Festivaria ging afgelopen vrijdag in première met hun twintigste voorstelling: De Klokkenluider van de Notre Dame. De bekende Parijse kathedraal werd nagebouwd op de oevers van het Donkmeer. Een betere locatie kan ik mij dan ook niet voorstellen om dit spektakel tot leven te brengen, waar men niet beperkt is door de grootte van een theaterzaal. Met een imposante constructie van zestien meter hoog en 34 meter breed heeft het creatieve team dan ook straf werk geleverd. De voorstelling is nog te zien tot en met 7 september 2024, wees er dus snel bij.
Wie kent het verhaal van de klokkenluider van de Notre Dame nu niet, geschreven door Victor Hugo? Deze voorstelling neemt wel vooral de Disney-versie als leidraad. Vooral het personage Quasimodo, die zowel in naam als qua uiterlijk de halfgevormde is, spreekt menigeen tot de verbeelding. Maar velen vergeten ook het achterliggende verhaal dat geen typisch einde kent. Op het eerste gezicht lijkt het verhaal om liefde te draaien, maar nog meer dan dat eigenlijk om vriendschap, moed en vooroordelen.
Foto: ©Festivaria
Ook de zigeuners zijn een uitgestoten volk dat niet welkom is in Parijs. Eén keer per jaar is er echter het narrenfestival en dan mag iedereen, ongeacht rang of stand, vrij rondlopen in de stad. Vrij vertaald worden ze dan niet direct opgepakt zonder waarschuwing. Quasimodo wil na twintig jaren van opsluiting toch de stad eens verkennen, die hij anders alleen vanop het balkon kan aanschouwen. De standbeelden spelen hierin dan ook de nodige rol om hem te overtuigen. De mooie Esmeralda ziet hem en overtuigt hem om plezier te maken en uiteindelijk mee te doen aan de verkiezing voor koning van het narrenfestival. De concurrentie werd uiteraard eenvoudig overwonnen en de bekroning (lees spot) was al snel een feit.
Met een kritisch oog een voorstelling bekijken, zorgt ervoor dat je ook op de kleinste dingen let. Als er te veel zaken niet op punt staan kan dat ergeren, maar hiervan was geen sprake. Ook wanneer de aandacht naar één deel getrokken werd, bleven de andere acteurs in een ander deel goed in hun rol en kon ik geen foutjes bespeuren. Ik kreeg in elk geval de indruk dat er een goed geoliede machine aan het werk was. Niet alleen de acteerkunsten van iedereen waren van een héél hoog niveau, het zangtalent was ook zeker aanwezig en er was klaarblijkelijk weinig last van stress.
Dat brengt mij naadloos terug bij de inkleding van dit alles. De klederdracht katapulteerde ons terug in de tijd, de muziek van het liveorkest was geweldig en de totaalbeleving was dan ook af. Een vergelijking met de grootste voorstellingen die momenteel spelen, zoals rond de Eerste Wereldoorlog, is dan ook gemakkelijk gemaakt en minstens van een even grote klasse. Met dat verschil dat het publiek hier wel op dezelfde plaats blijft zitten en dat de voorstelling soms naar jou toekomt. Het enige mogelijke minpuntje dat ik kan opmerken, ligt dan ook aan het afdak van de tribune en aan het feit dat het zich in openlucht afspeelt. Bij regenweer zullen de eerste rijen wel wat nattigheid voelen. Maar de acteurs dan uiteraard ook, en als zij er tegen kunnen, u toch ook? Ik kan alleen ten stelligste aanraden om u dat niet te laten afschrikken en eventueel hierop voor te bereiden, want het is gegarandeerd de moeite waard!
Wie kent het verhaal van de klokkenluider van de Notre Dame nu niet, geschreven door Victor Hugo? Deze voorstelling neemt wel vooral de Disney-versie als leidraad. Vooral het personage Quasimodo, die zowel in naam als qua uiterlijk de halfgevormde is, spreekt menigeen tot de verbeelding. Maar velen vergeten ook het achterliggende verhaal dat geen typisch einde kent. Op het eerste gezicht lijkt het verhaal om liefde te draaien, maar nog meer dan dat eigenlijk om vriendschap, moed en vooroordelen.
Een opfrissing
Het verhaal speelt zich af in 1482, een tijd waarin de aartsbisschop Frollo de plak zwaait. Hij heeft de zorg van Quasimodo op zich genomen, om de laatste smeekbedes van zijn gestorven broer te eren. Het gebochelde lichaam en misvormde uiterlijk van het kind zijn zo vreselijk dat het kind opgesloten wordt in de Notre Dame op de hoogste verdieping. De klokken en standbeelden worden zijn enige vrienden want hij mag de kathedraal nooit verlaten. In die tijd zijn de vooroordelen zo groot dat de mensen hem zouden uitstoten of tot nog veel ergere dingen in staat zouden zijn.Ook de zigeuners zijn een uitgestoten volk dat niet welkom is in Parijs. Eén keer per jaar is er echter het narrenfestival en dan mag iedereen, ongeacht rang of stand, vrij rondlopen in de stad. Vrij vertaald worden ze dan niet direct opgepakt zonder waarschuwing. Quasimodo wil na twintig jaren van opsluiting toch de stad eens verkennen, die hij anders alleen vanop het balkon kan aanschouwen. De standbeelden spelen hierin dan ook de nodige rol om hem te overtuigen. De mooie Esmeralda ziet hem en overtuigt hem om plezier te maken en uiteindelijk mee te doen aan de verkiezing voor koning van het narrenfestival. De concurrentie werd uiteraard eenvoudig overwonnen en de bekroning (lees spot) was al snel een feit.
Met open mond
Imposant. Over de eerste indruk mag dan ook geen twijfel bestaan. Al vanaf het betreden van de set kan je alleen maar met open mond kijken naar het decor. Als de kwaliteit op andere vlakken even groot is dan zijn we in voor een groot spektakel. Laat mij er dan ook meteen korte metten mee maken: het was af. Een première brengt altijd extra spanning met zich mee voor iedereen die betrokken is bij een voorstelling. Is iedereen goed voorbereid? Wat kan er allemaal mislopen? Is alles afgewerkt en tot in de puntjes afgeregeld? Het zou niet de eerste keer zijn dat zenuwen op dat moment parten spelen en afdoen aan de kwaliteit. Hiervoor dan ook mijn hoedje af, niet alleen voor de hoofdrolspelers, maar ook voor alle extra's en andere 'speciale' deelnemers.Imposant en af! Niet twijfelen, ga kijken!
Met een kritisch oog een voorstelling bekijken, zorgt ervoor dat je ook op de kleinste dingen let. Als er te veel zaken niet op punt staan kan dat ergeren, maar hiervan was geen sprake. Ook wanneer de aandacht naar één deel getrokken werd, bleven de andere acteurs in een ander deel goed in hun rol en kon ik geen foutjes bespeuren. Ik kreeg in elk geval de indruk dat er een goed geoliede machine aan het werk was. Niet alleen de acteerkunsten van iedereen waren van een héél hoog niveau, het zangtalent was ook zeker aanwezig en er was klaarblijkelijk weinig last van stress.
De liefde?
De ontmoeting met Esmeralda maakte niet alleen indruk op Quasimodo. Ook bij aartsbisschop Frollo en kapitein Phoebus is er een grote indruk nagelaten. Alle drie zijn ze dus verliefd, maar Esmeralda kiest voor de kapitein. De razernij en verliefdheid van Frollo nemen echter grootse proporties aan en hij gaat op klopjacht. Quasimodo accepteert uiteindelijk de keuze van Esmeralda en zijn moed neemt de overhand. Maar, zijn hulp komt te laat en zo geschiedde een tragisch verhaal. De vraag wordt dan ook gesteld wie het monster is. Een nog steeds brandend actueel onderwerp, waarbij uiterlijk niet altijd een maatstaf zou moeten zijn over hoe iemand in werkelijkheid is.Dat brengt mij naadloos terug bij de inkleding van dit alles. De klederdracht katapulteerde ons terug in de tijd, de muziek van het liveorkest was geweldig en de totaalbeleving was dan ook af. Een vergelijking met de grootste voorstellingen die momenteel spelen, zoals rond de Eerste Wereldoorlog, is dan ook gemakkelijk gemaakt en minstens van een even grote klasse. Met dat verschil dat het publiek hier wel op dezelfde plaats blijft zitten en dat de voorstelling soms naar jou toekomt. Het enige mogelijke minpuntje dat ik kan opmerken, ligt dan ook aan het afdak van de tribune en aan het feit dat het zich in openlucht afspeelt. Bij regenweer zullen de eerste rijen wel wat nattigheid voelen. Maar de acteurs dan uiteraard ook, en als zij er tegen kunnen, u toch ook? Ik kan alleen ten stelligste aanraden om u dat niet te laten afschrikken en eventueel hierop voor te bereiden, want het is gegarandeerd de moeite waard!
Conclusie
Niet twijfelen, ga kijken! Een kortere conclusie kan ik je niet geven. Als je ook maar enige blijk van interesse hebt dan zal je niet teleurgesteld worden. Met het imposante decor, de muziek, het oog voor detail, de acteerprestaties en het zangtalent neemt het volledige team achter Festivaria je mee naar de Notre Dame in Parijs. Een voorstelling om van te genieten en deze zal nog lang mijn maatstaf worden om te overtreffen. Als je het geheel bekijkt, kan je alleen maar concluderen dat het een schot in de roos is!
Pro
- Fenomenaal decor
- Leent zich uitstekend voor openlucht
- Omgeving wordt volop benut
- Zeer hoog spektakelgehalte
- Hoogstaande zang- en acteerprestaties
Con
- Regenweer kan wat nattigheid betekenen voor de eerste rijen
- Maar als de acteurs verder kunnen, u vast ook?
9
Over deze voorstelling
Beschikbaar vanaf
23 augustus 2024
Genre
- Musical
Speelduur
120 minuten
Regie
Bruno Van Heystraeten
Muziek
Geert Baetens
Cast
Nordin De Moor, Idalie Samad, Ruben Van Keer, Hilde Van Wesepoel, Leendert De Vis, Pieter Casteleyn
Productiehuis
- Festivaria