Telkens wanneer er een nieuwe LEGO-game verschijnt van een franchise waar ik enorm fan van ben, ben ik meteen nieuwsgierig om die uit te proberen. Eerlijk toegegeven zijn deze games qua gameplay zelden echte hoogvliegers, maar dankzij de herkenbaarheid en de nostalgie voor het bronmateriaal weet ik mij er toch altijd mee te amuseren. Vooral wanneer ik ze in couch co-op kan spelen met mijn vrouw of een kameraad, komen deze spellen echt tot hun recht. Toen de aankondiging kwam van een nieuwe LEGO Batman-game, met mijn favoriete superheld aller tijden in de hoofdrol, was mijn interesse dan ook meteen gewekt. Natuurlijk liggen de verwachtingen voor dit soort titels nooit torenhoog, maar net omdat The Dark Knight centraal staat, keek ik er enorm naar uit om deze game uitgebreid onder handen te nemen.
In LEGO Batman: Legacy of the Dark Knight
volgen we een jonge Bruce Wayne die wordt opgeleid bij de League of Shadows door niemand minder dan Ra's al Ghul, voordat hij uiteindelijk uitgroeit tot de zwarte-capeheld die we kennen als Batman. Het verhaal haalt geen inspiratie uit één specifieke strip, game of film, maar haalt inspiratie uit meerdere bekende Batman-verhalen en geeft daar een eigen draai aan. Voor fans zoals ik passeren er dus heel wat bekende elementen de revue, terwijl het tegelijk een leuk op zichzelf staand verhaal weet te vertellen. Natuurlijk komen ook verschillende iconische schurken uit de reeks aan bod, zoals The Joker, The Penguin en Poison Ivy, en nog vele anderen die ik niet zal verklappen. Genoeg dus voor fans van de superheld om van te genieten.
Wat vaak wat flauw aanvoelt bij LEGO-spellen is dat de combat meestal vrij simpel is en daardoor niet heel veel uitdaging of diepgang biedt. Niet dat het in deze game ineens extreem complex wordt, maar ze hebben wel duidelijk inspiratie gehaald uit het fantastische gevechtssysteem van de Batman: Arkham-games en die in dit spel verwerkt. Zo kun je niet alleen knokken, maar moet je ook goed opletten om aanvallen te blokkeren en te pareren door op het juiste moment te reageren. Dit vechtsysteem voelt in 2026 nog steeds sterk aan en is sinds de Batman: Arkham series al vaak hergebruikt in andere spellen, zoals bijvoorbeeld ook in Marvel's Spider-Man van Insomniac Games. Ook bevat LEGO Batman: Legacy of the Dark Knight andere elementen uit die bovengenoemde franchises. LEGO heeft er dus zeer slim aan gedaan om niet het wiel opnieuw uit te vinden voor deze nieuwe iteratie van Batman, maar heeft sterke aspecten van andere reeksen slim gebruikt en herwerkt in deze game. En ik moet eerlijk toegeven dat het uitermate goed werkt voor mij wat ze hier neerzetten. Op gebied van gameplay moet je dus zeker niet iets grensverleggend verwachten, maar gewoon solide mechanismes die voor vele bekend zullen aanvoelen.
De openwereldaanpak werkt trouwens enorm goed, en ook op het gebied van traversal zit dit spel sterk in elkaar. Zo kun je rijden, vliegen en je grappling hook gebruiken om snel van het ene punt naar het andere te geraken. Ondanks dat je ook verschillende fast-travel punten kunt vrijspelen, betrapte ik mezelf er meermaals op dat ik toch vaak gewoon zelf fysiek naar de volgende missie reisde die beschikbaar was. Wat alleen maar aantoont dat ook dit element perfect is uitgewerkt. Daarnaast is het verhaal zelf enorm leuk om te volgen en de typische humor die we kennen uit LEGO-iteraties is ook hier aanwezig en liet mij en mijn co-oppartner meermaals lachen. Natuurlijk is dit soort domme humor een “you hate it or you love it” en ik val binnen het tweede kamp.
Ook op technisch vlak is deze game enorm sterk uitgewerkt, op een paar kleine foutjes na die op één hand te tellen zijn. Zo loopt de game op de PlayStation 5 Pro enorm soepel en heb ik geen haperingen ervaren. Enkel liep ik af en toe tegen een kleine bug aan, maar nooit iets spelbrekend of echt storends. Dus ook op dat vlak kan ik alleen maar lof hebben voor het spel.
In LEGO Batman: Legacy of the Dark Knight
Sterk geïnspireerd door de Batman: Arkham-games
Laat ik vooropstellen dat dit LEGO’s meest ambitieuze project tot nu toe is. Dat merk je aan alles wat de game te bieden heeft. De open wereld van Gotham City is prachtig vormgegeven en zit vol met missies, collectibles en allerlei activiteiten waar je jezelf moeiteloos uren in kunt verliezen. Daarnaast zorgen verschillende systemen ervoor dat de stad echt blijft aanvoelen als een bruisende plek. Zo kun je naast het verhaal ook races doen met je Batmobile, Riddler-puzzels oplossen en misdaden die in de stad plaatsvinden stoppen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg: er is ontzettend veel te doen en je merkt in elk onderdeel hoeveel aandacht eraan is besteed.Wat vaak wat flauw aanvoelt bij LEGO-spellen is dat de combat meestal vrij simpel is en daardoor niet heel veel uitdaging of diepgang biedt. Niet dat het in deze game ineens extreem complex wordt, maar ze hebben wel duidelijk inspiratie gehaald uit het fantastische gevechtssysteem van de Batman: Arkham-games en die in dit spel verwerkt. Zo kun je niet alleen knokken, maar moet je ook goed opletten om aanvallen te blokkeren en te pareren door op het juiste moment te reageren. Dit vechtsysteem voelt in 2026 nog steeds sterk aan en is sinds de Batman: Arkham series al vaak hergebruikt in andere spellen, zoals bijvoorbeeld ook in Marvel's Spider-Man van Insomniac Games. Ook bevat LEGO Batman: Legacy of the Dark Knight andere elementen uit die bovengenoemde franchises. LEGO heeft er dus zeer slim aan gedaan om niet het wiel opnieuw uit te vinden voor deze nieuwe iteratie van Batman, maar heeft sterke aspecten van andere reeksen slim gebruikt en herwerkt in deze game. En ik moet eerlijk toegeven dat het uitermate goed werkt voor mij wat ze hier neerzetten. Op gebied van gameplay moet je dus zeker niet iets grensverleggend verwachten, maar gewoon solide mechanismes die voor vele bekend zullen aanvoelen.
Openwereldaanpak werkt enorm goed
Wat ik ook enorm tof vind, is hoeveel je kunt vrijspelen, aanpassen en ontgrendelen naarmate je verder komt in het spel. Je kunt niet alleen allerlei kostuums kopen voor Batman, Jim Gordon, Catwoman en andere speelbare personages, maar ook onderdelen verzamelen om de Batcave - de basis van onze held - verder uit te bouwen en aan te passen. Daarnaast zijn er heel wat voertuigen die je kunt ontgrendelen en aanschaffen zodra je genoeg LEGO-blokjes hebt verzameld. Denk aan iconische versies van de Batmobile, maar ook aan politievoertuigen voor personages zoals Gordon. De variatie is groot en uitgebreid, wat het voor fans extra leuk maakt om alles stap voor stap vrij te spelen.De openwereldaanpak werkt trouwens enorm goed, en ook op het gebied van traversal zit dit spel sterk in elkaar. Zo kun je rijden, vliegen en je grappling hook gebruiken om snel van het ene punt naar het andere te geraken. Ondanks dat je ook verschillende fast-travel punten kunt vrijspelen, betrapte ik mezelf er meermaals op dat ik toch vaak gewoon zelf fysiek naar de volgende missie reisde die beschikbaar was. Wat alleen maar aantoont dat ook dit element perfect is uitgewerkt. Daarnaast is het verhaal zelf enorm leuk om te volgen en de typische humor die we kennen uit LEGO-iteraties is ook hier aanwezig en liet mij en mijn co-oppartner meermaals lachen. Natuurlijk is dit soort domme humor een “you hate it or you love it” en ik val binnen het tweede kamp.
Boordevol details
Ik zei al dat dit voor mij LEGO’s meest ambitieuze titel tot nu toe is, en dat merk je niet alleen aan de opties en spelmechanismes die het bevat. Ook grafisch is dit de mooiste LEGO-game die ik tot nu toe heb ervaren. Alles ziet er supergelikt uit en er zitten details in die ik in eerdere spellen van dit type nog nooit ben tegengekomen. Zo zie je bijvoorbeeld regendruppels op de LEGO-personages wanneer je door de regen loopt, wordt je auto vuil als je door de stad rijdt en zitten er zelfs in de gezichten kleine subtiele details die het geheel nog realistischer laten ogen. Ik was meermaals verbluft door wat er allemaal op het scherm gebeurde.LEGO’s meest ambitieuze project tot nu toe.
Ook op technisch vlak is deze game enorm sterk uitgewerkt, op een paar kleine foutjes na die op één hand te tellen zijn. Zo loopt de game op de PlayStation 5 Pro enorm soepel en heb ik geen haperingen ervaren. Enkel liep ik af en toe tegen een kleine bug aan, maar nooit iets spelbrekend of echt storends. Dus ook op dat vlak kan ik alleen maar lof hebben voor het spel.
Conclusie
Alles samen genomen is LEGO Batman: Legacy of the Dark Knight voor mij een heel geslaagde titel geworden. De game doet enorm veel goed: een sterke open wereld, fijne traversal, verbeterde combat en een verrassend hoog niveau aan detail en afwerking maken dit zonder twijfel LEGO’s meest ambitieuze project tot nu toe. Toch blijft het in de kern nog altijd een LEGO-game, en dat voel je ook. Veel systemen en ideeën zijn duidelijk geïnspireerd of 'geleend' uit andere grote games, en echt grensverleggend wordt het nooit. Maar dat hoeft niet per se om te laten werken wat ze hier proberen neer te zetten. Het is gewoon een bijzonder solide en plezierige ervaring die vooral voor fans van Batman en LEGO heel veel te bieden heeft.
Pro
- Veel vrij te spelen content
- Er is veel te doen in Gotham City
- Fijne traversal
- Sterke graphics vol details
- Technisch zeer stabiel
- Geïnspireerd door de Batman: Arkham-games
Con
- Weinig echt vernieuwende gameplay
- Het blijft allemaal relatief simpel
- Humor is niet voor iedereen
- Kleine bugs