Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Ge hoort toch continu oude zakken zeggen "in onze tijd was het allemaal veel erger ze"!
Ik heb in elk geval ook nog geweten dat er levende goudvissen werden gegeten (nuja, gedronken) bvb.
Zelf hebben wij ook een kinderzwembadje met lauw water gekregen dat "op moest zijn" tegen het eind van de dag. Dat is potentieel ook dodelijk, dus moeten al die leden die er toen bij waren dan in het gevang?
Jij lijkt het verschil tussen "één dode" en "géén dode" precies niet te vatten.
Die urenlange mensonterende behandeling is hier een verzwarende omstandigheid (of dat nu juridisch zo is of niet doet er eigenlijk niet toe, gezien de juridische strafmaat zelf hier ter discussie staat) niet hetgeen dat voor veroordeeld wordt. Jij keert het om in een rare twist om een soort van "if I'm going down, everyone's going down" argument te proberen maken.

Jij lijkt het verschil tussen "één dode" en "géén dode" precies niet te vatten.
Die urenlange mensonterende behandeling is hier een verzwarende omstandigheid (of dat nu juridisch zo is of niet doet er eigenlijk niet toe, gezien de juridische strafmaat zelf hier ter discussie staat) niet hetgeen dat voor veroordeeld wordt. Jij keert het om in een rare twist om een soort van "if I'm going down, everyone's going down" argument te proberen maken.
Maar dat is het net, die dode is een ongeval. Dus ofwel veroordeel je elke dode, ofwel moet je de voorafgaande daden veroordelen. Maar beide hebben als gevolg dat er plots wel heel veel mensen een gevangenisstraf zouden moeten krijgen.

Ik heb heel deze zaak even laten bezinken na de uitspraak van gisteren. Mijn eerste reactie was: "tgoch, moeten we werkelijk nog meer levens verpesten?"

Tot ik de details verder gelezen heb en dankzij JPV zijn link eens het verslag gelezen heb:

Guys... Urineren op schachten, levende palingen muizen en goudvissen blenden en voederen..., uren zitten in een put vol pis kots en kak tot de onderkoeling er komt. Ma geen zorgen: de schachtentemmer pist wel eens op u om u op te warmen. Visolie in onverantwoorde hoeveelheden laten drinken als "laxeermiddel" om een levende vis te moeten uitkotsen. Na de cantus werd er ook gepist op slapende schachten...

Dat is geen doop, dat is mens/dieren mishandeling en sadisme. En bewijsmateriaal dat amateuristisch verduisterd wordt, is the smoking gun. In sommige landen zou dit feit alleen al de aanklacht van doodslag naar moord kunnen verhogen.

En als daar iemand sterft, moet je de bak in. Serieus.

Laatst bewerkt:
Ik heb heel deze zaak even laten bezinken na de uitspraak van gisteren. Mijn eerste reactie was: "tgoch, moeten we werkelijk nog meer levens verpesten?"

Tot ik de details verder gelezen heb en dankzij JPV zijn link eens het verslag gelezen heb:

Guys... Urineren op schachten, levende palingen muizen en goudvissen blenden en voederen..., uren zitten in een put vol pis kots en kak tot de onderkoeling er komt. Ma geen zorgen: de schachtentemmer pist wel eens op u om u op te warmen. Visolie in onverantwoorde hoeveelheden laten drinken als "laxeermiddel" om een levende vis te moeten uitkotsen. Na de cantus werd er ook gepist op slapende schachten...

Dat is geen doop, dat is mens/dieren mishandeling en sadisme. En bewijsmateriaal dat amateuristisch verduisterd wordt, is the smoking gun. In sommige landen zou dit feit alleen al de aanklacht van doodslag naar moord kunnen verhogen.

Al die toestanden zijn inderdaad heel erg, maar ze hebben allemaal hetzelfde meegemaakt het was niet enkel bij Sanda. De kans bestond dat het jaar vroeger gebeurde en dat het proces over iemand anders ging. Het is eigenlijk de fout van de persoon die begonnen is met de doop erger te maken.

Al die toestanden zijn inderdaad heel erg, maar ze hebben allemaal hetzelfde meegemaakt het was niet enkel bij Sanda. De kans bestond dat het jaar vroeger gebeurde en dat het proces over iemand anders ging. Het is eigenlijk de fout van de persoon die begonnen is met de doop erger te maken.
"die ander is ermee begonnen, hoor"

Top-argument voor een zaak met dodelijk slachtoffer.

"die ander is ermee begonnen, hoor"

Top-argument voor een dodelijk slachtoffer.
Waarom denk je dat het een ritueel is niet omdat het de eerste keer is dat ze een doop doen. Ik keur het zeker niet goed. Het is voor ons moeilijk om in te schatten tot wat je in staat ben als je het zelf nog niet meegemaakt hebben.

Waarom denk je dat het een ritueel is niet omdat het de eerste keer is dat ze een doop doen. Ik keur het zeker niet goed.
Het gaat hem niet om de daden en zaken die de schachten moeten doen (hoe degoutant dan ook),..

Het gaat hem over het feit dat er 0 medeleven werd getoont met een mens die op randje af duidelijk aan het sterven is.

Het UZA verwittigde de politiediensten en beklaagden JJ, AV en AG werden in de nacht van 5 op 6 december 2018 nog politioneel verhoord.

Op 5 december 2018 verzond beklaagde AV om 22:13:23 uur een bericht met als inhoud ‘Alles verwijderen’. Het staat vast dat de WhatsAppgroep van Reuzegom werd verwijderd. Naderhand werd een nieuwe groep aangemaakt om met elkaar te communiceren.

Dit is de smoking gun naar mijn mening. Hier tonen ze dat wanneer alles gezegd en gedaan is, ze allemaal maar al te goed beseften dat dit ver en beyond "een ongeluk" was. En dat ten gevolge van hun compleet gebrek aan empathie en de nieuwe leden onmenselijk te doen afzien er iemand gestorven is. Ze wisten maar al te goed op dat punt dat ze zwaar fout waren. Hier tonen ze hun ware gelaat dat het verwende nesten zijn die plots de potentiele gevolgen beginnen te beseffen van hun daden.

Als op dat punt ze naar voor gingen gestapt zijn en volle medewerking gegeven hadden, zou de perceptie anders zijn op zijn minst.

Daar gaat het over.

En wat blijkt: ze hebben gelijk gekregen. Zelfs hun identiteiten zijn uit de pers gehouden. 5 weken werkstraf.

Belachelijk

Laatst bewerkt:
Het gaat hem niet om de daden en zaken die de schachten moeten doen (hoe degoutant dan ook),..

Het gaat hem over het feit dat er 0 medeleven werd getoont met een mens die op randje af duidelijk aan het sterven is.

Dit is de smoking gun naar mijn mening. Hier tonen ze dat wanneer alles gezegd en gedaan is, ze allemaal maar al te goed beseften dat dit ver en beyond "een ongeluk" was ten gevolge van hun compleet gebrek aan empathie en de nieuwe leden onmenselijk te doen afzien. Hier tonen ze hun ware gelaat dat het verwende nesten zijn die plots de potentiele gevolgen beginnen te beseffen van hun daden.

Daar gaat het over.

En wat blijkt: ze hebben gelijk gekregen. Zelfs hun identiteiten zijn uit de pers gehouden.
Er zitten er zeker tussen die weinig tot geen medeleven toonden, maar er zaten er een paar tussen die het wel medeleven hebben getoond. Diegene die het niet erg vonden, die moeten een veel hogere boete hebben gekregen en veel meer uren werkstraf. Over alles laten verdwijnen ligt tussen de 2, ik denk dat ze gewoon uit heel veel schrik dit hebben gedaan zoals de meeste mensen dat gedaan hebben. Moesten ze dit echt echt hebben willen doen verdwijnen dan kon dat zeker.

Ik denk dat we het beide volledig eens zijn dat als ik stel dat als die leiding de kans zou hebben om die avond over te doen, ze het... anders zouden doen.

Maar zo werkt de wereld niet, helaas. Ik zou ook graag een paar zaken opnieuw willen doen in mijn leven, wetende wat ik nu weet...

Om Nick Hornby te quoten:
"Lee Harvey Oswald zou zichzelf ook niet omschreven hebben als iemand die vaak op Presidenten schoot. Soms is het onvermijdelijk dat we beoordeelt worden op zaken die we slechts 1 keer gedaan hebben."

Laatst bewerkt:
En wat blijkt: ze hebben gelijk gekregen. Zelfs hun identiteiten zijn uit de pers gehouden. 5 weken werkstraf.

Belachelijk
Dat is puur om veiligheidsredenen, niet iedereen is even schuldig. Als het grootte publiek hun namen kent dan is dit erg voor hun familie leden die er misschien niets mee te maken hebben, of ze worden gewoon in elkaar geslapgen op straat.

Er wordt hier gesproken over 'amateuristisch' verwijderen en 'echt doen verdwijnen'. Kon de politie die digitale gegevens achterhalen? Bijvoorbeeld de verwijderde 'whatsapp-group': heeft de politie op één of andere manier die gegevens kunnen recupereren?

Of is alles wat werd geprobeerd te verwijderen ook daadwerkelijk niet meer te achterhalen?

Laatst bewerkt:
Reuzegom werd eerder al eens veroordeeld voor de mishandeling van dieren (in casu een varken), zonder dat het dier dood ging.

De toenmalige straf? Ook € 50 x 8 = € 400. :unsure:
Na correctie voor inflatie zijn ze er nu dus een stuk goedkoper vanaf gekomen.

1) Niets geleerd uit een eerdere veroordeling (als studentenclub zijnde)
2) Nu zelfs een mens mishandeld i.p.v. een dier
3) Nu zelfs een mens niet alleen mishandeld, maar ook nog de dood ingejaagd
4) Nu zelfs bewijzen proberen verwijderen
5) Nu zelfs geen schuldinzicht tonen

En als beloning een goedkoper tarief voor hun dolle fratsen. :thumb:

Reuzegom werd eerder al eens veroordeeld voor de mishandeling van dieren (in casu een varken), zonder dat het dier dood ging.

De toenmalige straf? Ook € 50 x 8 = € 400. :unsure:
Na correctie voor inflatie zijn ze er nu dus een stuk goedkoper vanaf gekomen.

1) Niets geleerd uit een eerdere veroordeling (als studentenclub zijnde)
2) Nu zelfs een mens mishandeld i.p.v. een dier
3) Nu zelfs een mens niet alleen mishandeld, maar ook nog de dood ingejaagd
4) Nu zelfs bewijzen proberen verwijderen
5) Nu zelfs geen schuldinzicht tonen

En als beloning een goedkoper tarief voor hun dolle fratsen. :thumb:
Ah, maar nu wordt het natuurlijk moeilijk. Want hieruit kan je dus afleiden dat die dopen al veel langer op die manier gebeuren. En blijkbaar is het misdrijf het uitvoeren van die dooprituelen. Dus dan zouden alle voorgaande leden van die kring een gevangenisstraf moeten krijgen? Het feit dat ze altijd geweigerd hebben om het doopcharter te ondertekenen geeft toch aan dat alle voorgaande jaren dezelfde toestanden plaatsvonden?

Dit dus, en voor wat om in een stom groepje te horen die denken dat ze de leiders van de toekomst gaan worden.

Er wordt hier gesproken over 'amateuristisch' verwijderen en 'echt doen verdwijnen'. Kon de politie die digitale gegevens achterhalen? Bijvoorbeeld de verwijderde 'whatsapp-group': heeft de politie op één of andere manier die gegevens kunnen recupereren?

Of is alles wat werd geprobeerd te verwijderen ook daadwerkelijk niet meer te achterhalen?
Hangt af

Whatsapp berichten die verwijderd zijn, zijn meestal niet te recuperen. Ook niet door politie. Maar eerlijk: we zijn het niet zeker. De interne werking van Whatsapp is een bedrijfgeheim voor een reden.

Maar vergeet ook niet: als een groep plots verwijderd wordt, laat dat ook sporen na. En veel mensen zijn digitaal analfabeet.

Met andere woorden: de groep wordt verwijderd, sure. Maar vertrouw je 20 mensen dat ze dan ook alle foto's en media correct opkuisen van de gsm en alle tablets/pc's die gekoppeld zijn? Ik zou er mijn vrijheid niet op durven inzetten.

Plus ondervragingen zijn intens en je gaat die verliezen als je niet recht in je schoenen staat. Vooral als het over groepen verdachten gaat.

ik vermoed dat voor kleine criminelen ze geen moeite doen. Maar... er is een grens ergens waar plots wel dingen terug boven kunnen komen, vermoed ik sterk.

Laatst bewerkt:
Ah, maar nu wordt het natuurlijk moeilijk. Want hieruit kan je dus afleiden dat die dopen al veel langer op die manier gebeuren. En blijkbaar is het misdrijf het uitvoeren van die dooprituelen. Dus dan zouden alle voorgaande leden van die kring een gevangenisstraf moeten krijgen? Het feit dat ze altijd geweigerd hebben om het doopcharter te ondertekenen geeft toch aan dat alle voorgaande jaren dezelfde toestanden plaatsvonden?
Al die vergelijkingen met andere dopen slaan werkelijk nergens op, waarom blijf je daar in hemelsnaam zo op hameren? Als er de voorgaande jaren niemand gestorven is en niemand heeft hen aangeklaagd of er is niks gebeurd om die wansmakelijke praktijken aan het licht te brengen dan kan je er als justitie zijnde toch niks aan doen? En dan nog. Newsflash zeg: justitie kijkt (anders) naar bepaalde feiten wanneer er een dodelijke afloop is.

Het 'misdrijf' is trouwens niet (enkel) het uitvoeren van die 'dooprituelen' (en ik blijf er trouwens bij: die praktijken van Reuzegom waren helemaal niet courant of normaal) het misdrijf is (onder andere) het niet tijdig stoppen van hun folterpraktijkjes, het verbergen van bewijzen, het liegen tegen de hulpdiensten, het liegen tegen die professor geneeskunde, het weigeren om duidelijkheid te verschaffen aan de familie, het niet tijdig doorhebben dat Sanda Dia in coma lag, het martelen van dieren, ...

Dat gaat toch echt veel verder dan een onfortuinlijk ongelukje tijdens een verder 'normaal ranzige' doop. Ze wilden er 'een gestoord bruut jaar' van maken. Wel, ze zijn te bruut geweest, en nu moeten ze daar de gevolgen van dragen. Of enfin, dat was toch de bedoeling.

Laatst bewerkt:
Dit dus, en voor wat om in een stom groepje te horen die denken dat ze de leiders van de toekomst gaan worden.
Kunnen we alstublieft stoppen met deze nonsens?

Gaat gewoon over kinderen van bakkers, notarissen, huisartsen, consultants, restauranthouders,...
Wat rijker dan de gemiddelde Vlaming met een mooi huis in de Antwerpse rand en eventueel een appartement in Knokke maar echt niet "de toekomstige elite" of "de leiders van morgen".

Als je dat denkt dan stel ik toch voor om wat meer buiten te komen of eens een krant open te slaan.

Kunnen we alstublieft stoppen met deze nonsens?

Gaat gewoon over kinderen van bakkers, notarissen, huisartsen, consultants, restauranthouders,...
Wat rijker dan de gemiddelde Vlaming met een mooi huis in de Antwerpse rand en eventueel een appartement in Knokke maar echt niet "de toekomstige elite" of "de leiders van morgen".

Als je dat denkt dan stel ik toch voor om wat meer buiten te komen of eens een krant open te slaan.
Dat denken zij ik zeg toch niet dat het zo effectief is, zij wanen zich zo in hun groepje.

Over de uitgesproken straffen kan ik me moeilijk uitspreken gezien mijn juridische kennis dat niet toelaat. Maar langs een kant lijkt de straf me wat licht in de zin dat ze allemaal een gelijkwaardige straf gekregen hebben. Ik zou op z'n minst de initiatiefnemers van die doop zwaarder gestraft hebben. Of een effectieve celstraf nodig was denk ik niet, je zit nog altijd met iets onvrijwilligs. Wat dan wel een gepaste straf zou zijn voor de aanstokers in de groep weet ik echt niet. Het is trouwens niet dat België gekend staat om zware straffen als je leest hoe laks er soms gevonnist wordt bij verkrachting en andere geweldsdelicten.

Langs een andere kent merk je bij een groep van de bevolking dat ze precies niet hard genoeg kunnen gestraft worden omdat het over blanke fils à papas gaat. Als er op die protestacties gisteren dan mensen waren met borden waar zaken opstonden als 'Stop de privileges van de witte elite' dan weet ik ook direct hoe laat het is.

Terug
Bovenaan