Review: Carcassonne (Third Edition) + uitbreidingen

Carcassonne is een gevestigde waarde in de bordspelcommunity. Het tegellegspel kwam reeds uit in 2000, maar liefst vijventwintig jaar geleden dus. Voor velen onder ons zal dit spel dé kennismaking geweest zijn met de wondere wereld van boardgames. Zelf had ik het spel voor deze review nog niet geprobeerd, dus mijn nieuwsgierigheid naar deze klassieker was enorm aanwezig. De speeldoos werd met een keukenmesje in een vlotte beweging van de verpakking verlost, de tegeltjes werden met uiterste precisie uit het karton gepuncht en samen met een latte (met karamelsiroop, ja, dit is essentiële informatie) werd het regelboekje erbij genomen. Tijd om te gaan tegelen!

Wat meteen opvalt bij het openen van de doos, zijn de prachtige landschappen op de cover. Waar op de vorige editie een ridder aan een burcht nog prominent aanwezig was, wordt nu gekozen voor groene velden vol beplanting, huisjes en zelfs hier en daar een schaap of varken. Ook is van de afbeelding meteen duidelijk dat het gaat om een tegelspel. Ik vind de minder serieuze representatie van het spel alvast zeer geslaagd, zeker in het achterhoofd houdend dat Carcassonne een cozy familiespel pur sang is. Er zijn geen vijanden te verslaan, monsters te bevechten of draken te temmen. Nee, het spel draait om het uitwerken van een (soms) gigantisch koninkrijk waarbij alle spelers meebouwen aan de toekomst van je houten meeples.

Carcassonne1.jpg

Tegels, meeples en punten overal​

Voor diegenen die, net als ik, een enorm gat in hun boardgamecultuur hebben en niet weten hoe Carcassonne exact werkt, zal ik een kleine samenvatting geven. In het spel moeten spelers tegels leggen in een gemeenschappelijk landschap. Een tegel bevat zaken zoals wegen, kloosters, delen van een stad en velden, en bij toevoeging van enkele uitbreidingen nog heel wat meer. Iedere beurt neemt een speler een tegel uit de gemeenschappelijke voorraad en legt deze neer op de gewenste plek. Vervolgens kan de speler ervoor kiezen om een meeple neer te poten op de zojuist neergelegde tegel. Dit kan immers punten opleveren.

Hoe verkrijg je dan die punten, vraag je je af? Wel, dat is het fijne aan Carcassonne: bijna alles wat op een tegel staat, kan je punten opleveren. Bouw je een weg, dan krijg je punten voor elke tegel die de weg langer maakt. Bij een klooster verdien je dan weer punten door het gebouw te omringen met andere tegels. Als je een stad afwerkt, krijg je daar ook weer punten voor. Kortom, het is een echt puntenfestijn zonder dat je moet nadenken over ingewikkelde combinaties of zeven stappen vooruit moet denken. Dat maakt het spel supertoegankelijk, zelfs voor de allerjongsten.

Carcassonne speelt supervlot. Je neemt een tegel en je legt deze neer. That's it. Beurten gaan snel en de wachttijd wordt vaak gereduceerd tot een minimum. Wanneer er veel opties zijn om een tegel neer te plaatsen, kan er wel wat AP (analysis paralysis) optreden. Omdat er zodanig veel manieren zijn om te scoren, kan je gelukkig niet echt een verkeerde beslissing maken. Hierdoor duurt een rondje niet langer dan nodig, wat Carcassonne een perfect tussendoortje maakt. De keerzijde van de eerder simplistische gameplay is wel dat het na een tijdje wat té vertrouwd begint aan te voelen. Uitbreidingen (waarover later meer) kunnen hieraan wat tegemoetkomen maar de kern van het spel blijft uiteraard hetzelfde. Mijn tip is om Carcassonne in lichte dosissen te verteren zodat het spel niet gaat vervelen.

Carcassonne2.jpg

Opgefriste en modernere versie​

Doorheen de jaren heeft Carcassonne al enkele heruitgaven gehad. De laatste editie bevat artwork van artieste Anne Pätzke en zorgt voor meer hedendaagse, gedetailleerde en kleurrijke beelden. Ook heeft ze heel wat uitbreidingen binnen de Carcassonne-lijn voor haar rekening genomen, waardoor er geen breuk is in artstyle wanneer je besluit om enkele uitbreidingen toe te voegen.

Carcassonne is het perfect tussendoortje.

Het regelboekje werd trouwens ook hier en daar verbeterd, waardoor het spel nog gemakkelijker onder de knie te krijgen is. De mini-uitbreidingen De Abt en De Rivier werden naadloos geïntegreerd en ook de regels omtrent het scoren van punten via weilanden werden op een heel verstaanbare wijze uiteengezet, iets waar de vorige versie voor meer ambiguïteit zorgde. Duidelijke voorbeelden kaderen hoe de puntentelling werkt, waardoor ook daar geen bron van discussie kan ontstaan. Samenvattend ben ik zeer te spreken over het rulebook en ik vermoed dat er weinig tot geen problemen zullen optreden bij het aanleren van het spel.

Carcassonne uitbreidingen.jpg

Uitbreidingen zorgen (soms) voor meer variatie​

Naast het basisspel heeft Carcassonne ook heel wat uitbreidingen die je desgewenst kan toevoegen. Ondertussen bestaan er al een tiental verschillende expansies, elk met hun eigen focus. Zelf heb ik de eerste twee uitbreidingen onder de loep genomen: Kathedralen & Herbergen en Kooplieden & Bouwmeesters.

Kathedralen & Herbergen brengt 24 nieuwe landtegels met zich mee alsook een nieuwe spelerskleur, roze. Daardoor wordt het spel ook weer uitgebreid naar een extra speler, wat altijd handig is. Deze uitbreiding zorgt niet voor al teveel nieuwe mechanismes, maar maakt vooral het punten scoren iets doeltreffender. Een weg bouwen geeft een speler bijvoorbeeld het dubbel aantal punten indien je een tegel legt met daarop een herberg. Hetzelfde met de kathedralen, daardoor worden de punten die je scoort van steden ook weer hoger.

Deze uitbreiding is vooral aan te bevelen als je op zoek bent naar een extra spelerskleur (met bijhorende meeples) en je het basisspel van meer tegels wil voorzien. Aan de spelmechanismes zelf verandert niet echt iets, dus zoek je een nieuwe twist op de gekende gameplay dan kan ik aanraden om toch eerder een andere uitbreiding in huis te halen. Zelf had ik gehoopt op net iets meer variatie in gameplay.

Carcassonne3.jpg

Het varken en de bouwmeester​

In Kooplieden & Bouwmeesters worden wederom 24 nieuwe tegels toegevoegd alsook handelswarenfiches en meeples in de vorm van een varkentje (cute!) en bouwmeesters. Op de nieuwe tegels zijn handelswaren te vinden. Indien je een stad voltooit met dergelijke fiches, krijg je deze toegewezen. Een belangrijk punt hierbij is dat het niet uitmaakt of je al dan niet een meeple in de stad hebt staan: alleen de speler die de stad afmaakt, krijgt de fiches. Op het einde van het spel krijgt de persoon die de meeste fiches van een bepaalde soort heeft verzameld extra punten.

De rol van de bouwmeester is als volgt: waar je normaliter een gewone meeple zou neerleggen op een weg of een stad, mag je ervoor kiezen om de bouwmeester te spelen. De enige voorwaarde bestaat erin dat er reeds een andere meeple op deze weg/stad moet staan. Indien je vervolgens de weg/stad waarop een bouwmeester staat, gaat uitbreiden, mag je hierna onmiddellijk nog een tegel leggen. In essentie krijg je dus een extra beurt. Het varkentje kan je enkel plaatsen in een weide en enkel indien er reeds een meeple neerligt. Het varkentje zorgt bij de eindtelling dat je meer punten krijgt voor de weilanden waarbij je de meerderheid aan meeples hebt liggen.

Ik ben een grote fan van Kooplieden & Bouwmeesters. Het spel zorgt ervoor dat bepaalde tactieken (zoals weilanden) meer gaan opbrengen, maar ook voegt de uitbreiding nieuwe lagen aan gameplay toe. De handelswarenfiches geven een extra reden om een stad af te werken, ook al heb je daar zelf geen meeple staan. De extra beurt die je krijgt bij de bouwmeester, voegt ook een extra strategische laag toe. Kortom, een waardevolle aanvulling op het basisspel.

Conclusie

De nieuwste editie van Carcassonne bevestigt zijn status als klassieker binnen de bordspelwereld. Dankzij het moderne artwork van Anne Pätzke oogt het spel frisser, kleurrijker en toegankelijker, terwijl de kernmechanismes intact blijven. Het opgefriste rulebook biedt een heldere uitleg, integreert de mini-uitbreidingen en gebruikt gestructureerde voorbeelden, waardoor het spel eenvoudig aan te leren is. De gameplay blijft vlot en strategisch, wat zorgt voor een lage drempel voor nieuwe of jonge spelers. Voor doorgewinterde bordspelers kan het spel iets te simplistisch aanvoelen, want heel veel diepgang is er niet. Uitbreidingen zoals Kathedralen & Herbergen en Kooplieden & Bouwmeesters voegen extra variatie en tactische diepgang toe, zonder af te doen aan de speelsnelheid en het soepele spelverloop. Echter vond ik Kooplieden & Bouwmeesters hier wel de duidelijke winnaar en hinkelt de eerste uitbreiding een beetje achterop. Daar had nog net iets meer mee gedaan kunnen worden.

Pro

• Heel toegankelijke gameplay
  • Duidelijke regelboek
  • Kleurrijke en levendige grafische stijl
  • Een spel duurt nooit te lang

Con

• Niet al teveel diepgang
  • Sommige uitbreidingen voegen niet zoveel toe
7.5

Over

Uitgever

1. 999 Games