Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Vind je dat hetzelfde dan ook moet gelden voor sancties ingevolge wanbetaling van huur of afbreken van huurwoningen? Aka moeten alle straffen zo’n afschrikwekkend effect hebben dat het misdrijf niet meer voorkomt ( ook al werkt dat nooit).

Ik vind het oprecht schandalig dat iemand inderdaad voor tienduizenden euro's schade kan veroorzaken aan een huurwoning, een bedrag waar de eigenaar van die woning jaren mogelijks jaren voor heeft gewerkt, en vervolgens kan de dader in schuldbemiddeling gaan waardoor het slachtoffer nauwelijks een fractie van de schade vergoed krijgt (zo heb ik al horrorverhalen gehoord: keuken, badkamer en deuren gesloopt door een junkie).

Bepaalde daden mogen lang gevolgen hebben, en de straffen daarvoor niet zomaar kwijtgescholden op enkele jaren. Dat heeft daarbij niet eens iets te maken met afschrikeffect, maar gewoon met rechtvaardigheid. Je kan het dan nog het "risico" van verhuur noemen, en zeggen dat zelfs mensen in diepe schulden een tweede kans verdienen, daar zijn wat mij betreft grenzen aan of toch minima die wél afbetaald zouden moeten worden, afbreken van andermans eigendom is daar zo één, zelfs onder invloed van drugs of drank (want dat is een slechte keuze die je zelf maakte).

Ook in dit verhaal: de daders van de dood van Sanda Dia zouden er niet zonder een strafblad mee weg mogen komen. Ze zouden de straffen moeten voelen. Feit is dat dergelijke rijkeluizen geldstraffen niet voelen, huisarrest ook niet. Dus gevangenis of stevige werkstraffen graag.

Misschien dat ik mij verkeerd heb uitgedrukt het effect moet voor die persoon wel zijn dat hij door heeft dat hij een grensoverschrijdend feit heeft gepleegd en het niet de bedoeling is dat hij dit nog eens gaan doen. Er moet ook een signaal naar de maatschappij worden gegeven dat dit gedrag niet wordt getolereerd, anders heeft een openbare zitting geen enkel nut.
In dit scenario zijn we helaas al lang aanbeland, het gerecht heeft hier geen enkele neiging om aan te tonen dat grensoverschrijdende (mis)daden niet getolereerd worden. Pak het voorval van Merel De Prins, een 12-jarig meisje dat op een zebrapad werd doodgereden door een persoon die al tal van rijverboden en boetes op zijn kerfstok had.
De dader kreeg amper 5 jaar alsof er niets ergs gebeurd was. Iets later keurde de rechtbank een voorwaardelijke invrijheidsstelling goed, zodat hij nog maar amper iets van zijn straf heeft uigezeten.

Straffen opleggen of tonen dat misdadig gedrag (zelfs met dodelijke slachtoffers) niet kan is nooit een prioriteit geweest voor het Belgische gerecht.

In dit scenario zijn we helaas al lang aanbeland, het gerecht heeft hier geen enkele neiging om aan te tonen dat grensoverschrijdende (mis)daden niet getolereerd worden. Pak het voorval van Merel De Prins, een 12-jarig meisje dat op een zebrapad werd doodgereden door een persoon die al tal van rijverboden en boetes op zijn kerfstok had.
De dader kreeg amper 5 jaar alsof er niets ergs gebeurd was. Iets later keurde de rechtbank een voorwaardelijke invrijheidsstelling goed, zodat hij nog maar amper iets van zijn straf heeft uigezeten.

Straffen opleggen of tonen dat misdadig gedrag (zelfs met dodelijke slachtoffers) niet kan is nooit een prioriteit geweest voor het Belgische gerecht.
Sancties opleggen louter als afschrikmiddel is voor mij ook niet bedoeling. Dan houdt men geen rekening met de omstandigheden waarin de dader deze feiten pleegde, maar ook niet met het slachtoffer.

Er moet altijd gestreefd worden naar heringegratie in de maatschappij voor de dader, maar ook erkenning voor het lijden van het slachtoffer alsook het grenzen van het toelaatbare van de maatschappij bewaken.

Het stopt daar overigens niet: de moordenaar van Julie Van Espen, wiens proces in december van dit jaar zou beginnen? (Assisenproces over moord op Julie Van Espen start in december) Die was reeds een veroordeelde serieverkrachter die in de gevangenis had moeten zitten, maar neen, men liet hem vrij rondlopen zodat hij een moordenaar kon worden, met opnieuw een onschuldig leven dat verloren ging... gevolgen voor dit falen van justitie op justitioneel of politiek vlak? Nul komma nul, tot dusver. Geen enkele wetshervorming voorlopig (?), geen rechter of minister die z'n verantwoordelijkheid nam en opstapte (Koen Geens).

Welke concrete wetshervorming zou je dan willen zien ?

• Verkrachters niet vrijlaten omdat ze een beroepsprocedure opstarten en "geen vluchtrisico vormen", ze vormen duidelijk wél een risico op andere vlakken : hervallen of erger, "promoveren" van verkrachter naar moordenaar.
  • Prioriteit geven aan misdaden waar geweld bij komt kijken, dat zelfs wanneer de rechtbank vertraging oploopt deze zaken het minst vertraging oplopen.
  • Recidiverende verkrachter? De vergeetput in: levenslang en nooit meer vrij. Meerwaarde voor de samenleving van dergelijke individuen is nul komma nul. De gevolgen van zo'n mensen altijd maar nieuwe kansen te blijven geven, zijn intussen andermaal tragisch duidelijk geworden met een zoveelste onschuldig slachtoffer.
    De dader van de moord op Julie Van Espen had al een tweede kans gehad, die had niet meer vrij mogen rondlopen.

• Verkrachters niet vrijlaten omdat ze een beroepsprocedure opstarten en "geen vluchtrisico vormen", ze vormen duidelijk wél een risico op andere vlakken : hervallen of erger, "promoveren" van verkrachter naar moordenaar.

Ik vermoed dat de onderliggende grondreden voor dat beleid is dat we gewoon geen plaats meer hebben. De gevangenissen zitten overvol en nieuwe geraken moeilijk of niet vergund. Dat weten rechters ook. Bovendien loopt men steeds het risico dat het gevangenispersoneel (terecht) in staking gaat wanneer men de situatie daar verder blijft negeren.

• Prioriteit geven aan misdaden waar geweld bij komt kijken, dat zelfs wanneer de rechtbank vertraging oploopt deze zaken het minst vertraging oplopen.
  • Recidiverende verkrachter? De vergeetput in: levenslang en nooit meer vrij. Meerwaarde voor de samenleving van dergelijke individuen is nul komma nul. De gevolgen van zo'n mensen altijd maar nieuwe kansen te blijven geven, zijn intussen andermaal tragisch duidelijk geworden met een zoveelste onschuldig slachtoffer.
    De dader van de moord op Julie Van Espen had al een tweede kans gehad, die had niet meer vrij mogen rondlopen.

Maar jij baseert je hier op 2 zaken: Van Espen & Prins, dit zijn de uitzonderingen op de uitzonderingen. Dat eigenlijk ondertussen ook al meer dan 3 tot 5 jaar achter ons ligt. Er worden misschien duizenden dossiers wel juist afgewikkeld natuurlijk komen die dan ook niet in de media want is geen sensatie. Natuurlijk is het erg voor de slachtoffers maar ik denk echt wel dat ze veel geleerd hebben uit de dood Van Espen.

- De enige fout wat ze bij die Bakelants hebben gedaan is hem niet op enkelband gezet. Als iemand in beroep gaat, dan denk ik dat daar vaak de juiste elementen aanwezig zijn waarbij iemand denkt onschuldig te zijn. Het vonnis werkt opschortend dus die veroordeling valt tijdelijk weg. Het zou maar eens moeten gebeuren dat we die effectieve onschuldige mensen zo lang als Bakelants gaan opsluiten ( ondertussen 4 jaar ofzo in voorhechtenis). Om dan eventueel door het hof van beroep vrijgesproken te worden wegens gebrek aan bewijs voor te spreken van effectieve verkrachting. Dan heb je ook een leven kapot gemaakt, ook voor niets maar dan aan de andere kant...

Over recidivisten ben ik het volledig eens, ik ben voorstander van iedereen een tweede kans te gunnen ( neen niet de echte psychopaten) en terug een plaats te geven binnen de maatschappij. Mits goede begeleiding, onderteuning en andere moet dit te doen zijn. Maar dit ook maar slechts eenmalig, komt het er dan op neer dat hij een tweede vergrijp doet net hetzelfde mja dan moet hij inderdaad voor goed achter slot en grendel.

Maar jij baseert je hier op 2 zaken: Van Espen & Prins, dit zijn de uitzonderingen op de uitzonderingen. Dat eigenlijk ondertussen ook al meer dan 3 tot 5 jaar achter ons ligt. Er worden misschien duizenden dossiers wel juist afgewikkeld natuurlijk komen die dan ook niet in de media want is geen sensatie. Natuurlijk is het erg voor de slachtoffers maar ik denk echt wel dat ze veel geleerd hebben uit de dood Van Espen.

- De enige fout wat ze bij die Bakelants hebben gedaan is hem niet op enkelband gezet. Als iemand in beroep gaat, dan denk ik dat daar vaak de juiste elementen aanwezig zijn waarbij iemand denkt onschuldig te zijn. Het vonnis werkt opschortend dus die veroordeling valt tijdelijk weg. Het zou maar eens moeten gebeuren dat we die effectieve onschuldige mensen zo lang als Bakelants gaan opsluiten ( ondertussen 4 jaar ofzo in voorhechtenis). Om dan eventueel door het hof van beroep vrijgesproken te worden wegens gebrek aan bewijs voor te spreken van effectieve verkrachting. Dan heb je ook een leven kapot gemaakt, ook voor niets maar dan aan de andere kant...

Over recidivisten ben ik het volledig eens, ik ben voorstander van iedereen een tweede kans te gunnen ( neen niet de echte psychopaten) en terug een plaats te geven binnen de maatschappij. Mits goede begeleiding, onderteuning en andere moet dit te doen zijn. Maar dit ook maar slechts eenmalig, komt het er dan op neer dat hij een tweede vergrijp doet net hetzelfde mja dan moet hij inderdaad voor goed achter slot en grendel.

Zelfs al volg ik jouw logica dat een beroep opschortend mag werken voor zaken als een verkrachting omdat je daar inderdaad met valse beschuldigingen ook een leven aan de andere kant kan kapot maken, dan nog vergeet je wel dat dat niet z'n eerste veroordeling was hé.
Niets mis met een beroepsprocedure voor een recidivist niet opschortend te laten werken. De fout gaat véél verder dan enkel een gebrek aan een enkelband. Een enkelband kan je per slot van rekening nog altijd doorknippen hé, zoiets is wat mij betreft niet geschikt voor plegers van zware gewelddadige feiten.

Vandaag heeft de eerste zitting plaatsgevonden betreffende de zaak Reuzegom. Gelukkig hebben de gerechtsdeskundigen duidelijk gemaakt dat er geen point of return meer was toen hij uit de put kwam. De verdediging van de leden van Reuzegom zijn het op alle manieren aan het proberen te steken op de spoedartsen; toen Sanda werd binnengebracht met een temperatuur van 28,7 graden. Waarbij men hem ook een zout-product heeft toegediend. Maar wordt alsnog van tafel geveegd voorlopig.

Ik snap niet dat ze de schuld willen doorschuiven naar de spoedarts. Ge verliest toch alle kans op een beetje compassie door dat te doen?

Vandaag heeft de eerste zitting plaatsgevonden betreffende de zaak Reuzegom. Gelukkig hebben de gerechtsdeskundigen duidelijk gemaakt dat er geen point of return meer was toen hij uit de put kwam. De verdediging van de leden van Reuzegom zijn het op alle manieren aan het proberen te steken op de spoedartsen; toen Sanda werd binnengebracht met een temperatuur van 28,7 graden. Waarbij men hem ook een zout-product heeft toegediend. Maar wordt alsnog van tafel geveegd voorlopig.

Ge moet het maar durven: een moord op uw geweten hebben en dan nog mensen de fout gaan geven die Sanda hebben willen helpen. Dan zijt ge gewoon een stuk vuiligheid.

Schaamteloos en totaal geen verantwoordelijkheidszin of respect voor het werk van de hulpdiensten of gevoelens van de nabestaanden.

Ik snap niet dat ze de schuld willen doorschuiven naar de spoedarts. Ge verliest toch alle kans op een beetje compassie door dat te doen?
Ze hebben dan ook nooit iets van goede wil getoond. Vanaf het begin zijn ze al bezig met sporen wissen en de schuld van zich afschuiven. Het enige dat hun kan schelen is een zo licht mogelijke straf krijgen.

Ge moet het maar durven: een moord op uw geweten hebben en dan nog mensen de fout gaan geven die Sanda hebben willen helpen. Dan zijt ge gewoon een stuk vuiligheid.

Benadrukt nog maar eens extra dat ze er gewoon geen moer om geven en het maar een spijtig accidentje vinden.

in tegenstelling tot het ander proces dat vandaag start blijf ik hier toch ook bij de maximumstraf. Keer op keer als ik hierover lees komt mijn eten terug naar boven.

in tegenstelling tot het ander proces dat vandaag start blijf ik hier toch ook bij de maximumstraf. Keer op keer als ik hierover lees komt mijn eten terug naar boven.

En toch gaan ze er goedkoop vanaf komen. Heb dit gevoel al sinds de dood de media bereikte.

En toch gaan ze er goedkoop vanaf komen. Heb dit gevoel al sinds de dood de media bereikte.

Wat wilt ge, het is België hé.
Het land waar gewapende criminelen een politie-agent doodschieten en na 13 jaar terug rondlopen.
Wat denk je dat die "brave" mannen zonder strafblad dan gaan krijgen voor een "accidentele" moord.

Het is gewoon allemaal diep triest als je zo een dingen ziet.
Ik hoop dat ik nooit een nabestaande of slachtoffer mag zijn van zo een gruweldaad want dan word je nog eens een tweede keer slachtoffer maar dan van het Belgisch gerecht.

Terug
Bovenaan