Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Je vergelijkt hier appelen met peren he. Een kleine in een kinderdagverblijf is minderjarig en kan geen kant op.
Hier gaat het om een volwassen persoon die op elk moment het kon afbollen.
Wtf. Ik denk dat jij de beelden/reconstructie eens moet bekijken.
Van 's morgens al kon hij geen pap meer gezegd krijgen en kon hij al niet meer stappen (van de avond/nacht ervoor). Laat staan helder denken.
De verantwoordelijken lachten er eens mee..

Je vergelijkt hier appelen met peren he. Een kleine in een kinderdagverblijf is minderjarig en kan geen kant op.
Het gaat hier om een volwassen persoon die volledig geïntoxiceerd was op een niveau dat normale besluitvorming niet meer mogelijk was. Dat in combinatie met een reeks vernederingen en mensonwaardige dingen.
Als ze tegen mij zeggen ‘Amaai ge gaat vuile dingen moeten doen’ dan verwacht ik niet dat ik naakt in een koude put moet gaan liggen en dat ik visolie moet drinken tot op dodelijke niveau’s. De enige en echte schuld ligt bij de organisatie hiervan.

Het gaat hier om een volwassen persoon die volledig geïntoxiceerd was op een niveau dat normale besluitvorming niet meer mogelijk was. Dat in combinatie met een reeks vernederingen en mensonwaardige dingen.
Als ze tegen mij zeggen ‘Amaai ge gaat vuile dingen moeten doen’ dan verwacht ik niet dat ik naakt in een koude put moet gaan liggen en dat ik visolie moet drinken tot op dodelijke niveau’s. De enige en echte schuld ligt bij de organisatie hiervan.
Ik praat de organisatie hier niet vrij he, ik ben ook van mening dat ze bestraft moeten worden. Ik wijs er wel op dat de persoon hier uit vrije wil heeft meegedaan en het hele gebeuren kon stopzetten op elk moment. Gezien dat lakse Belgische strafvervolging zou het mij verbazen mochten de daders effectief achter slot en grendel verdwijnen, het zal wel weer een hele zware voorwaardelijke straf worden waarbij de hele club s'avonds gezellig naar huis mag.

Ah daar is de classic victim blaming weer. The amount of onzin da gij kunt neerpennen is soms ongezien…
Hij moest niet deelnemen aan het ritueel he, noch had hij enige verplichting om overal aan mee te doen. Het blijft een volwassen persoon die hier vrijwillig overal aan heeft meegedaan.

d
Ik praat de organisatie hier niet vrij he, ik ben ook van mening dat ze bestraft moeten worden. Ik wijs er wel op dat de persoon hier uit vrije wil heeft meegedaan en het hele gebeuren kon stopzetten op elk moment. Gezien dat lakse Belgische strafvervolging zou het mij verbazen mochten de daders effectief achter slot en grendel verdwijnen, het zal wel weer een hele zware voorwaardelijke straf worden waarbij de hele club s'avonds gezellig naar huis mag.
Maar daar gaat het niet om. Je zegt dat hij eruit kon stappen, maar dat was niet meer van toepassing.

De eerste avond was hij waanzinnig dronken en hebben ze hem in zijn bed gelegd, zogenaamd in zijligging voor het kotsen. Bon, ik heb zo maten ook al afgeleverd. Als er toen iets zou gebeuren met hem dan kan je hoogstens over schuldig verzuim spreken.
De tweede dag komt hij in een rollercoaster terecht waarin een machtssituatie ontstaat. Zo hoor je het ook in het proces: ‘ik heb altijd het gevoel gehad dat ik uit mijn doop kon stappen’, er komt nooit het argument dat mensen dat hebben gedaan. Simpel weg omdat die peer pressure te hoog is.
Ze hebben een mensonwaardig ritueel gecreëerd waarin zaken als normaal werden beschouwd. Ze hebben foutief en te laat gereageerd op een persoon die zichtbaar aan het sterven was.

Dus nee, hij kon er niet zomaar uitstappen.

Ik heb de beelden niet gezien en moet ze niet per se zien.
Maar iemand die kan beschrijven wat erop te zien is?
Opgepeuzelde muizen, gemixte muis, kasticketten waar ze alles zijn gaan kopen van kakkerlakken tot wormen, 5 exotische vissen.

Er zijn beelden te zien van de ochtend waar Dia wordt opgehaald. Kan amper op zijn benen staan dan, dan al. Blijkt dat ze zich niet mochten douchen of wassen want hun termmer had de kranen en de douche afgeplakt.

Zijn beelden waar ze urineren en beelden van in de put waar ze zich vanalles overgoten krijgen ook die visolie.
En dan ergens nog een beeld waar die Dia KO ergens in het struikgewas ligt. Waarna ze na anderhalf uur pas beslissen om in te grijpen. 'maar hij hoorde zo te liggen' dat was omdat hij niet zou stikken in zijn eigen braaksel.

Die Sanda had vanaf de volgende dag geen besef meer. Die was weerloos.

Altijd die kortzichtige reacties.

Ik ben zelf nooit gedoopt geweest maar kende wel heel wat mensen die in Gent zware doopsels meegemaakt hebben. Ik weet dat er heel wat zijn die nu hun pollekes kussen dat dit niet gebeurde tijdens één van hun dopen (als schacht en/of als lid).

Ik praat zeker niet goed wat die kerels hebben uitgespookt daar maar hetzelfde en erger gebeurde constant tijdens doopsels. Het leek zelfs alsof studentenclub onderling competitie hielden om de zwaarste doop te organiseren en dus ook elitair over te komen.

Dat is nu net wat hier gebeurde, die kerels van begin de 20 hadden niet het besef dat het ooit eens kon foutlopen. Die doopsels bestaan al tientallen jaren en werden elk jaar telkens ietsje erger en zwaarder.

Het is een heel interessante case want het zal enorm moeilijk zijn om de verantwoordelijkheden te linken aan de dood van Sanda.

Dan heb ik toch nog een fatsoenlijke doop gehad. Bij de cantus werden de bekers van de persoon omgedraaid als die te zat was. Daarna gingen de leden de schacht naar zijn/haar kot brengen.

Bij de doop zelf wat ketchup en eieren door die haren. Schachtenpap bestond uit pasta, peperkoek en melk ofzo. Niet lekker, maar wel lachen.

Uw haar stonk twee weken, maar goed gelachen. Zo kan het ook.

Wat die gasten doen is gewoon ziek.

Was toch te verwachten dat het op een sisser zal uitdraaien?
Achter de schermen is sowieso heel wat getouwtrek (geweest).

Dan heb ik toch nog een fatsoenlijke doop gehad. Bij de cantus werden de bekers van de persoon omgedraaid als die te zat was. Daarna gingen de leden de schacht naar zijn/haar kot brengen.

Bij de doop zelf wat ketchup en eieren door die haren. Schachtenpap bestond uit pasta, peperkoek en melk ofzo. Niet lekker, maar wel lachen.

Uw haar stonk twee weken, maar goed gelachen. Zo kan het ook.

Wat die gasten doen is gewoon ziek.
Inderdaad, dat zijn inderdaad doopsels die worden georganiseerd binnen de regels van de universiteiten.
Doopsels buiten deze regels om waren er helaas ook (zoals die van Reuzegom maar ik kan er genoeg opnoemen uit Gent).

Het moest er ooit eens van komen want doopsels werden steeds erger en erger, deze 18 zullen er nu voor berecht worden maar er lopen er honderden rond die hetzelfde gedaan hebben en een schietgebedje doen.

Artikel uit 2006 bv.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/c11i8acn

De onderste 2 dopen zijn al genoeg om een dode te veroorzaken. Dan hadden er 18 anderen voor de rechtbank gestaan.

Wat ik wil zeggen is dat het tijd is dat deze praktijken meteen stoppen. Dat ze gestraft moeten worden en vooral de verantwoordelijkheden duidelijk moeten zijn. Meteen roepen tot 10j celstraf voor alleman is naar mijn mening niet juist.

Het is een heel interessante case want het zal enorm moeilijk zijn om de verantwoordelijkheden te linken aan de dood van Sanda.
Exact, het zou me verbazen mochten er hier echt zware straffen volgen.
Veel straffe praat, misschien wat voorwaardelijke straffen waarbij niemand een dag gaat vastzitten, maar veel meer ook niet.

Wat ik wil zeggen is dat het tijd is dat deze praktijken meteen stoppen. Dat ze gestraft moeten worden en vooral de verantwoordelijkheden duidelijk moeten zijn. Meteen roepen tot 10j celstraf voor alleman is naar mijn mening niet juist.
Ik heb tientallen dopen al zien gebeuren in en rond het Leuvense. Nooit begrepen waarom iemand daar aan wilt meedoen, zelfs ik als er geld voor kreeg zou ik niet meedoen.

Maar daar gaat het niet om. Je zegt dat hij eruit kon stappen, maar dat was niet meer van toepassing.

De eerste avond was hij waanzinnig dronken en hebben ze hem in zijn bed gelegd, zogenaamd in zijligging voor het kotsen. Bon, ik heb zo maten ook al afgeleverd. Als er toen iets zou gebeuren met hem dan kan je hoogstens over schuldig verzuim spreken.
De tweede dag komt hij in een rollercoaster terecht waarin een machtssituatie ontstaat. Zo hoor je het ook in het proces: ‘ik heb altijd het gevoel gehad dat ik uit mijn doop kon stappen’, er komt nooit het argument dat mensen dat hebben gedaan. Simpel weg omdat die peer pressure te hoog is.
Ze hebben een mensonwaardig ritueel gecreëerd waarin zaken als normaal werden beschouwd. Ze hebben foutief en te laat gereageerd op een persoon die zichtbaar aan het sterven was.

Dus nee, hij kon er niet zomaar uitstappen.
Ik snap dat hij volledig dronken was en zelf niet meer bewust keuzes kon maken maar dat betekent nog niet dat er dwang was of dat ze hem daar tegen zijn wil hebben vastgehouden. Net dat gaat het juridisch moeilijk maken om die vereniging schuldig te stellen voor zijn overlijden.

Walter Damen vraagt aan zijn eigen cliënt waarom hij 'strontvlieg' wordt genoemd. "Dat is een verwijzing naar mijn eigen doop. Er werd op mijn hoofd gekakt toen ik al heel zat was." In de zaal knipperen enkele mensen toch nog eens met hun ogen.
Prachtig. Werkelijk schitterend. De toekomstige elite van het land aan het werk. Dit zijn de advocaten en bedrijfsleiders van morgen...

7bf1d1a24f3e6d434e8c9cc5f515700b.gif

Prachtig. Werkelijk schitterend. De toekomstige elite van het land aan het werk. Dit zijn de advocaten en bedrijfsleiders van morgen...

7bf1d1a24f3e6d434e8c9cc5f515700b.gif
Sterker nog, dat zijn de advocaten en bedrijfsleiders van vandaag.

Misschien het bekendste voorbeeld is de Bullingdon club uit Oxford. Boris Johnson, Dave Cameron, ...
Noem ze maar op. Kerels die in hun jeugd ook bij zo'n elitair clubje zaten. Hun activiteiten bestond er bv. uit om een café kort en klein te slaan en de rekening voor de herstelkosten te laten betalen door papa.

Inderdaad, dat zijn inderdaad doopsels die worden georganiseerd binnen de regels van de universiteiten.
Doopsels buiten deze regels om waren er helaas ook (zoals die van Reuzegom maar ik kan er genoeg opnoemen uit Gent).

Het moest er ooit eens van komen want doopsels werden steeds erger en erger, deze 18 zullen er nu voor berecht worden maar er lopen er honderden rond die hetzelfde gedaan hebben en een schietgebedje doen.

Artikel uit 2006 bv.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/c11i8acn

De onderste 2 dopen zijn al genoeg om een dode te veroorzaken. Dan hadden er 18 anderen voor de rechtbank gestaan.

Een nieuwe problematiek is het zeker niet, nee.
Velen zijn bv. deze klassieker al vergeten denk ik: https://www.imdb.com/title/tt0106218/
Dat is 1993, he.

Sterker nog, dat zijn de advocaten en bedrijfsleiders van vandaag.

Misschien het bekendste voorbeeld is de Bullingdon club uit Oxford. Boris Johnson, Dave Cameron, ...
Noem ze maar op. Kerels die in hun jeugd ook bij zo'n elitair clubje zaten. Hun activiteiten bestond er bv. uit om een café kort en klein te slaan en de rekening voor de herstelkosten te laten betalen door papa.

Ha, de Bullingdon Club is inderdaad het meest beruchte voorbeeld lijkt me.
Dave Cameron, was dat ook niet iets met seks met een varken?
(hier, was niet die club maar een andere: https://en.wikipedia.org/wiki/Piggate )

Ben ik trouwens de enige die het opvallend vindt dat men in de pers de beschuldigden allemaal beschrijft a.d.h.v. hun clubnaampje?
Strontvlieg, Zaadje, Janker... wat ben ik in godsnaam aan het lezen :unsure:

Moeten die hun echte namen geheim blijven? Is dat altijd zo bij (meerderjarige!) verdachten?
Is dat anders bv. "Marc D." enzo?
Of is dat ook al o.w.v. het fils à papa gehalte?

Allee, ge moet toch al redelijk stom zijn om te denken dat het drinken van erg zoute vissaus niet gevaarlijk is.
Kunt dat draaien en keren hoe ge wilt.

Mijn hart breekt ook wat als die papa zegt dat hij die beelden niet gezien heeft noch toestemming gegeven heeft. Ik ben blij dat ik ze niet gezien heb en ik zal ze ook niet zien.
HLN heeft ze nog altijd online staan. Getuigt ook van 0,0 respect voor de wensen van de familie.

Terug
Bovenaan