Soms heb je van die dagen waarop je het liefst thuis in de sofa neerploft, een fluffy dekentje erbij neemt, een warm theetje binnen handbereik neerzet en even aan niets wil denken. Voor zo'n dagen ben ik een grote fan van cozy games zoals Animal Crossing, My Time in Portia of Stardew Valley. Geen actie, geen geweld, geen puzzels waarop je steeds vastloopt. Wél simpele taakjes verrichten, zorgen voor planten en dieren, je thuis inrichten. Coziness ten top! Toen ik de kans kreeg om Cozy Caravan uit te proberen, was ik dan ook meteen enthousiast. Ik had eigenlijk wel eens nood aan een vlaag van ouderwetse gezelligheid. Laat ons eens kijken of het spelletje de moeite waard om is je helemaal in te duffelen bij het haardvuur.
Cozy Caravan werd ontwikkeld door 5 Lives Studios, een onafhankelijke gameontwikkelaar die gelegen is in Australië. De studio creëerde eerder al naamsbekendheid met titels als Windbound, een sfeervolle survival-adventuregame waarin verkenning, crafting en overleving centraal staan, en Satellite Reign, een diepgaand squad-based strategiespel met een cyberpunksetting. Met Cozy Caravan slaan ze opnieuw een heel andere weg in, want de game schreeuwt gezelligheid en warmte uit door de schattige, bijna kinderlijke stijl.
Concreet komt het hier op neer: je bent een jonge reiziger die met behulp van een wat ouderwetse caravan de wereld intrekt, op zoek naar nieuwe ontmoetingen, ervaringen en manieren om jouw caravan tot een echte thuis te maken. Je ontmoet tijdens het reizen heel wat personages en er zijn er veel die wel een extra paar handen kunnen gebruiken. Zo is de ene zijn materiaalkoffer kwijt en moet jij deze trachten terug te vinden (en bezorgen uiteraard). Een ander personage is helemaal gepassioneerd door fotografie en vraagt je om enkele close-ups van bijen en kikkers te maken voor zijn collectie. De taakjes zijn nooit al te complex maar zorgen voor een leuke variatie in het spel. Soms voelen ze wel iets teveel aan als de klassieke fetch quests, maar gelukkig zijn er ook nog andere activiteiten om je mee bezig te houden.
Zo bestaat een ander groot onderdeel van Cozy Caravan erin om recepten te verzamelen en gerechten te bereiden. Je kan op velden zelf de ingrediënten gaan plukken en vervolgens ze in je caravan versnijden tot een lekkere maaltijd. Deze kan je dan weer verkopen om reputatie te verdienen. Heb je genoeg inwoners geholpen en spulletjes verkocht, dan kan je upgrades vrijspelen om bijvoorbeeld de caravan op te knappen of je rugzak uit te breiden zodat je meer spullen kan dragen.
Het hele spel ademt gewoon sfeer dankzij het zachte kleurenpallet en de diversiteit aan personages. Ook de muziek is heel passend, maar mist wel enige variatie. Na een tijdje heb je dezelfde loop wel gehoord. Een beetje lo-fi op de achtergrond aanzetten kan daarbij zeker een nuttige tip zijn. Het past perfect bij een spel zoals Cozy Caravan.
Hetzelfde inzake het verzamelen van grondstoffen voor je recepten om vervolgens je gerechten te bereiden. De gameplay blijft steeds hetzelfde, gewoon met andere materialen en na een tijdje heb je het wel gezien. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn indien je niet verwacht om een marathonsessie Cozy Caravan te spelen. Ik merk dat het spel zich het best leent tot sessies van ongeveer een halfuurtje, maar als je echt helemaal gek wordt van het idee om een kilo wortelsalade te maken, ga gerust je gang natuurlijk.
Ik ben vooral benieuwd of er via updates nog net iets meer content wordt toegevoegd aan wat nu al een heel goede basis vormt. Het spel is op zich wel compleet genoeg, enkel de inhoud mag net iets meer motiveren om toch dat kwartiertje langer in de wereld van pratende dieren te blijven hangen.
Cozy Caravan werd ontwikkeld door 5 Lives Studios, een onafhankelijke gameontwikkelaar die gelegen is in Australië. De studio creëerde eerder al naamsbekendheid met titels als Windbound, een sfeervolle survival-adventuregame waarin verkenning, crafting en overleving centraal staan, en Satellite Reign, een diepgaand squad-based strategiespel met een cyberpunksetting. Met Cozy Caravan slaan ze opnieuw een heel andere weg in, want de game schreeuwt gezelligheid en warmte uit door de schattige, bijna kinderlijke stijl.
De goede Samaritaan
Zoals intussen wel zowat de standaard introductie is in soortgelijke spellen, maak je eerst een eigen personage aan en vervolgens word je verwelkomd in het pittoreske stadje Willowbrook. En ja hoor, de inwoners van het stadje hebben jouw hulp nodig met allerhande problemen, wie had dat gedacht! Even serieus, Cozy Caravan laat je geleidelijk aan kennismaken met alle onderdelen van het spel zonder je te overstelpen met een hoop tutorials.Concreet komt het hier op neer: je bent een jonge reiziger die met behulp van een wat ouderwetse caravan de wereld intrekt, op zoek naar nieuwe ontmoetingen, ervaringen en manieren om jouw caravan tot een echte thuis te maken. Je ontmoet tijdens het reizen heel wat personages en er zijn er veel die wel een extra paar handen kunnen gebruiken. Zo is de ene zijn materiaalkoffer kwijt en moet jij deze trachten terug te vinden (en bezorgen uiteraard). Een ander personage is helemaal gepassioneerd door fotografie en vraagt je om enkele close-ups van bijen en kikkers te maken voor zijn collectie. De taakjes zijn nooit al te complex maar zorgen voor een leuke variatie in het spel. Soms voelen ze wel iets teveel aan als de klassieke fetch quests, maar gelukkig zijn er ook nog andere activiteiten om je mee bezig te houden.
Zo bestaat een ander groot onderdeel van Cozy Caravan erin om recepten te verzamelen en gerechten te bereiden. Je kan op velden zelf de ingrediënten gaan plukken en vervolgens ze in je caravan versnijden tot een lekkere maaltijd. Deze kan je dan weer verkopen om reputatie te verdienen. Heb je genoeg inwoners geholpen en spulletjes verkocht, dan kan je upgrades vrijspelen om bijvoorbeeld de caravan op te knappen of je rugzak uit te breiden zodat je meer spullen kan dragen.
Schattiger dan dit wordt het niet
Dan nog even een woordje over de algemene stijl van het spel. Laat ons zeggen dat de game zijn naam niet heeft gestolen. Wat een ontzettend schattige personages lopen er rond! De wereld van Cozy Caravan is gevuld met antropomorfe dieren oftewel: dieren die net als mensen rechtop lopen, kledij dragen en hun eigen persoonlijkheid en taken hebben. Zo heb je Luma het konijn en tevens het dier dat je verwelkomt in Willowbrook. Mira is een tuinierende kat die een heel zachtaardig en zorgzaam karakter heeft, en jou leert hoe je voor planten moet zorgen en maaltijden moet breiden. Fenn de vos is dan weer de artistiekeling van het dorp en houdt van muziek en decoratie.Het hele spel ademt gewoon sfeer dankzij het zachte kleurenpallet en de diversiteit aan personages.
Het hele spel ademt gewoon sfeer dankzij het zachte kleurenpallet en de diversiteit aan personages. Ook de muziek is heel passend, maar mist wel enige variatie. Na een tijdje heb je dezelfde loop wel gehoord. Een beetje lo-fi op de achtergrond aanzetten kan daarbij zeker een nuttige tip zijn. Het past perfect bij een spel zoals Cozy Caravan.
Mist nog net dat beetje meer diepgang
Cozy Caravan is leuk, punt. Het zorgt voor een relaxte sfeer en her en der taakjes uitvoeren en recepten verzamelen is een welkome afwisseling met de meer actiegerichte games op de markt. Het is de ultieme ik-wikkel-me-in-een-fleece-burrito-en-verdwijn-een-halfuurtje-van-de-aardbol-spel. Ik zeg hier specifiek een halfuurtje, want hoewel de gameplayloop aangenaam en ontspannend is, toch zie ik me geen uren aan een stuk aan de slag gaan met Cozy Caravan. Daarvoor is het me net iets té 'light'. Zoals eerder vermeld, durven de quests veelal van het type 'zoek dit en breng me dat' te zijn en dat gaat na een tijdje wel wat vervelen.Hetzelfde inzake het verzamelen van grondstoffen voor je recepten om vervolgens je gerechten te bereiden. De gameplay blijft steeds hetzelfde, gewoon met andere materialen en na een tijdje heb je het wel gezien. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn indien je niet verwacht om een marathonsessie Cozy Caravan te spelen. Ik merk dat het spel zich het best leent tot sessies van ongeveer een halfuurtje, maar als je echt helemaal gek wordt van het idee om een kilo wortelsalade te maken, ga gerust je gang natuurlijk.
Ik ben vooral benieuwd of er via updates nog net iets meer content wordt toegevoegd aan wat nu al een heel goede basis vormt. Het spel is op zich wel compleet genoeg, enkel de inhoud mag net iets meer motiveren om toch dat kwartiertje langer in de wereld van pratende dieren te blijven hangen.
Conclusie
Cozy Caravan is een warme, gezellige game die je meteen onderdompelt in een wereld vol schattige dierenpersonages, zachte kleuren en een rustig tempo. Je helpt de inwoners van het stadje, verzamelt ingrediënten, kookt lekkere gerechten en speelt upgrades vrij om je caravan naar eigen smaak in te richten. De gameplay voelt soms wat repetitief aan en er had nog net iets meer diepgang mogen zijn in de verschillende quests en doelen. Verder is het dé perfecte game om in korte sessies eventjes alle zorgen opzij te schuiven en toch maar wat appels te rapen en foto's van insecten te verzamelen. Cozy Caravan is absoluut een aanrader voor fans van spellen zoals Animal Crossing en Stardew Valley, zolang je rekening houdt met het ietwat oppervlakkige karakter van het spel.
Pro
- Ontspannen en cozy sfeer
- Perfect spelletje om een halfuurtje te relaxen
- Sympathieke en charmante personages
- Je caravan upgraden zorgt voor veel voldoening
Con
- Beperkte diepgang
- Iets teveel fetch quests
- Muziek mocht iets gevarieerder zijn
7.5
Over
Beschikbaar vanaf