Review: Amerzone - The Explorer’s Legacy

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joeri
  • Startdatum Startdatum
Benoît Sokal, een Belgische spelontwikkelaar, verliet ons helaas zo'n vier jaar geleden. Dat wil echter niet zeggen dat we niet meer van nieuw werk van hem kunnen genieten. De Franse ontwikkelstudio Microids heeft namelijk een aantal franchises in huis die door de Belg werden gemaakt. Zo is er de Syberia-reeks, met als laatste wapenfeit Syberia: The World Before, maar daar blijft het niet bij. Zo is Amerzone ook van zijn hand en dankzij Microids kunnen we nu genieten van wat de game in 1999 te bieden had.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Amerzone niet kende. De dag van de release was ik net geen twaalf jaar en toen hadden andere games eerder mijn interesse. Nu was dus de tijd gekomen om het een en ander goed te maken, want van de Syberia-reeks heb ik steeds genoten. Verwacht geen AAA-games met bloedmooie graphics, maar degelijke games met een tof verhaal waarin duidelijk veel liefde gestoken werd. Of datzelfde geldt voor Amerzone - The Explorer’s Legacy , kom je in onderstaande review te weten. Als ik de oorsprong van de game opzoek, blijkt dat Amerzone - The Explorer’s Legacy zowat een vergeten klassieker is die z'n tijd ver vooruit was. In welke optiek precies, moet ik jullie schuldig blijven, want eigenlijk wou ik zonder voorkennis aan de game beginnen. Dankzij Microids, die ons van een reviewcode van deze remake voorzag, kon ik er al snel invliegen om te ontdekken waar 'het internet' het precies over had.

Amerzone 1.jpg

Op verkenning​

In Amerzone - The Explorer’s Legacy kruip je in de virtuele huid van een jonge journalist die het spoor volgt van de Franse ontdekkingsreiziger Alexandre Valembois. Blijkbaar verkent hij het mysterieuze Zuid-Amerikaanse eiland Amerzone. Daar ontdekt hij een unieke vogelsoort die afhankelijk is van mensen, maar die worden bedreigd door een dictatoriaal regime. Dat kan hij niet laten gebeuren, dus tracht hij die diersoort te redden. Maar ... hij vertelt dat hij stervende is en heeft zelfs een bekentenis. Jaren geleden stal hij een ei van deze zeldzame dieren en hij vraagt je een laatste dienst: breng het ei terug naar de natuurlijke habitat, aangezien dit hun redding kan betekenen. Eens je die informatie hebt verkregen van de ontdekkingsreiziger, start je avontuur pas echt.

Amerzone - The Explorer’s Legacy is een toffe ontdekking.

Je start bij een vuurtoren, waar je Alexandre Valembois ontmoette. Nu je zelf een weg moet zoeken richting je doel, stoot je al snel tegen enkele obstakels. In Amerzone - The Explorer’s Legacy is dat meestal in de vorm van puzzels. Gelukkig zijn het deze keer geen vergezochte absurditeiten die je grijze hersenmassa doen koken, maar logische puzzels die net genoeg uitdaging bieden. Die vergezochte elementen zijn zowat typisch voor de klassieke point-and-click games, maar blijft dus in deze Amerzone gelukkig afwezig. Hoewel de game destijds zo'n klassieke point-and-click game was, heeft ontwikkelstudio Microids het voor deze keer over een andere boeg gegooid. De gameplay is zowat onveranderd gebleven, maar deze keer beleef je alles in first-person perspectief en is alles verkenbaar in 3D. Een stijlbreuk die wel goed uitpakt.

Immersieve ervaring​

Dit nieuwe perspectief zorgt ervoor dat je een immersievere ervaring voorgeschoteld krijgt en meer kunt genieten van de knappe omgevingen. Je loopt er nu daadwerkelijk doorheen, maar merkt wel dat de game niet optimaal werd ontwikkeld. Een hapering hier en daar haalt die immersie helaas wat naar beneden. Toch kun je genieten van mooie locaties, gaande van een vochtige jungle, een mistig gebied of ruïnes. De verandering van perspectief zorgt er ook voor dat de besturing totaal anders is en dat is uiteraard nodig, gezien de game destijds enkel voor pc werd uitgebracht en nu ook voor consoles beschikbaar is. Alles voelt echter intuïtief aan, maar de mogelijkheden van de DualSense-controller mochten wat beter benut worden. Een trilling hier en daar en daar blijft het zowat bij. Niets nieuws onder de zon dus wat dat betreft voor PlayStation-gebruikers.

Amerzone - The Explorer’s Legacy is een mooi eerbetoon aan Benoît Sokal.

Van technische snufjes moet Amerzone - The Explorer’s Legacy het dus niet hebben. De meerwaardezoeker zal z'n ding wel vinden in de onderlaag die deze remake biedt. Daar reikt het verhaal de speler allerhande elementen voor aan, gaande van onder andere audio-opnames en dagboeken van de oude man die je aan het begin van het spel ontdekt. Zijn schuldgevoel is een belangrijk onderdeel, maar ook de drang van de mensheid om zich alles toe te eigenen en kapot te maken heeft een grote rol in Amerzone. Je kunt dus zowat genieten van een stukje filosofie. Helaas heb je niet bijzonder veel tijd om van dit alles te genieten, want na een zeven tot acht uur bereik je de eindcredits, waarna het over en uit is. Maar ... beter een kort en goed verhaal natuurlijk dan een veel te lang uitgerokken misbaksel.

Conclusie

Amerzone - The Explorer’s Legacy is niet enkel aan te raden voor gamers die nog nooit van Amerzone hebben gehoord, maar ook voor mensen die de game destijds hebben gespeeld. Amerzone - The Explorer’s Legacy biedt genoeg nieuwigheden om ook hen geboeid te houden. Zo speel je in een ander perspectief waardoor je nu zelf door de omgevingen loopt en de puzzels vanop de eerste rij meemaakt. Daarnaast is het spel nu iets langer, waardoor je een beetje langer van het schitterende verhaal, met een aantal lagen, kunt genieten.

Pro

• Knappe locaties
  • Sterk gebracht verhaal
  • Logische puzzels

Con

• Aan de korte kant
  • Technisch paar mankementjes
8

Over

Beschikbaar vanaf

24 april 2025

Gespeeld op