Eerder dit jaar kreeg ik de eer om een van de leukste spellen die ik ooit heb gespeeld te reviewen: Donkey Kong Bananza. En nog maar een paar maanden later, na de meest recente Nintendo Direct, kwam zomaar de eerste DLC uit. Addertje onder het gras? Het stevige prijskaartje van twintig euro dat eraan hangt. Veel geld voor relatief weinig content.
De voorlopig eerste uitbreiding, genaamd DK Island & Emerald Rush, brengt een nieuw gebied en een nieuwe spelmodus naar Donkey Kong Bananza. DK Island is een moderne interpretatie van Donkey Kongs thuiswereld, boordevol nostalgische locaties zoals DK’s Boomhut, de Gangplank Galleon, het schip uit de klassieke Donkey Kong Country-games en zelfs de beroemde bongos uit Donkey Konga. Bekende gezichten zoals Dixie Kong, Diddy Kong en Cranky Kong duiken opnieuw op, al is het vooral om in de fotomodus te pronken.
Eenmaal op DK Island aangekomen, valt meteen op dat er veel te zien is, maar weinig te doen. Er zijn zes bonuslevels waar je goud kunt verzamelen, maar die kan je slechts één keer spelen. Bij Squawks, de groen gevederde papegaai die voor het eerst verscheen in Donkey Kong Country, kun je Banandium Chips inleveren om het eiland te decoreren met standbeelden. De prijs begint bij honderd chips en loopt op, en er zijn meer dan tachtig standbeelden te verzamelen. Leuk voor verzamelaars en die-hards, maar verder voegt het weinig toe. DK Island voelt vooral als een nostalgische trip, maar nieuwe collectables of krachten waren welkom geweest.
Tijdens de rondes geeft Void Kong opdrachten waarmee je extra ertsen en chips kunt verdienen. Door fossielen te vinden, speel je perks vrij. Die perks zijn ongelooflijk veelzijdig: je kan extra ertsen krijgen na het verslaan van vijanden, of elke gevonden erts laten vermenigvuldigen. Zo kan je je eigen build samenstellen, bijvoorbeeld om je volledig op Void Kongs opdrachten te richten en zijn beloningen te maximaliseren. Er zijn meer dan honderd perks te verzamelen, en het is altijd een verrassing welke je krijgt, want de selectie is willekeurig. Sommige runs leverden me gigantische hoeveelheden ertsen op, met anderen liep ik dan weer volledig de mist in door pech met de perks. Dat maakt het uitdagend, frustrerend én verslavend tegelijk. Na het voltooien van een run krijg je een rating, waarmee je de modus op andere layers vrijspeelt, nieuwe perks ontgrendelt en kleding voor DK en Pauline kan vrijspelen die extra bonussen geven.
Had dit een gratis update geweest, dan had ik alle lof gegeven. Maar voor twintig euro voelt de content echt te beperkt aan en zou ik er hooguit vijf euro aan spenderen. Twintig is gewoonweg schandalig. DK Island voelt als een knipoog naar de fans en Emerald Rush weet de chaos en creativiteit van Donkey Kong Bananza slim te herintroduceren. Maar eerlijk is eerlijk: het mist echt nieuwe content. Er zijn geen nieuwe vijanden en de gameplay blijft grotendeels een remix van het bestaande spel.
DK Island & Emerald Rush is leuk voor even, maar dus te beperkt en te duur. Voor fans die houden van chaos, perks en nostalgie is het een aanrader, maar verwacht geen urenlange nieuwe avonturen. Voor twintig euro koop je beter een andere volledige game.
De voorlopig eerste uitbreiding, genaamd DK Island & Emerald Rush, brengt een nieuw gebied en een nieuwe spelmodus naar Donkey Kong Bananza. DK Island is een moderne interpretatie van Donkey Kongs thuiswereld, boordevol nostalgische locaties zoals DK’s Boomhut, de Gangplank Galleon, het schip uit de klassieke Donkey Kong Country-games en zelfs de beroemde bongos uit Donkey Konga. Bekende gezichten zoals Dixie Kong, Diddy Kong en Cranky Kong duiken opnieuw op, al is het vooral om in de fotomodus te pronken.
The Road to DK Island
Er zijn twee manieren om op DK Island te komen. Heb je het hoofdverhaal al uitgespeeld, dan kun je via een Elder of een Warp Gong naar het eiland reizen. Ben je nog niet zover, dan moet je je een weg banen naar layer 1100, de Racing Layer, om daar met een van de bekende personages te praten. Emerald Rush wordt pas beschikbaar na het voltooien van het hoofdverhaal, dus kleine spoiler alert voor wie het verhaal nog niet heeft afgerond.Eenmaal op DK Island aangekomen, valt meteen op dat er veel te zien is, maar weinig te doen. Er zijn zes bonuslevels waar je goud kunt verzamelen, maar die kan je slechts één keer spelen. Bij Squawks, de groen gevederde papegaai die voor het eerst verscheen in Donkey Kong Country, kun je Banandium Chips inleveren om het eiland te decoreren met standbeelden. De prijs begint bij honderd chips en loopt op, en er zijn meer dan tachtig standbeelden te verzamelen. Leuk voor verzamelaars en die-hards, maar verder voegt het weinig toe. DK Island voelt vooral als een nostalgische trip, maar nieuwe collectables of krachten waren welkom geweest.
Emerald Rush
De echte ster van deze DLC is de roguelite Emerald Rush-modus. Hier speel je als een werknemer van Void Kong, die zich niet langer op goud richt, maar op smaragderts. Alle bananen, fossielen en chips zijn groen gekleurd om er ietwat “nieuw” uit te zien. Het idee is om in meerdere rondes de gevraagde quota aan smaragderts te behalen. De eerste ronde begint makkelijk, maar het wordt later flink pittiger. Telkens je een run start, begin je zonder de skills die je in Bananza hebt verzameld. Alleen bij de eerste twee moeilijkheidsgraden behoud je nog je Bananza-krachten. Vanaf niveau drie begin je volledig van nul, wat de modus meteen een stuk uitdagender maakt.Tijdens de rondes geeft Void Kong opdrachten waarmee je extra ertsen en chips kunt verdienen. Door fossielen te vinden, speel je perks vrij. Die perks zijn ongelooflijk veelzijdig: je kan extra ertsen krijgen na het verslaan van vijanden, of elke gevonden erts laten vermenigvuldigen. Zo kan je je eigen build samenstellen, bijvoorbeeld om je volledig op Void Kongs opdrachten te richten en zijn beloningen te maximaliseren. Er zijn meer dan honderd perks te verzamelen, en het is altijd een verrassing welke je krijgt, want de selectie is willekeurig. Sommige runs leverden me gigantische hoeveelheden ertsen op, met anderen liep ik dan weer volledig de mist in door pech met de perks. Dat maakt het uitdagend, frustrerend én verslavend tegelijk. Na het voltooien van een run krijg je een rating, waarmee je de modus op andere layers vrijspeelt, nieuwe perks ontgrendelt en kleding voor DK en Pauline kan vrijspelen die extra bonussen geven.
Leuk voor even, daarna meer van hetzelfde
Dan zijn er natuurlijk de minpunten. Emerald Rush is leuk, maar ik ben iemand die snel uitgekeken raakt als iets constant hetzelfde blijft. Niet elke layer leent zich even goed voor Emerald Rush en het heen en weer lopen tussen sublevels kan frustrerend zijn. Gelukkig zijn er barrels om te teleporteren, maar het blijft vervelend telkens de kaart te moeten openen voor je objectives. Ook pauzeert het spel telkens bij het kiezen van perks na het vinden van een fossiel. Dat verveelt op den duur, zeker omdat de beloningen per run min of meer hetzelfde blijven. DK Island zelf ben je in een paar minuten door en na een avondje spelen had ik alles wel gezien.Had dit een gratis update geweest, dan had ik alle lof gegeven. Maar voor twintig euro voelt de content echt te beperkt aan.
Had dit een gratis update geweest, dan had ik alle lof gegeven. Maar voor twintig euro voelt de content echt te beperkt aan en zou ik er hooguit vijf euro aan spenderen. Twintig is gewoonweg schandalig. DK Island voelt als een knipoog naar de fans en Emerald Rush weet de chaos en creativiteit van Donkey Kong Bananza slim te herintroduceren. Maar eerlijk is eerlijk: het mist echt nieuwe content. Er zijn geen nieuwe vijanden en de gameplay blijft grotendeels een remix van het bestaande spel.
DK Island & Emerald Rush is leuk voor even, maar dus te beperkt en te duur. Voor fans die houden van chaos, perks en nostalgie is het een aanrader, maar verwacht geen urenlange nieuwe avonturen. Voor twintig euro koop je beter een andere volledige game.
Conclusie
DK Island & Emerald Rush laat zien dat Donkey Kong Bananza nog steeds creatief en leuk kan zijn, maar het mist de content die je van een zo’n dure uitbreiding verwacht. DK Island is vooral een nostalgische trip zonder inhoud, terwijl Emerald Rush uitdagend en verslavend kan zijn, maar na een tijdje repetitief aanvoelt. Voor fans van chaos, perks en bekende gezichten biedt de DLC enkele leuke uren plezier, maar voor twintig euro is wat je in ruil krijgt gewoon te beperkt. Een charmante toevoeging, al had ik het graag gratis gezien.
Pro
- Emerald Rush
- Nostalgie
Con
- Te hoge prijs
- Repetitief
- Amper toevoegingen
- Nog steeds framedrops bij drukkere momenten
5.5
Over
Beschikbaar vanaf
12 september 2025