unsure: , maar dat klopt inderdaad wel.

Aangzien velen het hier hebben over dat iedereen gelijk behandeld moet worden, vinden jullie dan ook dat iedereen die tijdens een studentendoop een student aanmoedigt om gevaarlijke stoffen te drinken maar naar de gevangenis moet? Want hoewel ik totaal geen idee van cijfers heb kan je pakweg 20 pintjes wel als gevaarlijk klasseren (afgezien van de andere nest wat bij veel dopen door de kelen gaat). En dan heb je hiet niet meer over een select groepje studenten vrees ik.

Of laat je het al dan niet straffen afhangen van het resultaat? Iemand met coma in het ziekenhuis: geen probleem, maar pas een beetje op. Iemand gestorven: haal de pek en veren!

Misschien eens het arrest lezen om je beeld bij te stellen. Ik heb maar enkele flarden gelezen, maar Sanda is op pakweg een kwartier of zo van "hahaha ik ben zat maar het gaat nog goed ja" (komt niet uit het arrest, is mijn eigen bewoording) naar halfdood gegaan. Dat zou ik niet echt als "stelselmatig" beschrijven, maar eerder als "plots" of "redelijk plots". De tijd die daarna verloren is gegaan had blijkbaar met een verkeerde diagnose te maken: ze dachten dat ie onderkoeld was. Dat laatste zelf proberen op te lossen is uiteraard ook een verkeerde inschatting geweest.
Bij arbeids- en verkeersongevallen houdt men nochtans heel hard rekening met het gevolg.
Als de afloop dodelijk is worden zwaardere straffen uitgesproken, als het lichte letsels zijn in identiek dezelfde omstandigheden is er heel vaak geen gevolg.

De financiële straffen zijn zeker een lachertje. 400 euro voor een Brusselse jongere zal harder aankomen dan bij iemand die dat iedere maand als zakgeld krijgt van mama en papa.

De financiële straffen zijn zeker een lachertje. 400 euro voor een Brusselse jongere zal harder aankomen dan bij iemand die dat iedere maand als zakgeld krijgt van mama en papa.
maakt dat een verschil uit, op die manier is iedereeb gelijk behandeld.

En ironisch genoeg, wil zijn familie helemaal geen gevangenisstraf voor de daders. Ik blijf het verbazend vinden hoe de mensen die er effectief iets mee te maken hebben, inzien dat een gevangenisstraf hier geen enkel nut heeft. Maar dat de wildvreemde fora online vol staan met "die mannen moeten het gevang in! klassenjustitie!"

Wil je dan volledig zijn en erbij zeggen dat de familie van Sanda idd niet per sé gevangenisstraffen wou, maar dan wel in ruil antwoorden wilde krijgen? Wie, wat, waar? En dat de reuzengommers daar de rangen gesloten hebben en weinig hebben prijs gegeven?

Of er bestaat een steeds groter wordende kloof tussen wat justitie en bevolking als billijke en eerlijke strafmaat beschouwen. Het idee dat enkel justitie daarover een waardeoordeel kan vellen, hetgeen aan de basis van het ontstaan van die kloof ligt, is minstens even ironisch jouw post.
Wat mij vooral stoort, en Marc Van Ranst blijkbaar ook, is dat de strafmaat helemaal niet consistent noch relatief tov het misdrijf is:

Dieven worden harder gestraft dan moordenaars.
Of moet ik het eerder verwoorden dat een mensenleven voor het gerecht minder "waard" is dan een fles cognac uit de Colruyt?

Wat mij vooral stoort, en Marc Van Ranst blijkbaar ook, is dat de strafmaat helemaal niet consistent noch relatief tov het misdrijf is:

Dieven worden harder gestraft dan moordenaars.
Of moet ik het eerder verwoorden dat een mensenleven voor het gerecht minder "waard" is dan een fles cognac uit de Colruyt?
Het verschil zit hem in doelmatigheid he. Die diefstal is volledig bewust gepleegd als misdrijf. Moest die man per ongeluk niet betaald hebben, ging die ook geen gevangenisstraf gekregen hebben.

@horste ze krijgen dus wel degelijk allemaal een strafblad, dus gelieve dan ook geen leugens hier te verspreiden

"Ze krijgen allemaal een werkstraf van 200 tot 300 uur, en een boete van 400 euro. De zwaarste werkstraffen zijn voor de preses en de schachtentemmer. Als ze hun werkstraf niet uitvoeren, krijgen ze een vervangende gevangenisstraf van 15 dagen. Alle Reuzegommers zullen dus een strafblad hebben, maar worden niet uit hun rechten ontzet. "
"De achttien Reuzegommers kregen vrijdag te horen dat ze schuldig bevonden zijn aan mensonterende behandeling en het onopzettelijk veroorzaken van de dood van student Sanda Dia (20). Daarvoor kregen ze allemaal een werkstraf en een geldboete, maar die zullen uiteindelijk niet op hun strafblad verschijnen."

Volgens het nieuwsblad dus toch geen strafblad.

:unsure:

Het verschil zit hem in doelmatigheid he. Die diefstal is volledig bewust gepleegd als misdrijf. Moest die man per ongeluk niet betaald hebben, ging die ook geen gevangenisstraf gekregen hebben.
Ok, dus opzettelijk diefstal plegen weegt zwaarder door bij het gerecht dan door complete nalatigheid en mensonterend gedrag de dood veroorzaken van iemand.
Lijkt me toch dat het verschil in de doelmatigheid leggen, euhm, het doel wat voorbijschiet dan.

Neen, het verschil zit hem:

- dat die man al een strafblad had;
- dat de man verstek liet gaan (en dus geen enkel verweer heeft gevoerd).

Twee zaken die automatisch een impact hebben op de strafmaat. Zeer tendentieus van Marc van Ranst dus.

Ter vergelijking: indien de dader een 21-jarige was met een blanco strafblad en verweer had gevoerd, dan is de kans zéér groot dat de straf anders was geweest.

Ok, dus opzettelijk diefstal plegen weegt zwaarder door bij het gerecht dan door complete nalatigheid en mensonterend gedrag de dood veroorzaken van iemand.
Lijkt me toch dat het verschil in de doelmatigheid leggen, euhm, het doel wat voorbijschiet dan.
Bij ons heeft destijds ook ene een allergische reactie gehad tijdens het eerstejaars weekend. Die had evengoed dood kunnen vallen.
Net zoals er bij meerdere cantussen mensen naar hun kot gesleept.
Die hadden evengoed kunnen sterven...
Ik vind niet dat alle praesidiumleden nu in het gevang moeten daarvoor nee.

Zou een website zoals ‘t Scheldt opnieuw een lijst met hun namen moeten neerhalen mochten ze die opnieuw posten?

Persoonlijk wou ik vooral de namen weten zodat ik nooit mezelf inlaat met dat volk (bv op professionele basis, bv als dokter ofzo). Ik denk dat het niet slecht is op te weten met wat voor mensen je te maken hebt. Scheelt dat ik ze gewoon online heb kunnen vinden.

Al snap ik de redenering om dit niet te doen, al is het maar door de gemiddelde holbewoner die wel eens andere plannen zou kunnen hebben (zoals in elkaar slaan of erger).

Neemt niet weg dat het interessant is hoe de media de namen nog steeds verscholen houden terwijl dat in veel andere gevallen niet gebeurt. Zeker dat HLN dat niet doet doet me toch denken dat hun achtergrond meespeelt (gezien het track record van HLN mbt privacy, zijnde onbestaand en al helemaal als het op veroordeelde criminelen aankomt).
HLN/DPG Media heeft recent een nieuwe deontologische code omarmd en is bijgevolg strikter in het naleven van bepaalde richtlijnen ivm tonen/niet tonen van beelden/namen/... Geen achtergrond die meespeelt denk ik.

Terug
Bovenaan